Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 716775

Topicstarter
Hallo,
Binnenkort komt mijn profielkeuze (vwo). Ik wil later iets met programmeren doen. Ik kies het profiel natuur en techniek.
Vervolgens moet ik 2 keuzevakken kiezen. Ik heb de keuzes uit:

Informatica
Wiskunde D (extreme wiskunde)
Economie
Bedrijfseconomie
Geschiedenis
Aardrijkskunde
Biologie
Kunst

Ik vond zelf dat informatica sowieso een goede keuze is, maar wat heb je nog meer nodig als programmeur? Ik neig naar wiskunde D. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Die beiden lijken mij wel de meest logische keuze.

Merk ik meteen dat ik oud wordt.. wiskunde D had ik nog nooit van gehoord ;)

[ Voor 44% gewijzigd door DukeBox op 30-01-2018 21:34 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:49

Cyphax

Moderator LNX
Het hangt af van wat je wilt gaan doen, maar ik vermoed dat je, als je wilt gaan programmeren, jezelf enorm zult verrijken qua mogelijkheden met wiskunde. Aan de andere kant, als je informatica wilt gaan combineren met iets in de financiële wereld, dan is economie misschien ook wel weer interessant. Wat denk je ongeveer te willen gaan programmeren als je gewoon ronduit zou kunnen kiezen?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Anoniem: 716775 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:31:
Ik vond zelf dat informatica sowieso een goede keuze is, maar wat heb je nog meer nodig als programmeur?
Heb je ooit al wat geprogrammeerd? Zo ja, in welke talen?
Je moet namelijk autodidact zijn.

Dan zijn Bedrijfseconomie, Wiskunde, Aardrijkskunde en Kunst prima vakken. Het hangt er namelijk vanaf wat je leuk vindt en wat je leuk lijkt om te programmeren.

Dus:
1. ben je autodidact?
2. wat heb je al gemaakt?
3. wat vind je leuk/interessant?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Informatica is handig om gedaan te hebben en zeker een goede om een beetje een idee van te krijgen wat programmeren inhoud, wat je er mee kunt en hoe het is ontstaan, maar niet verplicht om later iets met programmeren te doen. Het hangt er wel een beetje vanaf wat je wilt, wil je jezelf leren programmeren? Wil je informatica/software engineering doen op het HBO of universiteit? Als dat zo is, dan is de enige voorkennis vereiste dat je wisB hebt (en je moet er niet vies van zijn).

Wiskunde D is toch het statistiek deel wat je mist als je wiskunde B doet, met nog wat uitbreidende dingen op wiskunde B toch? Het kan geen kwaad, maar aan de andere kant kun je beter wiskunde B goed oppakken dan de 2 vakken half doen (of door wisD de interesse in beide kwijtraken).

Van de vakken die je noemt zou ik vooral degene kiezen die je het interessants lijkt, waar jij denkt dat jij je nog 3 jaar mee bezig wilt houden. Niets is vervelender dan met tegenzin naar school gaan omdat je het verkeerde vak hebt gekozen.
DJMaze schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 23:59:
[...]

[...]

Dus:
1. ben je autodidact?
2. wat heb je al gemaakt?
Waar komt dit vandaan als ik het vragen mag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wiskunde D is een aanvulling op B bedoeld om het gat tussen VWO en een technische universitaire studie te dichten. Het hangt nogal van je middelbare school (en docent) af hoe goed hier invulling aan wordt gegeven.

Methodisch zou het breed ingericht moeten zijn met een universitaire leermethode: hoog tempo, diepgaande leerstof, veel zelfstudie. Inhoudelijk zullen sommige perioden prima aansluiten bij je vervolgopleiding, andere perioden geven weer weinig aansluiting.

Ligt wiskunde je en wil je door naar de universiteit, dan zou ik het vak zeker kiezen. Moet je nu al redelijk hard werken om dikke zevens te scoren, dan zou wiskunde D wel een too much kunnen zijn, maar dat hangt steek af van hoe het vak op jouw school wordt ingericht.

Wat betreft informatica: dat vak bereid je meestal ook niet echt voor op een toekomstige studierichting. Als het goed gedoceerd wordt en breed is opgezet, dan zul je tijdens die vakken gaan leren waar je voorkeur ligt binnen de ICT. Echte inhoudelijk kennis voor een toekomstige opleiding waar je wat aan hebt is er vaak maar weinig.

