Vragen over een eigen nas bouwen!

Pagina: 1
Acties:

• PPDSchnur
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-03-2025
Ik wil graag een eigen nas bouwen! Ik maak al een tijd gebruik van een Qnap TS212+ met 4TB maar deze is erg traag met uitpakken en repareren, ook gaat SabNZB niet erg snel qua downloaden maar met 11mb terwijl ik een 200mb lijn heb en met gemak op me laptop met 20mb haal!

Nu hoorde ik van een vriend over FreeNas en aangezien ik het volgende heb liggen in de kast:

Gigabyte Moederbord H110M-S2H socket 1151
16gb ddr4 2133

Deze wil ik in een kast bouwen met een nog te kopen Coolermaster voeding 390watt
en een Intel Celeron G3930.

Het besturing systeem FreeNas wordt dan geboot van een 32gb 3.0 usb stick of een oude SSD van 64GB...

Nou mijn vraag is dit een beetje overkill voor een te bouwen FreeNas of kan dit gewoon?

mvg,
patrick

• aadje93
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-12-2025
Freenas zonder ECC is wachten op problemen, mijn eerste bit error heb ik nu al gehad in 2 jaar die dus netjes gecorrigeerd is door het ECC (single bit error) Op "normaal" geheugen had dit dus potentieel corruptie van je hele opslag verzorgt.

Freenas kun je prima vanaf USB booten, tegenwoordig kun je er zelfs 2 in raid 1 zetten!, en je boot-drive is ook ZFS (dus data validiteit/scrubs)

Hoeveel schijven heb je in gedachten? Reken toch snel op 25w (opstart) per schijf, en daarbij ~100w voor de rest van je systeem (better safe than sorry) om je voeding grootte te bepalen. Bespaar alsjeblieft niet op je voeding, een schijf die net niet lekker stroom krijgt bij boot kan al corruptie veroozaken, als je dus 8 schijven hebt trekken die al 200W! in een piekje bij het opspinnen van de schijven, in mijn geval kan ik door mijn build staggered opstarten waardoor ik nooit de piek van 600w haal(24schijven), maar mijn voeding is er wel op gebouwd om het te kunnen "just in case"

Overkil is het zeker niet, hier draai ik met een xeon E5-1620 v3 @ 3.50GHz, en 128GB DDR4 2400 ECC (toen het nog niet schrikbarend duur was) Achteraf had ik het met 64GB ook wel gered, 24x4TB in 4 6disk Raidz2's

De 1gb/Tb regel is zeker wat overdreven, maar ik zou toch niet onder de 16GB willen, je geheugen word namelijk als 1e read cache gebruikt (Arc) Eventueel kun je je oude 64GB SSD daarbij nog als 2e cache (L2ARC) gebruiken wanneer het geheugen "vol" zit met de meest actieve data.

Het mooie van freenas is dat je goed kan schalen, echter kan de doorvoer van je systeem met de celeron misschien wat tegenvallen, hier zit ik bij een kopie vanaf ISCSI > SAMBA op dezelfde freenas machine al op een cpu belasting van ~20-30% terwijl er verder niets anders op draait, uiteraard trek ik mijn gigabit lijntjes vol :+

[ Voor 13% gewijzigd door aadje93 op 30-01-2018 18:33 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een Celeron 3930 is een prima CPU, maar niet voor dit soort dingen. Zeker in zaken als extracten en parity controleren/herstellen lijkt me een i3 (6100?) de extra investering wel waard.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• PPDSchnur
@aadje93 Ik er maar twee 2tb schrijven in zitten van seagate red , deze komen uit mijn trage Qnap TS212!
Ik gebruik hem alleen maar om op te slaan en te streamen naar mijn smart tv!

@spone Het is een G4400 LGA 1151 Intel pentium geworden op advies van een kennis dit omdat hij meer reken kracht heeft en stabieler is dan de celeron voor een NAS functie

• PPDSchnur
@aadje93 de voeding wordt een coolermaster extreme 390watt voor dit systeem

• aadje93
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-12-2025
Cooler master 390 moet het dan goed redden, celeron kan misschien net zwak zijn voor een streaming setup, ik heb mijn nas builds vroeger altijd op i3 gebouwd, en vanaf freenas raad ik je toch zeer sterk ECC support aan, het freenas forum staat vol met corruptie omdat er geen ECC gebruikt werd, of de betreffende celeron dat ondersteund weet ik eerlijk gezegd niet.. je gaat dan al rap naar de server pentiums of lage xeons..

[ Voor 9% gewijzigd door aadje93 op 02-02-2018 05:10 ]

Pagina: 1