Als ik het goed heb moet je grond of een woning in het buitenland wel vermelden in je aangifte inkomstenbelasting in nederland, maar hebt vervolgens recht op vrijstelling als tussen nederland en het andere land een verdrag tot vermijden van dubbele belasting gesloten is (zwitserland voldoet daaraan).
Wel kan het zijn dat je in zwitserland dan die belasting moet betalen (overigens heb je ook recht op vrijstelling als in het andere land geen belasting geheven wordt, bij bv Frankrijk is dat het geval, daar is huis- en grondbezit sowieso vrijgesteld van inkomstenbelasting , maar hoef je dat in nederland dan ook niet te betalen)...
Het is eigenlijk vrij irrelevant om een grondstuk te laten taxeren in andere landen, omdat die allemaal andere taxatieregels hebben voor de berekening van belastingen en veelal juist idioot lage grondstukprijzen hanteren (dat dat grondstuk met 4500 euro in de belastingaangifte vermeld is, doet dat al vermoeden).
Bv in duitsland zijn berekeningen van de waarde van grondstukken gebaseerd op de stand van zaken en ook prijs van 1964 voor west-duitsland en 1934 vor oost-duitsland, men heeft nooit de behoefte gevoelt die te hernieuwen (daarin is voige maand verandering gekomen, na en uitspraak van het BUndesgerichtshof daarover)...
In bv Luxemburg geld de stand van 1943 (grappig genoeg gebruiken die zelf Reichsmark als basisvaluta in hun berekening, aangezien toentertijd L bezet gebied was en ze deze belastingregels gewoon behouden hebben: De huidige waarde van mijn eigen grondstuk voor de luxemburgse belasting is 1500 euro (voor 3000 m2 inclusief woonhuis).
De situatie van zwitserland ken ik niet exact, maar de kans is groot dat dit een soortgeljke belastingpraktijk kan zijn.
[
Voor 7% gewijzigd door
RM-rf op 30-01-2018 09:43
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen