Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

slechts 100Mbit via (500mbps)powerline adapters

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yusisushi
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-10 21:31
Mijn vraag
Hallo, ik betaal voor een telenet abonement met een snelheid van 200Mbps maar ik heb een 100Mbps verbinding. en op speedtest.net haal ik slechts een downloadsnelheid van 45mbps moet dit dan niet 100 zijn??

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn computer is nieuw, moederbord ondersteunt ook gigabit snelheid
Alle ethernet kabels zijn Cat5e de powerline adapters zijn 500mbps

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
een laptop die rechtstreeks op de modem word aangesloten haalt wel 200mbps
in een gelijkaardig topic was een oplossing de link speed in windows van 100mbps naar 1.0Gbps te veranderen, als ik dit doe zegt windows "cable unplugged"

Beste antwoord (via yusisushi op 30-01-2018 14:43)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

yuszzz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:37:
@dion_b de adapters zijn deze http://www.tp-link.com/nl...cat-18_TL-PA4025PKIT.html van tp link, ik heb ook nog een set van 2 devolo dlan 500 duo+,
maar volgens mij heb ik dezelfde resultaten met beide sets
Zie je eigen link:
Interface 2* 10/100Mbps Ethernet Ports
Dat verklaart volledig de 100Mbps link. Verder was m'n gok hierboven 100% correct. Je hebt verouderde low-end adapters gekocht die exact presteren zoals je zou mogen verwachten.

Wil je zeker goede prestaties, trek een newerkkabel (Cat5E UTP of beter), wil je ondanks alles toch de gok wagen met powerline, neem dan iets recents met HomePlug AV2.0 danwel G.hn, in beide gevallen met MiMo. Dat wordt gemarket als "1200Mbps" of hoger. Goedkoopste goede set is waarschijnlijk de set die Telenet aanbiedt. Te duur? Alsnog kabel trekken...

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-11 12:03
Powerline (en al helemaal de goedkopere) zijn prut, je hebt er niet veel aan en het snelheidsverlies is redelijk hoog.

Probeer eens WiFi (5Ghz), of anders een kabel trekken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Rechtstreeks op het modem krijg je wel waar je voor betaalt, dus dat is in orde.
Powerline snelheden zijn:
- marketingtermen
- standaard als full duplex weergegeven, dus in jouw geval effectief max 250 en geen 500
- heel sterk afhankelijk van je elektrische installatie in huis
- totaal niet gegarandeerd

Je mag imho heel blij wezen dat je die 100Mbit haalt, dat doen je er niet veel na.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

yuszzz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:21:
Mijn vraag
Hallo, ik betaal voor een telenet abonement met een snelheid van 200Mbps maar ik heb een 100Mbps verbinding. en op speedtest.net haal ik slechts een downloadsnelheid van 45mbps moet dit dan niet 100 zijn??

in een gelijkaardig topic was een oplossing de link speed in windows van 100mbps naar 1.0Gbps te veranderen, als ik dit doe zegt windows "cable unplugged"
Geef om te beginnen eens aan exact welke "(500mbps)powerline adapters" je hebt.

Mijn inschatting hier:
- ondanks de "500Mbps" rating (wat wijst op de ondertussen hoogbejaarde/low-end HomePlug AV 1.1 standaard met een chipset van Sigma Designs uit 2010...) is het theoretisch onmogelijk dat je die snelheden in praktijk haalt. Dat heeft niets met duplex te maken (als je alleen een kant op test kun je met half-duplex prima de volle half-duplex bandbreedte benutten) maar met grote overhead door error correction, en door mogelijk retransmits door storing op de lijn. Met AV1.1 "500Mbps" heb ik zelden snelheden boven de 150Mbps netto gezien (en dat is in een labsituatie met volledig schone stroomlijn) en in slechte situaties mag je blij zijn met 5Mbps. 45Mbps is dus prima conform wat je realistisch met deze dingen mag verwachten.
- 100Mbps link rate wijst erop dat de adapters zelf geen Gigabit maar 100Mb poorten hebben. Komt vaak voor, want IRL haal je toch bijna nooit >=100Mbps met die dingen.

Oftewel je hebt verouderde low-end adapters gekozen die nagenoeg exact doen wat je ervan mag verwachten.

Oslik blyat! Oslik!

