Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-10 08:49
Dag allemaal,

Ik ben van plan om de volgende monitor aan te schaffen: https://www.coolblue.nl/product/804323
Echter zie ik daar FreeSync staan, nu ben ik slim genoeg om te weten dat FreeSync van AMD is en GSync van Nvidia.
Nu komt de vraag; ik heb een nvidia 970, nu ga ik er een beetje van uit dat een Nvdia GPU niet werkt met een technologie van AMD als FreeSync.

Ik lees overal op internet dat je simpelweg de FreeSync functionaliteiten kunt uitschakelen en het een 'gewone' monitor is, echter is er nergens een goed en duidelijk antwoord.
Tevens is het niet de bedoeling om bijvoorbeeld de 144hz te verliezen als ik freesync uitschakelt.

Er zijn vast mensen op dit forum die alles van beeld technologie en monitoren weten, daarom doe ik een beroep op jullie, wie o wie heeft een duidelijke antwoord voor me?

Alvast bedankt voor het nemen van de moeite om een antwoord uit te schrijven.

Groetsels,
Luuk

Soundcloud!

Beste antwoord (via Luukwa op 01-02-2018 09:30)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:59
Je kan prima een Freesync monitor gebruiken icm een Nvidia kaart, ook op de maximale refreshrate. Je hebt dan echter niet het voordeel van Freesync (namelijk het behoud van vloeiend beeld zonder tearing bij variabele framerates). Dan zou je een G-Sync monitor moeten halen, of een AMD kaart moeten kopen.

Desalniettemin; waarom je interesse in deze monitor? Het lijkt me sterk dat je met je GTX 970 veel games op 144hz kan spelen; sowieso is het lastig om games op 144hz te spelen gezien de engine vaak een beperkende factor is waar je niks aan kan doen, hoeveel geld je er ook tegen aan smijt :P

Voor dit geld kan je bijvoorbeeld ook
- Een IPS monitor krijgen met betere kleuren
- Een scherpere monitor krijgen met een hogere resolutie
- Een monitor krijgen met een grotere beelddiagonaal
- Er zit zelfs bijna een G-Sync monitor in je budget waardoor je vloeiender beeld krijgt dan met een 144hz monitor
- Een normaal geprijsde monitor met Freesync tot 75hz halen, je GTX970 verkopen en een RX580 scoren

Stuk voor stuk lijken me dat veel logischere opties dan die monitor aanschaffen die je noemt.

[ Voor 29% gewijzigd door Richh op 31-01-2018 16:09 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:29
Als je het niet gebruikt heb je gewoon een 144hz monitor

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Je kan prima een Freesync monitor gebruiken icm een Nvidia kaart, ook op de maximale refreshrate. Je hebt dan echter niet het voordeel van Freesync (namelijk het behoud van vloeiend beeld zonder tearing bij variabele framerates). Dan zou je een G-Sync monitor moeten halen, of een AMD kaart moeten kopen.

Desalniettemin; waarom je interesse in deze monitor? Het lijkt me sterk dat je met je GTX 970 veel games op 144hz kan spelen; sowieso is het lastig om games op 144hz te spelen gezien de engine vaak een beperkende factor is waar je niks aan kan doen, hoeveel geld je er ook tegen aan smijt :P

- Er zit zelfs bijna een G-Sync monitor in je budget waardoor je vloeiender beeld krijgt dan met een 144hz monitor
- Een normaal geprijsde monitor met Freesync tot 75hz halen, je GTX970 verkopen en een RX580 scoren

Stuk voor stuk lijken me dat veel logischere opties dan die monitor aanschaffen die je noemt.

[ Voor 29% gewijzigd door Richh op 31-01-2018 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-10 14:39
Richh schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:05:
@Richh Dat is simpelweg niet waar, ook met een Gtx970 heb je voordeel van een 144Hz scherm.
Hoe meer geld je aan spendeert hoe "beter" het KAN worden, met mijn 2 Gtx1080ti tik ik makkelijk 200fps-300fps aan op 3440x1440 in meerdere games, totaal onnodig maar het kan.

"Ik lees overal op internet dat je simpelweg de FreeSync functionaliteiten kunt uitschakelen en het een 'gewone' monitor is, echter is er nergens een goed en duidelijk antwoord."

Dit is gewoon correct, je kan in het menu van de monitor selecteren of je dit wilt gebruiken of niet.
(Volgens mij zelfs niet aan te zetten zonder een AMD Gpu aangesloten)
Hij werkt dan als een "normaal" 144Hz scherm.

