Toon posts:

Vraag over Componenten Hp Pavilion G7 laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Hoi Tweakers ik zou graag willen weten of ik mijn laptop ( Hp Pavilion G7 )
wat sneller kan maken.
Ik heb niet heel veel verstand van computers, in de zin van echt in de software of met de Hardware van de laptop als ik dat zo goed zeg.
Ik weet dat ik de cookies zo nu en dan moet verwijderen, en de geschiedenis om hem niet vol te laten lopen enzo.
Ik heb afgelopen week na de update van Windows 10, mijn laptop terug naar fabrieks- instellingen gezet.
En daarbij een optie heb aangevinkt alles te verwijderen en de disks of iets in die trend op te schonen.
Dat is gelukkig allemaal goed gegaan aangezien ik op het internet las dat er een kans bestond dat die zou vast lopen op 50%, en dan naar een computerwinkel zou moeten gaan.
Gelukkig is dit allemaal niet aan de orde geweest.
Maargoed ik heb dus net de nieuwe windows 10 update, en als het ware mijn laptop weer helemaal schoongemaakt.
Maar hij lijkt opzich wel trager geworden na de update en de opschoning.
Terwijl ik dus eerder een andere windows versie had en ook wat spellen er op.
Zoals, minecraft, sims4, rollercoaster, en progamas als, steam en origin.
En heel veel andere dingen.
Ook had ik veel ge downloade muziek als ik dat mag zeggen ?
Kortom ik snap niet dat de prestatie van mijn laptop niet beter is geworden.
Maar misschien wel vertraagd is geworden.
Nu is mijn vraag wat kan ik hier mee doen, en als ik deze laptop een beetje snel wil hebben wat voor hardware zou ik dan voor mijn laptop moeten kopen ?
Om hem te verbeteren, ik verwacht natuurlijk geen super wonder door een of ander stukje hardware te vervangen.
Als ik dat zo goed zeg.
Maar hoop wel op vooruitgang, wat zou ik dan moeten vervangen ?
En hoe kan het dat mijn laptop na het grondig schoonmaken en een update trager lijkt te zijn ?
( Ik bied nu alvast mijn excuses aan voor mijn slechte Nederlands en waarschijnlijk alle woorden zoals componenten en hardware die ik vast allemaal verkeerd gebruik of zelfs door de war haal)
Ik hoop dat iemand mij advies zou kunnen geven over mijn laptop.
En dus niet zo zeer over mijn slechte taalbeheersing.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
processortype Amd A4 4300m 2 core ?
kloksnelheid 2,5 max 3 ghz
geheugen intern 4gb
type geheugen DDR3
opslag 500 Gb hdd
opslag ssd 0 GB
harde schijf snelheid 5400 rpm
Hardeschijf interface eSATA
videokaart Onboard videokaart
videokaart geheugen gedeelt
Deze informatie heb ik van het internet en weet dus niet in hoeverre het klopt
heb geen idee hoe ik dit zou moeten achterhalen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
tja eigenlijk niet zoveel, aangezien ik niet heel veel verstand heb van computer en/of software lijkt het me niet zo slim om daar dan maar zo mee te gaan klooien.
Alvast bedankt Mvg Andre

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2018 20:38 . Reden: Mijn Crypto taal leesbaar proberen te maken. ]

Alle reacties

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:38

Detmer

Professioneel prutser

Mocht ik je niet goed begrijpen, excuus, maar het verhaal is bijna onleesbaar.

Als je Windows opnieuw installeert of naar fabrieksinstellingen zet zal de laptop weer updates gaan installeren en gaan indexeren. Beiden vrij intensief, helemaal omdat je nog een HDD hebt. Het kan heel goed dat de laptop hierdoor langzaam aanvoelt. Kwestie van afwachten tot de laptop volledig up-to-date is en klaar is met indexeren.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:37

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Begin eerst met interpunctie en alinea's.

Ninety percent of everything is crap.

Verwijderd

Topicstarter
Detmer schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:20:
Mocht ik je niet goed begrijpen, excuus, maar het verhaal is bijna onleesbaar.

Als je Windows opnieuw installeert of naar fabrieksinstellingen zet zal de laptop weer updates gaan installeren en gaan indexeren. Beiden vrij intensief, helemaal omdat je nog een HDD hebt. Het kan heel goed dat de laptop hierdoor langzaam aanvoelt. Kwestie van afwachten tot de laptop volledig up-to-date is en klaar is met indexeren.
Hartelijk bedankt voor u reactie.
Het is ongeveer 3 dagen geleden dat ik dit proces heb gedaan.
Hoelang duurt het indexeren normaal gesproken ongeveer ?
Zou ik eventueel deze HDD voor ik geloof een SDD ? of iets in die richting kunnen kunnen vervangen ?
Groeten Andre

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12 03:07

SuBBaSS

-has Ryzen

Met het vervangen van de hdd door een ssd ga je een grote boost in snelheid merken. Dat zou het mooiste zijn, maar het is niet altijd makkelijk om zelf te doen (vooral bij een laptop én als je er geen ervaring mee hebt.)

