Win10 folder permissies & microsoft account

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonketrekker
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-11-2023
De PC's draaien hier thuis Win10 Pro of Home, zonder Microsoft account. Ik switch schijven tussen mijn PC's onderling en herinstalleer nogal eens geregeld. Keer op keer kom ik op issues dat De folderpermissies omzeep zijn en Enkel de ID (S-1-5-21-140...) wordt weergegeven of dat ik de Owner weer moet veranderen naar de Admin van die PC.

Mijn vraag is: Als je een Microsoft Account aanmaakt, gaat de overgang dan tussen de verschillende PC's vlotter, eerder zoal bij een domain server? Of ben ik gewoon toch beter af met mijn eigen echte domain server?

Thanks

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ervanuitgaande dat je toch minstens enige vorm van netwerk hebt (hoop ik); waarom niet gewoon een share maken en die over het netwerk benaderen? Of beter nog; een NAS neergooien en daar al je data centraal op opslaan?

Schijven switchen heeft absoluuuuut niets te maken met Active Directory (of andersoortige OpenLDAP) dus ik vraag me af hoe je van "schijf" op "domain" uitkomt ineens.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:53

TheVMaster

Moderator WOS
Vonketrekker schreef op Tuesday 30 January 2018 @ 16:25:
De PC's draaien hier thuis Win10 Pro of Home, zonder Microsoft account. Ik switch schijven tussen mijn PC's onderling en herinstalleer nogal eens geregeld. Keer op keer kom ik op issues dat De folderpermissies omzeep zijn en Enkel de ID (S-1-5-21-140...) wordt weergegeven of dat ik de Owner weer moet veranderen naar de Admin van die PC.

Mijn vraag is: Als je een Microsoft Account aanmaakt, gaat de overgang dan tussen de verschillende PC's vlotter, eerder zoal bij een domain server? Of ben ik gewoon toch beter af met mijn eigen echte domain server?

Thanks
Ben het met MAX3400 eens (waarom geen share of NAS, voorkeur zou die laatste hebben....dan ben je niet afhankelijk van pc's met je opslaglocatie) Overigens krijg je met het gebruik van een Microsoft account wel een hele rits aan zaken die gesynchoniseert wordt. Documenten kun je dan ook op OneDrive opslaan en ehb je dan op al je pc's/devices beschikbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonketrekker
Mijn primaire PC staat altijd aan. Camerabewaking, cloud, backup met wisselframe, etherium-mining, networkshare, VM, mediaserver, FTP, downloaden, intensief gebruikt voor photoshop en lightroom,.... Kortom hij dien voor alles, en alles tegelijk, daarvoor is hij ook gebouwd. Ik kan ook virtueel gaan en freenas of zo gebruiken, maar ik vind de windows omgeving wel net zo makkelijk, buiten die folder permissies die omzeep gaan als je van PC switched met een harde schijf.

Achtereen komt er ook occasioneel gamen bij met de kleine, dus daarom dat de folder permissies nu een belangrijkere rol spelen dan vroeger. Niet dat ik in een keer al mijn vakantiefoto's kwijt ben op mijn documentenschijf....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Vonketrekker schreef op Tuesday 30 January 2018 @ 17:54:
Mijn primaire PC staat altijd aan. Camerabewaking, cloud, backup met wisselframe, etherium-mining, networkshare, VM, mediaserver, FTP, downloaden, intensief gebruikt voor photoshop en lightroom,.... Kortom hij dien voor alles, en alles tegelijk, daarvoor is hij ook gebouwd. Ik kan ook virtueel gaan en freenas of zo gebruiken, maar ik vind de windows omgeving wel net zo makkelijk, buiten die folder permissies die omzeep gaan als je van PC switched met een harde schijf.

