Warmteverlies na plaatsen kunststof kozijnen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• respect!
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-12-2022
Geachte tweakers,
ik zit met het volgend probleem, sinds 2016 hebben wij in het hele huis(koop) kunststof kozijnen met dubbel glas(HR++) laten plaatsen.

Ze zijn hiervoor 1 week bezig geweest, op het eerste gezicht goed werk afgeleverd, maar daarna merkte ik dat in de zomer opeens de temperatuur binnen tot 30 a 32 graden op liep, mijn reactie was dat ik dacht dat het door het dubbel glas kwam(warmte erin en niet eruit).

Ook viel me op dat de geluiden van buitenaf meer hoorbaar waren.
Toen de winter naderde en de temperatuur rond 8 graden was, viel ons op dat de verwarming(20.5 C) bleef aanslaan, hiervoor hadden wij dat niet, als je de thermostaat uitzette, zag je dat de temperatuur niet werd vastgehouden, deze zakte snel naar beneden.

We merkten dat in de woonkamer over de grond een koude vlaag aanwezig was, dit voelt zeer onaangenaam.

Boven in elke kamer kwam er ook onder de vensterbank lucht binnen, die heb ik allemaal dicht gekit, je merkt ook als ik mijn hand op de vensterbank leg dat het koud is, van buitenaf kan ik met mijn vingers onder de kozijnen komen.
Aan de linkerkant van de keuken kozijn onder het aanrecht links voel je ook een windvlaag binnen komen.

We hadden dagen dat we rond de 13 m3 gas verbruikten, nu heb ik dit doorgegeven aan de kozijnen handelaar en heeft een monteur gestuurd, en die heeft alleen de deuren afgesteld.
Zo ben ik nu bijna 2 jaar bezig om dit op te lossen, vorige week heb ik via klachtenkompas een klacht ingediend en werd ik door de kozijnen handelaar gebeld, hij is langs geweest en nu komt er een monteur langs om alle plinten eraf te halen en alles dicht te purren.

Ik heb het idee dat dit niet de oplossing is, het lijkt net alsof de kozijnen niet de goede maten hebben.
Ik hoop niet dat het een te lang verhaal is.
Kan iemand mij in de goede richting sturen hoe hiermee om te gaan of weten jullie een instantie die de kozijnen kan controleren, zelf heb ik gezocht maar niks gevonden.

Mvg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zoeken naar warmtelekken en koudebruggen mbv een infraroodcamera?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:03
(jarig!)
Is het opvragen van een rapport bij een andere kozijnen leverancier een optie? Soort van Second opinion.

Zal waarschijnlijk uit eigen zak betaald moeten worden maar dan heb je van een onafhankelijke partij een oordeel of het wel of niet goed is geplaatst.

Is het oordeel, goed geplaatst dan ben je denk ik toch afhankelijk van de huidige leverancier en wat hij wil.
Is het oordeel niet goed geplaatst kan je daarmee naar je leverancier en verder in gesprek.

In ieder geval hoop ik dat je eruit komt linksom of rechtsom.. Kou in huis is niets..

Bla Bla Bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:01
Hoe zijn je kozijnen gemonteerd, met stelkozijn of gewoon met stompe montage en PUR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Heb je foto's van de montage? Want ik denk dat niks goed afgedicht is en er vrijwel geen kierdichting is toegepast. Je kan een rooktest laten doen of op een koude dag warmtebeelden van je huis laten maken. Dan zie je gelijk waar de warmtelekken zitten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:23

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ramen plaatser hier :w

Zijn het typische Nederlandse ramen? Dus tussen de muren? Of meer Belgische stijl, tussen de ruwbouw maar achter de gevelsteen.

Als het het laatste is, heb ik een gevoel dat er niet gepurt is. Gewoon de ramen achter de dag gezet en klaar.

Bij Nederlandse stijl, tussen de gevelsteen dus, is het lastiger, maar dan gebruiken wij uitzet band. Deze sluit mooi af tegen de muur. Minder goed dan pur.

Maar het is een zeldzaamheid dat wij ramen zetten in NL, als we het al doen zijn het meestal nieuwbouw huizen in Belgische stijl. Of anders zoals ik net beschreven heb. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Jellabie op 30-01-2018 15:21 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• respect!
Om een aantal vragen te beantwoorden:
Stompe montage, van binnenuit met pur gedicht. Buitenkant langs de kozijnen met uitzetband.
Ik heb vanochtend een plint bij de raam weggehaald, daar zit pur maar je voelt de wind binnenkomen.
Ik overweeg inderdaad om een bedrijf langs te laten komen om een rooktest te laten uitvoeren, helaas kost dit wel rond de 400 euro.
Helaas geen foto`s van de montage.

