iMac (21,5) mid 2011 upgraden d.m.v. SSD schijf i.p.v. HDD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illumibaminasi
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
Beste Tweakers,

Ik wil mijn Imac upgraden d.m.v. de HDD schijf(1TB) eruit te halen en in plaats hievan een SSD schijf te plaatsen van 500GB
Nou zie ik veel filmpjes op You Tube, dat je hiervoor een van 2,5" naar 3,5" adapter nodig hebt + een kabeltje die naar de ventilator loopt om deze te bedienen wanneer nodig.
Ik ben ook een Duits filmpje tegengekomen, dat beweert dat dit niet meer nodig is, en dat je direct de SDD schijf op de plek van de HDD kan plaatsen, omdat macOS Sierra dit probleem heeft opgelost.

Mijn vraag is of dit klopt, of dat ik alsnog zo een kit moet aanschaffen en waar ik op moet letten?

Bij voorbaat dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenbc
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-08 02:20
Ik kan niet geloven dat macos Sierra dit probleem heeft opgelost. De reden dat dit extra kabeltje nodig is heeft te maken met temperatuur sensors. De originele drive van apple heeft nl een temperatuursensor om te meten of de hdd niet te heet wordt.
Als je de originele hdd vervangt door een grotere hdd of een ssd dan moet je een aparte kabel gebruiken met een temperatuursensor. Doe je dit niet, dan werkt het wel, maar je imac gaat heel veel herrie maken omdat de ventilator op maximale snelheid blijft draaien.
Ik geloof niet dat macos Sierra of hoger dit oplost.

Maar er is een andere manier om een ssd te plaatsen die geen speciaal kabeltje nodig heeft.
Je moet dan wel wat meer schroefjes los maken maar er is een vrije sata connector op een mid 2011 imac te vinden. Je ssd wordt dan naast de bestaande hdd geplaatst en wordt achter de superdrive geplakt.

YouTube: How to Install a 2.5-inch SSD in the SSD Drive Bay of a 21.5-inch iM...

Er is nog een manier om deze extra kabel niet te gebruiken. Er is een stukje software waarmee je de toeren van de ventilatoren in je mac kan regelen. Je kunt dan de ventilator softwarematig langzamer laten draaien.
Tijdens het opstarten echter zal je imac veel herrie maken tot je bent ingelogd en de ventilator softwarematig langzamer gaat draaien. Maar je mist dan wel de temperatuursensor en eerlijk gezegd kan ik je dit niet aanraden.

Zelf zou ik hem gewoon achter de superdrive plakken.

[ Voor 17% gewijzigd door maartenbc op 31-01-2018 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illumibaminasi
Ik kreeg ook te horen dat dit temparatuurprobleem inderdaad met software op te lossen was( ik ben net langs een pc reparatiewinkel geweest). Zij doen het ook op deze manier.
Het beste is dus om een aparte kabel met temperatuursensor aan te schaffen, wil je voor 100% gaan.

Moet ik dan zo een kabeltje aanschaffen + ssd schijf? Of zijn er nog andere dingen?

Ik wil gewoon de ssd i.p.v de hdd plaatsen. Volgens mij is dit de simpelste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenbc
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-08 02:20
Als je de bestaande harddisk wilt vervangen heb je buiten de kabel natuurlijk een bracket nodig van 3,5inch naar 2,5inch.
Daarnaast de kabel met temperatuursensor en gereedschap om de imac open te maken.
Het 2011 model is gelukkig nog niet dichtgeplakt en met een simpel zuignapje kun je het "glas" makkelijk los maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illumibaminasi
maartenbc schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:21:
Als je de bestaande harddisk wilt vervangen heb je buiten de kabel natuurlijk een bracket nodig van 3,5inch naar 2,5inch.
Daarnaast de kabel met temperatuursensor en gereedschap om de imac open te maken.
Het 2011 model is gelukkig nog niet dichtgeplakt en met een simpel zuignapje kun je het "glas" makkelijk los maken.
Je hebt dus deze bracket niet nodig, werd mij verteld. HDD eruit en SSD erin zonder adapter o.i.d..
Torx heb ik al. Alleen nog een simpel zuignapje regelen.
De koeling regelen met software, of als het kan via een temperatuursensorkabel.
En een usb sata verbingingskabel om de hdd extern over te zetten op ssd.