Buiten bovenstaande is het toch vooral een kwestie van interesse. Trekt aardrijkskunde je, kies dat vak dan gewoon. Wellicht combineer je later je passie tot programmeur met je voorliefde voor aardrijkskunde en ga je software schrijven voor klimaatberekeningen of civiel technische installaties.

Datzelfde kan gelden voor Economie.

Kunstvakken dagen je uit om op een bepaalde manier vorm te geven aan een creatief proces. Ook dat zou je in je toekomst als programmeur zomaar eens kunnen gebruiken.

Samenvattend: elk valk draagt op zijn eigen manier bij aan jouw persoonlijke ontwikkeling. Het is aan jou om te bepalen wat het best bij jou past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:41
Als je biologie erbij pakt krijg je geloof ik ook een diploma natuur en gezondheid en kun je behalve studies als Latijn en Grieks letterlijk elke studie kiezen (tenminste zo was het 7 jaar terug). Mocht je uiteindelijk toch voor iets anders willen gaan dan hou je mogelijkheden open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 15:21

NMe

Quia Ego Sic Dico.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Wiskunde B zou afdoende moeten zijn. Ik zou gewoon een van de vakken kiezen waar je interesse ligt. Waarschijnlijk is dat ook de tak waarin je later wil werken. Misschien dat je ooit bij een sollicitatie als vraag krijgt waarom je een bepaald vakkenpakket gekozen hebt. Zodra je een werkgever verder bent gebeurt dat ook niet meer.
Als programmeur krijg je toch altijd te maken met het jargon van de bedrijfstak waar je in werkt en doe je de specifieke kennis toch wel op. Terugkijkend weet ik aardig wat van de NAVO, logistiek, belasting, verkeer, sociale wetgeving, notarissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozariusz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-05 22:55
Persoonlijk zou ik zelf voor economie of biologie gaan, puur omdat je dan je kennis veel meer verbreed dan wanneer je voor wiskunde D gaat (je hebt immers aan wiskunde B genoeg). Ook moet je wiskunde D niet onderschatten, de klassen zijn belachelijk klein (bij mij althans), en het gemiddelde wat op een toets gehaald wordt ligt niet hoger dan een 6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Toen ik voor die keuze stond heb ik Wiskunde D en Bedrijfseconomie gekozen. Achteraf een goede keuze: Wiskunde D stof kwam terug op de Universiteit (waaronder matrices bijvoorbeeld) & uiteindelijk bleek dat Business/IT mij meer trok dan Computer Science. Informatica stelde niks voor mij bij op de middelbare school, maar dat zal wel per school verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ben je op dit moment al bezig met zelf programmeren? Sla dan informatica over, daar ga je weinig extra kennis uit halen. Kies juist voor een vak als bedrijfseconomie, daar kan je echt profijt uit halen om juist organisaties waar je terecht komt beter te begrijpen.
Wiskunde D ken ik zelf niet qua inhoud, wellicht wel interessant om te volgen. Echter zou ik eerder naar geschiedenis, aardrijkskunde of economie kijken omdat dit veel beter is voor je algemene ontwikkeling.

Zelf heb ik jaren geleden een EM profiel gekozen en altijd jammer gevonden dat ik geen natuurkunde had gevolgd, dat maakt je toch een veel breder persoon.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xscept
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:43
Zelf heb ik wisD en economie gedaan en zeker wiskunde D vond ik enorm interessant.
Als je statistiek en abstracte wiskunde leuk vind zou ik daar zeker voor kiezen. Volgens mn vrienden die nu de uni doen is het zeker handig om net ff het extraatje te hebben. Je mist het niet als je het niet hebt maar je komt net wat makkelijker mee in het begin.
Maar het belangrijkste blijft: doe wat je interesseert!
Zolang je wiskunde B en natuurkunde hebt kun je elke technische studie wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Destijds had ik in eerste instantie ook gekozen voor N&G en N&T samen. Ik trok de Wiskunde D niet (toen Wiskunde B2, veel te cryptisch en te abstract). Hiermee viel N&T al niet meer te halen. Ik ben uiteindelijk wel doorgegaan met Scheikunde 2 en Informatica.

