Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

vervanging en opschalen PV systeem na stormschade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jos52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01-2024
Verzoek de op dit forum verzamelde PV systeem deskundigen vriendelijk om commentaar te leveren op danwel tips en adviezen te geven over het hierna beschreven keuze vraagstuk.

Tijdens de storm op 18 jan. zijn bij mij alle zonnepanelen van het dak gewaaid en dusdanig beschadigd dat hergebruik niet mogelijk is.
De panelen moeten dus vervangen worden en omdat ik voor ons "all electric" huis wel wat extra zelf opgewekte kWh kan gebruiken, denk ik aan het opschalen van de capaciteit nu ik (lees de installateur) het dak op moet om opnieuw te installeren.

Het oorspronkelijke systeem bestaat uit 18 stuks SF 170-S panelen, plat dak opstelling in 3 rijen van 6 panelen landscape, gekoppeld aan een SF CIS Turbo 1P omvormer; destijds (2016) gekocht als z.g. Solar Frontier Powerset 3.1.
De plat dak opstelling is nagenoeg ideaal, t.o.v. Zuid 20 graden naar Oost gedraaid, 15 graden opstellingshoek en volledig schaduwvrij; de opbrengst over 2017 was 3.380 kWh.
Elke rij van 6 panelen is in serie aangesloten, de bekabeling (6 stuks 4mm2, ca. 25 m lang) loopt van het dak via een leiding- en kabelschacht naar de meterkast en wordt daar met Y kabels parallel gekoppeld en aangesloten op de omvormer.

Voor opschaling overweeg ik twee mogelijkheden,
mogelijkheid "A",
6 stuks SF 170-S panelen erbij in 1 extra rij, kan net qua ruimte op dak, waarmee de nominale capaciteit wordt vergroot met 6 x 170 = 1.020 Wp tot 4.080 Wp.
Dit vereist wat aanpassingen aan de bestaande bekabeling van dak naar omvormer. Omdat de kabelschacht niet eenvoudig bereikbaar is wil ik daar niks aan veranderen. Idee is om op het dak 2 x 2 series van 6 panelen parallel te koppelen, die aansluiten op 4 bestaande kabels in de schacht en dan in de meterkast de 2 x 2 series te koppelen en aan te sluiten op de omvormer.
Resteren 2 vragen,
A-1, is het voorgestelde aansluitplan correct?
A-2, is de omvormer in te stellen op een hoger (DC) aansluitvermogen of is dit door SF "dichtgetimmerd" op basis van het oorspronkelijk bij set aankoop bepaalde aansluitvermogen?
NB, qua capaciteit van de omvormer zie ik geen probleem. Volgens het typeplaatje is het een door STECA gefabriceerde omvormer met aan de DC kant: input 350-645 V, Vmpp 350-700 V, I max 12 A en aan de AC kant output 230 V, 50/60 Hz, I max 18.5 A, P max 4200 W.
(lijkt mij identiek aan de StecaGrid 4200 omvormer, ook uiterlijk)

mogelijkheid "B",
mede ingegeven door de berichten/geruchten dat SF zich van de Europese markt terugtrekt en de vraag of de SF 170-S panelen nog verkrijgbaar zijn/blijven,
een installatie met 13 stuks (1 rij met 5 en 2 rijen met 4 panelen landscape) LG320N1K-A5 320Wp panelen dus met een totaal nom. vermogen van 4.160 Wp die worden aangesloten op de bestaande SF Turbo omvormer.
Ook dit vereist aanpassing aan de bekabeling. Omdat de Vmpp van de LG panelen veel lager is dan die van de SF panelen (ca. 33 vs 82 V) moeten (veronderstel ik) alle panelen in serie worden aangesloten om aan de benodigde Vmpp van de omvormer te voldoen. Voor aansluiting op de omvormer worden dan in de kabelschacht slechts 2 kabels van elk 4 mm2 gebruikt.
Resteren 3 vragen,
B-1, verkrijgbaarheid nu/in toekomst van SF 170-S panelen?
B-2, is het voorgestelde aansluitplan correct?
B-3, is de SF Turbo omvormer geschikt voor deze systeemopzet? (zie ook vraag A-2 hierboven)

Met vriendelijke groet, Jos

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UhoQLrr.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mmT252i.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nHaSAJv.jpg

Alle reacties

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
SF-170 ga je niet meer vinden in enige serieuze aantallen, hooguit ergens 1 of 2.

Word optie B

Ik had nog een projectje gepland met 21 stuks, maar krijg de aantallen niet gevonden. Ik ga daarom het project ook maar omplannen naar high power mono's (335W)

[ Voor 52% gewijzigd door (RSH) op 31-01-2018 09:55 . Reden: . ]

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Tijdens de storm op 18 jan. zijn bij mij alle zonnepanelen van het dak gewaaid en dusdanig beschadigd dat hergebruik niet mogelijk is.
Dus de huidige 18x SF-170 S zijn allemaal defect?

Al eens nagedacht om panelen op oost/west te plaatsen?
Kan je meer panelen kwijt en "storm" heeft wat minder vat...
Afmetingen v/h dak graag....

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-01-2018 10:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jos52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01-2024
@(RSH)
verkrijgbaarheid SF panelen is idd een probleem en het zal dus wel optie B moeten worden.

@AUijtdehaag
van de huidige SF panelen zijn er misschien nog 2 of 3 goed, nog niet doorgemeten.
re oost-west opstelling, hoef niet zo nodig meer panelen en lijkt me qua rendement minder goed; ook vermogen huidige omvormer begrenst max. capaciteit/aantal panelen.
re dakafmetingen, 11.40 breed x 10.20 m diep, aan te houden randzone ca. 1.50 m, diepte niet volledig benutbaar vanwege zonneboiler, dakafvoeren, kabeldoorvoeringen, enz.