Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyman
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Ik heb een aantal vragen met betrekking tot erfrecht en belastingen over een stuk grond (onbebouwd) in Zwitserland, lees hieronder het verhaal:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zou graag horen of één van jullie al eens met dit bijltje heeft gehakt en weet of er bij punt 3 en 4 goede tips/opmerkingen zijn.

Thanks alvast.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Als ik het goed heb moet je grond of een woning in het buitenland wel vermelden in je aangifte inkomstenbelasting in nederland, maar hebt vervolgens recht op vrijstelling als tussen nederland en het andere land een verdrag tot vermijden van dubbele belasting gesloten is (zwitserland voldoet daaraan).

Wel kan het zijn dat je in zwitserland dan die belasting moet betalen (overigens heb je ook recht op vrijstelling als in het andere land geen belasting geheven wordt, bij bv Frankrijk is dat het geval, daar is huis- en grondbezit sowieso vrijgesteld van inkomstenbelasting , maar hoef je dat in nederland dan ook niet te betalen)...

Het is eigenlijk vrij irrelevant om een grondstuk te laten taxeren in andere landen, omdat die allemaal andere taxatieregels hebben voor de berekening van belastingen en veelal juist idioot lage grondstukprijzen hanteren (dat dat grondstuk met 4500 euro in de belastingaangifte vermeld is, doet dat al vermoeden).

Bv in duitsland zijn berekeningen van de waarde van grondstukken gebaseerd op de stand van zaken en ook prijs van 1964 voor west-duitsland en 1934 vor oost-duitsland, men heeft nooit de behoefte gevoelt die te hernieuwen (daarin is voige maand verandering gekomen, na en uitspraak van het BUndesgerichtshof daarover)...
In bv Luxemburg geld de stand van 1943 (grappig genoeg gebruiken die zelf Reichsmark als basisvaluta in hun berekening, aangezien toentertijd L bezet gebied was en ze deze belastingregels gewoon behouden hebben: De huidige waarde van mijn eigen grondstuk voor de luxemburgse belasting is 1500 euro (voor 3000 m2 inclusief woonhuis).

De situatie van zwitserland ken ik niet exact, maar de kans is groot dat dit een soortgeljke belastingpraktijk kan zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door RM-rf op 30-01-2018 09:43 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:48

Qwerty-273

Meukposter

Makkelijkste optie is natuurlijk als jullie er wel interresse in hebben en je oom niet, om sowieso je oom uit te kopen. Dan is het hele stuk land in iedergeval van jullie drieën. Je zal moeten uitzoeken hoe het zit aan de zwitserse kant met grond eigenaarschap wat wel en niet mogelijk is.

https://www.bj.admin.ch/b...ft/grundstueckerwerb.html

Probleem met het splitsen is dat het vanaf dat moment 3 aparte stukken worden. Als bijvoorbeeld één van de drie geen interresse meer heeft, verkoop je dan aan één van de andere twee? Of wil je dan de drie stukken bij elkaar voegen en dan weer in tweedelen?

Je zou best eerst uitkunnen zoeken of ze wel echt de grond bezit en wat het dan is (als dit nog niet gedaan is), en niet uitgaan van wat er ooit bij de fiscus is aangegeven. En volgens mij kan je ook gewoon met zijn drieën eigenaar worden van het perceel (wellicht lastig als jullie niet meer overweg kunnen met elkaar om er dan iets mee te doen, maar dat kan je zelf beter inschatten).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-09 11:40
Optie 5. Ik koop mijn zussen uit?
Of is dat onderdeel van optie 4? Ik denk dat je prima de grond kan taxeren en tweederde van de waarde aan je zussen kan geven ter compensatie. Of natuurlijk in mindering brengen van de rest van de erfenis.

Aangaande erfbelasting:
https://www.belastingdien..._woonde_in_het_buitenland

Dat is dus vrij duidelijk; was je oma nederlander, dan betaal je gewoon 18% erfbelasting over de taxatiewaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:30
[b]Qwerty-273 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 09:48:

Probleem met het splitsen is dat het vanaf dat moment 3 aparte stukken worden. Als bijvoorbeeld één van de drie geen interresse meer heeft, verkoop je dan aan één van de andere twee? Of wil je dan de drie stukken bij elkaar voegen en dan weer in tweedelen?

Je zou best eerst uitkunnen zoeken of ze wel echt de grond bezit en wat het dan is (als dit nog niet gedaan is), en niet uitgaan van wat er ooit bij de fiscus is aangegeven. En volgens mij kan je ook gewoon met zijn drieën eigenaar worden van het perceel (wellicht lastig als jullie niet meer overweg kunnen met elkaar om er dan iets mee te doen, maar dat kan je zelf beter inschatten).
Je kunt ook 1 stuk grond bezitten met meerdere eigenaren (mandelig bezit), je bezit dan het stuk grond met meerdere mensen en kunt niet een deel van de grond als jouw eigendom claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyman
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Allen hartelijk dank voor de antwoorden. Ik ga het één en ander nog verder uitpluizen.
Pagina: 1