Zoals eerder gezegd, Informatica gaat je op de middelbare school niet heel veel verder helpen als je nu al iets doet met HTML en Java. (Bedrijfs)economie zal je een veel bredere ontwikkeling geven. Niemand in de techniek hoek denk daar aan, of heeft er zin in, op de middelbare school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:16
Wiskunde D is vooral nuttig als je op universitair niveau met Informatica aan de slag gaat. Denk vooral aan algoritmes, security en compilers. Het nadeel van een universitaire studie is dat de verhouding tussen theorie en praktijk een sterke neiging heeft naar de theorie, dus als jij echt wil gaan programmeren past een HBO studie waarschijnlijk beter bij je.

Het vak Informatica verschilt enorm per school. Bij sommige scholen ga je niet meer leren dan Excel en wat Photoshop, bij andere ga je ook echt aan de slag met bijvoorbeeld PHP of Python. Ik heb zelf goede ervaringen gehad met het Informatica vak op mijn middelbare school maar je zou eens kunnen navragen wat er bij jou dan in de lessen behandeld gaat worden.

Hoe dan ook heeft Bedrijfseconomie best een meerwaarde, of je nou een eigen bedrijf op gaat zetten of niet.

De rest van de vakken (op misschien Economie na) ga je niet zoveel aan hebben als je de informatica wereld in gaat.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeluwseGiraffe
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:19
Ik zou lekker breed kiezen. Geen wiskunde D maar eco, adrijkskunde of biologie. Op deze manier ben je heel breed georiënteerd en kan je alle richtingen op. Ook weet je overal wat van. Wel kan de uni wat pittiger worden, maar alle puur noodzakelijke dingen leer je daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-05 10:06
Ik heb VWO N&T gedaan met als keuzevak Informatica en Economie, daarna HBO Informatica gedaan. Informatica is niet vergelijkbaar met hoger onderwijs op de middelbare school, maar die lessen kun je uiteraard ook deels zelf proberen in te vullen. Wiskunde D heb ik geen ervaring mee, maar naar mijn mening biedt dat geen meerwaarde naast Wiskunde B tenzij je iets met statistiek of data verwerking wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05 09:21

thechib12

aka ChiB

Zelf studeer ik informatica op de universiteit, en destijds heb ik NT met wiskunde D gedaan. Ik ben nog steeds erg tevreden met de keuze die ik toen gemaakt heb. Erg veel geleerde stof kwam in het eerste jaar van mijn studie terug, en had je al een grote stap voor de mensen die geen wiskunde D hadden. Op onze school werd geen informatica gegeven, maar is natuurlijk wel interessant om te volgen mocht je daar in verder willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grifoendor
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-05 23:37
Heb zelf HAVO met een N&T profiel gedaan, met als keuzevakken muziek en informatica. Achteraf had ik beter voor Economie kunnen gaan, aangezien je dan tegelijkertijd dus ook een E&M profiel haalt. Dit houdt deuren open met betrekking tot een latere studiekeuze!

Dus kort gezegd, zou ik voor wiskunde D en Economie/Bedrijfseconomie gaan. Veel succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-05 21:22

Electrowolf

Mod met Liefde!

Los van wat wel/niet is er een ding dat advies geven heel lastig maakt: informatica is geen verplicht vak voor een school om te geven. Gevolg is dat er zéér sterke verschillen zijn tussen scholen met betrekking tot wat er bij het vak informatica wordt gedoceerd. In mijn geval was dat programmeren in meerdere talen, game development, neurale netwerken (in ~2003!), webdesign en een onderwerp naar eigen keuze. Vanuit andere scholen hoorde ik verhalen over Word...

Verdiep je dus ook even in wat jouw school allemaal in informatica heeft gestopt.

PS. Als ik toch een advies mee wil geven: kunst, geschiedenis of bedrijfseconomie. Alle technische vakken krijg je toch wel en daar wordt je mooi in voorgevormd als je developer wilt worden. Wat je vaak mist zijn dingen rond de filosofie, psychologie of sociologie, of beter: wetenschapsfilosofie. Mensen met dergelijke kennis hebben meer kans om een leuke plek te vinden na je komende 15 jaar aan onderwijs ;).

