Huis extra verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 10:48
Mijn vraag:

Ik krijg het in mijn woning niet lekker warm. Ik heb er niet heel veel last van, maar mijn vriendin vindt het wel erg vervelend.. De verwarming krijgt de woning in de winter maximaal tot 20 of 21 graden verwarmt, maar het blijft vrij 'kil' aanvoelen. Ook heeft mijn vriendin veel last van koude voeten.

Graag zou ik het huis wat extra bij verwarmen, maar ik vind het lastig om te bepalen hoe ik dat kosten effectief en verbruiksefficient op los.

Wat is volgens jullie de beste manier om meer (gevoels)warmte in mijn woning te krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Excuses, informatie over de woning vergeten.
Gekocht appartement op de 3e en bovenste verdieping. 1 verdieping aan woning. Bouwjaar is 1963. Isolatie is niet top, maar heeft wel overal dubbelglas. De woning heeft een eigen CV installatie (merk en type moet ik even schuldig blijven, maar is al vrij oud).

De woonkamer is 6,5x3,6x2,6m. Aan de woonkamer zit een keuken en een hal die geen eigen verwarming hebben. Keuken: 2,5x2,5x2,6m, hal: 3,3x1,1x2,6m.

De woonkamer wordt nu verwarmt met 1 enkele radiator van ongeveer 2,5m lang. Deze radiator zit onder het raam aan de korte kant van de woning. De zithoek is meer richting de achterkant van de woonkamer, dus een paar meter van de radiator vandaan. De zit bank staat met de rug tegen de lange muur van de woonkamer.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik heb een aantal opties gevonden.

1. Het plaatsen van een extra radiator aan de lange muur. Dit kost veel geld en de leidingen zullen gelegd moeten worden / in de vloer gelegd moeten worden. De radiator komt waarschijnlijk achter de bank, maar ik weet niet hoe efficient dat is. Ook vind ik het gebruik van extra gas niet top ivm het klimaat. (ik heb wel groen gas en stroom).

2. Een elektrische radiator. Een elektrische radiator kan redelijk makkelijk en goedkoop geplaatst worden, zowel achter de zitbank als tegen de muur aan de achterkant van de woonkamer (tegenover het raam en de bestaande radiator). Ik denk echter dat dit niet zo'n mooie oplossing is en ik denk ook dat dit minder efficient verwarmt. (Wellicht zit is deze aanname fout?)

3. Infrarood verwarmingspaneel. Tegen de achtermuur van de woonkamer een infrarood verwarmingspaneel plaatsen. Dit lijkt me een goede oplossing. Het zal de temperatuur in huis niet veel verhogen, maar het zal wel een warmer gevoel geven. Het is redelijk energiezuinig en het kan als schilderij aan de muur hangen.
Ik twijfel echter een beetje aan de effectiviteit. De grootste afstand van het beoogde paneel tot zitbank is ongeveer 3,5m. Is dit te groot om het paneel effectief een warm gevoel te laten geven?
In hoeverre kan zo'n paneel het voorkomen dat mijn vriendin last heeft van koude voeten? De straling van het paneel kan haar voeten wel 'bereiken'.

4. (elektrische)vloerverwarming. Dit lijkt me in principe een heel fijne oplossing, maar het lijkt me ook erg veel werk. Sowieso lijkt me vloerverwarming op basis van gas niet realistisch. Het freeswerk om de buizen weg te werken, het gebruik van gas. Vloerverwarming op basis van elektriciteit gebruikt redelijk veel energie. Hoe wel ik niet hoef te (laten) frezen, moet nog steeds het laminaat vloer er helemaal uit en opnieuw er in om het te leggen. Dus ook deze optie lijkt me ivm de hoeveelheid werk en kosten niet top.

Wat zijn jullie meningen over de verschillende manieren om de woonkamer te bijverwarmen? Zie ik nog iets over het hoofd? Zijn bepaalde aannames verkeerd?

Welke andere vragen?
Ik zie op veel websites berekeningen staan hoeveel energie het kost om de ruimte te verwarmen, maar alle websites gaan uit van een beginsituatie van geen verwarming. Bij mij gaat het slechts om 1 of maximaal 2 graden extra verwarmen, of slechts wat betere stralingswarmte in de zithoek voor een warmer gevoel. Ik vind het erg moeilijk om te bepalen hoe grote radiator ik nodig ga hebben om het voldoende bij te warmen. Is er een makkelijke manier om dat te bepalen?

