Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binkem
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-06 13:13
Onlangs heb ik de router in mijn netwerk (Linksys E3200) vervangen door een GT-AC5300. Sindsdien is mijn draadloze printer (Samsung CLP360W) en mijn radio Onkyo TX-L20D nog slechts af en toe gevonden. Vaak moet er regelmatig gezocht worden om de radio te vinden. De printer print zelden als je iets laat printen, maar meestal komt de print er binnen een dag wel een keer uit. Ik heb al meerdere malen met de instellingen gerommeld, maar eerlijk gezegd heb ik geen idee waaraan dit kan liggen.
Misschien dat iemand mij op weg kan helpen?

Groeten,

Martijn

[Edit:] Vanmorgen voordat ik weg ging merkte ik dat er een firmware-update (26-01) beschikbaar was. Daarna waren radio en printer beschikbaar. Ik zal het systeem nog even in de gaten moeten houden (nu op het werk, vanavond pas weer op het thuisnetwerk), maar het lijkt er op dat de problemen hiermee verholpen worden. [/edit]

[ Voor 22% gewijzigd door Binkem op 30-01-2018 16:01 ]

MBi

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-08 21:03

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Iets wat er een dag later uitkomt; dat klinkt heeeel onwaarschijnlijk en ik kan me niet voorstellen dat een printjob zo lang blijft staan in je spooler.

Maar, spul vervangen... Dus DHCP gewijzigd? Static IP's wel/niet gedefinieerd? Heb je de E3200 nog? Zo ja, werkt alles wel weer als je die terugplaatst?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Binkem je openingspost is momenteel een beetje aan de karige kant. Kun je het volgende toevoegen:
- Welke instellingen heb je allemaal geprobeerd?
- Heb je de nieuwe router hetzelfde ingesteld als de oude?
- Hoe heb je de nieuwe router ingesteld?
- Hoe is het bereik op de plekken waar je printer en radio staat? Beter of slechter dan voorheen?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binkem
Het probleem met de printer is natuurlijk ook dat de laptops waarvandaan wij printen niet continu aan staan. Als je de laptop dan later weer aan zet gaat hij opeens printen.
De laptop heeft een statisch IP, net als de NAS/server, die overigens niet de printer aanstuurt. DHCP wordt uitgevoerd door de router.

- de instellingen van de nieuwe router zijn voor zover mogelijk (andere interface uiteraard) gelijk aan de instellingen van de oude.
- Router is een tri-band router met twee SSID's, printer wordt via WLAN aangestuurd. radio en NAS bedraad.
- Draadloos bereik is in principe goed. Nu is op de eerste verdieping overal 5 Ghz bereik mogelijk, terwijl dat vroeger buiten de begane grond terug viel op 2,4 Ghz.

MBi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Zet eens 1 van de SSIDS uit en test hier eens een tijdje mee ? Kan je ook de printer eens een tijdje bekabeld aansluiten en zien of dat wel goed gaat ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Je Radio is bedraad aangesloten en ook die heeft problemen?
Nu is op de eerste verdieping overal 5 Ghz bereik mogelijk, terwijl dat vroeger buiten de begane grond terug viel op 2,4 Ghz.
Waar zit je printer op aangesloten? 2,4Ghz / 5Ghz? Welke kanalen gebruik je en hoe breed heb je die ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik lees nergens dat de printer een static IP heeft? Wil je proberen om dit eens in te regelen en te testen of printen dan wel werkt?

Oftewel, maak voor de printer een reservation aan in de DHCP-scope, configureer de laptop opnieuw met een printer op het gereserveerde IP-adres, start beide apparaten opnieuw op, kijk of ze elkaar direct vinden.

/edit: als de printer over WiFi werkt, kan het dan zijn dat deze zich misschien random aanmeldt op "LAN WiFi" of "Guest WiFi"?

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 30-01-2018 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binkem
De radio is inderdaad bedraad, de printer zit op 2,4 Ghz. Kanaal en bandbreedte worden automatisch gekozen. De printer heeft wel een vaste IP, deze is soms ook niet te pingen.

MBi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Binkem schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:54:
De printer heeft wel een vaste IP, deze is soms ook niet te pingen.
Dan zou ik toch eens in de logging gaan kijken van de router. Tenminste, hoop ik dat er iets gelogd wordt. Random wel/niet pingen wijst niet op een ICMP-beperking maar op een mogelijk subnet-mismatch.

Staan voor alle apparaten gateway en DNS wel goed ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Binkem schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:54:
Kanaal en bandbreedte worden automatisch gekozen. De printer heeft wel een vaste IP, deze is soms ook niet te pingen.
Bandbreedte ook? Zet die voor 2,4Ghz eens vast op 20Mhz en kies een 'vrij' vast kanaal uit.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 30-01-2018 09:09 ]

Pagina: 1