Kunststof dakkapel en gordijnen ophangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:30
Ik heb een kunstof dakkapel maar zit me af te vragen hoe je hier gordijnen kan ophangen? Schroeven in het kunststof plafond of zijmuren lijkt me niet de beste manier.
Zou het met die Tesa plakdingen kunnen (mits die genoeg kunnen dragen) of beschadig je dan het kunststof?

Iemand ervaring ermee en/of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:59
Dubbelzijdig plakband kan best veel hebben.
Eerst de rails ophangen en goed aanduwen voor een tijdje en dan de volgende dag de gordijnen er aan.
Geen garantie uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:11
Bij de eerste zomerdag ligt ie dan weer beneden.

Maar je zal moeten voorboren en schroeven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:58
Ik weet even niet meer hoe die dingen precies heten, maar je hebt gordijnroedeb die je kan klemmen tussen twee wanden... die heb ik jaren geleden op een kamertje ook gehad. Waren zelfs verstelbaar en worden met een krachtige veer geklemd en op de uiteinden zat rubber tegen het slippen. Is toen bij maar 1x naar beneden gekomen en dat was toen ik wel heel erg hard aan het gordijn had gerukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Hmm ja had het al een eens met ductape geprobeerd als tijdelijke oplossing, maar dat kwam inderdaad weer naar beneden zetten toen de zon lekker naar binnen scheen. Lijkt me dus geen oplossing.

Schroeven ben ik dus eigenlijk niet zo happig op, want ben eigenlijk bang dat behalve de gaatjes er wellicht lekkage door kan onstaan (het kunststof voelt vrij dun aan)..

Zo veer is misschien wel het beste (net zo'n ding als voor douchegordijnen), maar ben bang dat die niet sterk genoeg zullen zijn om 2,40m te overbruggen. Gaat dan geheid doorhangen, tenzij ik papieren gordijnen neem.

Andere mogeljkheid zijn luxaflex achitge dingen die je in de kunstof ramen kan plaatsen, maar vind ik ten 1e niet zo mooi en ten 2e is nogal prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:17
Loop eens langs bij een bedrijf dat zulke dakkapellen installeert. Waarschijnlijk weten zij wel een oplossing of weten ze ook welke schroeven je kan gebruiken zonder kans op lekkage (ik neem ook niet aan dat als je aan de bovenkant een gaatje maakt, je gelijk op het dak uitkomt, zal toch wel iets dikker zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:58
idef1x schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:25:
Zo veer is misschien wel het beste (net zo'n ding als voor douchegordijnen), maar ben bang dat die niet sterk genoeg zullen zijn om 2,40m te overbruggen. Gaat dan geheid doorhangen, tenzij ik papieren gordijnen neem.
De te overbruggen afstand zal met een klemsysteem inderdaad beperkt zijn vanwege doorhangen... voor mij was het net geen 2 meter en dat hing een héél klein beetje door, maar de stevigheid van de roede zal daar ook een factor in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:28

ThunderNet

Flits!

Señor Sjon schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:57:
Bij de eerste zomerdag ligt ie dan weer beneden.

Maar je zal moeten voorboren en schroeven.
Met de juiste lijmverbinding moet het gewoon kunnen. Zoek wel uit welke lijm je gebruikt zodat je de boel niet opvreet of onlosmakelijk met elkaar verbind.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/495/605/66/DV_8_7107037_01_4c_NL_20150131135145.jpg

Zonder alle gekheid op een stok; in feite kun je dat doen met elke goede montagekit...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Lijm met polymax high tack (11 euro of zo) een brede witte houten lat, 18 mm dik, op het kunststof zo dicht mogelijk tegen het kozijn aan. Geen montagekit, dat is troep.

Vervolgens gordijnrail aan witte lat bevestigen met korte 15 of 20 mm schroeven.

[ Voor 8% gewijzigd door iamcj op 31-01-2018 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 20:30
Zeker als je nog een lat gebruikt kan je met lijm een constructie maken sterk genoeg om in de gordijnen te kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Dit is ook mooi spul wat je kunt lijmen.

https://www.hornbach.nl/s...50-cm/423143/artikel.html

[ Voor 39% gewijzigd door iamcj op 31-01-2018 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Dank voor de tips....zal eens nagaan of dat high tack spul geschikt is voor mijn dakkapel. Ben met lijmachtige dingen nog steeds een beetje angstig voor aanvreten van het kunststof. Een andere oplossing zie ik ook niet. Of ik moet een houten voorzet frame ofzo gaan maken, maar dat ziet er volgens mij niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Vraag anders bij de fabrikant na of er geen oplosmiddel of weekmaker in de lijm zit.
Je heb terecht zorgen daarover.
Zulke zaken kunnen ervoor zorgen dat het kunststof direct aangetast wordt of op termijn cracks gaat vertonen door de door deze stoffen geïnitieerde processen.

https://books.google.nl/b...atigue%20solvents&f=false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
idef1x schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:41:
Dank voor de tips....zal eens nagaan of dat high tack spul geschikt is voor mijn dakkapel. Ben met lijmachtige dingen nog steeds een beetje angstig voor aanvreten van het kunststof. Een andere oplossing zie ik ook niet. Of ik moet een houten voorzet frame ofzo gaan maken, maar dat ziet er volgens mij niet uit.
https://www.bison.nl/cont.../import/48/nl/2480/50.pdf
Pagina: 1