OneDrive gebruiken met Files On-Demand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 12:11
Ik wil graag OneDrive gebruiken met de functie om files on-demand te downloaden. Ik gebruik een Surface met een kleine SSD waar niet de hele inhoud van mijn OneDrive op past. Ik gebruik nu de functie om alleen geselecteerde mappen te synchroniseren, waarbij ik daarnaast de webclient nodig heb om andere mappen te bekijken en te beheren.

Files on-demand lijkt wel te werken, ik heb bijvoorbeeld een map met een groot fotoarchief welke ik eerst niet kon synchroniseren wegens te weinig storage, maar nu wel gewoon kan zien. Wanneer ik een foto wil openen, wordt deze gedownload en daarna geopend. De foto's die ik heb geopend blijven allemaal offline beschikbaar. Door op een foto rechts te klikken, kan ik kiezen voor "Free up space" en vervolgens is deze foto weer alleen online beschikbaar.

Dit lijkt echter alleen per individueel bestand te werken. Om te voorkomen dat mijn SSD langzaam vol gaat lopen met offline bestanden, lijkt het me wenselijk om af en toe eens de functie "Free up space" op een hele map te gebruiken waarin zich zowel online only als offline bestanden bevinden. Dit is echter niet mogelijk. Ik kan alleen "Free up space" kiezen bij individuele bestanden.

Hoe zorg ik er nou op een handige manier voor dat mijn SSD niet alsnog langzaam vol loopt? Of regelt OneDrive dit automatisch?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindasmeer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-09 21:46
Ik kan wel kiezen voor 'Free up space' voor een gehele map - mits deze al offline staat (groen vinkje). Daarna komt het wolk-icoontje in de plaats van het groene vinkje. Weet je zeker dat je het probeert bij een map die al offline staat?

Volgens mij maakt OneDrive inderdaad zelf ruimte vrij indien nodig, tenzij je aangeeft dat een map of bestand altijd offline moet staan. Zie ook: "While OneDrive attempts to automatically manage which files are stored on your PC and which aren’t, you can also manage this yourself." (https://www.howtogeek.com...-on-demand-on-windows-10/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 12:11
Het gaat mij om het kiezen van "Free up space" voor een map waarin sommige bestanden alleen online staan (blauw wolkje icoon) en andere offline (groen vinkje in wit rondje icoon).

Na nog wat meer testen merk ik dat het de ene keer wel mogelijk is, maar een andere keer is de optie greyed out. Geen idee wat nou de reden is dat het soms wel en soms niet mogelijk is.

Dan nog zorgt deze manier er voor dat een bestand in die map die je wel specifiek offline wil houden (wit vinkje in groen rondje icoon) weer verdwijnt van je lokale schijf. Ook kost het behoorlijk wat tijd op een map van een paar honderd GB.

[ Voor 24% gewijzigd door straat op 31-01-2018 16:48 ]