[ Voor 28% gewijzigd door Electrowolf op 31-01-2018 18:06 . Reden: PS ;-) ]

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hymstra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-05 15:27
Zelfde verhaal hier: N&T profiel (toen nog met verplicht Wiskunde B1,2) gedaan.
Aangevuld met Economie en Informatica.
Vooral de Economie stof heb ik waardevoller gevonden dan wat ik bij informatica heb geleerd.

Wvb. de wiskunde: ook met wiskunde B1,2 (toen het hoogste) heb ik een groot gat tussen VWO en de universiteit ervaren. Mocht je naar de universiteit willen in de technische hoek dan zou ik extra wiskunde zeker overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Sowieso informatica kiezen.
Stel je bent verder kun je lekker slacken en je eigen projectjes maken, docenten begrijpen dat zeker wel als je al meer kan. Stel het is wel een openbaring zul je wat meer ervaring op gaan doen en er wat van leren, naar mijn mening een win-win. Stel je vind het niets hoef je niet na je VWO een studie te kiezen die je toch niet ligt (er zijn nl. zo veel disciplines binnen de 'IT').

Ik weet niet of Informatica alleen een schoolexamen of tegenwoordig ook een centraalexamen heeft? Ik zou me dan (bij een SE in ieder geval!) verdiepen in de inhoud van het vak, eventueel de inhoud weerleggen bij kenners met ervaring of het wel of niet wat is, in je persoonlijke kring professionals of wellicht gewoon hier.

Wiskunde D is geinig als je het zelf leuk vindt.
Volgens mij krijg je een NT én NG diploma als je biologie er bij kiest, dat had ik destijds gedaan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermaster
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:19
Informatie is alleen een SE vak. Wiskunde-D is ook een SE-vak. Onderwerpen die bij wiskunde D terugkomen en niet zitten bij wiskunde B zijn combinatoriek, statistiek, logica, lineair programmeren, synthetische meetkunde en ruimtemeetkunde, cryptografie, grafen, complexe getallen.

Het vak informatica heb je niet nodig voor de toelating op de opleiding. Terwijl wiskunde D (of een ander vak) wel een verruiming kan geven qua mogelijkheden voor andere studies en basiskennis op vaardighedengebied van wiskunde.

Je moet de vraag aan je zelf stellen of je zelf zoveel uur wiskunde wilt volgen. Niet iedereen is hier even enthousiast over. Daarnaast moet je kijken hoe wiskunde je nu af gaat en op welke manier het op je school wordt aangeboden. Dit omdat wiskunde D vaak maar een beperkt aantal leerlingen zijn die dit volgen.

Ik zou als ik jou was een afspraak maken met de decaan, wiskunde docent en informatiedocent.

@True Of je een dubbelprofiel heeft hangt er vanaf of je de combi bio, nat, sk hebt, Staat wiskunde D los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-05 16:26

Liveshort

Certified Crazy Person

Uit eigen ervaring: Wiskunde D is leuk, en heeft voor bepaalde onderwerpen wel nut voor een vervolgopleiding. Anderzijds zijn alle informaticastudies (en andere iets technischere opleidingen) zo opgezet dat je met alleen wiskunde B net zo goed mee kunt draaien. Informatica als vak verschilt heel erg per school, dus dat hangt een beetje af van hoe je school dat heeft opgezet. Zelf heb ik indertijd management en organisatie gevolgd bij mijn NT profiel, en ik moet toch zeggen dat 1 vak dat een beetje buiten je profiel ligt wel heel leerzaam is. Je steekt er wat verbredende info van op. Ik zou dus zeker economie/biologie/m&o kiezen als een van de twee extra vakken.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Om nog even verder te reageren; tot niet zo lang geleden was ik betrokken bij het voorlichtingsproces van een universiteit. WisB is genoeg en ook een goed cijfer is geen vereiste, je moet alleen wel bereid zijn om dagelijks met (discrete) wiskunde te werken. Ik zelf heb wiskunde maar met hakken over de sloot gehaald (omdat ik maar 1,5 jaar wiskunde onderwijs daadwerkelijk heb kunnen volgen) maar ben nu bezig met het afronden van een master in informatica op 1 van de meer wiskunde-gerichte informatica opleidingen van Nederland.

