Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Woonstichting denkt mijn huis energie zuiniger te maken

Pagina: 1
Acties:

• Murdy
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 07-09 14:32
Ik heb van de woningbouw (Acantus) een poosje geleden een brief gekregen dat mijn hut energie zuiniger kan.
Ze willen misschien PV op mijn dak plaatsen? Daar hoor ik morgen meer over.
Goed, ik heb vanmorgen een en ander opgemeten. De voorkant van de woning is 4.30m Zover ik weet moet er naast de PV een 'looppadje' van een halve meter overblijven zodat er bij evt. calamiteiten nog bij te komen is. Blijft over 3.8 mtr. Het dak heeft een hoogte/lengte van 6.65mtr. dat zou dus zoiets zijn als 3panels hoog en 3breed. Wat ik heb opgezocht (of dit goede afmetingen zijn weet ik niet?) zijn die dingen 1,65*1,00 meter.
Wat ik gelezen hen gaat dat spul van 245-270Wp.
Dan kunnen er negen stuks op het dak?
Zijn er (soort van) rekenvoorbeelden wat dat opbrengt?
Dan nu even een slechte foto van de ligging van de woning die ik geklust heb (scanner doet het niet als in de kabel is foetskie) Hoe de ligging van de woning is.
https://tweakers.net/ext/f/y2ZMb7TreUoIA45EnqhFiRbj/thumb.png
Dan mag ik hopen dat die 2000 goed afgelezen is op het kompas.
Owja, de helling van het dak is 420.
https://tweakers.net/ext/f/XU0UVQEK1zHQAF9os13Uazlp/thumb.png
En dan nog dit, is het een vraag of discussie ik weet het niet echt.
Ja, dit feestje zou mij iets meer huur per maand gaan kosten, hoeveel weet ik nog niet.
Denk niet dat ik daar morgen gelijk antwoord op hoef te geven.
Oké, we gaan verder. Hier in de woonkamer hangen twee radiatoren 1 van 240 breed *50 hoog T22 en één van 75breed*50hoog T22. Het leek me wel leuk om die te vervangen voor type33.
Dan zou de aanvoer temp. iet lager kunnen.
Verder heb ik op een slaapkamer een radiator hangen van 75breed*100 T11 hoog en dat mag wat mij betreft een T22 worden.
Dan zou ik misschien iet lagere temperatuur kunnen stoken?
Hier in huis hangt een nieuwe AWB type weet ik zo niet
In het service menu is in te breken en de pomp kan moduleren-hoop dat ik dit goed zeg- Jawel lekker waterzijdig inregelen!!

Owja, alle radiatoren ( boven,douche,gang en slaapkamers)hebben thermostatische radiatorkranen.

Als ik dan toch bezig ben, waarom niet het dubbelglas wat in de woonkamer zit (1986) ook vervangen?
De hal en bovenverdieping zit al HR++
Nadan, nog één ding, op mijn (niet beloopbare) vliering nog wat isolatie (liever geen glas of steenwol)
Poehee! voor mij best wel een stevige OP.
ZO! En nu is het tijd voor een bak koffie..

Wie niet horen wil moet TV kijken

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Koffie om deze tijd? Naja, prima.

Ik vind het altijd zo leuk wanneer bedrijven roepen dat ze je woning energiezuiniger maken en vervolgens zonnepanelen op het dak willen gooien. Dit heeft namelijk weer weinig invloed op de energiezuinigheid, een woning kost nog altijd hetzelfde om het te warm te houden. Het enige wat je doet is de energie-opname vanuit het stroomnet compenseren.

