Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Aankoopadvies nodig voor 2dehands camera

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• White_Boss
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 30-06 14:23
Beste Tweakers,

Graag zou ik jullie hulp willen gebruiken voor het uitzoeken van een tweedehands camera. Ik heb mijzelf proberen in te lezen in de diverse camera's die er zijn, maar door het grote aanbod en diversiteit in de camera's zou ik toch de hulptroepen van Tweakers willen inschakelen.

Ik ben op zoek naar het volgende: een camera die zowel goed in daglicht, maar vooral in donkere (met kunstlicht) omgevingen goede foto's kan maken. De foto's zijn voornamelijk portretten van personen, maar ook foto's met veel kunstlicht, dus ik denk dat ik een groothoeklens nodig heb. De camera moet ook tegen een stootje kunnen. Het totale budget is ¤300,-. Dit is niet veel, maar hier zou wel iets moois van te kopen zijn, toch?

Zouden jullie mij de goede weg op kunnen helpen met betreft de diafragma en of ik beter een systeemcamera of een spiegelreflex camera kan nemen?

Alle hulp en/of kritiek is welkom!

Alle reacties

• kevinl
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14-08 13:01
het zou fijn zijn als je ons vertelde welke camera's je al ingelezen hebt. En wat je daar van vindt.

• B.Schuimpje
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 06-08 20:18
Voor foto's bij daglicht heb je tegenwoordig gelukkig niks bijzonders nodig. In het donker wordt het een ander verhaal. Voor foto's binnenshuis (zeker 's avonds) heb je een camera nodig die op hogere ISO-waarden nog mooie foto's maakt. Ook is het belangrijk dat de autofocus goed werkt in het donker, daarin heb je veel verschil. Verder is er een groot verschil tussen lenzen. Een 'snelle' lens, dat wil zeggen met een grote opening zoals f/1.8, laat kortere sluitertijden toe waardoor de foto's minder bewogen zijn.

ISO-prestaties zijn voor de laatste paar generaties DSLR en systeemcamera's vergelijkbaar. Niet dat alle camera's het even goed doen, maar in beide segmenten zijn prima prestaties te vinden voor vergelijkbare prijzen.

Wat autofocus betreft is het pas vrij recent dat Sony's systeemcameras de snelheid van DSLR's hebben ingehaald. De DSLRs die je nu voor onder de E300 kunt kopen zullen waarschijnlijk een snellere autofocus hebben dan systeemcamera's voor die prijs. Camera's zoals de Nikon D3200/3300 of de Canon EOS 500D vallen waarschijnlijk binnen het budget, en hebben waarschijnlijk voor deze prijs de beste prestaties. Door het lenzenaanbod zou ik aanraden om een Canon of Nikon te kopen, zowel nieuw als tweedehands heb je dan de meeste keuze.

Een belangrijke keuze om te maken is die van het objectief. Vaak worden camera's met de kitlenzen aangeboden, die zijn wat de kijkhoeken betreft vrij allround en dus een goed begin. Wat lichtsterkte betreft is het echter geen goede keus; met een diafragma van f/6.0 heb je een 3,5 maal langere sluitertijd nodig van met een diafragma van f/1.8. Dat is het verschil tussen een foto die netaan scherp is en een onbruikbare waas - motion blur in donkere ruimtes is echt verschrikkelijk.

De afkoopsom van die snellere foto's is helaas dat je inlevert op scherptediepte. Voor sommige foto's is dat een mooi en gewenst effect, maar als je een grote eettafel vol mensen scherp op de foto wilt hebben is het niet handig. In dat geval stel je een kleiner diafragma in, in het bereik dat een kitlens ook heeft. Je kunt er dan ook voor kiezen om een flitser te gebruiken, al levert ook dat vaak niet de mooiste plaatjes op.

Als ik in donkere café's, woonkamers of 's avonds buiten fotografeer gebruik ik standaard mijn 35 mm f/1.8, en ISO-waarden tot 6400 als het moet. Een foto die net niet overal scherp is, of die een beetje ruis vertoont is nog altijd mooier dan een flink bewogen foto, althans in mijn beleving.
quote:
White_Boss schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:43: De foto's zijn voornamelijk portretten van personen, maar ook foto's met veel kunstlicht, dus ik denk dat ik een groothoeklens nodig heb
Wat je hiermee bedoelt is me niet helemaal duidelijk. Voor foto's met kunstlicht heb je geen lens met een grote kijkhoek nodig; die twee dingen staan los van elkaar. Voor portretfoto's wordt eigenlijk nooit een groothoeklens gebruikt, daarvoor wordt vaak gekozen voor een 85 mm, 50 mm of zelfs een telezoom (70-300). Voor groepsfoto's of foto's waarbij je dicht op je onderwerpen staat (bijvoorbeeld binnen in een woonkamer of café) kan een groothoeklens wel praktisch zijn. 'Groothoek' is echter relatief; een gewone 18-55 mm kitlens heeft al een behoorlijk breed bereik. Met een 35 mm heb je op 2 m afstand een beeldbreedte van bijna 1,5 m, voor leuke foto's van een feestje is dat toch vaak genoeg.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Met dat budget zet die DSLR uit je hoofd en ga op zoek naar een 2e hands pro compact Panasonic LX100 Sony RX100 etc.. Bij een DSLR is de lens belangrijk en die blijven duur met dat budget blijft dat mindere kwaliteit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• B.Schuimpje
quote:
Frogmen schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:01:
Met dat budget zet die DSLR uit je hoofd en ga op zoek naar een 2e hands pro compact Panasonic LX100 Sony RX100 etc.. Bij een DSLR is de lens belangrijk en die blijven duur met dat budget blijft dat mindere kwaliteit.
Dat ben ik niet met je eens. Voor zo’n 200-250 Euro zijn vaak leuke tweedehands DSLRs te vinden, met de kitlens is dat al beter dan iedere compactcamera van die prijs. Voor onder de 150 euro kun je later nog een 35 mm f/1.8 tweedehands halen, een upgrade die je voor de compact niet hebt.

