Freecom Toughdrive1.5TB niet te benaderen via PC wel via TV

Pagina: 1
Acties:

• Marc_87
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11-2022
Ik heb een Freecom Toughdrive 1.5TB die via twee Windows 7 laptop's niet te benaderen zijn, echter via mijn Samsung TV kan ik perfect alles benaderen. Dus de schijf is niet kapot...

Ik heb hier en op internet gezocht maar kon niet echt iets specifiek vinden wat ik eraan kan doen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Alvast bedankt voor de moeite.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:03
Misschien heeft Samsung TV heeft de schijf volgens eigen standaard geformatteerd. Misschien dat een systeem met Linux al beter die schijf kan lezen?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mijn Samsung smart TV formatteert zijn harddisk (voor opnemen en pauzeren) met XFS bestandsysteem. Dat is in Linux inderdaad wel te lezen. Maar met de files (tv opnamen) kun je niets, die zijn geencrypt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Je kunt proberen of je PC de harddisk leest (bij mij wel) als je in Windows EXT2FSD.exe instaleert vanaf soundforge.net: https://sourceforge.net/projects/ext2fsd/

Zo uit mijn geheugen:
- harddisk op PC aansluiten
- programma installeren en opstarten
- in het programmamenu de service opstarten
- in het venster het juiste volume vinden en een driveletter toekennen
- en je vind de schijf read/write in je Verkenner.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Iets uitgebreider antwoord

De TV kan bestanden lezen en afspelen van harddisks die al met FAT32, FAT16 of NTFS geformatteerd zijn. Daarmee wijzig je niets, maar het kan voorkomen dat het filesystem niet netjes afgesloten is, en daar zal windows dan een probleem mee hebben. Dit zou je moeten kunnen herstellen door chkdsk te draaien.

Daarnaast kan de TV een harddisk gebruiken om te pauzeren en programma's op te nemen. Voor dat laatste moet de TV de schijf formatteren, en daar zul je dan een waarschuwing bij krijgen dat alle data van de disk verloren zal gaan. De TV gebruikt waarschijnlijk XFS (en geen ext2/ext3/ext4 , dus dat linkje van @Renault zal dan niet helpen). Maar zoals gezegd is dat verder niet zo interressant omdat de bestanden versleuteld zijn.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:31
u_nix_we_all schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:50:
Maar zoals gezegd is dat verder niet zo interressant omdat de bestanden versleuteld zijn.
Niet als je nog een TV uit 2010 (C-serie) hebt, de encryptiesleutel staat, waarschijnlijk door een bugje, ook in de metadata.

• Marc_87
Bedankt voor de reacties zover, ik ben even druk met werk maar heb wel iets anders geprobeerd. Ik heb ook nog een oude WD mybook 250GB, deze heb ik op de TV aangesloten en daar één van de laptops en deze doet het wel... Ik vind het heel erg apart.

• Renault
Ik spreek over wat een Samsung UE40D7000 met externe harddisks doet: hij leest ze wel, maar als hij moet schrijven (zoals bij gebruik om programma's op te nemen) doet hij een snelheidstest, waarna de volledige harddisk wordt geformatteerd in EXT2 formaat. Daarbij gaat alle eerder aanwezige data op de harddisk verloren en de TV werkt niet samen met meerdere partities.
De gegevens op de externe harddisk wordne door die TV niet versleuteld: opgenomen programma's (bv. films) zijn onder Windows gemakkelijk van de harddisk af te kopiëren voor bv. later bekijken zonder dat de harddisk volloopt. Je kunt er later zo ook films op terugzetten om ze op de TV te bekijken. Dat is t.o.v. streamen (wat de TV ook prima kan) omslachtig, maar wel bruikbaar.

Ik verneem graag van TS of dit van toepassing is en of hij ermee geholpen is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Marc_87 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:54:
Bedankt voor de reacties zover, ik ben even druk met werk maar heb wel iets anders geprobeerd. Ik heb ook nog een oude WD mybook 250GB, deze heb ik op de TV aangesloten en daar één van de laptops en deze doet het wel... Ik vind het heel erg apart.
Maar dat is op zich logisch, het hangt volledig af van het filesystem.

• Marc_87
TERW_DAN schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:27:
[...]

Maar dat is op zich logisch, het hangt volledig af van het filesystem.
Wat nu als ik zeg dat ze beide NTFS zijn?

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Marc_87 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:40:
[...]

Wat nu als ik zeg dat ze beide NTFS zijn?
In dat geval is een screenshot van Disk Management (Schijfbeheer) in Windows wel handig denk ik. Dan is meteen duidelijk of de schijf wel gevonden wordt of niet, en wat Windows vindt van de inhoud van de schijf als de schijf wel gevonden wordt.

• Marc_87
Bij deze de gevraagde afbeeldingen, heb nog geen tijd gehad iets meer na te kijken. Gegevens van de schijf "invullen" werkte niet...

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/jykvg6/Externe_HD_1.png

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/c3h816/Externe_HD_2.png

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/f77xuR/Externe_HD_3.png

[ Voor 33% gewijzigd door Marc_87 op 01-02-2018 09:36 ]

• u_nix_we_all
  • Niet online
Heb je al eens een chkdsk gedaan ?

• Renault
Ik denk dat je even pas op de plaats moet maken.
Blijkbaar is je NTFS bestandssysteem beschadigd, wellicht door onveilig verwijderen.

Wat wil je?
a. alle data op die schijf terugkrijgen?
b. of de schijf weer bruikbaar maken?

Als het antwoord a is, laat je de schijf verder met rust en doe je er NIETS meer mee, en zeker geen chkdsk of formatteren/initialiseren: je sluit hem niet eens meer ergens op aan.

Als het antwoord b is, formatteer je de schijf opnieuw.
Pagina: 1