Energiezuiniger maken kun je beter doen door inderdaad betere isolatie, nieuwere HR+++ glazen in de buitengevels, radiatoren met een betere warmte-afgifte enz.

sypie wijzigde deze reactie 27-03-2018 06:33 (0%)
Reden: typo

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-07 10:37
quote:
Murdy schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:11:
Dan zou ik misschien iet lagere temperatuur kunnen stoken?
Heb je dat al eens gewoon geprobeerd? Ik heb vorig jaar besloten de CV continu aan te houden, en het water veel minder heet te maken. Ik begon op 36 graden, dat ging goed, maar dan duurt het heel lang om even de badkamer op te warmen.
Nu staat het ingesteld op 45 graden, dat werkt prima!

's Nachts koelde het toch weinig af, dus er valt weinig te besparen door 's nachts niet te stoken. Doordat de temperatuur constant is, ben ik wel van de natte ramen af in de ochtend. En hier had ik geen nieuwe radiatoren voor nodig.
De belangrijkste reden was om van de hete stoffige radiatorlucht af te komen.

RemcoDelft wijzigde deze reactie 29-01-2018 23:06 (5%)

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 06:04
quote:
RemcoDelft schreef op maandag 29 januari 2018 @ 23:05:
[...]

Heb je dat al eens gewoon geprobeerd? Ik heb vorig jaar besloten de CV continu aan te houden, en het water veel minder heet te maken. Ik begon op 36 graden, dat ging goed, maar dan duurt het heel lang om even de badkamer op te warmen.
Nu staat het ingesteld op 45 graden, dat werkt prima!

's Nachts koelde het toch weinig af, dus er valt weinig te besparen door 's nachts niet te stoken. Doordat de temperatuur constant is, ben ik wel van de natte ramen af in de ochtend. En hier had ik geen nieuwe radiatoren voor nodig.
De belangrijkste reden was om van de hete stoffige radiatorlucht af te komen.
Ik meen eens te hebben gehoord dat <60 graden niet zo goed is met oog op legionella-bacterie. Of heb ik wel de klok horen luiden maar weet ik niet waar de ketel klepel hangt? Dan hoor ik het ook graag. Kan me ook voorstellen dat het iets is wat alleen van toepassing is als je niet elke dag water gebruikt? Vind het wel interessant, want ook bij mij is er vaak de genoemde hete stoffige radiatorlucht (ketel staat nu op 60). Mijn huis is geheel vrij van elke vorm van isolatie in muren, vloer of zolderdak, dus de winterse dagen stookt 'ie goed door...

• Oekiejoekie
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 13-09 22:01
quote:
Valorian schreef op maandag 29 januari 2018 @ 23:15:
[...]

Ik meen eens te hebben gehoord dat <60 graden niet zo goed is met oog op legionella-bacterie. Of heb ik wel de klok horen luiden maar weet ik niet waar de ketel klepel hangt? Dan hoor ik het ook graag.
Dat gaat over warm tapwater. Die moet je inderdaad op 60 graden houden. Maar de temperatuur van de radiatoren mag gerust lager.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09-09 22:54
quote:
Valorian schreef op maandag 29 januari 2018 @ 23:15:
[...]

Ik meen eens te hebben gehoord dat <60 graden niet zo goed is met oog op legionella-bacterie. Of heb ik wel de klok horen luiden maar weet ik niet waar de ketel klepel hangt? Dan hoor ik het ook graag. Kan me ook voorstellen dat het iets is wat alleen van toepassing is als je niet elke dag water gebruikt? Vind het wel interessant, want ook bij mij is er vaak de genoemde hete stoffige radiatorlucht (ketel staat nu op 60). Mijn huis is geheel vrij van elke vorm van isolatie in muren, vloer of zolderdak, dus de winterse dagen stookt 'ie goed door...
Die 60 graden is voor je tapwater. De verwarming is een gesloten systeem, daar maakt temperatuur niet uit.

Maar de thermostaat constant zetten en de CV ketel temperatuur omlaag halen heeft eigenlijk alleen zin als je huis goed geïsoleerd is. Anders stook je voor de kat zn kut terwijl er niemand thuis is of je onder je warme dekens ligt.

