z-5500 last van zend amateur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-10 09:35
Ja jeetje, dikke tegenvaller!
Ik heb jaren mijn logitech z-5500 op mijn desktop gaming pc aangesloten gehad en daar nooit problemen mee gehad (los van het ploppen wanneer je een buro lamp aan/uit doet dan). ik weet dus dat mijn set nog van de oude generatie is mbt ploppen enzo.

afgelopen zomer is de set verhuisd naar de woonkamer om via de htpc te gebruiken. prima upgrade voor de 13 in een dozijn samsung surround set die er stond. en ach, gamen op de desktop kwam er met 2 kinderen en een huishuiden toch niet echt meer van.

maarrrrr....... toen hervatte de buurman zijn oude hobby, zend amateur.
en nu gebeurt het volgende een paar avonden per week.
https://youtu.be/IPgqU7nBUTQ
dit is qua volume zo luid dat film/serie/muziek niet langer een optie is, en dan gaan we maar naar bed.
de buurman lijkt overigens binnen de toegestane zendmarges te zitten, dus hem kan ik het niet kwalijk nemen. momenteel heb ik de FL speaker maar afgekoppeld. werkbaar voor even, maar zeker geen permanente oplossing.

het is bij elke input, zowel koper als optisch. ook als er niks is aangesloten aan de pod gebeurt dit.
gekke is dat het geluid alleen goed hoorbaar is bij de speaker links-voor. het probleem zit wel echt op de output van de FL aansluiting, speakers wisselen helpt namelijk niet.

het is me dus wel duidelijk dat dit aan het plopjes/RF/ruis gerelateerd is.
nu is alles netjes gespoten, opgehangen, weggewerkt etc dus ik heb er veel aan als ik de set toch in deze staat kan blijven gebruiken.

dus nu de vraag:
is het mogelijk om de huidige set aan te passen zodat de RF signalen niet langer storen.
van de plopjes heb ik niet zo'n last, als ik in de avond op de bank zit slapen de kinderen toch, dus er zal dan weinig worden geschakeld in huis. ik heb wel gelezen dat de binnenkant van de POD afschermen zou helpen, maar dan moet die ook verbonden worden met de ground van de pod kabel? en wat moet je dan doen aan de kant van de versterker? die behuizing is van hout en de 230v stekker is niet geaard. en hoe zit het dan met de subwoofer/versterker zelf?
hmm vragen vragen vragen.....

any help is much appreciated

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-10 23:18
Lastig probleem, was zelf in het verleden ook actief als zendamateur en herken het geen wat op het filmpje te horen is dan ook.
Wat wel eens wil helpen is de bedrading bij de versterker van ferriet staafjes of klem te voorzien, de meeste HF storing komt via deze kabels binnen,
Klik hier voor voorbeelden.

Bij een Ferriet klem kun je spelen met het aantal keer dat je de draad er doorheen haalt en bij een Ferriet staaf de draad als een spoel er omheen draaien.

Dit alles is geen garantie dat de storing daarmee opgelost is, het kan ook zo wezen dat de plaats van de versterker ongelukkig is en dat je daar ook wat mee kan spelen (als dat mogelijk is), en kast van de versterker is volgens mij totaal niet afgeschermd dus kan de storing ook rechtstreeks op de versterker binnenkomen.

Ook zou je buurman (de zend amateur) je met wat tips moeten kunnen helpen.

Ben wel nieuwsgierig hoe ver je van zijn antenne af zit en of hij gebruik maakt van een buiten antenne.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-10 11:12

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik neem inderdaad aan dat de draden als antennes werken. Verder zitten er waarschijnlijk wel wat regelbare weerstanden en inductoren in die misschien op deze frequentie (of een boventoon ervan) staan (maar misschien praat ik nu wel dikke onzin).
Veranderd de sterkte van het signaal met het volume van de speakerset?
Je zou kunnen kijken of alufolie om de kabels heen een effect heeft. Dit is natuurlijk geen mooie oplossing, maar misschien is er een specifiek deel van de kabel dat voor sterke ontvangst zorgt (een beetje afhankelijk waarschijnlijk van de golflengte waarop je buurman uitzendt).

