Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptops met TPM chip

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-11 14:35
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?

Office programma's, internet.

Wat is je budget?
1000-1100 eu

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, enkel van het ene kantoor naar de andere.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, alles behalve Acer.

Voor mijn werk zoek ik een laptop, verschil tussen "zakelijke" laptops en "consumenten" laptops vindt ik niet belangrijk en onzin. Het verschil tussen zakelijke en consumenten laptops is vaak het prijskaartje wat er aan hangt. Ik zoek uiteraard wel een laptop die stevig is.

Zelf heb ik een aantal opties overwogen en zit naar de Dell Inspiron 5000 15 2-1 in te kijken. Helaas geeft Dell geen informatie vrij of er een TPM chip in zit of niet maar de afgelopen weken heb ik een drietal Dell Inspiron's 5000 13 2-1 in mijn handen gehad. Hierin zit dus gewoon een TPM chip maar staat nergens vermeld in de specs.

Dit zelfde geld voor een Lenovo Yoga 520 die ik vandaag in een winkel in mijn handen had, nergens staat vermeld dat er een TPM chip in zit maar die zit er dus daadwerkelijk in(controle via TPM.msc en apparaatbeheer).

Microsoft heeft het onderstaande artikel:
https://docs.microsoft.co...y/tpm/tpm-recommendations

En lezen vanaf 3.7:
https://docs.microsoft.co...s-10-for-desktop-editions

Waarin staat:

"TPM 2.0 Compliance for Windows 10
Windows 10 for desktop editions (Home, Pro, Enterprise, and Education)
Since July 28, 2016, all new device models, lines or series (or if you are updating the hardware configuration of a existing model, line or series with a major update, such as CPU, graphic cards) must implement and enable by default TPM 2.0 (details in section 3.7 of the Minimum hardware requirements page). The requirement to enable TPM 2.0 only applies to the manufacturing of new devices. For TPM recommendations for specific Windows features, see TPM and Windows Features."

Dit zou dus betekenen dat elke laptop waar Windows 10 standaard op staat geleverd moet worden met een TPM chip.

Iemand hier ervaring mee? Iemand die mij van een antwoord kan voorzien?

[ Voor 5% gewijzigd door Zackito op 30-01-2018 19:52 ]

Alle reacties

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Bij deze laptop wordt het toch opeens wel heel specifiek genoemd, dus vraag het me af:
http://laptopmedia.com/ne...onfigurations-and-prices/

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het verschil tussen zakelijke en consumentenlaptops is zeker geen onzin. De zakelijke laptops zijn doorgaans steviger gebouwd. Hebben vaak een vPro chipset. En ik weet ook niet of er een relatie is tussen een vingerscanner en TPM chip.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-11 19:06
Wij moeten op het werk verplicht drive encryptie hebben. Je ziet dell en apple qua hardware. Die insperions ondersteunen bitlocker.

Je merkt wel het verschil qua bios en hardware als je wat verder gaat qua software en beveiliging.

Let wel voor het enablen van tpm moet je Uefi en secure boot aanzette.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat wil je bereiken met tpm?

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:48

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Waarom heb je TPM nodig?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

TPM is noodzakelijk voor hardwarematige versleuteling met Bitlocker. Laptops met Windows 10 geleverd hebben meestal gewoon TPM aan boord. Kom tegenwoordig nog maar weinig TPM loze laptops tegen.

Voordeel van Bitlocker in combinatie met TPM is dat de disk niet in een ander systeem gelezen kan worden. En wanneer je het gebruikt in combinatie met secure boot, Pincode dan is je data veilig. Overigens, wel een BIOS admin password instellen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-11 14:35
Daarvoor had ik google niet nodig, het gaat erom fabrikanten laptops verkopen waarbij TPM niet in specs sheet staat maar er wel gewoon op zit.

Neem jou lijst van Dell en Lenovo, bij Dell een inspiron 5000 serie en bij Lenovo een Yoga. Beide modellen hebben in werkelijkheid WEL een TPM chip maar in de specs sheets niet.

Ondertussen heb ik een Asus Zenbook UX430 gekocht met TPM chip.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zackito schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 23:37:
[...]

Daarvoor had ik google niet nodig, het gaat erom fabrikanten laptops verkopen waarbij TPM niet in specs sheet staat maar er wel gewoon op zit.

Neem jou lijst van Dell en Lenovo, bij Dell een inspiron 5000 serie en bij Lenovo een Yoga. Beide modellen hebben in werkelijkheid WEL een TPM chip maar in de specs sheets niet.

Ondertussen heb ik een Asus Zenbook UX430 gekocht met TPM chip.
Ik ken geen moderne Dell, Acer, Asus, Lenovo, HP zonder TPM. Daarnaast heeft alles met een Ryzen CPU ook TPM (zit in de CPU daar).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik ken geen enkele moderne laptop zonder TPM. Volgens mij is een TPM zelfs een eis van Microsoft. Wij zijn ook gestopt met het controleren op een TPM. Voor die ene keer dat we een computer tegenkomen zonder TPM omdat Bitlocker een monitoringmelding geeft sturen wij hem wel terug.

[ Voor 49% gewijzigd door Trommelrem op 25-02-2018 00:17 ]

Pagina: 1