TheS4ndm4n#1919

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 13-09 22:15

Erasmo

Laadpaaljager

Inderdaad dat is voor tapwater, tegen de tijd dat je uit je verwarming gaat drinken is legionella wel een van de laatste dingen waar je je zorgen om maakt :P

Maar zet inderdaad maar eens de ketel op 40-50 graden, het duurt iets langer voor de woning warm is maar warm houden kost dan veel minder energie. Je PV opbrengst is lastig te schatten zo, willen ze bv maar één zijde vol leggen of allebei?

Oud dubbel glas in de woonkamer vervangen door HR++(+) is sowieso een goed idee.

Doet iets met stroom en motors

• swapevent
  • Laatst online: 03-05 13:23
kijk eerst eens wat de woningstichting zelf wil
je heb het over 9 panelen maar helaas zie je heel vaak dat voor de vorm een woningstichting 2 paneeltjes op het dak plakt zodat ze kunnen roepen kijk we hebben een groen beleid. maar zodra je zelf aangeeft dat je meer panelen wil als ze toch bezig zijn dan kan dat niet want kosten dit , planning dat etc etc

18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20-07 10:37
quote:
Erasmo schreef op maandag 29 januari 2018 @ 23:59:
Maar zet inderdaad maar eens de ketel op 40-50 graden, het duurt iets langer voor de woning warm is maar warm houden kost dan veel iets minder energie.
Zo klopt-ie. Het verschil in ketelrendement is niet zo hoog.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 13-09 20:33

P_Tingen

omdat het KAN

Bij ons in de buurt is de plaatselijke woningstichting (Actium) ook bezig zonnepanelen te leggen. Hier gaat het om 8 panelen per huis. De panelen zien er vrij standaard uit en zullen in bulk worden gekocht, dus vermoedelijk inderdaad zo'n 270 Wp. Mijn (eigen) huis ligt ongeveer net als die van jou, ik heb 6 panelen van in totaal 1440wp op het dak en dat levert zo'n 1300 kWh per jaar op, dus reken op ongeveer 200 kWh per paneel per jaar aan opbrengst.

... en gaat over tot de orde van de dag

• elhopo
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12-09 12:04

elhopo

nemo sine cruce

Dubbel glas vervangen voor HR++ glas zet volgens mij niet zoveel zoden aan de dijk. De terugverdientijd is best wel lang. Mocht íe spontaan stuk gaan dan kan je natuulijk wel de ruit vervangen voor HR++, maar anders denk ik niet dat de kosten opwegen tegen de baten.

Hundreds of years from now, it will not matter what my bank account was, the sort of house I lived in, or the kind of car I drove... But the world may be different because I did something so bafflingly crazy that my ruins become a tourist attraction.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 09:22
quote:
elhopo schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 09:29:
Dubbel glas vervangen voor HR++ glas zet volgens mij niet zoveel zoden aan de dijk. De terugverdientijd is best wel lang. Mocht íe spontaan stuk gaan dan kan je natuulijk wel de ruit vervangen voor HR++, maar anders denk ik niet dat de kosten opwegen tegen de baten.
Van U=2.7 naar U=1.1 is een enorm verschil.

Maargoed, stel 3000 graaddagen per jaar, 10m2 aan glas op de benedenverdieping, bespaart nieuw glas je 1.6*10*3000*24/1000 = 1152KWh per jaar. Kuub gas levert zo'n 8KWh op, zit je op 144 kuub gas besparing per jaar. Financieel schiet je er niet heel veel mee op, qua comfort is het een flinke verbetering.

Ik heb anderhalf jaar geleden kunststof laten zetten in de woonkamer, had wel weer kunnen kutten met een nieuwe hardhout onderbalk in het kozijn en een lading 2-componenten reparatiepasta, maar sinds de plaatsing van de nieuwe kozijnen zijn er geen klachten meer over kou of tocht. Qua stookkosten verdien ik die kozijnen niet meer terug, maar het comfort is de investering dubbel en dwars waard.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14-09 19:30
@Murdy
een PV paneel vandaag de dag is al snel een 275Wp (lager is lastig te krijgen).
maar 290-300Wp is vrij normaal om te gebruiken. (zelfs poly word al met 290Wp geleverd voor een goede prijs.)

maar 200 graden van zuid?
dat zou het zelfde zijn als 160 graden en dan kun je die af lezen in de tabel.

en geeft mij een +/-52% van het rendement.
dat is genoeg voor een zelfbouwer, maar niet genoeg voor een woningbouw vereniging.
(het laten aanleggen kost ook geld en een flinke hap uit het budget.)
dus of je leest niet goed of je krijgt geen PV. ;)
maar die 200 graden komt weer niet over een met je plaatje die je geeft. :?
dat plaatje geeft weer aan dat je een 90 tot 95% opbrengst zou hebben met je dak?
dus veel onduidelijkheid die je geeft. ;)

ik denk zelf dat de woningbouw je huis wil gaan isoleren, zijn soms lokale subsidies voor.
en dat kan erg leuk zijn, je een huurverhoging, maar ook een lagere gas rekening.
over het algemeen kom je er +/- vrij kosten neutraal mee uit, maar je huis word dan wel luxer warm ;)
alles word daar door wat comfortabeler.

dus sta open voor wat ze gaan doen, kan soms leuk zijn, maar verwacht geen grote geld besparingen.

zo tijd voor een biertje.
(oef koffie in de avond, dat is bier tijd, net zo als in de ochtend.
ik zeg maar zo, een goed ontbijt doe je met champagne, nu nog een beurs die dat kan betalen. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14-09 00:15

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

@Murdy Wat is nou eigenlijk je vraag? Je bent huurder van de woning, dus wat willen ze en welk voordeel komt jouw kant op?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• swapevent
  • Laatst online: 03-05 13:23
belangrijkste vraag is
heb jij als huurder wel voordeel aan

stel ze plaatsen 4 panelen op het dak wat je 800 kwh oplevert
dan bespaar je 800* 0,20 is 160 euro op jaarbasis aan electra

Echter als als gevolg van deze investering je huur met 14 euro/maand omhoog gaat ivm aanschafkosten / onderhoud / monitoring blablablabla

dan betaal je aan huur 168 euro per jaar meer aan huur.
kortom geen voordeeel

18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14-09 21:09

JKen

Catdog Fanart.

Ik zal zeker niet aan beginnen wanneer dit weer een of ander truuk is om de huurprijs te verhogen. Dat ze zonnepanelen op het dak willen plaatsen is prima, maar om vervolgens de kosten dan weer te verhalen op de huurder?

En bedenk ook dat bij huren de de prijs verhoging eeuwig door blijft gaan terwijl wanneer je in enigenbeheer hebt dan heb je na x aantal jaar het systeem volledig afbetaald.

• BlueSS50
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 12-09 13:07
Ik zou eerst even wachten wat de huurverhoging is voordat er van alles kapot gerekend wordt.
Veel corporaties stoppen ook eigen geld in de zonnpanelen waardoor er bijvoorbeeld 10,- extra huur wordt gerekend. bij 9 panelen is een besparing van 25,- niet onreeel. dan moeten er heel veel huurverhogingen overheen gaan wil je in de buurt van de 25,- komen.

Steeds meer corporaties leggen ze ook gratis.....

ff afwachten dus en dan je berekening maken.

• Cheese_man
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 26-08 10:09

Cheese_man

Waarom kiezen?

Zoals gezegd heeft "energiezuiniger" niets te maken met "duurzaam energie opwekken". Alle opmerkingen en discussies daargelaten...je vroeg om de opbrengst.

Daar is het intralingsdiagram voor. Op basis van jouw gegevens, zou je dan uitkomen op ongeveer 95% "rendement" van het optimale bij jou in de buurt. Oost-groningen krijgt wat minder zon dan de kust, maar uiteindelijk kan je gezien je dak orientatie, prima rekenen met 0,85kWh per Wp.

Dus als jij een systeem krijgt met 9 panelen (zeg maar 260Wp per stuk), dan komt je uit op:

(9 x 260) x 0.85 = 1989 kWh per jaar opbrengst. In het meest gunstige geval (gesaldeerd), levert je dat ongeveer per maand een reductie op je energierekening op van: € 31

En als ze het "gratis" willen leggen en je via je huur de onderhoudskosten laten betalen...weigeren (als dat kan)!!!

Als je ergens in de folders, op de site of elders een zin vindt in de trant van: "De energiekosten zijn gemiddeld met 7% per jaar gestegen"...direct weigeren.

Het liefst zou je zelf de panelen neer willen leggen (als je dat uberhaupt wilt/kunt betalen). Een derglijke complete set met omvormer en montage zou niet veel meer dan €2500-€3000 mogen kosten. Ja...MET BTW :)

reserveringshouder Tesla Model 3

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

quote:
BlueSS50 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:17:
Ik zou eerst even wachten wat de huurverhoging is voordat er van alles kapot gerekend wordt.
Veel corporaties stoppen ook eigen geld in de zonnpanelen waardoor er bijvoorbeeld 10,- extra huur wordt gerekend. bij 9 panelen is een besparing van 25,- niet onreeel. dan moeten er heel veel huurverhogingen overheen gaan wil je in de buurt van de 25,- komen.

Steeds meer corporaties leggen ze ook gratis.....

ff afwachten dus en dan je berekening maken.
Als ik deze pagina mag geloven gaat het €17 per maand kosten en ongeveer €35 per maand aan besparing opleveren.

Een kleine rekensom leert dan dat de panelen ongeveer €35 / €0,22 = 160 kWh per maand moeten opleveren. Oftewel 160 * 12 = 1920 kWh per jaar. Met een opbrengst per paneel van 90-95% moet je dan dus 2100kWp op het dak hebben liggen, dat zou dan betekenen dat je 8 á 9 panelen per huis krijgt.

Om rendabel te zijn (uitgaande van €17 huursverhoging) zou je minimaal 1000kWh per jaar op moeten wekken (1000kWh x €0,22 / 12mnd = €18 p.mnd) dus vanaf 4 panelen.

• BlueSS50
om 35,- te roepen vind ik erg ambitieus... van de stichting! ik probeer altijd iets lager te adviseren. bij 9 panelen ca 25,- per maand. vind het wel duur voor 9 panelen om 17,- te vragen

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

quote:
BlueSS50 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:41:
om 35,- te roepen vind ik erg ambitieus... van de stichting! ik probeer altijd iets lager te adviseren. bij 9 panelen ca 25,- per maand. vind het wel duur voor 9 panelen om 17,- te vragen
Ik ook. De woningstichting die bij ons actief is rekent niets door aan de huurders (hulde!). Het lijkt me ook makkelijker inplannen; je hoeft niet eerst de bewoners te vragen of ze het wel willen en vervolgens hoef je daar bij het monteren ook geen rekening mee te houden want alle huizen krijgen dan de zonnepanelen.

Lijkt me dat je dan ook bij je huurders aardig wat meer goodwill creeert en laten we wel zijn, binnen een beetje woningcorporatie gaat zoveel geld om dat dit ook wel moet kunnen zonder huursverhoging. Een woningcorporatie heeft uiteindelijk ook nog een maatschappelijke verantwoordelijkheid.

• BlueSS50
Ik werk veel voor corporarties icm met het plaatsen van zonnepanelen. niets vragen voor zonnepanelen is wel nodig om de energiedoelsteling te halen welke is afgesproken met AEDES en de overheid. er is maar 1 manier om mensen over de streep te trekken en dat is niet de groene gedachte maar alleen de pegels.