Het vak informatica is niet verplicht, omdat er geen standaard is om aan te toetsen. Iedere school bied het anders aan, dus kan de informatica opleiding er ook niets aan zien. Ook programmeer ervaring vooraf is niet nodig, maar het is wel handig om te weten of het iets is wat je ligt. Je gaat er immers wel veel mee in aanraking komen. Maar ook daarbij moet weer de note worden geplaatst, je kunt de meer theoretische kant op waarbij je een stuk minder hoeft te programmeren. En vergeet ook niet dat het een tool is, om je opdracht uit te werken. Zoals een hamer voor een timmerman, zo is een programmeertaal voor een programmeur. Dat de ene je niet ligt betekend niet dat je het daardoor totaal niet meer kan. Je moet alleen wel weten wanneer wat te gebruiken.

Biologie geeft je een dubbelprofiel waardoor je meer keuze hebt mocht je toch niet overtuigd worden van informatica en dat is zeker wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:16
Ik heb zelf N&T op de have gedaan samen met biologie (dus dubbel profiel) en economie.
Dat laatste is erg handig gebleken bij mijn eigen bedrijf en bij het werken aan CRM systemen.

Helaas geeft het je ook het inzicht om depressief te worden van de puinzooi uit Den Haag:p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@jagermaster de interpunctie maakte het wat onduidelijk, niet vergeten dat je ook Wiskunde B moet hebben wat bij NG profiel niet verplicht is uit mijn hoofd. Maar dit zit al wel standaard in het NT pakket wat TS kiest.

Persoonlijk vond ik economie waardeloos bij mij, maar het geeft wel behoorlijk wat studiekeuze na de middelbare schoolperiode. Voor de meest brede beroepskeuze is Biologie en Economie wellicht de beste keuze, maar Informatica is ook wel weer interessant en leuk om te volgen (ligt er aan hoe het gegeven wordt).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:55
DJMaze schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 23:59:
[...]

Waarom moet je autodidact zijn? Is programmeren iets wat je niet door scholing tot je kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1008949

Valorian schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 23:10:
[...]

Waarom moet je autodidact zijn? Is programmeren iets wat je niet door scholing tot je kan nemen?
Nee, je leert programmeren door het te doen dus als je alleen op school wat doet dan leer je maar een paar dingen.
Programmeren is makkelijk om mee te beginnen thuis want je kan met een laptop of desktop meteen aan de slag.
Als je elke dag 1-3 uurtjes wat zelfstudie doet dan merk je na 1 maandje dat je gewoon veel meer weet dan de rest van de klas.
Zelfstudie eigenlijk een key ingrediënt om een goede ICT'er / programmeur te worden, mensen die na hun werk/school nog met de stof bezig zij of nieuwe dingen uitproberen zijn erg gewild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:55
Anoniem: 1008949 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 23:31:
[...]

Nee, je leert programmeren door het te doen dus als je alleen op school wat doet dan leer je maar een paar dingen.
Programmeren is makkelijk om mee te beginnen thuis want je kan met een laptop of desktop meteen aan de slag.
Als je elke dag 1-3 uurtjes wat zelfstudie doet dan merk je na 1 maandje dat je gewoon veel meer weet dan de rest van de klas.
Zelfstudie eigenlijk een key ingrediënt om een goede ICT'er / programmeur te worden, mensen die na hun werk/school nog met de stof bezig zij of nieuwe dingen uitproberen zijn erg gewild.
Dat begrijp ik, maar zoals het gesteld werd stond het er alsof iedereen die niet autodidact is ook geen programmeur kan worden. Een bertje ontmoedigend voor TS , iemand van een jaar of 15 (?). Wellicht is TS daar (met zelfstudie) nog helemaal niet mee bezig, dat betekent niet dat ie straks niet alsnog naast zijn dtudie verl zelfstudie kan/wil gaan doen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1008949

Valorian schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 23:41:
[...]