• yusisushi
@dion_b de adapters zijn deze http://www.tp-link.com/nl...cat-18_TL-PA4025PKIT.html van tp link, ik heb ook nog een set van 2 devolo dlan 500 duo+,

[ Voor 18% gewijzigd door yusisushi op 30-01-2018 12:40 ]

• yusisushi
@BlazeMuis met wifi op de laptop haal ik 54mbps en op mijn vaste pc die ik wil gebruiken heb ik geen wifi.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 36% gewijzigd door rens-br op 30-01-2018 13:18 ]

Verwijderd

Powerlines "500MB" zijn theoretisch en haal je (niet eens) onder de ideale omstandigheden.

De snelheden die jij wilt dien je of high-end wifi apparatuur voor te hebben, of simpelweg een kabel trekken.

• BlazeMuis
yuszzz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:38:
@BlazeMuis met wifi op de laptop haal ik 54mbps en op mijn vaste pc die ik wil gebruiken heb ik geen wifi
54 Mbps, dat klinkt als een oude laptop/netwerkkaart/router. Probeer het eens met een nieuwe 5Ghz WiFi adapter. Welke router heb je?

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Powerline is drie dubbel baggerspul, of WiFi extenders nemen of een kabel trekken.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• yusisushi
BlazeMuis schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:43:
[...]

54 Mbps, dat klinkt als een oude laptop/netwerkkaart/router. Probeer het eens met een nieuwe 5Ghz WiFi adapter. Welke router heb je?
de modem van telenet* maar die is nog maar door het nieuwe model vervangen, volgens mij heeft die 4 gigabit uitgangen waarvan er slechts 1 gebruikt word door de powerline adapter. ik heb geen andere wifi adapters, en de laptop is ook oud, het is mijn computer die ik dagelijks gebruik.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Slavy schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:44:
Powerline is drie dubbel baggerspul, of WiFi extenders nemen of een kabel trekken.
Waarbij een extended eigenlijk in dezelfde categorie valt als de powerlines.

Gewoon een kabel trekken en daar eventueel een accespoint aan hangen als t draadloos moet. Het enige 'waardige' alternatief dat ik voor thuis-situaties langs heb zien komen is MoCa32, al kun je voor dat geld vaak al iemand via werkspot een kabel komen laten trekken.

• BlazeMuis
yuszzz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:47:
[...]

de modem van telenet* maar die is nog maar door het nieuwe model vervangen, volgens mij heeft die 4 gigabit uitgangen waarvan er slechts 1 gebruikt word door de powerline adapter. ik heb geen andere wifi adapters, en de laptop is ook oud, het is mijn computer die ik dagelijks gebruik.
Voor 2 tientjes heb je een nieuwe wifi adapter, probeer dat eerst maar eens. Via Powerline gaat 'm niet worden, of je gaat WiFi gebruiken of je moet een kabel gaan trekken wil je de 200Mbps halen.

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

yuszzz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:37:
Zie je eigen link:
Interface 2* 10/100Mbps Ethernet Ports
Dat verklaart volledig de 100Mbps link. Verder was m'n gok hierboven 100% correct. Je hebt verouderde low-end adapters gekocht die exact presteren zoals je zou mogen verwachten.

Wil je zeker goede prestaties, trek een newerkkabel (Cat5E UTP of beter), wil je ondanks alles toch de gok wagen met powerline, neem dan iets recents met HomePlug AV2.0 danwel G.hn, in beide gevallen met MiMo. Dat wordt gemarket als "1200Mbps" of hoger. Goedkoopste goede set is waarschijnlijk de set die Telenet aanbiedt. Te duur? Alsnog kabel trekken...

Oslik blyat! Oslik!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Slavy schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:44:
Hoe kun je die conclusie nu in godsnaam trekken?
WiFi versterkers hebben een waardeloos rendement en zijn veel gevoeliger voor storingen.
Ik heb meerdere extenders/repeaters versleten maar niks is tot nu toe zo stabiel als Powerline (aangezien ik geen mogelijkheid heb om een UTP te trekken van 40 meter)

Heb zelf de Devolo dLAN 1200+ en zit stabiel op bijna 400Mbit. _/-\o_
Geen idee hoe dat zit met ander PowerLine-spul, maar ik had dit dus véél eerder moeten doen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

The Eagle schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:26:
Je mag imho heel blij wezen dat je die 100Mbit haalt, dat doen je er niet veel na.
TS doet 't ook niet na, hij heeft gewoon een powerline setje met 10/100 poorten. Hij haalt er maar 45Mbps over.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• yusisushi
Ok een kabel trekken is dus ideaal voor de beste verbinding maar vraagt wat extra werk, en die kun je ook niet altijd mooi opbergen, persoonlijk zie ik dat hier niet gebeuren. Ik las ook net dat hoewel de fabrikanten 500mbps snelheden claimen, de kabelingangen vaak maar 100mb zijn,
dit lees ik nu net ook hie in de specs r: http://www.tp-link.com/nl...P-KIT.html#specifications
ik vroeg me dan af of ik met deze : http://www.tp-link.com/nl...P-KIT.html#specifications
wel de volle 200mbps zou halen aangezien de ingangen een gigabit rating hebben?