Tuurlijk creeer je veel goodwil door ze gratis te plaatsen, maar dit moet financieel ook wel kunnen. corporaties moeten ook hiervoor geld kunnen lenen. er ligt namelijk geen geld op de plank om zoiets te bekostigen. alhoewel veel mensen dit wel denken.

• BannerFigurezZz
  • Registratie: oktober 2010
  • Niet online
quote:
migjes schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:46:
@Murdy
en geeft mij een +/-52% van het rendement.
dat is genoeg voor een zelfbouwer, maar niet genoeg voor een woningbouw vereniging.
(het laten aanleggen kost ook geld en een flinke hap uit het budget.)
dus of je leest niet goed of je krijgt geen PV. ;)
Veel woningbouwverenigingen hebben een duidelijke doelstelling gekregen wat betreft verduurzaming van hun portefeuille. Soms wordt op dit vlak nog eens extra druk gezet door externe investeerders of partners. Naast financiële stimulansen is er dus soms gewoon een 'hard' quota dat gehaald dient te worden.

Rentabiliteit is dus lang niet altijd een voorwaarde voor het uitvoeren van maatregelen. Ook zijn lang niet alle uitvoerders even zorgvuldig en kan je prima verkeerd geïnformeerd zijn.

Overigens ben je in veel gevallen als huurder zijnde geen eigenaar van de maatregel (in dit geval zonnepanelen). Het kan zijn dat je huur een stukje omhoog gaat (extra waarde woning) en je energielasten (of dat aandeel in de huur) omlaag gaan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• sugarlee89
  • Registratie: november 2016
  • Niet online
quote:
sypie schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:58:
Koffie om deze tijd? Naja, prima.

Ik vind het altijd zo leuk wanneer bedrijven roepen dat ze je woning energiezuiniger maken en vervolgens zonnepanelen op het dat willen gooien. Dit heeft namelijk weer weinig invloed op de energiezuinigheid, een woning kost nog altijd hetzelfde om het te warm te houden. Het enige wat je doet is de energie-opname vanuit het stroomnet compenseren.

Energiezuiniger maken kun je beter doen door inderdaad betere isolatie, nieuwere HR+++ glazen in de buitengevels, radiatoren met een betere warmte-afgifte enz.
Goedkoopste manier om van C label een B of zelfs A te maken. Echt humor is die bullshit.

• Murdy
Ik heb alles doorgelezen en voor iedereen die reageerde, _/-\o_
Maar ben nu te moe om fatsoenlijk antwoord te geven.
Er zijn wel dat er een hoop goede antwoorden/oplossingen gegeven.
Ja, het is laat, en nu geen koffie..
Woondinges is nog niet langs geweest, morgen meer.

• migjes
@Murdy
over het algemeen probeert de Woondinges (lol) je wel kosten neutraal uit te laten komen.
maar in de marges zijn er altijd verhalen.
b.v.: een moeder(of gezin) waar eigenlijk altijd iemand thuis is, stookt gewoon weg veel meer uren als alleenstaande die 10uur per dag werkt en in het weekend in de kroeg zit.
de alleen staande moeder haalt de isolatie er dus wel uit, de werker stookt al zo weinig dat lukt niet.

gelukkig hebben veel van de isolatie maatregelen ook nog een ander effect als kosten besparing.
een geisoleert huis is veel comfortabeler. ;)

en dan heb je nog het regelen met de Woondinges, een vriend heeft gewoon weg het dubbelglas geweigerd bij de renovatie.
dat was een slimme zet, de meeste kozijnen moesten vervangen worden en dat is allemaal dubbelglas, op 1 raam na.
maar door de weigering betaald hij dus niet de huurverhoging en heeft hij voor 95% toch dubbelglas.
dus goed de regels weten, help veel bij het verhaal. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Murdy
Nou, ze zijn langsgeweest. Vooral veel foto's gemaakt en nog niks wijzer geworden.
Het kan nog wel even duren voor ik te horen krijg wat ze willen doen. Wat wel min of meer toegezegd is dat ik inspraak heb.
Naja, afwachten maar..
Als er wat nieuws te melden is dan post ik het.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Murdy
Update

Woondinges is vanmorgen langs geweest .
PV gaat niet gebeuren, ligging zal wel niet goed zijn.
Wat wel: De hele binnenkant van het dat dak wordt extra geïsoleerd met ongeveer 10cm isolatie.
Een klapraampje in de woonkamer krijgt een rooster en In mijn (open)keuken -model eigenbouw- wordt een afzuiging bijgeklust om kamer en keuken te ventileren, -model eigenbouw- hoeft niet veranderd.