Dat begrijp ik, maar zoals het gesteld werd stond het er alsof iedereen die niet autodidact is ook geen programmeur kan worden. Een bertje ontmoedigend voor TS , iemand van een jaar of 15 (?). Wellicht is TS daar (met zelfstudie) nog helemaal niet mee bezig, dat betekent niet dat ie straks niet alsnog naast zijn dtudie verl zelfstudie kan/wil gaan doen toch?
Meer een tip dan ontmoedigen, begin nu met programmeren en maak er een gewoonte van om wat projectjes te doen.
Dan zul je het later makkelijker krijgen of misschien vind je het geen bal aan en doe je heel wat anders.

Als ik al wist wat ik wou doen op die leeftijd dan wist ik het wel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 23:41:
maar zoals het gesteld werd stond het er alsof iedereen die niet autodidact is ook geen programmeur kan worden.
Je hebt vast leren autorijden onder begeleiding, maar dat maakt je nog geen Max Verstappen.
Je kan wel een betere automobilist worden als je zelf leert tijdens het rijden.
Leer je niet zelf tijdens het rijden, dan blijf je een slechte mobilist.

Je kan vast een spijker in een blok hout slaan met een hamer, maar dat maakt je nog geen specialist die dat met één slag doet.
Je kan wel zelf leren om de spijker er recht in te slaan i.p.v. scheef.

Iedereen die ik in de IT heb begeleid die geen zelfstudie doet, raad ik af om verder te gaan in dit beroep.
Je komt namelijk niet aan werk omdat je kennis (zelfs na een opleiding) zwaar onvoldoende is.
Daarom is interesse zo belangrijk, je moet op onderzoek uit willen gaan.

Vroeger toen ik jong was (1997) was het Netscape JavaScript 1.2 boek al 550 pagina's.
Tegenwoordig heb je 10 boeken van 1500 pagina's nodig om het echt goed te leren.
Ik weet niet hoeveel pagina's een schoolboek tegenwoordig heeft, maar je begrijpt dat je een heel schooljaar kan vullen met JavaScript.
Echter krijg je op de studie 2-4 weken les in een taal.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Heb zelf NT met Biologie gedaan, scheikunde gestudeerd en via computational chemistry in de IT beland. Biologie vond ik erg interessant, dat maakte voor mij de keuze makkelijk. Voor jou zou ik dan ook kijken naar wat je leuk vindt. Wiskunde D kan nuttig zijn, maar vind je het ook leuk? Zo niet, pak dan Economie of Biologie erbij voor verbreding van je diploma.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:15

g0tanks

Moderator CSA
Ben het eens met de rest dat Wiskunde D nuttig kan zijn, maar waarschijnlijk wordt alle wiskunde die je hebt gehad toch in de eerste week van de universiteit weer herhaald.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:02
Ik zou vooral adviseren nu de vakken te doen die je interessant lijken maar waar je al van weet niet verder mee te gaan (zolang je aan de toelatingseisen van jouw gewenste opleiding voldoet). Nu kan je ze nog proeven, straks komt het er niet meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 716775

Topicstarter
Wow thanks voor de vele antwoorden, zelf ben ik denk ik van plan om in iedergeval informatica te leren. Dan begrijp ik alles een beetje en daar kan ik thuis ook nog een beetje aan werken. Heb toevallig net voorlichting gehad en het wordt nog flink uitgebreid gegeven. We leren wat er in een computer zit, programmeren in PHP, iets met Java, Flash en nog 2 dingen die ik alweer ben vergeten :p Ook gaan we werken met databases, netwerken, besturingssystemen en MySQL.

Dan valt mijn verdere keuze tussen biologie en economie (of bedrijfseconomie). Ik denk dat biologie de beste optie is, want dan laat ik nog veel wegen open. Ik ben echter vrij slecht met biologie en sta er nu een 5,7 voor... Ik leer er ook nooit echt voor dus dat is wel te verklaren, maar ik ben bang dat ik het toch niet ga redden met biologie. Dat komt omdat ik gewoon 0 disciple heb. Economie schijnt verdomde saai te worden volgens vriendinnen van m'n zus. Misschien is bedrijfseconomie dan handiger. Dat wordt dan voorlopig nog even hard m'n best doen dan en kijken wat ik haal voor biologie als ik wel leer. Nogmaals thanks voor alle hulp!

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 716775 op 02-02-2018 16:37 ]

Pagina: 1