Je hebt het erover dat je windows geupdate hebt. Ik (hoop)/ heb het vermoeden dat je daarmee bedoeld dat je windows opnieuw geinstalleerd hebt? Als het echt om windows update gaat (dus beveiligingsupdates ed.) dan kan dat heel goed zijn dat je pc er trager van is terwijl hij dat aan het doen is.
Dat zal, zoals Detmer ook al zegt iets tijdelijks moeten zijn. Gewoon die laptop aan de stroom hangen en hem z'n dingen laten doen.
Als je normaal gesproken geen updates installeert kan het zijn dat hij er nog goed wat te doen heeft; kost even tijd.

Verwijderd

Topicstarter
RoamingZombie schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:45:
Begin eerst met interpunctie en alinea's.
Ik hoop dat het zo een beetje beter leesbaar is
Groeten Andre

Verwijderd

Topicstarter
SuBBaSS schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:29:
Met het vervangen van de hdd door een ssd ga je een grote boost in snelheid merken. Dat zou het mooiste zijn, maar het is niet altijd makkelijk om zelf te doen (vooral bij een laptop én als je er geen ervaring mee hebt.)

Je hebt het erover dat je windows geupdate hebt. Ik (hoop)/ heb het vermoeden dat je daarmee bedoeld dat je windows opnieuw geinstalleerd hebt? Als het echt om windows update gaat (dus beveiligingsupdates ed.) dan kan dat heel goed zijn dat je pc er trager van is terwijl hij dat aan het doen is.
Dat zal, zoals Detmer ook al zegt iets tijdelijks moeten zijn. Gewoon die laptop aan de stroom hangen en hem z'n dingen laten doen.
Als je normaal gesproken geen updates installeert kan het zijn dat hij er nog goed wat te doen heeft; kost even tijd.
Hoi SuBBaSS
Bedankt voor u reactie.
Ik heb geloof ik een update van Windows 8 naar Windows 10 gedaan als het goed is.
De HDD vervangen voor een SSD lijkt mij ook meer een klusje voor iemand die weet wat die doet.
Ik heb geen idee of er mensen zijn uit het noorden die dat voor een mooi prijsje zouden kunnen doen.
Want als ik de aflevering van Ram Bam over een laptop mag geloven, dan naaien de meeste computer winkels je zo een oor aan, maar dat terzijde
Een vriend van mij vertelde dat ik het werkgeheugen omhoog moest brengen en dat dat het probleem zou verhelpen.
Wat is het verschil en zijn bijvoorbeeld de effecten van een SSD en/of het uitbreiden van het werkgeheugen ?
Kost zoiets veel ?
En is het het wel waard om die dingen in mijn laptop te vervangen ?
of ben ik beter af door bijvoorbeeld een desktop aan te schaffen ?
Groeten Andre

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12 03:07

SuBBaSS

-has Ryzen

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:53:
[...]

Hoi SuBBaSS
Bedankt voor je reactie.
Ik heb geloof ik een update van Windows 8 naar Windows 10 gedaan als het goed is.
De HDD vervangen voor een SSD lijkt mij ook meer een klusje voor iemand die weet wat die doet.
Ik heb geen idee of er mensen zijn uit het noorden die dat voor een mooi prijsje zouden kunnen doen.
Want als ik de aflevering van Ram Bam over een laptop mag geloven, dan naaien de meeste computer winkels je zo een oor aan, maar dat terzijde
Een vriend van mij vertelde dat ik het werkgeheugen omhoog moest brengen en dat dat het probleem zou verhelpen.
Wat is het verschil en zijn bijvoorbeeld de effecten van een SSD en/of het uitbreiden van het werkgeheugen ?
Kost zoiets veel ?
En is het het wel waard om die dingen in mijn laptop te vervangen ?
of ben ik beter af door bijvoorbeeld een desktop aan te schaffen ?
Groeten Andre
Ah zo, van 8.1 naar 10. Nu heb ik zelf 8 overgeslagen en ben van 7 naar 10 gegaan, maar dat had zeker geen vertraging tot gevolg. Het voelde juist sneller aan allemaal.

Een ssd gaat het grootste verschil maken bij je. Geheugen erbij kan zeker geen kwaad. Het wordt ook gedeeld met je videokaart en als je bijv. aan het gamen bent kan het zijn dat die 4GB vol zit. Vervolgens gaat windows "swappen" vanaf de harde schijf en dat merk je geheid qua traagheid. Dat zou je op kunnen lossen door er bijv. 4GB bij te plaatsen (als dat uberhaupt mogelijk is op dat model).

