Klik-aan Klik uit met Wifi en Afstandsbediening

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-08 15:48
Situatieschets:
Wij hebben een buitenlamp die nu via een simpele afstandsbediening aan / uit te zetten is, omdat die in een (goedkope variant van) klik-aan-klik-uit stopcontact zit. Daarnaast hebben we een zelfde stopcontact op dezelfed afstandsbediening voor verlichting in huis.

Echter: er is maar 1 afstandsbediening en die ligt in huis.

Nu is het volgende de wens die we hebben, waarbij we niet van plan zijn volledig op domotica te gaan werken, dus een zo simpel (en goedkoop) mogelijke oplossing is hiervoor de wens.
Als we 's avonds in het donker terug komen willen we de tuinverlichting aan kunnen zetten, maar we willen ook binnenverlichting aan kunnen zetten (evt. ook via een schakelpatroon) wanneer we bijvoorbeeld niet thuis zijn.

Daarnaast heeft het de *grote* voorkeur dat er ook een simpel afstandsbedieninkje is waarmee we de verlichting ook kunnen schakelen, omdat we niet altijd alles met de telefoon willen doen, omdat we 's avonds ook zoveel mogelijk zonder telefoon willen doen in algemene zin, en het toch verleidelijk is weer even alles te 'checken' wanneer we voor de verlichting toch de telefoon pakken.

Wat we willen/ nodig hebben om deze wens te bereiken (denken wij):
- 3 via wifi en Afstandsbediening in te regelen stopcontacten, afzonderlijk te bedienen. (2x binnenlampen en 1x buitenverlichting.

Dit komt aardig in de richting, maar de afstandsbediening bedient maar 2 stopcontacten:
https://www.smartwares.sh...t-4-delig-sh5-set-gw.html

Daarnaast dacht ik eerst dat deze set wel wat was:
4delige SH5 set
Echter hierbij lijkt het dat er 1 met Wifi te bedienen contact is en de overige op de afstandsbediening.

Kunnen jullie een zetje in de goede richting geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:45

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een (tweedehands) ICS-2000 Kaku station lijkt me een zetje in de goede richting :) Ik heb er geen ervaring mee, maar met wat port-forwarding lijkt me dat je de bediening dan ook via een externe verbinding kunt maken.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Dank voor je reactie Thijsmans, ik heb daar (nieuw) wel naar gekeken, maar aangezien ik het eigenlijk simpel en goedkoop wil doen hoop ik op een relatief simpele oplossing. Ik heb, buiten dat dit gewoon praktische toepassing is, er niet echt behoefte aan een heel 'smarthome' systeem op te zetten.

Denk bijv. aan de setjes die ik linkte, wellicht zijn daar nog 'slimme' afstandsbedieningen voor te vinden?

Bijv een set met 3 maal een 'wifi' stopcontact, en een losse afstandsbediening die deze zaken ook kan bedienen (net als dat dit dan met een telefoon kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Mi-lghts met een hub en een afstandsbediening?

Je kan dan via de app de verlichting aan en uit doen wanneer je niet thuis bent of bijna thuis bent, en met de normale ab als je wel thuis bent.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:45

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Kaku niet relatief simpel? Ik denk dat wij verschillende definities van een smarthome systeem hanteren :+

Ik denk nog steeds dat de ICS-2000 aan al je wensen voldoet. En op marktplaats kost ie niet meer dan de setjes die je linkt. Als je niet perse van buitenaf of vanaf een telefoon hoeft te kunnen schakelen, kun je ook aan de veel simpelere Kaku ATMT-502 denken. Schakelt tot 16 apparaten en je kunt er een tijdgebaseerd schakelpatroon op instellen voor afwezigheid. Combineer met een IR-sensor in de tuin om het af te maken.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07 15:08
Je begint simpel, maar op termijn ga je toch uitbreiden en wil je alles aan elkaar knopen. Zorgt dat wat je uitzoekt een beetje fijn werkt met andere home automation oplossingen. Anders mag je zometeen alles weggooien.

Klik aan klik uit is echt de onderkant van de markt en geeft geen terugkoppeling. Is niet het aller handigste, als je snachts de lampen uit wil laten schakelen wil je wel zeker weten dat ze uit zijn, maar dat is een eigen keuzen. Klik aan klik uit is in ieder geval wel te koppelen met andere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
@allen
Dank voor jullie reacties, door drukte weinig tijd gehad even rustig te kijken naar de door jullie genoemde/ geboden mogelijke oplossingen.

@Flagg
Die zien er wel interessant uit, maar 1 van de te bedienen apparaten heeft hier geen mogelijkheid voor het vervangen van de lampen door deze van Mi-Lights. En ik zie er geen stopcontact tussen staan op hun website.

Wel bedankt voor het idee, was een supermooie oplossing geweest voor ons.

@Thijsmans
Dat snap ik wel, en die zal ook zeker aan alle wensen voldoen, maar het is niet mijn intentie om verder uit te breiden, ik vind dat Domotica niet alleen een leuk speledingetje moet zijn, maar het gaat mij om het praktische nut en gebruik.
Dat is in de geschetste situatie dat we niet donker thuis komen, maar ook dat als we er niet zijn, dat de verlichting een (natuurlijk) verloop heeft en aan en uit gaat op (ongeveer) ingestelde momenten, zodat het huis bewoond lijkt bij afwezigheid.
Ik ben er bang voor /denk dat de verleiding verder (minder nuttig) uit te breiden, te groot is. Vrouwlief is het daarmee eens, want die kent mij ook langer dan vandaag.

@arjandijk162
Zoals in mijn reacties hierboven aangegeven, wil ik het echt zo simpel mogelijk houden. Het gaat mij uiteindelijk erom op een simpele manier het gewenste resultaat te verkrijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door jbdeiman op 05-02-2018 16:38 ]

Pagina: 1