[ Voor 3% gewijzigd door aicaramba op 30-01-2018 20:45 ]

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik zou eerst eens kijken waarom het kil blijft aanvoelen. Waarschijnlijk heb je iets van tocht en moet je beginnen met isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
emnich schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:38:
Ik zou eerst eens kijken waarom het kil blijft aanvoelen. Waarschijnlijk heb je iets van tocht en moet je beginnen met isoleren.
Mijn eerste gedachte ook ja. Je kan voor een appel en een ei wat deurrollen halen. Die leg je voor de deur neer zodat kou niet uit andere delen van het huis binnenkruipt. Dat zou ook snel de koude voeten verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 10:12
idd begin met de mogelijkheden tot isolatie.

Ik mis in je openingspost compleet over wat voor type woning je het nu hebt. Een appartement? Woonhuis? Bouwjaar? Etc.

Als het een woonhuis is zou ik beginnen met je vloer/kruipruimte te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
Stoelpoot schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:39:
[...]

Mijn eerste gedachte ook ja. Je kan voor een appel en een ei wat deurrollen halen. Die leg je voor de deur neer zodat kou niet uit andere delen van het huis binnenkruipt. Dat zou ook snel de koude voeten verklaren.
De deuren van de slaapkamers (zit aan de andere kant van de achterste muur van de woonkamer) hebben al deurrollen. Isoleren zou echt gaan om andere kozijnen enzo.

@mcDavid Excuses, informatie toegevoegd aan OP.

[ Voor 5% gewijzigd door aicaramba op 30-01-2018 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Probeer eens de oorzaak te vinden.

Bij mij was de oorzaak snel te vinden met een infrarood thermometer van 2 tientjes. Optrekkende kou via de binnenmuren.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

aicaramba schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:41:
[...]

De deuren van de slaapkamers (zit aan de andere kant van de achterste muur van de woonkamer) hebben al deurrollen. Isoleren zou echt gaan om andere kozijnen enzo.
Loop eens met een aansteker en een kitspuit langs je raam en deurkozijnen. Daar kan je al een hoop tocht mee voorkomen. Niet altijd de beste oplossing maar wel een die je direct merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Het is inderdaad belangrijk om te weten hoe oud het huis is en hoe het op dit moment geïsoleerd is.

Mijn ouders hadden bijvoorbeeld een relatief oud huis en vonden het ook altijd onrustig en kill aanvoelen. De spouwmuren bleken niet goed geïsoleerd. Deze hebben ze toen vol laten pompen met piepschuim korrels en sindsdien voelt het véél aangenamer in huis. En dat dus zonder extra bijverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 11:32
Geef je vriendin een dikke trui en wollen sokken. Als ze het bij 21 graden nog koud heeft dan kun je je afvragen of het niet aan haar ligt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
-En4Cer- schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:44:
Geef je vriendin een dikke trui en wollen sokken. Als ze het bij 21 graden nog koud heeft dan kun je je afvragen of het niet aan haar ligt ;-)
Ik heb het op het werk wel eens met 25 graden koud, terwijl ik het op andere plekken met 19 graden niet koud heb.. Het is erg afhankelijk van luchtvochtigheid, toch en andere zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

-En4Cer- schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:44:
Ach, ik heb een appartement ergens uit de jaren 70. Daar is de betonnen balkon en galerijvloer 1 geheel met de vloer van de woning. Dat is dus 1 grote koudebrug. Daar valt niet tegenop te isoleren. De rest heb ik namelijk wel geisoleerd. Die vloer blijft op 1 a 2 meter uit het kozijn gewoon koud. Daar helpen geen sokken tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
aicaramba schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:41:
[...]
@mcDavid Excuses, informatie toegevoegd aan OP.
Top, in dit geval zijn idd kozijnen, spouwmuur en dak de eerste verdachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Indien het om een koopwoning gaat is isoleren altijd de beste aanpak, gaat het om een huurwoning dan kan een elektrische kachel goed helpen. Heb je al bij andere bewoners gevraagd hoe het bij hun gesteld is? Idealiter bewoners op dezelfde etage, bewoners een verdieping lager hebben jullie appartement nog als extra isolatie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Tsurany schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:51:
Indien het om een koopwoning gaat is isoleren altijd de beste aanpak, gaat het om een huurwoning dan kan een elektrische kachel goed helpen. Heb je al bij andere bewoners gevraagd hoe het bij hun gesteld is? Idealiter bewoners op dezelfde etage, bewoners een verdieping lager hebben jullie appartement nog als extra isolatie.
Ook als het een huurwoning is zou ik eerst kijken naar mogelijkheden tot extra isolatie. In sommige gevallen kun je dit zelfs via de huurcommissie afdwingen. Maar je kunt natuurlijk altijd eerst kijken wat er met de verhuurder en evt. andere bewoners onderling te regelen is. Een investering in de woning zal de huur misschien verhogen, maar als het alternatief is om elektrisch te gaan stoken... denk ik dat het financiële plaatje toch snel richting investeren uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
Bedankt voor de reacties. Het gaat om een koopwoning.