[ Voor 4% gewijzigd door respect! op 30-01-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• respect!
Als ik het zo zie, tussen de muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 15:22

Bene

list incomprehension

Juup schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:14:
Zoeken naar warmtelekken en koudebruggen mbv een infraroodcamera?
Dat is een goeie optie, dan kun je de leverancier aanspreken met getallen in plaats van over een gevoel. Daarmee kun je aantonen dat er een koudeval is rondom bepaalde delen van het raam. Wat heet, volgens jouw beschrijving zou het raam zelf een hogere temperatuur hebben dan het kozijn. Je hebt zo'n ding al voor twee tientjes ("IR thermometer pistool"), die zal niet op de graad accuraat zijn, maar dat is ook niet nodig in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• respect!
Bene schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:55:
[...]

Dat is een goeie optie, dan kun je de leverancier aanspreken met getallen in plaats van over een gevoel. Daarmee kun je aantonen dat er een koudeval is rondom bepaalde delen van het raam. Wat heet, volgens jouw beschrijving zou het raam zelf een hogere temperatuur hebben dan het kozijn. Je hebt zo'n ding al voor twee tientjes ("IR thermometer pistool"), die zal niet op de graad accuraat zijn, maar dat is ook niet nodig in dit geval.
Dat kan ik wel doen , ik zag er net 1 bij conrad voor 30 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• respect!
En nog wat, boven bij mijn dochter haar kamer, voel ik rubber onder het kozijn aan de buitenkant.
Dit moet toch normaal aansluiten op de gevel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:01
respect! schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:46:
Om een aantal vragen te beantwoorden:
Stompe montage, van binnenuit met pur gedicht. Buitenkant langs de kozijnen met uitzetband.
Ik heb vanochtend een plint bij de raam weggehaald, daar zit pur maar je voelt de wind binnenkomen.
Ik overweeg inderdaad om een bedrijf langs te laten komen om een rooktest te laten uitvoeren, helaas kost dit wel rond de 400 euro.
Helaas geen foto`s van de montage.
Is helaas het grote nadeel van stompe montage. Het monteren is een stuk goedkoper dan met stelkozijn (zowel tijd als materiaal), het ziet er iets mooier uit omdat de profielen een stuk minder breed zijn, maar de hele constructie is afhankelijk van hoe goed de PUR is aangebracht en in hoeverre die uitzetten en krimpen van het kozijn kan opvangen.

Enige wat je nog kunt doen (en wat bedrijf dus gaat doen volgens je openingspost) is de hele zooi vullen met meer pur zodat het hopelijk wel winddicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
PUR is ook gewoon rotzooi. Niets voor niets is de stelregel: "Is het ruim gebruiken we schuim, is het shit, gebruiken we kit."

Uiteindelijk droogt/hard de PUR uit en doordat het niet langer flexibel is, ga je dus last van tocht krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 13:25
^^ Precies dit wat @Señor Sjon zegt

Met IR camera kan je misschien eea constateren
Is de kozijnenboer nog aangesloten bij een overkoepelend organisatie?

[ Voor 45% gewijzigd door Kalevandaal op 30-01-2018 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• respect!
sbruynis schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:25:
^^ Precies dit wat @Señor Sjon zegt

Met IR camera kan je misschien eea constateren
Is de kozijnenboer nog aangesloten bij een overkoepelend organisatie?
Zover ik weet van niet.

@Señor Sjon
Maar kan ik zelf iets doen?
Misschien van buitenaf de boel dicht maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Ik zou zelf helemaal niets meer onderzoeken. Formeel klacht indienen middels aangetekende brief met termijn oplossing. Geen reactie of degelijk onderzoek wordt het de weg naar rechtsbijstand (als je deze hebt kan je die nu ook al aan het werk zetten) of advocaat. Grapje was denk ik duur zat en dan mag je ook kwaliteit en service verwachten. Ik heb zoiets soortgelijks gehad met een parketvloer (problemen bedoel ik) zaak gewonnen en heeft me geen euro gekost. Succes.