Op je laatste vraag: ik zou (vooral door dit soort dingen waar je nu tegenaan loopt) om te kiezen voor een desktop. Als je niet per se mobiel hoeft te zijn geeft een laptop al snel nadelen (of je zit alsnog met een extra monitor/toetsenbord en wat al niet eraan gekoppeld).
Die keus is aan jou: ga je (als het mogelijk is!) extra geheugen en een ssd laten plaatsen a ca. 200 euro (ruime gok) of leg je er wat bij en koopt een desktop die je makkelijker uit kunt breiden..

Verwijderd

Topicstarter
SuBBaSS schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:06:
[...]

Ah zo, van 8.1 naar 10. Nu heb ik zelf 8 overgeslagen en ben van 7 naar 10 gegaan, maar dat had zeker geen vertraging tot gevolg. Het voelde juist sneller aan allemaal.

Een ssd gaat het grootste verschil maken bij je. Geheugen erbij kan zeker geen kwaad. Het wordt ook gedeeld met je videokaart en als je bijv. aan het gamen bent kan het zijn dat die 4GB vol zit. Vervolgens gaat windows "swappen" vanaf de harde schijf en dat merk je geheid qua traagheid. Dat zou je op kunnen lossen door er bijv. 4GB bij te plaatsen (als dat uberhaupt mogelijk is op dat model).

Op je laatste vraag: ik zou (vooral door dit soort dingen waar je nu tegenaan loopt) om te kiezen voor een desktop. Als je niet per se mobiel hoeft te zijn geeft een laptop al snel nadelen (of je zit alsnog met een extra monitor/toetsenbord en wat al niet eraan gekoppeld).
Die keus is aan jou: ga je (als het mogelijk is!) extra geheugen en een ssd laten plaatsen a ca. 200 euro (ruime gok) of leg je er wat bij en koopt een desktop die je makkelijker uit kunt breiden..
Hartelijk dank voor deze uitleg..
Ik moet hier even goed over na denken.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:17:
[...]

Hartelijk bedankt voor u reactie.
Het is ongeveer 3 dagen geleden dat ik dit proces heb gedaan.
Hoelang duurt het indexeren normaal gesproken ongeveer ?
Zou ik eventueel deze HDD voor ik geloof een SDD ? of iets in die richting kunnen kunnen vervangen ?
Groeten Andre
SSD zal ik zeker installeren. 250GB moet voldoende zijn. In principe kun je iedere nieuwe SSD wel kopen. Ik heb zelf een crucial mx300 waar ik zeer goed over te spreken ben. Er is nu ook een opvolger van de crucial mx300, namelijk de crucial mx500.

Als je het exacte typenummer van je laptop hebt, kun je op youtube opzoeken hoe je bij de harde schijf komt. Als je eenmaal bij de harde schijf bent, is het een kwestie van de harde schijf losschroeven en vervangen met de SSD en de SSD weer vastschroeven. (dan ga ik er wel even van uit dat de huidige harde schijf 2.5 inch formfactor heeft. Dat is in ieder geval het meest waarschijnlijke) Vervolgens kun je windows opnieuw erop zetten mbv de media creation tool van microsoft. (als je nu een legale geactiveerde windows 10 hebt, dan activeert de licentie automatisch bij een herinstallatie)

Je moet wel even goed opletten hoe hoog je huidige harde schijf is. Oudere harde schijven zijn meestal 9.5mm hoog ipv de gebruikelijke 7mm van SSD's. (maakt niet heel veel uit, maar je hebt dan wel evt. een opvulplaatje nodig)

Ik zou echter niet je RAM upgraden. RAM is ondertussen erg duur geworden en kun je itt een SSD niet meenemen naar een volgende laptop (ddr3 vs ddr4). Als de gegeven specificaties kloppen is de laptop geen hoogvlieger. Dus aan het eind van het verhaal zit je met een dure upgrade en een laptop die nog steeds niet geweldig is. (wel merkbaar sneller, maar tegen een hoge prijs)

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers
Ik heb nog een vraagje.
Als ik naar taakbeheer, ga en dan naar processen.
Dan zie ik dat mijn schijf bijna constant 99 procent aan geeft terwijl ik niks op mijn computer heb staan... bij schijf( C:) heb ik 419gb van de 447gb aan ruimte over en (D:) 2,08gb van 16,5 aan ruimte over waarom geeft hij bij taakbeheer 99% met een rode gloed ? Is mijn hdd soms kapot ?
Groeten Andre
Pagina: 1