• Frogmen
  • Niet online
quote:
B.Schuimpje schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:34:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Voor zo’n 200-250 Euro zijn vaak leuke tweedehands DSLRs te vinden, met de kitlens is dat al beter dan iedere compactcamera van die prijs. Voor onder de 150 euro kun je later nog een 35 mm f/1.8 tweedehands halen, een upgrade die je voor de compact niet hebt.
Sorry voordat je dit verkondigd lees je dan eerst eens in met reviews. Ik heb het niet over een nieuw compact camera van 200 euri maar een tweede hands pro compact die nieuw 600 a 700 heeft gekost. Met serieus goede lens en lichtgevoeligheid.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• B.Schuimpje
quote:
Frogmen schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 07:40:
[...]

Sorry voordat je dit verkondigd lees je dan eerst eens in met reviews.
Ik ken ze, het zijn zeker mooie camera’s. Maar TS is op zoek naar een camera die uitblinkt bij weinig licht, en daarin zijn DSLRs nog steeds wat beter, volgens die reviews waarin ik me in heb gelezen ;)

Verder moet je trouwens denk ik wel mazzel hebben om een RX100 voor onder de 300 euro op de kop te kunnen tikken, maar misschien kan het lukken :)

• Frogmen
  • Niet online
quote:
B.Schuimpje schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:42:
[...]

Ik ken ze, het zijn zeker mooie camera’s. Maar TS is op zoek naar een camera die uitblinkt bij weinig licht, en daarin zijn DSLRs nog steeds wat beter, volgens die reviews waarin ik me in heb gelezen ;)

Verder moet je trouwens denk ik wel mazzel hebben om een RX100 voor onder de 300 euro op de kop te kunnen tikken, maar misschien kan het lukken :)
Klopt maar die zijn ook tweede hands duurder dan TS zijn budget. Nadeel is ook dat die goedkope kitlens niet lichtsterk is en nog steeds weinig controle geeft over je scherptediepte, en dat wil TS wel voor het maken van portretten. Verder zal hij een compromis moeten vinden in zijn wensen. >:)

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 15-08 08:52
@Frogmen Je komt 2e hands met een DSLR iig een heel eind v.w.b. de wensen van de TS.
2e hands compaktcamera's die wat deugen, worden vrijwel zonder uitzondering duur gehandeld. Je moet dan gaan zoeken naar modellen met één of meerdere stevige nadelen.
Wat er bij Canon mogelijk is, weet ik niet, maar bij Nikon is voor ~300¤ best wat leuks te kopen.
Bijv.:
D90 + 18-105VR + 50/1.8 komt met goed zoeken en ietwat geduld rond dat bedrag.
D90 + 35/1.8 wordt duurder, dan moet je met een goedkope 18-55 standaardzoom genoegen nemen.
Een D3xxx/5xxx zou ik links laten liggen, omdat het aanbod passende lenzen duidelijk kleiner is.

Mijn 1e aanbeveling bied met 27-157mm KB-equiv een aardig bereik, dat vele compacts niet hebben, en stabilisatie. De 50/1.8 biedt prima lowlight en vrijstel mogelijkheden, die je bij de compacts niet gaat vinden. Nadeel is het formaat en gewicht, en dat willen veel mensen niet meer. Daarom zijn deze spullen 2e hands ook zo in prijs gezakt.

gezocht: Panasonic GM5

• Frogmen
  • Niet online
@Vanoverdegrens Sorry maar ik zie in vraag en aanbod nu 3 potentiele kandidaten. En een D90 is wel heel erg gedateerd + dat je qua prijs heel krap uitkomt. Kwaliteit is in ieder geval bij low light minder. Dus nee ben het niet met je eens. Maar aan de TS bedenk wat je wilt probeer eerst eens iets te lenen en begin met fotograferen, ieder resultaat is in ieder geval beter dan de foto die je niet maakte!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 15-08 08:52
@Frogmen V&A hier is veel te duur. Marktplaats+Ebay.de zijn betere platformen.
Modernere Dxxxx bieden te weinig goedkope lenzen. D90 heb ik zelf nog liggen en al vaker <150¤ geveild/aangeboden gezien. (ebay.de veilingen hanteer ik doorgaans voor betrouwbare richtprijzen)
Heb je een concrete tip om jouw mening te onderbouwen? (niet eens zijn is easy, maar lost niks op)

gezocht: Panasonic GM5

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 10:32

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Voor Canon maakt het niet veel uit welke body je pakt voor die prijs. Zolang het maar een 500D of nieuwer is (tenzij je wil filmen, dan 550D). Plak er een 50/1.8 op en gaan met die banaan.

Kwaliteit is hoe dan ook wat je kan verwachten voor die prijs. Met wat nabewerking kun je er gelukkig een hoop uit halen maar daar moet je wel wat voor willen leren natuurlijk.

www.maartendeboer.net
1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• White_Boss
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 30-06 14:23
Excuses, wegens een zeer drukke week nauwelijk op dit topic kunnen letten, maar dank voor alle reacties!
Na het lezen van deze reacties heb ik toch wel een lichte voorkeur voor een DSLR gekregen. Ik ga komende dagen nog eens rustig kijken naar alle opties.
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True