@Señor Sjon Hier in het Zuiden....agge ut nie wit, dan pakte maor kit. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door 445033 op 30-01-2018 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• respect!
@Musicmasters
Ik wacht even af, over 2 weken komt de monteur langs, is het dan nog niet opgelost overweeg ik rechtsbijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Jellabie schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:17:
Ramen plaatser hier :w

Zijn het typische Nederlandse ramen? Dus tussen de muren? Of meer Belgische stijl, tussen de ruwbouw maar achter de gevelsteen.

Als het het laatste is, heb ik een gevoel dat er niet gepurt is. Gewoon de ramen achter de dag gezet en klaar.

Bij Nederlandse stijl, tussen de gevelsteen dus, is het lastiger, maar dan gebruiken wij uitzet band. Deze sluit mooi af tegen de muur. Minder goed dan pur.

Maar het is een zeldzaamheid dat wij ramen zetten in NL, als we het al doen zijn het meestal nieuwbouw huizen in Belgische stijl. Of anders zoals ik net beschreven heb. :)
Grappig ik noem t altijd Duitse stijl, net als kiepramen, ah Duitse ramen. Tjah halfbloed dan krijg je dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Moet het glas niet andersom? Even checken met een aansteker.

http://forum.omgevingsweb...r-glas-verkeerd-geplaatst

Verder heeft het goedkoopste glas 4-15-4, 2 gelijke ruiten. Dat doet het qua geluid slechter dan enkel glas. Dit kun je controleren met een glasdikte meter. Soms staat het ook in het aluminium in de rand in de spouw van het glas. Daar staat in iedere geval een productcode. Als je die code opzoekt kun je soms vinden wat de samenstelling is. Ligt aan de leverancier.

https://www.glashandelonl...f2025O4FrcShoChzkQAvD_BwE

Verder kun je een bouwfisisch advies bureau inschakelen, maar dat kost een hoop geld 500-1500 euro.

[ Voor 49% gewijzigd door iamcj op 31-01-2018 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:35

Yucon

*broem*

respect! schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:03:
[...]

Dat kan ik wel doen , ik zag er net 1 bij conrad voor 30 Euro.
Het is misschien wel lastig om juist dingen als koudebruggen en dergelijke op te sporen. Het oppervlak is dan misschien aan de kleine kant om goed te kunnen meten. Weet een mede-tweaker misschien of er ook fatsoenlijk werkende IR camera's zijn? Het lijkt me dat je daar een beter beeld mee krijgt.

Los daarvan heb ik nog zo'n pistool liggen dat ik niet veel gebruik. Gekocht voor de bbq.. als je wil mag je heb voor de verzendkosten lenen, zoiets kopen voor eenmalig gebruik is ook een beetje zonde.

@Musicmasters het lastige is dat ik denk dat een rechstbijstandverzekering ook wel iets van een onderbouwing wil voor ze aan de slag gaan. Bij parket neem ik aan dat je het duidelijk kan zien. Hier staat TS met tamelijk lege handen.

[ Voor 15% gewijzigd door Yucon op 31-01-2018 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

@Yucon Staat helemaal niet met lege handen. Ik schrijf toch ook dat de leverancier eerst zelf deugdelijk onderzoek moet doen. Zo niet of als de klachten blijven schakel je rechtsbijstand in. Die zal dan een onafhankelijke expert inschakelen zodat @respect! zeker weet wat het probleem is en kunnen verdere stappen gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:35

Yucon

*broem*

445033 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 19:47:
@Yucon Staat helemaal niet met lege handen. Ik schrijf toch ook dat de leverancier eerst zelf deugdelijk onderzoek moet doen. Zo niet of als de klachten blijven schakel je rechtsbijstand in. Die zal dan een onafhankelijke expert inschakelen zodat @respect! zeker weet wat het probleem is en kunnen verdere stappen gezet worden.
Dat klinkt leuk, maar dat is al snel een wassen neus.

"Hartelijk dank voor uw klacht. Wij hebben een ervaren monteur langsgestuurd ter controle. Naar zijn mening is alles correct geinstalleerd en is er geen reden tot klagen, en hieruit concluderen wij dat er geen reden tot verdere actie is. Liefs, uw glaszetter"

Maar zoals ik zei, ik ben er niet helemaal zeker van dat een rechtsbijstandverzekering niets zal doen. Heb jij concrete redenen om aan te nemen dat ze wel zelf vrij snel een expert zullen sturen? Let wel, jouw situatie was anders dan die van TS.

[ Voor 13% gewijzigd door Yucon op 31-01-2018 20:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

445033

Yucon schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 20:00:
[...]

