Vraag

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021
Mijn Lumia 950 vertoont af en toe kuren.
Zolang hij het de meeste tijd nog goed doet mag hij blijven, maar ik ben me aan het oriënteren op een vervanger.
Ik weet vrij aardig wat ik wil en heel goed wat ik vooral niet wil, maar de combinatie van die twee in één toestel bestaat (nog) niet vrees ik.

Ik wil primair een telefoon om te bellen / SMS'en.
Bluetooth is een vereiste i.v.m. handsfree bellen in de auto.
Een camera is een vereiste (een goede camera zou leuk zijn maar er komt toch niets in de buurt van de Lumia 950...).
De SAR zo laag mogelijk.
Qi zou leuk zijn (ik heb twee van die oplaadplaatjes in gebruik).

Ik haat datahandelaren als Mark Suikerberg en die lui van Google, daarom:
- absoluut geen Android smartphone, zelfs geen domme GSM met Android besturingssysteem
- überhaupt geen domme telefoon met voorgebakken icoontje van Facebook :N

Er is vast wel een iPhone die kan wat ik zoek, maar ik krijg altijd zo'n jeuk van Apple......

Alternatieve besturingssystemen (Mozilla was ooit bezig met iets? Jolla?) zijn voor zover ik weet nooit echt van de grond gekomen.

Windows 10 mobile lijkt in het terminale stadium te zijn, dus kom ik uit op een ouderwetsche dumb phone of feature phone.
Op zich geen probleem, het enige dat ik echt zal missen zijn de prima camera en de afstandsbedieningsapp van mijn Noxon radio's, maar die laatste draait ook op mijn tablet.

Wat ik kan vinden zijn HMD - Nokia's, maar ik vrees dat die kwalitatief niet in de buurt komen van de Finse pre-Microsoft Nokia's die ik ken, dus daar waag ik me liever niet aan.

Hierna kom ik in de categorie seniorentelefoons, tenzij ik iets helemaal over het hoofd zie.

Budget?Voor een dumb phone moet je voor € 100 toch wel klaar zijn.
Als er een !Android / !Apple / !W10 alternatief bestaat dat kan wat ik wil vind ik het budget misschien wel, ik vond het immers ook voor de L950.

Zie ik iets over het hoofd?

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Alle reacties

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Is een Nokia 230 iets voor jou?

Anjunabeats

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:24

Yucon

*broem*

Een gebruikte nokia N73 of zoiets?

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:42
Ken je de pricewatch? Ik heb hem even voor je ingevuld:

categorie: Smartphones

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Waarom een lage SAR? Een lage SAR is synoniem voor baggerbereik.

Verwijderd

Apple of Google is kwa dataverzameling een pot nat, en het HMD-Nokia gebruikt android als besturingsysteem dus ben je gewoon weer terug bij af...

Het punt van een dumbphone is dat ie dat is.. Dom. Dus een goeie camera, QI enzo, dat ga je er niet op vinden.

Is voor fabrikanten ook niet intressant om te maken omdat 0.000000001% van de bevolking daarin geintresseerd is (bij wijze van)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Het is al een wat oudere post maar je zou hier kunnen beginnen:
https://www.keybits.net/post/android-without-google-apps/

Android maar dan zonder de apps van google, dan hou je basically een soort Linux over

• hp-got
Uiteraard ken ik die.....!
Maar toch bedankt voor het invullen, wat ik nog niet kende was opties die je vooral niet wil.
Weer wat geleerd, dank je!

Het brengt me niet erg veel verder, ik zie dat er dan smartphones naar boven komen die bij nader onderzoek toch op Android blijken te draaien, bijvoorbeeld de Alcatel's.
Hetzelfde geldt trouwens voor de HMD - Nokia's zoals @Verwijderd hieronder opmerkt.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-11 20:50

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

een dumbphone beveel ik bijna niemand meer aan maar ik heb een goed ding gevonden.
pricewatch: Alcatel 10.54 Grijs
pricewatch: Beafon C200 Rood
pricewatch: Wiko LUBI4 Zwart

Verwijderd

hp-got schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:42:
[...]