De pc reperateur wil het wel voor 95 euro doen. Ik hoef alleen zelf een ssd te halen.
Hij gaat de hdd eruit halen en direct de ssd plaatsten zonder hulpmiddelen. Koeling gaat ie regelen via software. Alleen ben ik dan mijn imac zoveel dagen kwijt, omdat ie het druk heeft. Hij zei dat het geen uur werk is bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Er zit gewoon een 2.5 inch HD in, die haal je los en je zet de SSD er voor op zijn plek. Dat is doodsimpel.

Qua fans gewoon SSD Fan Control gebruiken idd.

Maar wie gaat je nieuwe schijf voorzien van MacOS?

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illumibaminasi
HeatWave schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 17:18:
Er zit gewoon een 2.5 inch HD in, die haal je los en je zet de SSD er voor op zijn plek. Dat is doodsimpel.

Qua fans gewoon SSD Fan Control gebruiken idd.

Maar wie gaat je nieuwe schijf voorzien van MacOS?
Ik dacht dit te doen met een usb naar sata kabel, als dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Met wat voorbereiding en een USB stick kun je een een opstartbaar installatieprogramma maken voor macOS, zodat je macOS schoon op de nieuwe SSD kunt installeren.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illumibaminasi
Kort samengevat moet ik dus een USB stick met minstens 16GB hebben.
Daarna OS hierop(USB stick) zetten, volgens de instructies.
Daarna de HDD eruit halen en de SSD plaatsen en datgene wat op de USB stick zit, op de SSD zetten.
Daarna SSD Fan Control installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:43
Je kunt de temperatuur sensor gewoon kortsluiten door bv een stukje paperclip in een U-vorm in de jumper te proppen, dan hoef je ook niks met Fan Control of andere omwegen te doen.

Google maar op short imac hdd sensor voor uitleg. Wees niet bang, mijn iMac doet het met die oplossing al 5 jaar prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illumibaminasi
Ik wil een SSD van +- 512GB halen. Welke raden jullie aan?
Is deze goed? SAMSUNG 850 EVO 500 GB
Ik lees bij de productspecificaties dat ondersteunde besturingssystemen:
Windows XP, Vista, 7 en 8 zijn.
Mijn Imac is OS Sierra.
Past deze schijf wel in mijn Imac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:48
Ja dat past. Maar ik raad toch echt aan om met een temperatuursensor te werken ipv de software oplossing. Anders draaien de fans tijdens het opstarten ook op volle snelheid.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illumibaminasi
luckremers schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 13:33:
Ja dat past. Maar ik raad toch echt aan om met een temperatuursensor te werken ipv de software oplossing. Anders draaien de fans tijdens het opstarten ook op volle snelheid.
kan ik dit niet met een paperclip oplossen?Ik heb nog nooit mijn fans aangehad op de imac en een ssd koelt zichzelf af, dacht ik ergens gelezen te hebben.
Waar haal ik zo een temperatuursensor? Is het makkelijk aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:48
Als de iMac open ligt is dat makkelijk aan te sluiten. http://www.onlinemacwinke...O3EJ-CdxhkyRoCEskQAvD_BwE

Het is niet om de temperatuur laag te houden maar om de fans “rustig” te houden. Als ze geen sensor waarde doorkrijgen gaan de fans aan op 100%.

Het is waarschijnlijk ook mogelijk om dit met een paperclip te doen. Dan moet je de aansluit punten van de sensor kortsluiten.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:47
Je kan ook de ssd achter de dvd/cd lezer monteren door middel van extra ssd kabel. Dan kan je de oude schijf nog gebruiken als opslag en is er verder geen gezeur nodig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-08 18:12
Je kunt ook de huidige temperatuur meter van de hdd kortsluiten. Hierdoor ontstaat er dus kortsluiting in de fan en blijft deze constant ronddraaien op 1200 rpm wat ruimschoots genoeg is voor een ssd.

Ik heb dit bij menig iMac gedaan en mijn huidige iMac ook deze truc gebruikt (inmiddels 1.5 jaar in bezit) en het werkt nog perfect!
Pagina: 1