Ik verwacht dat ik qua isolatie niet heel veel kan doen. Zoals @Anoniem: 93986 is de betonnen vloer bij mij ook in contact met het balkon. Dingen als nieuwe kozijnen enzo is een investering en werk waar ik nu liever niet aan ga.

Wel zal ik even op zoek gaan naar een infrarood thermometer / camera om te kijken of er ergens dingen zijn die makkelijk op te lossen zijn. (ik heb roosters boven deuren en raam die je open kan klappen voor frisse lucht, maar gesloten isoleren ze volgens mij heel slecht). Ik zal kijken of ik hier ergens makkelijk het een en ander kan verbeteren.

Toch verwacht ik wel dat de vraag mbt extra verwarmen zal blijven bestaan.

Als ik kijk naar het wattage dat ik nodig heb om mijn ruimte te verwarmen volgens https://www.radiatorxxl.nl/radiator-vermogen-berekenen kom ik uit 5500 watt en dan heb ik de hal en keuken nog niet eens meegenomen. Als ik een vergelijkbare radiator op zoek op internet kom ik niet eens op 3000W uit, dus ik verwacht dat er toch een deel vermogensgebrek is van de enkele radiator. https://www.radiatoraanbi.../2400/model/standard.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als de thermometer wel gewoon 20 of 21 graden aangeeft denk ik dat een lekker paar sloffen en een wollen trui makkelijker het comfort omhoog helpen dan ingewikkelde technische aanpassingen. Nog beter voor de financiën ook dus (of je moet een dure trui kopen :)).

Bij ons staat de thermostaat op 19,5. Verder verwarmen doen wij dmv kleding, daar kan je ook makkelijker in variëren als mensen andere comforts nastreven. Ik heb sloffen aan, mijn vriendin ook altijd een trui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is een appartement. Je hebt dus een VvE vermoed ik. Hamer in de jaarlijkse vergadering erop dat men eens moet gaan kijken naar isolerende maatregelen als er weer eens groot onderhoud uitgevoerd moet worden.

Zelf je kozijnen vervangen zal men niet toestaan in een VvE normaal gesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:59

Exigence

dnkroz

Probeer de luchtvochtigheid in huis eens te meten en het liefst nog te loggen over een periode. Een te lage luchtvochtigheid kan ook een zeer slecht comfort geven. Daar helpt geen temperatuursverhoging tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
Jheroun schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:35:
Als de thermometer wel gewoon 20 of 21 graden aangeeft denk ik dat een lekker paar sloffen en een wollen trui makkelijker het comfort omhoog helpen dan ingewikkelde technische aanpassingen. Nog beter voor de financiën ook dus (of je moet een dure trui kopen :)).

Bij ons staat de thermostaat op 19,5. Verder verwarmen doen wij dmv kleding, daar kan je ook makkelijker in variëren als mensen andere comforts nastreven. Ik heb sloffen aan, mijn vriendin ook altijd een trui.
Daar heb je helemaal gelijk is.. Het punt is dat de termometer net 20 aantikt na uren van verwarmen. Als ik na een dag werk de verwarming hoger zet kan het om 20:00 goed nog maar 18 of 19 graden zijn.

En zoals ik al eerder zei: Temperatuur is niet alles bepalend mbt gevoelstemperatuur. Ik heb op een kantoor gewerkt waar het 25 graden was en ik het constant koud had. Zoals @Exigence hierboven zegt. Daar was de luchtvochtigheid te laag (25-30%) en het bleef koud aanvoelen.

Maar ik verwacht niet dat de luchtvochtigheid er in dit geval mee te maken heeft.

Volgens online calculators heeft mn woonkamer zo'n 5500W nodig om voldoende te verwarmen, terwijl mn radiator naar verwachting maar 2500W kan leveren.