Dat klinkt leuk, maar dat is al snel een wassen neus.

"Hartelijk dank voor uw klacht. Wij hebben een ervaren monteur langsgestuurd ter controle. Naar zijn mening is alles correct geinstalleerd en is er geen reden tot klagen, en hieruit concluderen wij dat er geen reden tot verdere actie is. Liefs, uw glaszetter"

Maar zoals ik zei, ik ben er niet helemaal zeker van dat een rechtsbijstandverzekering niets zal doen. Heb jij concrete redenen om aan te nemen dat ze wel zelf vrij snel een expert zullen sturen? Let wel, jouw situatie was anders dan die van TS.
En dan ga je dus naar ........ precies de rechtsbijstand. Dat zei mijn parketteur ook. ;) En dan komt er een onafhankelijke expert. Concludeert hij hetzelfde dan mag je die zelf betalen. Zoniet gaat het balletje rollen.

[ Voor 7% gewijzigd door 445033 op 31-01-2018 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• respect!
@iamcj
Hier ga ik even verder mee. Bedankt.
@Yucon
Ik wil eerst het op een "beschaafde" manier oplossen, maar als er niets uitkomt, overweeg ik weldegelijk rechtsbijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Volgende week wordt het koud, dus een uitstekend moment om met een FLIR-camera aan de slag te gaan en opnames te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• respect!
Ja helaas wel :(
Maar inderdaad een goed moment om aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
Hoort wel vaker dat hier gigantisch mee gerommeld wordt, erg jammer :(
Kan alleen beamen wat de rest zegt, investeer in een warmtecamera en meet voordat ze langskomen al hoe het is, en eventueel nadien ook nog. Als het brak is en brak blijft, juridische stappen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-05 22:51

GerritGekke

Gamechanger

Señor Sjon schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:49:
Volgende week wordt het koud, dus een uitstekend moment om met een FLIR-camera aan de slag te gaan en opnames te maken.
FLIR of Testo zijn (onder andere) inderdaad merken die dit soort camera’s maken. Je kunt ze bij een bouwmarkt of andere verhuur bedrijf lenen. Kost niet veel. Tip: stook de kachel ‘s ochtends vroeg op en ga dan meten. Wanneer het temperatuurverschil het grootst is (Delta T) worden de lekken het beste zichtbaar. De ochtend (voordat de zon op komt) is een goed moment. Succes!

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• respect!
@GerritGekke
Dank je en ga ik doen.
Volgende week even zo'n camera halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
respect! schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:10:

We merkten dat in de woonkamer over de grond een koude vlaag aanwezig was, dit voelt zeer onaangenaam.

Mvg
Dit lijkt me koudeval van langs het raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
GerritGekke schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:15:
[...]

FLIR of Testo zijn (onder andere) inderdaad merken die dit soort camera’s maken. Je kunt ze bij een bouwmarkt of andere verhuur bedrijf lenen. Kost niet veel. Tip: stook de kachel ‘s ochtends vroeg op en ga dan meten. Wanneer het temperatuurverschil het grootst is (Delta T) worden de lekken het beste zichtbaar. De ochtend (voordat de zon op komt) is een goed moment. Succes!
Denk je echt dat een particulier met zo'n camera iets kan concluderen, behalve een groot blauw vlak bij het raam. Ook al vind je een koude hoek, is dat dan de oorzaak van het totale probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• respect!
@iamcj
Wij hebben onder elke raam in ons huis een radiator hangen, ik denk niet dat het dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-05 22:51

GerritGekke

Gamechanger

iamcj schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 18:35:
[...]

Denk je echt dat een particulier met zo'n camera iets kan concluderen, behalve een groot blauw vlak bij het raam. Ook al vind je een koude hoek, is dat dan de oorzaak van het totale probleem?
Ik denk dat de TS met het gebruik van zo’n camera het e.e.a. eventueel zou kunnen uitsluiten. Die beelden uitlezen kan iedereen. Een prof beter dan een leek, maar de beelden spreken voor zich. Zo’n camera huren kost relatief weinig en het proces is van matige moeilijkheidsgraad.

Lost dit het totale probleem op? Nee, dat niet.

Mochten er lekker zijn dan kan de lekken ook meteen vastleggen en met die gegevens met kozijnenboer om de tafel gaan.

Baat het niet dan is de impact marginaal en je bent een ervaring rijker!

 Karma

Pagina: 1