Uiteraard ken ik die.....!
Maar toch bedankt voor het invullen, wat ik nog niet kende was opties die je vooral niet wil.
Weer wat geleerd, dank je!

Het brengt me niet erg veel verder, ik zie dat er dan smartphones naar boven komen die bij nader onderzoek toch op Android blijken te draaien, bijvoorbeeld de Alcatel's.
Hetzelfde geldt trouwens voor de HMD - Nokia's zoals @Verwijderd hieronder opmerkt.
Je kan er eigenlijk vanuit gaan dat alles wat je gaat vinden met een touchscreen, en nieuw, android is. (of iOs, maar dat wist je al zodra je "apple" zag :P )

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Sta je open voor een ChinaPhone?

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:43
Ter vervanging van je camera zou je kunnen gaan voor een compacte zoomcamera zoals de Sony RX100 IV of V. Daarnaast zou een RICOH GR II met vast brandpunt een optie kunnen zijn. Kun je eindelijk echt mooie plaatjes gaan schieten.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

LinageOS was toch een android variant zonder Google? Dan heb je gewoon de basis functionaliteiten van de telefoon, maar zonder Google apps (geen idee wat Google nog meer achter de schermen heeft zitten in Android, maar je kan apps altijd nog sideloaden mocht je daar toch iets van nodig hebben).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• hp-got
SinergyX schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:02:
LinageOS was toch een android variant zonder Google?
Yep, dit sluit aan bij de suggestie van @Brilsmurfffje
LineageOS is een fork van CyanogenMod.
Het kan een manier zijn om een Google-vrije smartphone te maken.
Als ik er apps op zet zijn het toch de MS-dingen die ik nu ook op mijn Lumia heb staan.
Dank jullie beiden! Dit gaat op mijn shortlist.

• kazeykazeman
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:02
Een BlackBerry misschien (met BB software)? Of een Meizu?

Meizu's gebruiken wel Android maar zijn verder Google-vrij (geen Play Store en dergelijke), en BlackBerry heeft zijn eigen software. Zijn wel wat duurder allemaal.

• hp-got
Dank iedereen die de moeite nam met me mee te denken!

Mijn vraag was of ik iets over het hoofd zag.
Dat deed ik kennelijk.
Voor mij was Android synoniem voor Google en dat is weer synoniem voor over mijn schouder meekijken en data verhandelen.
Het blijkt echter dat je Android kan ontgooglen.
Dat is een aantrekkelijke gedachte, hoewel ik nog niet weet wat er dan voor addertjes onder het gras blijken te zitten.
Ik zag vandaag in het nieuws ook Sailfish X voorbij komen. Op zich ook een erg leuk idee (als BlueTooth het nu doet, anders valt dit meteen weer af).
Net zoals de suggestie voor Meizu dat blijkbaar google-vrije Android levert (dat merk ga ik nog onderzoeken). Dank je @kazeykazeman

Waar ik uiteindelijk op uit ga komen weet ik nog niet.
Mijn Lumia 950 doet het nog (met af en toe een onaangename verrassing), dus geen haast, maar nadenken en oriënteren is wel erg nuttig voor het geval dat het onvermijdelijke moment opeens daar is.

Met al dat lezen en vergelijken valt het me wel weer op wat een onwijs goed ding die L950 eigenlijk is, ik weet weer helemaal waarom ik hem destijds gekocht heb. Eigenlijk wil ik ook niets anders, maar als hij er definitief mee op houdt zal ik wel moeten.....

Nogmaals dank allemaal!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:00
Eh, vraagje. Waar draait die tablet waar je aan refereert waar je apps op draaien op?

• hp-got
KnoxNL schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:41:
Eh, vraagje. Waar draait die tablet waar je aan refereert waar je apps op draaien op?
Dat is een Surface 3 (de gewone, zonder Pro) onder W10 Professional.
Mijn PC draait ook onder dat OS, dus een W10 telefoon paste daar vrijwel naadloos bij.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:00
Duidelijk :)
Pagina: 1