Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Excel filters en goed verzorgde weergave

Pagina: 1
Acties:

• Breezyscouting
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-03-2021
Ik moet voor een praktische opdracht data uit een dataset van nummers in de top2000 verwerken.

Een van de opdrachten is om een tabel te maken waarin alle nummers die in het bereik van 2001 t/m 2010 op nummer 1000 hebben gestaan weer te geven. De docent liet echter een tabel zien die hij zelf gemaakt heeft waarin de titel van het nummer en de artiest weergegeven zijn, zonder alle overige data (jaartallen als kolomkop en plek in de top2000). Daarnaast kon elke stand ingegeven worden.

Ik wil dus van:
Titel | Artiest | Jaar van uitgave | 2016 | 2015 | 2014 | etc tot "99

naar:
Titel | Artiest | Jaar van uitgave | Jaar op betreffende nummer (of jaren)

Ik wil dit in een apart tabblad doen, natuurlijk, en moet dus refereren naar de database, ik wil ook dat het er een beetje toonbaar uitziet. Kan iemand me een beetje richting geven om dit zelf te kunnen, ik heb basiskennis, maar er is veel weggezakt.

Resumé: Nette tabel uit database, te filteren op een in een cel aan te geven variabele.

Alvast bedankt :)

EDIT:
Ik denk dat niet veel mensen gemotiveerd zijn om me hiermee te helpen.
Ik kom er simpelweg even niet uit hoe ik van een range aan kolommen moet zeggen dat 1 ervan aan een bepaald criterium moet voldoen, dit werkt ook niet altijd met een geavanceerde filter.

[ Voor 11% gewijzigd door Breezyscouting op 30-01-2018 20:40 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:50

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dus eigenlijk wil je van alle jaargangen de nummer 1000 hebben? Je kan van alle jaartallen een separaat (verborgen) tabblad maken. Vervolgens bouw je een tabel op de hoofdpagina en zou je met "verticaal zoeken" in de andere tabbladen kijken.
offtopic:
Ik ben alleen geen expert in Excel, ook alleen maar basiskennis

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:43
Ik zou hier een vba'tje voor knutselen. leuk leerprojectje!

Maar waarschijnlijk kun je met powerquery al een heel eind richting je eindresultaat komen.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Bedenk eerst voor jezelf hoe je stap voor stap zo'n tabel zou opbouwen. Vervolgens is dat dan eenvoudig te realiseren met index(vergelijken()).

Wil je alle formules doortrekbaar maken dan maak je gebruik van verschuiven voor de zoekkolom icm met vergelijken op de jaartallen in de kolomkoppen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Breezyscouting
Bedankt voor de reacties. Ik heb uiteindelijk een Macrootje opgenomen om deze filter te laten werken. Het lastige deel was dat niet alle jaren moeten voldoen aan dezelfde filter, maar ik ben erachter gekomen dat het stacken van de criteria ervoor zorgt dat het een of/of geval wordt. Dat is dus gelukt.

Volgende vraag is een andere opdracht in het geheel. Dit wordt er gevraagd:
We gaan een betrouwbaarheidsinterval opstellen over hoe groot de kans is als je een willekeurig nummer onder de 2000 kiest, dat een nummer van de Rolling Stones is.

Het is de bedoeling dat Excel dus steekproeven gaat genereren van respectievelijk 10, 20, 500 en 700 waarden en daarbij de kans berekent dat er een nummer van de Stones tussen zit. Kan iemand helpen dit vorm te geven? Mijn klasgenoot en ik zitten ons echt te verkijken op deze opdracht.. ;)

Dankjewel!

Mijn Excel bestand staat hier!

[ Voor 4% gewijzigd door Breezyscouting op 16-02-2018 15:08 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kunt met aselect een willekeurig nummer genererentussen 0 en 1. Vertaal dat naar tussen 1 en 2000 en je hebt je willekeurige nummer. De rest is niet anders dan wat je op papier doet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Breezyscouting
Het probleem is dat wij als WisB'ers een WisA opdracht gekregen hebben. Heb van mijn leven nog nooit een kans berekend.. :P

Ik zal eens naar Aselect kijken. Bedankt!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dan moet je terug naar de docent ;)

Er is overigens ook een variant waar je direct een random trekking kunt doen tussen getallen M en N.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1