printerserver

Pagina: 1
Acties:

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:10
he,

Ik heb 2 printers: een epson photopinter en een oude laserprinter. Die 2 nemen behoorlijk wat ruimte in beslag.
Nu wil ik ze een eindje van mijn bureau zetten. Kamertje is niet zo groot en dan loop ik wel een paar passen :)
In plaats van met lange kabels te gaan kloten wil een printerservertje neerzetten.
Wat is het minimale dat ik daar voor nodig heb? Ding wordt niet als fileserver gebruikt, hoogstens voor een extra backup van echt belangrijke gegevens.

Waar moet ik dan aan denken? Is een oude P75 genoeg voor zoiets?

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op vrijdag 13 juli 2001 10:16 schreef sanderb het volgende:
Waar moet ik dan aan denken? Is een oude P75 genoeg voor zoiets?
Meeeeer dan genoeg, aan een 486 zou je al genoeg hebben (voor print -server).

• sanderb
Die photoprinter heeft natuurlijk bijna geen intern geheugen. Gaat een 486 dat wel aankunnen dan?

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Leon
  • Laatst online: 19-08 12:12

Leon

Rise Of The Robots

Op vrijdag 13 juli 2001 10:20 schreef sanderb het volgende:
Die photoprinter heeft natuurlijk bijna geen intern geheugen. Gaat een 486 dat wel aankunnen dan?
De gegevens worden toch op jouw pc gerasterd of zo en dan doorgestuurd naar de printer server :?
dus volgens mij maakt het niet zo veel uit..
toch :? :)

Eeuwige n00b

• Byteripper
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 18:10

Byteripper

The bytes make the rip.

Op vrijdag 13 juli 2001 12:02 schreef fazer het volgende:

[..]

De gegevens worden toch op jouw pc gerasterd of zo en dan doorgestuurd naar de printer server :?
dus volgens mij maakt het niet zo veel uit..
toch :? :)
Naja, de printserver spoolt wel alle printopdrachten, dus het is altijd handig om er voldoende geheugen (16Mb zal meer dan genoeg zijn) in te zetten, anders gaat 'ie swappen.

Byteripper.

Verwijderd

Op vrijdag 13 juli 2001 12:19 schreef Byteripper het volgende:

[..]

Naja, de printserver spoolt wel alle printopdrachten, dus het is altijd handig om er voldoende geheugen (16Mb zal meer dan genoeg zijn) in te zetten, anders gaat 'ie swappen.

Byteripper.
Inderdaad ja..
Heb hier een P1/233 staan (printserver/fileserver etc server) waar eerst 16 Mb inzat, nadat ik er 64 Mb van maakte ging het printen (okee, verwerken van de printopdrachten) merkbaar sneller..

• Leon
  • Laatst online: 19-08 12:12

Leon

Rise Of The Robots

Op vrijdag 13 juli 2001 12:30 schreef mistered het volgende:

[..]

Inderdaad ja..
Heb hier een P1/233 staan (printserver/fileserver etc server) waar eerst 16 Mb inzat, nadat ik er 64 Mb van maakte ging het printen (okee, verwerken van de printopdrachten) merkbaar sneller..
Veel geheugen dus... :)
Lijkt me ook logisch maar doet de proc er nou echt toe :?
Hoeft toch alleen maar data door te passen :? :)

Eeuwige n00b

• sanderb
najaa, geheugen heb ik ook nog ergens liggen.
dus als ik het goed begrijp moet het zelfs met een 486 met voldoende geheugen kunnen werken?

Verwijderd

Of je gooit er een zwik geld tegen aan en koopt een 3-poorts JetDirect, dan is één UTP netwerkkabeltje genoeg...

• sanderb
zwik geld???
kweet niet precies hoeveel een zwik is...maar ik gok dat ik dat er niet voor over heb :)

Verwijderd

Ach een 3-poorts 10/100 Jetdirect kost zo'n slordige 950 guldens.... Maar dat werkt dan ook goed... (als je het in Euro's bekijkt valt het wel mee, toch :) )

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Voor een als printer server gebruikte PC geld t dat ie kwa processor gelijk moet zijn aan de minimum specs van het gedraaide OS en kwa klok snelheid er zelfs iets onder kan zitten.

Printers zijn nl. redelijk traag, door die parallelle poort. Een 386 met 8mb en een antieke versie van win95 loopt zelfs voldoende. Bij zwaardere machines kun je zelfs aan een file-servertje erbij gaan denken.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• sanderb
naah... voor een fileservertje wil ik toch wel wat snellers en zeker een grote snelle harde schijf. Dat doe ik voorlopig nog wel even met mijn normale systeem.

<edit> filservetje |:( </edit>

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-08 17:43
Je kunt hiervoor ook Freesco gebruiken. Behalve routeren kan Freesco ook prima als printserver dienst doen. Draait al vanaf floppy, maar dan slechts als tcp/ip printserver (w95 en w98 kunnen daar standaard niet naar printen, NT en W2K wel). Aan een basis Freesco install op een oude harddisk kun je ook een samba package toevoegen. Dan kun je vanaf iedere windows pc naar die printserver printen.

Ik heb zelf een oude 486 met 20mb geheugen, een stokoude 40mb harddisk, extra kaartje met nog eens 2 parallelle poorten en een noname 10mbit utp kaartje. Draait als dedicated printserver in een windows netwerkje met momenteel twee printers er aan.

Wel beetje inlezen en uitproberen, niet te gek moeilijk. Zie http://www.freesco.org/ en de GOT afdeling Non Windows Operating Systems:
http://gathering.tweakers.net/listtopics.php/23
Pagina: 1