Achtereen komt er ook occasioneel gamen bij met de kleine, dus daarom dat de folder permissies nu een belangrijkere rol spelen dan vroeger. Niet dat ik in een keer al mijn vakantiefoto's kwijt ben op mijn documentenschijf....
Eh..maar daar heb je nou juist die backup voor ingeregeld, toch? :+ Volgens mij kan een NAS dat allemaal ook (behalve dat Photoshop en Lightroom dan) en die gebruikt wel minder stroom, je kleine kan er niet bij en je heb je shares gelijk centraal ingeregeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Koop een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:02

Blokker_1999

Full steam ahead

En dat gaat je niet lukken. Je beide PCs hebben verschillende SIDs (die S-1-5 dingen) voor elke gebruiker, zelfs al heeft die gebruiker eenzelfde naam. Omdat de ene PC je andere PC zijn gebruikers dus niet kent kan je nooit een eengemaakt gebruikersbeheer krijgen. Zelfs niet door in te loggen met een Microsoft account (dat koppelt wel je MS account met een lokale gebruiker, maar heeft nog altijd geen sync voor de SID).

Als je data op meerdere PCs wilt kunnen benaderen in combinatie met rechten dan ga je toch echt over het netwerk moeten gaan door ofwel vanop de ene PC de folders te sharen ofwel met behulp van een NAS.

En als je vakantiefotos alleen maar op je documentenschijf hebt staan vrees ik dat je altijd het risico loopt om ze op een keer te verliezen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Inderdaad.....zelf zou ik overigens niet zo snel aan de slag gaan met FreeNAS, maar een kant en klaar modelletje als een Synology kopen. Super producten en erg mooie features (mediaserver, backup server, syncen etc..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonketrekker
Thanks Blokker dat was hetgeen ik moest weten. Maar maak je geen zorgen over backups, Het is allemaal in RAID1 en 2 offline kopies.

Nog een vraagje over de SID. Als je dezelfde PC hebt bij een herinstallatie vanaf 0, en de PC dezelfde naam geeft, verandert dan ook de SID? Of hoe aan de hand van wat wordt die bepaalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vonketrekker schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 08:44:
Thanks Blokker dat was hetgeen ik moest weten. Maar maak je geen zorgen over backups, Het is allemaal in RAID1 en 2 offline kopies.
RAID1 is geen backup. Offline is geen backup. Online / offsite is enige vorm van backup.
Nog een vraagje over de SID. Als je dezelfde PC hebt bij een herinstallatie vanaf 0, en de PC dezelfde naam geeft, verandert dan ook de SID? Of hoe aan de hand van wat wordt die bepaalt?
MSDN: Security Identifiers (Windows)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Vonketrekker schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 08:44:

Bij een her(installie) wordt de SID gegenereerd. Deze is willekeurig. Dus ook al hou je dezelfde pc naam, je krijgt toch een andere SID.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
DutchKel schreef op Wednesday 31 January 2018 @ 08:55:
[...]

Bij een her(installie) wordt de SID gegenereerd. Deze is willekeurig. Dus ook al hou je dezelfde pc naam, je krijgt toch een andere SID.
Daarom geef ik altijd de ingebouwde groep 'Users' en 'Domain Admins' schrijfrechten op de mappen van mijn dataschijf. Hoef nooit de rechten bij te werken na een herinstallatie (en dus een andere SID van mijn user).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Windows10 is daar de laatste updates nog een stuk feller in geworden ook
Ik herinstalleer met enige regelmaat, en eigenlijk nooit veel problemen gehad.
Maar onlangs viel het me op, dat sommige datafolders op mijn andere partitie/schijven wel toegankelijk zijn, maar bij verwijderen / verplaatsen gaan mekkeren over de bescherming
Permissies zijn juist ( ik gebruik dezelfde gebruikersnaam/ww ) maar het SID is toch anders
Verwijderen en verplaatsen moeten nu door de administrator gedaan worden ( UAC pop-up )
Zelfs de verplaatste map blijft dit aangeven.
Pagina: 1