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Powerline is niet per definitie baggerspul. Het is ook niet zomaar goed. Het is heel erg afhankelijk van je eigen electra infra. De 100Mbps die TS haalt is al best goed voor Powerline adapters.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

yuszzz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:53:

ik vroeg me dan af of ik met deze : http://www.tp-link.com/nl...P-KIT.html#specifications
Aangezien je huidige setje ook de volle snelheid niet trekt zou ik daar niet m'n tijd en geld aan besteden. Een echte kabel trekken is toch echt de beste optie, en die kun je best prima wegwerken met een beetje slimheid. Z mogen 100 meter lang zijn dus om de lengte hoef je je geen zorgen te maken.
Stoelpoot schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:54:
Powerline is niet per definitie baggerspul. Het is ook niet zomaar goed. Het is heel erg afhankelijk van je eigen electra infra. De 100Mbps die TS haalt is al best goed voor Powerline adapters.
TS haalt geen 100Mbps. TS ziet alleen een 100Mbps link speed op z'n ethernet interface.

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 30-01-2018 12:56 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• yusisushi
CyBeR schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:55:
[...]

Aangezien je huidige setje ook de volle snelheid niet trekt zou ik daar niet m'n tijd en geld aan besteden. Een echte kabel trekken is toch echt de beste optie, en die kun je best prima wegwerken met een beetje slimheid. Z mogen 100 meter lang zijn dus om de lengte hoef je je geen zorgen te maken.
neen, maar het huidige setje heeft "10/100 poorten" -> de oorzaak?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

yuszzz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:53:
Ok een kabel trekken is dus ideaal voor de beste verbinding maar vraagt wat extra werk, en die kun je ook niet altijd mooi opbergen, persoonlijk zie ik dat hier niet gebeuren. Ik las ook net dat hoewel de fabrikanten 500mbps snelheden claimen, de kabelingangen vaak maar 100mb zijn,
dit lees ik nu net ook hie in de specs r: http://www.tp-link.com/nl...P-KIT.html#specifications
Lees alsjeblieft m'n posts hierboven terug. Je 100Mbps link rate wordt verklaard door de 100Mbps adapter, maar het PLC-stuk is de bottleneck die zorgt dat je maar 45Mbps haalt. Als je een identieke adapter met Gb interface zou kopen zou het *exact hetzelfde* halen.

In dit geval ga je van Homeplug AV 1.1 "500Mbps" naar AV 2.0 "1000Mbps". Dat scheelt minder dan je zou hopen, enig verschil is dat het bij goed signaal wat meer moduleert, maar of het signaal bij jou goed genoeg is om daar iets van te merken is een tweede. Ik twijfel sterk of je hiermee je 200Mbps gaat halen.

Om goede kans te maken dat te halen heb je AV 2.0 of G.hn met MiMo nodig, dus "1200Mbps" of hoger. Let daarbij op dat er exact NUL verschil is in performance tussen "1200Mbps" en "2000Mbps", het is dezelfde techniek, maar twee verschillende chipsetvendors met verschillende marketing - meer niet.

Oslik blyat! Oslik!

• jeroentjeh
  • Laatst online: 23-11 07:40
Mogelijk heb je een breukje in een van de aderparen van je netwerkkabels? Dan wilt hij wel op 100mbit werken maar niet op 1gbit. Wellicht kan je de powerline adapters ook eens naast elkaar inpluggen om te kijken of de snelheid verandert.

• gastje01
  • Laatst online: 14-11 11:41
yuszzz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:56:
[...]

neen, maar het huidige setje heeft "10/100 poorten" -> de oorzaak?
Nee, want je geeft aan maar tot 45 mbps te komen, als 100 de bottleneck was haalde je wel 100.Kijk

Kort samengevat zijn dit je optie:
- Vervang je set door een nieuwe met een snellere techniek zoals @dion_b aangeeft. Hierbij is randaarde vereist om de hogere snelheden ook te halen. Hoeveel je hier daadwerkelijk op vooruit gaat Is moeilijk te zeggen, dat is te sterk afhankelijk van de situatie bij jou thuis. 1 rotte/storende adapter kan al roet in het eten gooien.
- Kijk of je een coax-kabel in de buurt heb en schaf een MoCa setje aan. Stuk minder storingsgevoelig dan Powerline oplossingen

Te duur?

