Iemand eens ubuntu op een macbook pro 13,3 geinstalleerd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-09 08:49
Heb nu Ubuntu 18.04 draaien op een MBP 13,3 en krijg met geen mogelijk geluid werkend.

Toetsenbord heb ik werkend gekregen met wat drivers van github, maar de touchbar en geluidskaart blijven compleet dood.

Iemand ervaring hiermee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
https://gist.github.com/r...a748d9a104e7baec6a92f9cd7

Komt aardig met jouw bevindingen overeen.

De vraag is natuurlijk, waarom wil je Ubuntu op een Macbook Pro draaien?

Of andersom, waarom koop je een Macbook als je Linux wil gebruiken? :P Neem dan een Dell XPS, of een Lenovo Thinkpad. Of zelfs een goedkopere Acer.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe heb je Ubuntu geïnstalleerd? Als je dat via de EFI methode doet, dan kan het kloppen dat geluid het niet zo lekker werkt. Waarschijnlijk werkt er andere hardware ook niet zo geweldig. Je zal het via Bootcamp (BIOS emulatie) moeten doen. Hier kan rEFIt bij helpen (of de opvolger van dat project), al is het niet noodzakelijk om 't te laten werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• useruser
Lethalis schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 08:43:
https://gist.github.com/r...a748d9a104e7baec6a92f9cd7

Komt aardig met jouw bevindingen overeen.

De vraag is natuurlijk, waarom wil je Ubuntu op een Macbook Pro draaien?

Of andersom, waarom koop je een Macbook als je Linux wil gebruiken? :P Neem dan een Dell XPS, of een Lenovo Thinkpad. Of zelfs een goedkopere Acer.
Tsja, MacBook werd door het bedrijf verstrekt. Ben geen fan van OSX en dacht, donder er Ubuntu op. Had ook liever voor die 3k een andere laptop gekocht maar een gegeven paard moet je niet in de bek kijken. Vooral niet als het een duur paard is :9

Die link die je stuurde, die https://github.com/roadrunner2/macbook12-spi-driver heb ik inderdaad ook gebruikt om het toetsenbord e.d. werkend te krijgen, maar geluid lukt dus ook niet.
Hero of Time schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:03:
Hoe heb je Ubuntu geïnstalleerd? Als je dat via de EFI methode doet, dan kan het kloppen dat geluid het niet zo lekker werkt. Waarschijnlijk werkt er andere hardware ook niet zo geweldig. Je zal het via Bootcamp (BIOS emulatie) moeten doen. Hier kan rEFIt bij helpen (of de opvolger van dat project), al is het niet noodzakelijk om 't te laten werken.
Ja, via EFI gedaan ja. Eigenlijk heb ik alle hardware werkende behalve de touchbar en de geluidskaart. Nu zal die touchbar mij niet zo veel interesseren, maar zonder geluid is het leven ook zo eentonig... :+

Hoe zou bootcamp daar bij helpen? Door dat unsigned driver crap geneuzel?

[ Voor 5% gewijzigd door useruser op 31-01-2018 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 21:59

Greveldinges

Thank you, thank you very much

Volgens mij is het op dit moment niet mogelijk om dit werkend te krijgen aan gezien er geen goede drivers zijn. Wifi problemen, audio problemen en geen suspend/sleep maken het een dealbreaker. Ik denk dat je geen andere optie hebt dan OSX/Windows en een virtuele machine met linux.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolfero
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-09 19:32
Ik heb het wel eens geprobeerd op een 15" Macbook Pro, daarmee dezelfde problemen als die je aangeeft. Misschien kun je hem nog omruilen voor een Dell of anders inderdaad een VM met Linux?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je moet in Bootcamp / BIOS mode installeren om dat Apple in hun firmware dan bepaalde zaken overneemt die normaal in EFI mode door het OS gedaan moeten worden. Om dat het OS (in dit geval Ubuntu) daar geen drivers voor heeft werkt het dus niet lekker.

Start in BIOS mode en het zal een stuk beter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• useruser
wolfero schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:11:
Ik heb het wel eens geprobeerd op een 15" Macbook Pro, daarmee dezelfde problemen als die je aangeeft. Misschien kun je hem nog omruilen voor een Dell of anders inderdaad een VM met Linux?
Dit is ook een 15". 13,3 is het modelnummer van Apple. 13,3 is de 15" MBP. 13,2 is de 13" variant en 13,1 is de uitgeklede 13" variant. Ik verzin het ook niet.... 8)7
johnkeates schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:16:
Je moet in Bootcamp / BIOS mode installeren om dat Apple in hun firmware dan bepaalde zaken overneemt die normaal in EFI mode door het OS gedaan moeten worden. Om dat het OS (in dit geval Ubuntu) daar geen drivers voor heeft werkt het dus niet lekker.

Start in BIOS mode en het zal een stuk beter gaan.
Ik ga het proberen, alternatief is een fullscreen VM o.i.d. maar liever niet :P

Thanks voor de hulp allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Nog een ander ding: zorg wel dat je een bootable macOS systeem houdt, hoeft niet groot te zijn (enkele GB's), maar dan kan je in elk geval je EFI en SMC firmwares up to date houden. Dat kan met linux helemaal niet om dat het allemaal cryptografisch ondertekend is en niet door third parties te manipuleren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

useruser schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:18:
Ik ga het proberen, alternatief is een fullscreen VM o.i.d. maar liever niet :P
Mocht je OS X nog een poging willen geven, met homebrew kan je een aanzienlijk deel van je software vrij makkelijk installeren en heb je een hele fatsoenlijke commandline beschikbaar onder OS X: https://brew.sh/

Persoonlijk ben ik geen liefhebber van OS X omdat je bijna niets kan customizen aan de interface e.d. maar verder is het best een solide systeem. Altijd foutloze sleep/wakeup bij laptops, heel veel developers gebruiken het dus nagenoeg alles is al eens door een ander gedaan. En er zijn veel standaard apps beschikbaar die je leven makkelijker maken (alfred+dash combinatie is als dev echt onmisbaar imho)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
useruser schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:18:
[...]
Dit is ook een 15". 13,3 is het modelnummer van Apple. 13,3 is de 15" MBP. 13,2 is de 13" variant en 13,1 is de uitgeklede 13" variant. Ik verzin het ook niet.... 8)7
[...]
Niemand refereert naar de DMI Model Identifier, en die is ook nog eens niet uniek. Als je een specifiek model wil aanduiden is het serienummer het beste, dan de modelnaam (bijv: MacBook Pro Retina, 13-inch, Early 2015), en daarna misschien de 820-xxxx nummers voor de part numbers, en dan pas model identifier + device A-nummer, bijv. MacBookPro12,1 + A1253. Hoe je het spelt en waar je de spaties zet is trouwens ook van belang, anders lezen mensen het verkeerd (en daar zijn mensen goed in!).

Als je dus dit schijft: "macbook pro 13,3" dan leest dat anders dan "MacBookPro13,3".
Pagina: 1