[ Voor 14% gewijzigd door aicaramba op 30-01-2018 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zoenvisje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-12-2024
In mijn appartement maakt het een gigantisch verschil of ik stook met de gordijnen open of de gordijnen dicht. Als ik de gordijnen open laat dan voelt het kil aan ook al is het 21 graden, met de gordijnen dicht niks aan de hand. Ik doe de gordijnen dus vaak dicht voor ik ga avondeten zodat ik daarna lekker comfortabel tv kan kijken. Er is buiten toch geen moer te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
zoenvisje schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:16:
In mijn appartement maakt het een gigantisch verschil of ik stook met de gordijnen open of de gordijnen dicht. Als ik de gordijnen open laat dan voelt het kil aan ook al is het 21 graden, met de gordijnen dicht niks aan de hand. Ik doe de gordijnen dus vaak dicht voor ik ga avondeten zodat ik daarna lekker comfortabel tv kan kijken. Er is buiten toch geen moer te zien.
Oeh, dat is een goede tip! Maakt het dan nog uit dat, wanneer de gordijnen gesloten zijn, deze voor de radiator hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
aicaramba schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:19:
[...]

Oeh, dat is een goede tip! Maakt het dan nog uit dat, wanneer de gordijnen gesloten zijn, deze voor de radiator hangen?
Dat lijkt mij wel.. er is geen mogelijkheid om stralingswarmte in de ruimte af te geven en de opstijgende warmte blijft ook beperkt tot achter het gordijn.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoenvisje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-12-2024
aicaramba schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:19:
[...]

Ik denk dat het wel uitmaakt idd of je gordijnen de radiator blokkeren. Bij mijn appartement is één hele muur glas (zowel slaapkamers als huiskamer) waardoor de verwarming (convectoren) niet onder de ramen zit.

Misschien kan je kijken of je je gordijnen tijdelijk wat kan inkorten (dubbelvouwen en vastzetten?) en kijken of het verschil maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aicaramba
Dat zal ik eens proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-05 01:02
ik heb nog niks gelezen over de CV installatie? heb je een eigen CV, stadsverwarming? wellicht kun je in jouw geval de temperatuur van het CV water nog verhogen om het comfort omhoog te brengen?

tevens kun je ook proberen wat er gebeurt als je 24/7 de temperatuur op zo'n 20 graden laat staan, dan zijn je meubels ook op temperatuur en kost het je CV minder moeite om de temperatuur te handhaven of omhoog te brengen, de "massa" is immers al op temperatuur

[ Voor 40% gewijzigd door jorisjan op 30-01-2018 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:53
https://www.speedcomfort.nl

Ik heb in mijn huis bijgebouwd, en in de stukken die er bij gezet zijn is het altijd wat kil omdat die stukken geen extra radiator gekregen hebben. Die stukken zijn wel goed geisoleerd.

Nu heb ik zo een ventilator gekocht en onder de radiator gehangen zodat de warmte sneller verdeeld wordt. Het maakt een enorm verschil in gevoel!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:33:

Ik heb in mijn huis bijgebouwd, en in de stukken die er bij gezet zijn is het altijd wat kil omdat die stukken geen extra radiator gekregen hebben. Die stukken zijn wel goed geisoleerd.

Nu heb ik zo een ventilator gekocht en onder de radiator gehangen zodat de warmte sneller verdeeld wordt. Het maakt een enorm verschil in gevoel!
dat wil ik ook nog altijd eens testen.. maar denk dat ik voor een test maar even in de bak met oude fannetjes moet duiken..

vind ze nogal duur :x

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 16:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:48:
[...]

Ach, ik heb een appartement ergens uit de jaren 70. Daar is de betonnen balkon en galerijvloer 1 geheel met de vloer van de woning. Dat is dus 1 grote koudebrug. Daar valt niet tegenop te isoleren. De rest heb ik namelijk wel geisoleerd. Die vloer blijft op 1 a 2 meter uit het kozijn gewoon koud. Daar helpen geen sokken tegen.
Pantoffels wel.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Tommie12 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:33:

Zo'n ding verhoogt gewoon het vermogen van de radiator. Als er echt meer gestookt moet worden kan dat best een optie zijn ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-05 19:54
Kijk eens naar de temperatuur instelling van de ketel. Vroeger ging men uit van vol uit stoken dus 80 a 85 graden water temperatuur daar zijn je radiatoren ook op berekend. Nu met de HR ketels stookt men zo laag mogelijk liefst 60 graden dat kan wel als je radiatoren groot zijn. Ik woon zelf ook in een flat met en als naar onderhoud de ketel te laag is ingesteld wordt het ook niet warm en als dan naar klachten de ketels weer wat hoger gezet worden is het weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 20:27
Kijk zeker eens of je ketel zoals hierboven gezegd niet gewoon te laag in temperatuur staat of in eco modus. In mijn oud appartement kreeg ik het ook niet warm tot ik eens keek op de ketel. Die stond eco en het water ging niet boven de 50 graden celcius. Eco afgezet, temperatuur op 65 en het kwam warm in no time. Verbruik ligt wel hoger, maar het kost je ook geen investering.

http://specs.tweak.to/16567

Pagina: 1