Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe PC met behoud van componenten

Pagina: 1
Acties:

• Primate
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-05-2024
Beste Tweakers,

Doordat mijn PC is overleden ben ik met spoed op zoek naar nieuwe onderdelen om mijn pc naar de moderne tijd te liften. ik dacht dat mijn voeding stuk was dus ik heb een nieuwe seagate gold 650w gekocht maar dit mocht niet baten, ik denk dan ook dat mijn MOBO het heeft begeven.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik de machine voor werk ( programmeren) en media machine met af en toe het spelen van tripple A games en VR. De pc sluit ik ook aan een 4K HDR tv, de bedoeling is dan dat de GPU dit gaat aankunnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Met GPU en minus de onderdelen die ik al heb max 1500 euro, liefst nog een monitor bij deze prijs inbegrepen. De GPU is voor nu nog optioneel omdat ik niet van plan ben de absurde prijzen neer te leggen die er nu voor worden gevraagd.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De kast die ik heb is een Fractal define R4.
Ik heb onlangs een Seagate Gold 650W voeding gekocht.
voor mijn oude I5 4670K CPU heb ik een Scythe Mugen 4 koeler, deze zou ik eventueel kunnen hergebruiken indien dit een goed idee is voor de nieuwe CPU.
Voor nu kan ik mijn Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X nog even gebruiken tot GPU prijzen zijn gedaald, deze kaart moet dus wel op de MOBO passen maar als een future proof MOBO deze kaart niet ondersteund dan moet ik maar een andere oplossing voor de kaart zoeken.
Ik heb 2 HDD's en een 256GB SDD schijf welke ik ga hergebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
MOBO waar de zwaarste GPU op zou kunnen.
CPU
GPU optioneel voor nu. Sowieso geen SLI.
RAM
Nieuwe monitor, minimaal 1440P, liefst 4K

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau mag zo laag mogelijk aangezien de PC in de woonkamer staat.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
De componenten kan ik zelf eigenlijk wel opzoeken maar het gaat mij er om dat ik me niet blind staar op bepaalde onderdelen waardoor ik teveel ga betalen. Ook zouden alle nieuwe componenten in mijn Fractal define R4 moeten passen en zou mijn R9 290 er tijdelijk op moeten kunnen. Voor mij is het bepalen wat de beste MOBO / CPU voor mijn wensen de grootste frustratie zeker omdat ik probeer de PC zo future proof mogelijk te maken, ik hoop dan ook dat jullie mij kunnen / willen helpen. Alvast bedankt iig!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:02
De Sapphire R9 290 heeft gewoon een PCI-e connector, deze past op elk moederbord. Je moet wel letten op de voeding van de kaart, hij heeft een 6 pins en een 8 pins stekker nodig, je voeding moet dit wel ondersteunen. Deze stekker gaat niet via het moederbord.

De 8e generatie Intel (Coffee Lake) heeft een betere prijs/performance ratio dan de 7e, en qua AMD is Ryzen wss de beste keuze. Maar als je niet gaat overklokken zou je kunnen wachten op de goedkope moederborden van Intel, of Ryzen 2 van AMD.

i5-4670K vs Ryzen/Coffee Lake:
https://nl.hardware.info/...fee-lake-de-upgrade-waard

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-11 14:16
Elk consumenten moederbord in de pricewatch ondersteunt de R9 290. Geen uitzonderingen. Van mITX tot XL ATX. PCIe is PCIe...

4K monitor? Dat zal dan 30 fps worden met je huidige videokaart en tenzij Nvidia Volta opschiet zal dat nog wel een tijdje onder de 60 fps blijven als ik kijk naar de prijs van een 1080Ti.

Verder heb je wel eisen maar geen suggesties.Stel eens een eigen wenslijstje op.

• Primate
SpeedQber schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:01:
De Sapphire R9 290 heeft gewoon een PCI-e connector, deze past op elk moederbord. Je moet wel letten op de voeding van de kaart, hij heeft een 6 pins en een 8 pins stekker nodig, je voeding moet dit wel ondersteunen. Deze stekker gaat niet via het moederbord.

De 8e generatie Intel (Coffee Lake) heeft een betere prijs/performance ratio dan de 7e, en qua AMD is Ryzen wss de beste keuze. Maar als je niet gaat overklokken zou je kunnen wachten op de goedkope moederborden van Intel, of Ryzen 2 van AMD.

i5-4670K vs Ryzen/Coffee Lake:
Ok top, wat de GPU betreft. Mogelijk ga ik later voor de 1080ti, zoals te lezen in je link zal deze daar wat moeite mee gaan krijgen, ben je het ermee eens dat een upgrade dan toch verstandig is?

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:02
Primate schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:12:
[...]
Ok top, wat de GPU betreft. Mogelijk ga ik later voor de 1080ti, zoals te lezen in je link zal deze daar wat moeite mee gaan krijgen, ben je het ermee eens dat een upgrade dan toch verstandig is?
Ik heb het artikel niet helemaal gelezen, maar ik citeer: "Kortom, als je nu een Core i5 uit de Haswell-generatie hebt en gaat upgraden naar een nieuwe high-end videokaart, kun je daar alleen het maximale uithalen als je ook een nieuwe processor aanschaft - of flink gaat overklokken."

Wanneer is 'later'? Je kan ook wachten op Nvidia Volta, of Ryzen 2. Kijk ook naar benchmarks van de R9 290 op 1440p/4K.

[ Voor 7% gewijzigd door SpeedQber op 30-01-2018 14:25 ]

• Primate
youridv1 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:58:
Elk consumenten moederbord in de pricewatch ondersteunt de R9 290. Geen uitzonderingen. Van mITX tot XL ATX. PCIe is PCIe...

4K monitor? Dat zal dan 30 fps worden met je huidige videokaart en tenzij Nvidia Volta opschiet zal dat nog wel een tijdje onder de 60 fps blijven als ik kijk naar de prijs van een 1080Ti.

Verder heb je wel eisen maar geen suggesties.Stel eens een eigen wenslijstje op.
Ok ik ga me dan een zorgen maken over de MOBO. Wat betreft de monitor, ik ga later, wanneer de prijzen weer enigszins normaal zijn, waarschijnlijk voor een 1080ti of een van de nieuwe modellen van dit jaar, ik wil daar alvast op voorbereiden maar daar kom ik wel uit.

Ik denk dat ik er wel kom, bedankt voor de input iig.

• Primate
SpeedQber schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:25:
[...]

Ik heb het artikel niet helemaal gelezen, maar ik citeer: "Kortom, als je nu een Core i5 uit de Haswell-generatie hebt en gaat upgraden naar een nieuwe high-end videokaart, kun je daar alleen het maximale uithalen als je ook een nieuwe processor aanschaft - of flink gaat overklokken."

Wanneer is 'later'? Je kan ook wachten op Nvidia Volta, of Ryzen 2. Kijk ook naar benchmarks van de R9 290 op 1440p/4K.
[quote]SpeedQber schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:25:
[...]

de R9 290 is zwaar verouderd, ik had al moeite met The witcher 3 op high en 60fps en dat is al meer dan 2 jaar geleden. Deze kaart hou ik tot er een fatsoenlijke high end kaart te verkrijgen is. M'n pc moet wel al klaar staan om het beste aan te kunnen dus ik ga denk ik dan voor een nieuwe CPU anders moet ik die wellicht later bij aanschaf van een top GPU alsnog gaan vervangen en daar heb ik niet veel zin in wanneer alles in de kast zit. Bedankt voor de input, ik ga er wel uitkomen denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Primate op 30-01-2018 16:03 ]

Pagina: 1