Bij de eerste keer kijken zou dat een probleem kunnen zijn, gelukkig niet. Wordt omheen gewerkt.
De douche/wc/wasmachine hok wordt volledig gerenoveerd, komt ook een mechanische afzuiging in.
Foto van de keuken hou je nog even tegoed. Ikke druk met opruimen en schoonmaken.
De radiatoren in de woonkamer blijven wat het is, met 10 cm dakisolatie zal het wel goed zijn.
Moet er bij eigenbouw ook een (verplicht) plaatje in het keuken topic?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Murdy
Tijd voor een update.
We zijn nu ongeveer een jaar verder maar de laatste maanden zijn toch al een aantal dingen gedaan.
In de hele hut is het oude glas eruitgehaald en vervangen door HR++weet ik veel. Beneden zat al dubbel glas en dat kon volgens woondinges niet verandert. Hebben ze wel gedaan. Het is er in de hut wel beter van geworden. Dat is; de CV stookt wat minder. Verder is er in de kruipruimte ongeveer 40cm isolatiekorrels ingedaan.

• Da_mage15
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 24-05 16:44
Bij mijn moeder komen ze vandaag op gesprek, ik zal proberen om de (geplande) verandering hier neer te zetten. Dat is wellicht interessant voor degene die dit nog te wachten te staat.

Huidige staat:
* Dubbel glas met kunststof kozijnen
* Geen ventilatie, enkel rooster op badkamer dat 24/7 open staat en ook op zolder
* Dak heeft misschien asbest platen
* Eerdere bezoeken van "bouwvakkers" leert dat alle huizen in de straat last hebben van vocht
* Hoekwoning
* Buiten langs de kozijnen zit rubberen rand waardoor water naar binnen kan lopen
* Kozijnen en glas zijn ongeveer 15 jaar geleden vervangen, slecht afgewerkt
* Kelderraam is lang geleden vervangen door frame met kippengaas i.v.m. vochtproblemen
* Hoekwoning met terug kerende scheuren op dezelfde plek door buiten en binnen muur (Verzakking?)
* Kleine spouw aanwezig, jaren 50 woning
* CV installatie welke altijd rampzalig is geweest. Vaak bij vullen, lekkende leiding, piepende leidingen, tikkende leidingen enz. Slechte afwerking bij dak, mag zelf geen PUR om de buis spuiten zodat het minder waait
* Zolder lijkt wel geïsoleerd met glas/steenwol met papier
* Keukenkastjes vallen om de haverklap uit elkaar
* Toilet en badkamer zijn sinds de jaren 50, hooguit 70 niet vernieuwd :+

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 07:35
@Da_mage15 15 jaar oud dubbel glas heeft een hogere (slechtere) waarde (2,2 Ug), nieuw dubbel glas is een stuk beter(1,0 of 0,8 ug).
Van alles wat we reeds gedaan hebben (spouw isolatie, dak isoleren) is glas het meest *voelbaar*. Enkel de rolluikkasten zou ik nog willen bij isoleren.. maar dat is voor later.

