Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09-2023
Hey,

Ik heb vandaag deze mediaspeler binnen gekregen en heb eerst eens rustig alles geupdate en vervolgens ingesteld, plex enzo geinstalleerd.

Toen ik bij de instellingen kwam werdt het wat moeilijker. Ik krijg namelijk geen 5.1 over de optishe verbinding. In de noted wordt aangegeven dat optish alleen voor sterio is tenzij ik een decoder heb (die ik heb) en dat dan passthrough gebruikt zou worden?

Ik weet dat mijn decoder werkt want heb hem eerst altijd op mijn oude samsung tv gehad en ook via plex aangestuurd. Ik had nergens last van. De decoder wisselde vanzelf van sterio naar 5.1 dts wanneer dat nodig was en werkte prima. Echter nu, wisselt de decoder ook naar 5.1 dts maar krijg ik alleen links en rechts voor door. Ik krijg iets door op het kanaal voor center maar het zijn niet de stemmen zoals normaal. wel valdt mij op dat over de hdmi uitgang oook soms geluid komt, geen idee welke kanalen dit zijn... ik ga ervanuit dat het een stereo mix is?

Is er een manier om in de audio instellingen de luidspreker configuratie te testen? kan deze namelijk niet vinden en zou deze wel verwachten.

maar goed, mijn hardware is:
eminent em7680 (updated)
qware qw dd-100 (oud beestje maar doet het prima)
beamer voor beeld en een mengpaneel om verder het signaal naar mijn losse speakers te sturen (heb een paar actve studio luidsprekers voor mijn surround)

Beste antwoord (via sander.jansen op 18-08-2018 12:14)

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik ervaar dezelfde problemen met de em7680. Ook ik sluit het (voorlopig) nog op een oudere versterker aan, maar krijg net als jij geen geluid doorgestuurd. Mis geluid uit mijn center speaker, welke optie ik ook probeer.

Heb je inmiddels al een oplossing voor je probleem? Hoop dat het mij wat verder kan helpen.

Edit:
Het de oplossing gevonden! Mogelijk dat dit ook andere kan helpen.

Ga naar instellingen -> geluid
Selecteer PCM als output (ipv HDMI)
Selecteer bij aantal kanalen "2.0"
Uitgangsconfiguratie : Geoptimaliseerd

Mijn oudere versterker geeft nu aan het signaal als DTS te verwerken via de optical kabel.

[ Voor 33% gewijzigd door Black Piet op 18-08-2018 10:23 . Reden: Oplossing gevonden! ]

Mooooooeeeee......

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:01
Je moet iig op de eminent bij audiosettings denk ik pass through instellen. Was dat niet PCM?
Gewoon even kijken welke opties er staan.

Staat voor zover ik kan zien gewoon in de handleiding:
http://www.eminent-online...R0_20170615_manual_nl.pdf
En dan onderdeel 7.2.
Maar ik zie alleen Kodi opties. Dus vraag me af, dan zou je in Plex moeten kijken lijkt me.

Plex:
https://support.plex.tv/a...-guide-plex-media-player/
En dan volgens mij onderaan dat artikel.

Eigenlijk had je dit zelf ook prima kunnen vinden met een beetje googlefoo.

[ Voor 69% gewijzigd door Arunia op 30-01-2018 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
Ik heb deze instellingen inderdaad gezien en geprobeerd. echter geen een kombinatie geeft het surround resultaat. zodra ik passthrough aan zet staat eronder (niet instelbaar) dat het passthrough apparaat HDMI is.

Ik heb met en zonder passthrough geprobeerd en het enigste wat fatsoenlijk door komt is 2.0. Ik heb alle instellingen erboven geprobeerd en allemaal is het of half geluid of zelfs helemaal geen...

Los van de passthrough optie, wanneer ik spdif selecteer dan staat daar inderdaad pcm achter dus op zn minst is dat dan goed.

Ik heb nog niet in plex gekeken (op mijn oude samsung tv moest ik het instellen in de tv zelf en niet in de app maar kan best zijn dat dat hier nu anders werkt.)

Ik ga nog even proberen en dan laat ik nog wat weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:01
Ik zou plex bekijken iig. Die moet het doorsturen. Neem aan dat je het niet naar je televisie stuurt en dan door naar de versterker? Want dat lijkt me dan dubbel op.

PCM decodeert je eminent zelf. bitstream is wat je eigenlijk moet hebben.
Dus dat er PCM achter staat zou niet goed moeten zijn.
Kun je die pcm aanpassen?

Zie hier overigens uitleg: https://www.homecinemamag...n-bitstream-en-pcm-audio/

[ Voor 15% gewijzigd door Arunia op 30-01-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
Ik heb nog even wat dingen geprobeerd:

PCM kan ik niet aanpassen helaas maar zou moeten werken gezien mijn samsung dat ook altijd aagaf.

Ik heb geprobeerd zonder plex maar via nlda (dacht ik... dat mediaserver protocol, ben de naam even kwijt) en ook daar is audio niet goed. wanneer ik passthrough aan heb staan dan heb ik helemaal geen geluid op deze manier en als ik het uit zet dan heb ik links en rechts voor en center maar zonder zenter geluid, klinkt als een mix van links en rechts voor.

Ik heb nog even 2 screenshots gemaakt van de instellingen en de notes onderaan want spreekt namelijk niet heelmaal voor zich gezien er bij het aantal kanalen gezecht wordt dat er multichannel wel doorheen kan met een decoder en bij passthrough is het verplicht om via hdmi te gaan.

foto 1: https://download.yor-it.n...OASqGMPicFzf2hpXLO7scEqw0
foto 2 https://download.yor-it.n...zqq535e5BDatKqhl4eE7JUuAI
sorry voor de stomme link... had even niets snel voor de hand om ze anders te delen

Mijn opstelling ziet er als volgd uit:
em7680 -> HDMI -> Beamer
-------------> SPDIF -> decoder -> mixer -> speakers

[ Voor 5% gewijzigd door sander.jansen op 30-01-2018 18:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik ervaar dezelfde problemen met de em7680. Ook ik sluit het (voorlopig) nog op een oudere versterker aan, maar krijg net als jij geen geluid doorgestuurd. Mis geluid uit mijn center speaker, welke optie ik ook probeer.

Heb je inmiddels al een oplossing voor je probleem? Hoop dat het mij wat verder kan helpen.

Edit:
Het de oplossing gevonden! Mogelijk dat dit ook andere kan helpen.

Ga naar instellingen -> geluid
Selecteer PCM als output (ipv HDMI)
Selecteer bij aantal kanalen "2.0"
Uitgangsconfiguratie : Geoptimaliseerd

Mijn oudere versterker geeft nu aan het signaal als DTS te verwerken via de optical kabel.

[ Voor 33% gewijzigd door Black Piet op 18-08-2018 10:23 . Reden: Oplossing gevonden! ]

Mooooooeeeee......

Pagina: 1