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
De buurman is de veroorzaker, dus hij moet met een oplossing komen.
Hij kan wel zeggen dat die binnen de 'normen' zit, maar dat houdt niet in dat je overlast mag bezorgen.
Voor de buurman: een mantelstroomfilter tussen zender en de antenne plaatsen.
Als laatste druppel... wanneer het totaal niets wordt: het AT (Agentschap Telecom) bellen/mailen, want ik zou dat niet nemen. https://www.agentschaptelecom.nl/contact

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servpage
De buurman hoeft niet de veroorzaker te wezen, de elektronica zoals versterkers en dergelijken moeten ook aan een bepaalde norm qua afscherming voldoen en daar gaan de fabrikanten lang niet altijd even goed mee om, dan kunnen er dus ongewilde signalen van buitenaf opgepikt worden.
Het Agentschap Telecom kan bij een niet op te lossen geschil in deze uitkomst bieden, deze keurt de installatie van de Zend Amateur en zal veldsterkte metingen doen en wanneer deze binnen de norm blijft dan zal de oorzaak in de apparatuur gezocht moeten worden, is de veldsterkte te hoog dan zal de Zend Amateur een verbod opgelegd krijgen of hij zal zijn uitzend vermogen terug moeten draaien tot de gewenste veldsterkte bereikt is en hopelijk is de storing dan ook weg.

Luisterend naar het filmpje klinkt het als dat de elektronica flink overstuur gaat, heb het idee dat de zend antenne heel dicht bij staat of dat er met veel vermogen word uitgezonden.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
Servpage schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:26:
Lastig probleem, was zelf in het verleden ook actief als zendamateur en herken het geen wat op het filmpje te horen is dan ook.
Wat wel eens wil helpen is de bedrading bij de versterker van ferriet staafjes of klem te voorzien, de meeste HF storing komt via deze kabels binnen,
Klik hier voor voorbeelden.

Bij een Ferriet klem kun je spelen met het aantal keer dat je de draad er doorheen haalt en bij een Ferriet staaf de draad als een spoel er omheen draaien.

Dit alles is geen garantie dat de storing daarmee opgelost is, het kan ook zo wezen dat de plaats van de versterker ongelukkig is en dat je daar ook wat mee kan spelen (als dat mogelijk is), en kast van de versterker is volgens mij totaal niet afgeschermd dus kan de storing ook rechtstreeks op de versterker binnenkomen.

Ook zou je buurman (de zend amateur) je met wat tips moeten kunnen helpen.

Ben wel nieuwsgierig hoe ver je van zijn antenne af zit en of hij gebruik maakt van een buiten antenne.
die ferriet blokjes heb ik er nu op zitten, alleen past door de dikte van de audio kabel er geen lus om heen, alleen maar 1x doorheen zeg maar. daar kwam de buurman overigens mee nadat ik hem dit filmpje liet zien.

ik kan helaas niet spelen met de locatie van de spullen. de (tv) meubels en speakers/electronica kunnen alleen zo staan als nu.

nou de POD (het input kastje) is zeker niet afgeschermd in de behuizing. is namelijk plastic-lucht-printplaat.
verder is de sub van hout, en als ik youtube mag geloven is de versterker niet omhuld met een metalen case (anders dan het genoemde hout).

en ja, de buurman heeft een joekel van een antenne in de tuin staan. hemelsbreed 8 meter van mijn systeem af. esthetisch zowieso niet fantastisch als je in een rijtjeshuis wijk woont maarja, ieder zn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
DirtyBird schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:41:
Ik neem inderdaad aan dat de draden als antennes werken. Verder zitten er waarschijnlijk wel wat regelbare weerstanden en inductoren in die misschien op deze frequentie (of een boventoon ervan) staan (maar misschien praat ik nu wel dikke onzin).
Veranderd de sterkte van het signaal met het volume van de speakerset?
Je zou kunnen kijken of alufolie om de kabels heen een effect heeft. Dit is natuurlijk geen mooie oplossing, maar misschien is er een specifiek deel van de kabel dat voor sterke ontvangst zorgt (een beetje afhankelijk waarschijnlijk van de golflengte waarop je buurman uitzendt).
sterkte van het gebrom veranderd niet met volume knop. input kanaal doet ook niks.
ik weet wel dat het wijzigen van de frequentie van hem de storing bij mij beinvloed. maar veel beter dan dit kunnen we het niet krijgen :(.

Is aluminium folie een goede afschermer? op zich zou het namelijk wel kunnen omdat 99,9% van de kabels weggewerkt is. maar dat is een K klus dus wil ik alleen doen als alu folie wel geschikt is :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boblelie
PE4000 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:46:
De buurman is de veroorzaker, dus hij moet met een oplossing komen.
Hij kan wel zeggen dat die binnen de 'normen' zit, maar dat houdt niet in dat je overlast mag bezorgen.
Voor de buurman: een mantelstroomfilter tussen zender en de antenne plaatsen.
Als laatste druppel... wanneer het totaal niets wordt: het AT (Agentschap Telecom) bellen/mailen, want ik zou dat niet nemen. https://www.agentschaptelecom.nl/contact
ik waardeer je passie, en ergens voel ik die ook.
Maar de z-5500 staat er wel bekend om dus ik probeer het eerst in mijn eigen invloedsfeer op te lossen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-10 11:12

DirtyBird

Praktiserend denker

hebben de kabels van de set een insulatielaag? Ik heb zelf een Z-5450 en ik dacht dat die kabels gewoon plastic en dan koper zijn, al kan ik me dat eigenlijk nauwelijks voorstellen want dat is vragen om problemen.

