Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik gebruik Windows Home 10 64 bit.
Ik heb een ASUS moederbord met de meest actuele BIOS update.
Mijn moederbord ondersteunt alleen Legacy. UEFI ondersteunt deze niet.
Ik heb 2 SATA schijven. De tweede dient als backup(geen RAID)
Op de SATA heb ik twee partities waar ik van beiden Windows kan gebruiken.
Ik heb ook twee SATA DVD drives.
Ik heb nog een (oude) IDE schijf waarvan ik ook kon booten. Moest dan uiteraard wel van deze schijf opstarten.

Ik heb een externe USB van 1TB.

Standaard start BIOS van de SATA harde schijf.

Nadat ik de "oude" IDE schijf had gebruikt ben ik weer van de SATA opgestart. Doordat dit buiten de gebruikstijden van mijn computer viel is er kennelijk een update geweest van Windows.

Daarna kon ik Windows niet meer booten. Ik kon wel een nieuwe Windows installeren, maar deze vile er ook al snel uit.

Ik kreeg een BSOD 21a

Toen heb ik van NEOSmart de Recovery Environment aangeschaft. Deze garanderen herstel. Deze sprak van 4 verborgen partities en dat door de GPT lay-out de computer alleen in Legacy mode kon starten.

Daarna heb ik van alles geprobeerd, maar zonder resultaat.

Tot slot heb ik 1 schijf leeg gehaald en Windows er op geïnstalleerd. Alle updates gedraaid en toen een systeemherstelschijf gemaakt. Dat lukt wel en als de zaak in de war raakt dan kan ik deze toch weer gebruiken.

Mijn vragen:

1. Wat zijn met Windows 10 de beperkingen van MBR ten aanzien van het aantal ondersteunde partities per schijf ( ik begreep 4) en per systeem? Tellen (verborgen) systeem partities en niet toegewzen ruimte daar bij ook een rol?

2. Kan ik in Windows 10 met een moederbord wat geen UEFI ondersteunt sowieso nog wel dual-boot werken?

3. Hoe maak ik een USB disk, of een DVD die de bootloader bevat en de verschillende Windows installaties gebruikt(Let op! het gaat dus niet om installeren van USB!)

Groet,

Jan Flikweert