Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Ik kwam onlangs een leuk huis tegen op funda waarbij er nog een soort van omgebouwde garage zit wat verhuurd is aan een bedrijf. Het is dus voor de bank een huis waar een verhuurder in zit, dus nam aan lastig te financieren.

Derhalve met de makelaar gebeld en die gaf aan dat er inderdaad al enkele financieringspogingen waren mislukt en dat daarom het huis al een tijdje te koop staat (hier had ik mijn vraagtekens bij gezien de markt). Toen ik hem naar de redenen van het afketsen vroeg gaf hij aan dat je ongeveer de waarde van deze omgebouwde garage aan eigen geld moet meenemen en dat de rest gefinancierd kan worden met een hypotheek. De verhouding tussen het woonhuis en de verhuurde garage is ongeveer 80/20 overigens.

Nu kan ik die 20% waarschijnlijk wel zelf financieren maar voordat het hele proces opstart van verkoop huidige woning etc. zou ik graag willen weten of er mensen zijn die een dergelijke traject al zijn doorgelopen en waar ze toen tegenaan liepen.

Daarnaast heb ik ook een aantal vragen:

1. Stel je financierd die 80% van de totale waarde, krijg je dan ook het rentepercentage wat je normaal krijgt al je <85% financiert, of ziet de bank het dan als 100% financiering aangezien er bij liquidatie niet direct tot verkoop over gegaan kan worden? Of kan ik zelfs nog extra opslagen verwachten?
2. Klopt het wat de makelaar aangeeft, als de genoemde verhouding 80/20 klopt zou een bank dan akkoord gaan met een financiering van de 80% of zouden ze meer zekerheden willen?
3. Kan het pand eventueel kadastraal gesplitst worden in de toekomst?
4. Hebben de huurinkomsten nog invloed op de financiering? Als ik het even snel bekijk dekken de bruto huurinkomsten zo ongeveer 50%-75% van de bruto hypotheek.

Ik weet dat een adviseur hier alle antwoorden op kan geven maar op dit moment heb ik nog geen contact met een adviseur en zie ik dit topic als een vooronderzoek. Googelen levert ook niet veel op aangezien je alleen maar dingen vind over het zelf onderverhuren maar niks over de aankoop van een pand waar reeds een huurder in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:38
Ik zou sowieso eerst kijken of het lukt om die woning te kopen en dan pas je eigen woning verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
TheJason schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:37:
Ik zou sowieso eerst kijken of het lukt om die woning te kopen en dan pas je eigen woning verkopen.
Ja dat zal een cruciale stap in het eventuele koopproces zijn aangezien ik wel de overwaarde op mijn huidige woning gedeeltelijk nodig heb.

Aangezien het lastig is voor de verkopers hun huis te verkopen op het moment wil ik wel een clausule opnemen dat de koop pas kan doorgaan bij verkoop oude huis en dat alles afgekaart is met de bank voor ik tot verkoop over ga. Enige voordeel dat ik heb is dat de huizenmarkt hier een gekkenhuis is, in de straat zijn er afgelopen jaar 2 huizen te koop gezet en beide waren binnen een week weg, daar maak ik me dus niet heel veel zorgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
WVB > > > PFSL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Kun je het pand niet nu, bij verkoop, kadastraal laten splitsen? Voordeel om dat niet te doen is als je er zelf gebruik van maakt/wilt maken. Indien dat toch niet het geval is, kun je het beter (laten) splitsen en heb je 1 pand, waar je 100% eigenaar van bent en dan kun je evt. die garage los er bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 22:53

gws24

Thinking is hard!

Malt007 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:57:

1. Stel je financierd die 80% van de totale waarde, krijg je dan ook het rentepercentage wat je normaal krijgt al je <85% financiert, of ziet de bank het dan als 100% financiering aangezien er bij liquidatie niet direct tot verkoop over gegaan kan worden? Of kan ik zelfs nog extra opslagen verwachten?
De bank gaat altijd uit van de huidige situatie dus voor hun is de 100% waarde zoals het is in verhuurde staat. Stel dat het 100k waard is in onverhuurde staat en 80k in verhuurde staat, dan gaat de bank uit van een waarde van 80k (= voor hun 100%) en krijg jij dus geen rentekorting. Dat de verkoper wel 100k wil is jouw probleem en daarom moet je die 20k zelf ophoesten. Blijft natuurlijk wel de vraag over waarom jij dan meer dan 80k zou betalen. ;)
2. Klopt het wat de makelaar aangeeft, als de genoemde verhouding 80/20 klopt zou een bank dan akkoord gaan met een financiering van de 80% of zouden ze meer zekerheden willen?
Kan best zijn dat ze niet de volledige 80% willen financieren en verlangen dat je meer zelf inbrengt, ze zijn niet zo happig op dit soort constructies. Vaak willen ze, in ieder geval bij het bedrijfspand van mijn moeder, ook vaak weten wat voor huurder je hebt en wat het huurcontract inhoud (bv lengte, hoogte, opzegtermijn etc). Verhuur brengt namelijk extra onzekerheid met zich mee, maar dat is erg specifiek per geval. In jouw geval bv, is de garage aanpandig? wat voert de huurder uit? Is het brandgevaarlijk? Zo ja, is er een extra verzekering voor, etc. etc. Denk ook aan milieuwetgeving of mogen de activiteiten uberhaupt wel volgens het bestemmingsplan.

Kijk, als het puur gaat om een bedrijf gaat wat er alleen een bestelbus stalt is het wat anders dan als er een klein timmerbedrijfje inzit dat daar ook hout opslaat (brandgevaar), bewerkingen uitvoert (geluid), en ook nog met chemicalien werkt om het hout te behandelen (milieu).
3. Kan het pand eventueel kadastraal gesplitst worden in de toekomst?
geen idee :)
4. Hebben de huurinkomsten nog invloed op de financiering? Als ik het even snel bekijk dekken de bruto huurinkomsten zo ongeveer 50%-75% van de bruto hypotheek.
Zie eigenlijk punt 2. Hangt er vanaf hoe zeker die huurinkomsten zijn, zullen ze best een risico analyse op loslaten, maar ik denk dat ze vooral van je andere inkomstenbronnen zullen uitgaan.

Persoonlijk denk ik dat de mensen die geinteresseerd waren na taxatie de prijs in verhuurde staat wilden betalen en de verkoper de prijs in onverhuurde staat wil. Maar zoals ik al zei zijn banken niet zo happig hier op dus er kunnen ook best een aantal op de financiering stukgelopen zijn.

Ik zou zeggen, ga is met een adviseur praten :Y)

[ Voor 16% gewijzigd door gws24 op 09-02-2018 01:54 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Pagina: 1