Als de kabels al afgeschermd worden zal folie wellicht niet zoveel doen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
Je zou de POD inderdaad kunnen proberen in te pakken met aluminium folie en om eventueel een massa te vinden zou je een draadje naar de aansluit connector van de POD kunnen brengen of anders naar een radiator kraan (LET OP, om te proberen, een radiator mag NOOIT als aarde gebruikt worden).

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zend amateur mag geen overlast veroorzaken.. en dient dacht ik ook bij overlast (ondanks binnen de wettelijke vermogen etc etc etc. ) mee te werken aan een oplossing..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Wel een herkenbaar probleem, heb dat in het verleden gehad met een FM-zendpiraat (dus geen zendamateur). De piratenmuziek knalde vrolijk door de speakers :D. Door het afkoppelen van de center-speaker was het probleem bij mij weg. Het was puur inslag op de verticale draad naar de center-speaker.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
hee allemaal. sorry voor het late antwoord, was even op een korte vakantie dus heb alle problemen even lekker thuis gelaten :).
DirtyBird schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:41:
hebben de kabels van de set een insulatielaag? Ik heb zelf een Z-5450 en ik dacht dat die kabels gewoon plastic en dan koper zijn, al kan ik me dat eigenlijk nauwelijks voorstellen want dat is vragen om problemen.

Als de kabels al afgeschermd worden zal folie wellicht niet zoveel doen.
Alle kabels (op de kabel van de POD na) hebben gewoon lucht-plastic-koper zeg maar.

----
Servpage schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 17:07:
Je zou de POD inderdaad kunnen proberen in te pakken met aluminium folie en om eventueel een massa te vinden zou je een draadje naar de aansluit connector van de POD kunnen brengen of anders naar een radiator kraan (LET OP, om te proberen, een radiator mag NOOIT als aarde gebruikt worden).
Hoe moet ik dat allemaal voor me zien? Binnenkant van de pod bekleden met alu folie en dan een draadje aan het folie solderen (kan dat uberhaupt)? En daarna? Alle kabels van de pod naar de sub zijn al in gebruik, ik kan evt een losse kabel trekken? En moet die kabel dan verbonden worden met de aarde in het stopcontact? Vragen vragen vragen 😊.

-----
Puch-Maxi schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 17:20:
Wel een herkenbaar probleem, heb dat in het verleden gehad met een FM-zendpiraat (dus geen zendamateur). De piratenmuziek knalde vrolijk door de speakers :D. Door het afkoppelen van de center-speaker was het probleem bij mij weg. Het was puur inslag op de verticale draad naar de center-speaker.
Ja momenteel heb ik de FL speaker afgekoppeld, dat is ok-ish voor tijdelijk maar dat moet natuurlijk beter kunnen. Zou een afgeschermde (audo)kabel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
iemand wellicht een volgende tip voor mij? kan ik wellicht aan de slag met de punten die in mijn vorige post stonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:11

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Volgens mij is dit inderdaad een gevalltje slechte afscherming van de speakers en/of kabels.
Dit kun je je buurman niet aanrekenen want die houdt zich gewoon aan de regels.

Je zou kunnen kijken of je de bekabeling kan vervangen. Koop afgeschermde kabels (en nee, dat hoeven écht niet van die dure kabels te zijn). En probeer het eerst met één speaker, voordat je wellicht voor nop alle kabels gaat vervangen.

Wat gebeurt er eigenlijk als je de speakers zélf in aluminiumfolie wikkelt?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boblelie
Nyarlathotep schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:27:
Volgens mij is dit inderdaad een gevalltje slechte afscherming van de speakers en/of kabels.
Dit kun je je buurman niet aanrekenen want die houdt zich gewoon aan de regels.

Je zou kunnen kijken of je de bekabeling kan vervangen. Koop afgeschermde kabels (en nee, dat hoeven écht niet van die dure kabels te zijn). En probeer het eerst met één speaker, voordat je wellicht voor nop alle kabels gaat vervangen.

Wat gebeurt er eigenlijk als je de speakers zélf in aluminiumfolie wikkelt?
goede vraag, nog niet eerder geprobeerd.
en die afgeschermde speakerkabels, moet die afscherming nog ergens mee verbonden worden aan het uiteinde van de kabel?
Pagina: 1