[ Voor 46% gewijzigd door dylan111111 op 31-01-2018 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:41

nelizmastr

Goed wies kapot

Freesync gaat inderdaad niet werken, maar dat zal niet mogen verhinderen dat je 144Hz functionaliteit gebruikt. Het is niet zo dat Free- en G-sync technieken zijn om hoge refreshrates mogelijk te maken. Ze zorgen alleen voor een vloeiendere ervaring door een met je framerate meeschakelende verversingssnelheid. Je hebt dan de voordelen van v-sync (geen tearing) en geen van de nadelen (input lag).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
Richh schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:05:

- Er zit zelfs bijna een G-Sync monitor in waardoor je vloeiender beeld krijgt dan met een 144hz monitor

Ik heb nu ook een 144hz monitor en het is een stuk vloeiender dan een 60hz monitor, dat merk ik behoorlijk na een dag op 't werk.
Plus ik game behoorlijk wat in mijn vrije tijd.

Maar mocht je een andere suggestie hebben dan hoor ik dat uiteraard graag! :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Luukwa op 31-01-2018 16:11 ]

Soundcloud!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
dylan111111 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:06:
[...]

@Richh Dat is simpelweg niet waar, ook met een Gtx970 heb je voordeel van een 144Hz scherm.
Hoe meer geld je aan spendeert hoe "beter" het KAN worden, met mijn 2 Gtx1080ti tik ik makkelijk 200fps-300fps aan op 3440x1440 in meerdere games, totaal onnodig maar het kan.
Welk voordeel dan? Dan moet je óf op zoek gaan naar dat handje vol games met een engine die >150fps stabiel kan halen (dat is vrij uitzonderlijk, en een 970 haalt dat misschien maar in 1 of 2 games), of je gaat voor V-sync en de terugval op 72hz/48hz/36hz (maar dan zou ik beter een G-sync monitor scoren of AMD+Freesync).

Ik vind het nogal zonde om 300 euro neer te leggen voor een monitor die puur in theorie beter 'kan' worden icm hardware die wellicht nuttiger geupgraded kan worden.
Buiten CSGO en consorten is het behoorlijk lastig om >100fps te krijgen in populaire games, laat staan met een 970.
Luukwa schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:10:
[...]

Ik heb nu ook een 144hz monitor en het is een stuk vloeiender dan een 60hz monitor, dat merk ik behoorlijk na een dag op 't werk.
Plus ik game behoorlijk wat in mijn vrije tijd.

Maar mocht je een andere suggestie hebben dan hoor ik dat uiteraard graag! :*)
Welke games speel je en welke framerates behaal je? Wat is de rest van je setup?

Wat is er mis met je huidige monitor waardoor je je aanwezige 144hz monitor wil vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luukwa
Richh schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:17:
[...]

Welk voordeel dan? Dan moet je óf op zoek gaan naar dat handje vol games met een engine die >150fps stabiel kan halen (dat is vrij uitzonderlijk, en een 970 haalt dat misschien maar in 1 of 2 games), of je gaat voor V-sync en de terugval op 72hz/48hz/36hz (maar dan zou ik beter een G-sync monitor scoren of AMD+Freesync).

Ik vind het nogal zonde om 300 euro neer te leggen voor een monitor die puur in theorie beter 'kan' worden icm hardware die wellicht nuttiger geupgraded kan worden.
Buiten CSGO en consorten is het behoorlijk lastig om >100fps te krijgen in populaire games, laat staan met een 970.

[...]

Welke games speel je en welke framerates behaal je? Wat is de rest van je setup?

Wat is er mis met je huidige monitor waardoor je je aanwezige 144hz monitor wil vervangen?
Ik heb nu 24 inch maar mijn ogen gaan achteruit waardoor ik nu een grotere primaire monitor wil.
27 inch lijkt mij toch groot genoeg, maar ik wil dus wel graag die 144hz behouden.

Wat ik speel? PUBG, The Division, Runescape, Path of Exile en in de toekomst monsterhunter en nieuwe games die gaan uitkomen.
Ik speel meestal coop samen met familie.

Ik vind het ook belangrijk dat tijdens gewoon 'surfen' en office taken het beeld uitermate soepel is, ik merk een duidelijk verschil tussen 60 en 144 binnen windows zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Luukwa op 31-01-2018 16:25 ]

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
@Luukwa in dat geval is het zo gek nog niet :) en lijkt het me een prima monitor. Al zou ik deze misschien ook wel overwegen :) https://www.alternate.nl/...6&utm_source=tweakers.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
Richh schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:31:
@Luukwa in dat geval is het zo gek nog niet :) en lijkt het me een prima monitor. Al zou ik deze misschien ook wel overwegen :) https://www.alternate.nl/...6&utm_source=tweakers.net
Die is curved he? Dat lijkt me niet wat, persoonlijk.
Wat ik mooi vond aan die AOC is, er zitten bijna geen randen om heen.

In ieder geval bedankt voor je tips en hulp!

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
Inmiddels besteld, nogmaals dank voor het advies!

Soundcloud!

Pagina: 1