Trek een kabel. Gegarandeerd resultaat, betrouwbaarder dan alle andere oplossingen en uiteindelijk vaak de goedkoopste optie.

Mocht dit nu echt-echt geen optie voor je zijn, kijk of je een kabel kan trekken naar een punt in de buurt en hang daar een fatsoenlijk (AC) wifi accespoint op. Dan hebben andere devices er ook nog iets aan.

[ Voor 60% gewijzigd door gastje01 op 30-01-2018 13:04 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Aangezien je met speedtest maar 45Mbit haalt betekent dat dat je niet eens de volle 100Mbit van de poorten benut. Een zelfde powerline adapter met Gbit-poort zal dus niet sneller zijn.Tenzij je exemplaren kiest met snellere techniek (de genoemde '1200Mbps'), maar dan is het nog steeds sterk afhankelijk van allerlei randfactoren of je een hogere snelheid haalt. Die snellere moeten volgens mij met randaarde worden aangesloten en als je dat al niet hebt haal je geen hoge snelheid. Daarnaast kunnen andere storingsbronnen op je electriciteitsnet ervoor zorgen dat je alsnog niet de geadverteerde snelheid halen.

[ Voor 11% gewijzigd door Palomar op 30-01-2018 13:00 ]

• Cuno
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
yuszzz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:21:
Mijn vraag

Waarschijnlijk heeft je powerline adapter gewoon een 100 Mbps ethernet poort. De 500 Mbps waarmee ze adverteren is de totale beschikbare snelheid van de adapter binnen een elektrische netwerk. Dat wil zeggen dat wanneer je 5 powerline adapters hebt aangesloten je theoretisch uit alle 5 ada[ters 100 Mbps kan halen.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

gastje01 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:58:
[...]

- Vervang je set door een nieuwe met een snellere techniek zoals @dion_b aangeeft. Hierbij is randaarde vereist om de hogere snelheden ook te halen.
Ware het niet dat TS in BE woont, waar geen randaarde gebruikt wordt maar een aardepin. En itt NL waar pas sinds 1999 aarding standaard is, is aarding in BE sinds jaar en dag standaard. Kortom, dit is hoogstwaasrschijnlijk geen issue.
- Kijk of je een coax-kabel in de buurt heb en schaf een MoCa setje aan. Stuk minder storingsgevoelig dan Powerline oplossingen
Inderdaad.
Te duur?

Trek een kabel. Gegarandeerd resultaat, betrouwbaarder dan alle andere oplossingen en uiteindelijk vaak de goedkoopste optie.

Mocht dit nu echt-echt geen optie voor je zijn, kijk of je een kabel kan trekken naar een punt in de buurt en hang daar een fatsoenlijk (AC) wifi accespoint op. Dan hebben andere devices er ook nog iets aan.
Yep :)

Oslik blyat! Oslik!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@yuszzz je openingspost is behoorlijk karig, nu heb je inmiddels al meer informatie gegeven. Dus hoef je er niks meer aan te veranderen. Maar denk daaraan bij het aanmaken van een volgend topic.

• yusisushi
ik heb nog eens gekeken voor knikken in kabels, heb zowel boven als beneden de ethernet kabel vervangen door een andere die ik liggen had, nu op speedtest ipv 45 al 55mbps maar de kabels kunnen dus geen probleem meer zijn denkik, verder heb ik op de bovenverdieping geen coax-aansluiting

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
yuszzz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:34:
ik heb nog eens gekeken voor knikken in kabels, heb zowel boven als beneden de ethernet kabel vervangen door een andere die ik liggen had, nu op speedtest ipv 45 al 55mbps maar de kabels kunnen dus geen probleem meer zijn denkik, verder heb ik op de bovenverdieping geen coax-aansluiting
Het ligt echt aan het fenomeen powerline-adapters. Je kunt nog andere stopcontacten proberen (zodat ze misschien via minder omwegen met elkaar worden verbonden) en uiteraard de adapters rechtstreeks op de wandcontactdoos aansluiten en niet op een stekkerdoos. Maar ook dan zul je niet veel snelheidswinst boeken.
Pagina: 1