Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

OEM moedebord: BIOS van fabrikant installeren.. Maar hoe??

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-11 08:05
Hallo Tweakers,

Ik ben werkzaam in een computerwinkel, en kon onlangs een oude demo pc voor een leuk bedrag op de kop tikken. In het systeem zaten o.a. een GTX 1080, i7 6700K, 16GB Kingston geheugen, en een Gigabyte Z170X Gaming 7 moederbord.

Dit alles zat verpakt in een behuizing van Medion, en het was me dan ook puur om deze onderdelen te doen om daar mijn eigen pc mee te upgraden.

Dat heb ik dus gedaan, en alles werkt. 1 nadeel is dat Medion dit moederbord heeft voorzien van een eigen bios versie, die niet te updaten lijkt naar de originele bios van Gigabyte. Het is identiek het moederbord van Gigabyte zoals hier boven beschreven, alleen met "OC" erachter. (dit staat ook op het moederbord zelf). Dit type bestaat alleen helemaal niet volgens de website van Gigabyte, maar is gewoon een gebrande versie voor Medion. Maar nogmaals, het is verder 100% de Z170X Gaming 7.

De Qflash optie is uit de bios weggehaald door medion, en heb het dus onder Windows geprobeerd met verschilllende tools zoals @bios van Gigabyte zelf. Geen succes. Hij zegt dat de gegevens niet overeen komen.

Ik heb ook geprobeerd om de nieuwe bios te flashen met Aptio 5 en dan aangeven dat hij niet moet checken of het bestand wel klopt. Maar wanneer ik op flashen klik gebeurt er niks.

Ook heb ik geprobeerd om het bios bestand aan te passen met de gegevens van Medion met de tool AMI BIOS Configuration Program (AMIBCP). Maar telkens als ik het nieuwe bestand wil opslaan crasht dit programma..

Heeft iemand ooit eerder met dit bijltje gehakt en heeft wellicht tips?

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Gewoon de BIOS EEPROM op je moederbord vervangen?

• powermarcel10
TommyboyNL schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:29:
Gewoon de BIOS EEPROM op je moederbord vervangen?
Die zijn volgens mij niet altijd te vervangen, maar vaak vastgesoldeerd. Maar ik kan eens kijken of ik kan zien of hij los te halen valt. Ik heb dit ooit wel eens voor elkaar gekregen met een eerder moederbord waar ik toen zelf een verkeerde bios versie op had geflasht.

Denk je dat ik zo'n chip gewoon bij Gigabyte voorgeprogrammeerd kan krijgen?

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-11 23:35
Zijn er speciale reden voor om hem naar gigabyte te flashen ?
werken er optie niet ?
is hij minder te overclocken ?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
powermarcel10 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:06:
Heeft iemand ooit eerder met dit bijltje gehakt en heeft wellicht tips?
Je kunt flashrom onder Linux proberen, als het je flashchip weet te detecteren kun je hem daarmee flashen (wel dubbelchecken of de image die je uitleest vergelijkbaar is met wat je weg wilt schrijven).

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb dit eens gehad met de BIOS van een Asus barebone. Uiteindelijk is het correct flashen mij toen gelukt d.m.v. een DOS bootstick en ik meen Afudos. Had wel een parameter nodig om de BIOS er geforceerd overheen te zetten. Je kunt dit proberen, maar controleer vooraf zeer goed of de images zoveel mogelijk overeen komen (eventueel hex vergelijken).

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 23:49
Als er een SPI header op het moederbord zit kan je 'm ook proberen te flashen met bijv. een Willem Programmer :D

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
powermarcel10 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 18:51:
[...]

Die zijn volgens mij niet altijd te vervangen, maar vaak vastgesoldeerd. Maar ik kan eens kijken of ik kan zien of hij los te halen valt. Ik heb dit ooit wel eens voor elkaar gekregen met een eerder moederbord waar ik toen zelf een verkeerde bios versie op had geflasht.

Denk je dat ik zo'n chip gewoon bij Gigabyte voorgeprogrammeerd kan krijgen?
Ook als ze vastgesoldeerd zitten kan je ze prima vervangen, heb je alleen een soldeerbout bij nodig in plaats van een tang/schroevendraaier ;)
Verder zou ik zo'n chip op eBay proberen te scoren, Gigabyte lacht je recht in je gezicht uit als je bij hun een BIOS chip probeert te bestellen.

• powermarcel10
Kaalus schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 21:23:
Ik heb dit eens gehad met de BIOS van een Asus barebone. Uiteindelijk is het correct flashen mij toen gelukt d.m.v. een DOS bootstick en ik meen Afudos. Had wel een parameter nodig om de BIOS er geforceerd overheen te zetten. Je kunt dit proberen, maar controleer vooraf zeer goed of de images zoveel mogelijk overeen komen (eventueel hex vergelijken).
Dankje.. Ik denk dat een dergelijke optie het makkelijkste is om te proberen.. Heb je nog enig idee wat voor parameters je moest gebruiken om de update te forceren?

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-11 09:15
powermarcel10 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:46:
[...]

Dankje.. Ik denk dat een dergelijke optie het makkelijkste is om te proberen.. Heb je nog enig idee wat voor parameters je moest gebruiken om de update te forceren?
Wegschrijven forceren, LET OP: verkeerde rom = einde moederbord!: afudos.exe /iXXXX.ROM /pbnc /n
http://domoticx.com/bios-tool-ami-flasher-software/

• powermarcel10
Mannen, het is uiteindelijk gelukt via deze weg: https://www.tonymacx86.co...using-fpt-freedos.239592/

Werkte perfect middels de FPT tool. in 1 keer raak. Moederbord is nu voorzien van de originele software!

Allen bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1