Icekiller2k6 wijzigde deze reactie 18-03-2019 19:37 (64%)

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Leuk dat je het topic bijhoudt! Moet je ook nog betalen voor de upgrade van de 'hut'?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Icekiller2k6 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:42:
@Da_mage15 15 jaar oud dubbel glas heeft een hogere (slechtere) waarde (2,2 Rc), nieuw dubbel glas is een stuk beter(1,0 of 0,8 rc).
Van alles wat we reeds gedaan hebben (spouw isolatie, dak isoleren) is glas het meest *voelbaar*. Enkel de rolluikkasten zou ik nog willen bij isoleren.. maar dat is voor later.
Een hogere Rc waarde is juist beter.
Je doelt op een Ug waarde, die is lager beter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Da_mage15
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 24-05 16:44
Icekiller2k6 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:42:
@Da_mage15 15 jaar oud dubbel glas heeft een hogere (slechtere) waarde (2,2 Ug), nieuw dubbel glas is een stuk beter(1,0 of 0,8 ug).
Je doelt dan op het verschil tussen Dubbel / HR+ / HR++ / HR+++ neem ik aan? Het is wel het meest voelbare ja. Wij hebben zelf een hoekwoning waar de buitenmuur ook nog behoorlijk wat kou af kan geven.

Ze zijn gisteren bij mijn moeder geweest.

Het is een eigenlijk een triest verhaal met fantastische besparingen per jaar waar je uiteindelijk financieel op achteruit gaat.

Ze weten niet welke zonnepanelen op het dak komen
Ze weten niet wat voor isolatie al in het dak zit
Ze weten niet welke isolatie er op komt
Ze weten niet welke isolatie er nog bijgevuld wordt in de spouw
Ze weten niet welk ventilatiesysteem ze aan gaan leggen
Ze weten niet welke landelijke gemiddeldes ze gebruiken
Ze weten niet of je huis landelijk gemiddeld is
Ze weten niet of je huis geschikt is voor zonnepanelen, en of dat boven of onder het gemiddelde is
Ze weten niet hoe veel KWH je per jaar verbruikt
Ze weten niet hoe veel M3 gas je per jaar verbruikt
Ze vinden een scheur die door de binnen en buitenmuur loopt van dak tot kelder dwars door bakstenen geen verzakking, want het vergroot zich pas sinds de afgelopen 15 jaar 8)
Ze vinden dat deze scheur netjes gevoegd kan worden

Ze weten wel dat je volgens " " " " Landelijke gemiddeldes " " " " 39 euro per maand gaat besparen.

De hele elektriciteits-rekening zou dan weg vallen en de helft van het gas.

Schiet mij maar lek, zet er HR-Triple in en je bent energie neutraal 7(8)7

Wat een onzin zeg. In de hoop dat een alleenstaand vrouwtje (en de rest van de huurders) een handtekening zet en ze zelf aan hun eisen voor de overheid kunnen doen en nog kunnen cashen ook. :?

• Murdy
P_Tingen schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:54:
[...]

Leuk dat je het topic bijhoudt! Moet je ook nog betalen voor de upgrade van de 'hut'?
Eh, nee, geen last van huurverhoging. Voordeel voor mij zal wel zoiets zijn dat de energie rekening wat lager uitvalt.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Da_mage15 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 08:46:
[...]
Wat een onzin zeg. In de hoop dat een alleenstaand vrouwtje (en de rest van de huurders) een handtekening zet en ze zelf aan hun eisen voor de overheid kunnen doen en nog kunnen cashen ook. :?
Als het je moeder geen extra huur kost, zie ik - afgezien van het ongemak van de bouwwerkzaamheden - geen nadelen voor haar. Als zou ze er ook maar €1 minder door betalen, dan is dat al winst.

Dat is, als ze er geen huursverhoging voor krijgt.

• Ryan_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 00:24
Volgende week komt een mannetje ingehuurd door de woningbouw bij mij langs om te kijken of er zonnepanelen geplaatst kunnen gaan worden. Zullen waarschijnlijk +- 8 panelen worden op één kant (zuid).

De huurprijs blijft hetzelfde, enkel gaan de servicekosten €2,60 per paneel omhoog. Mijn verbruik in 2018 zat op 2594 kWh. Ik zit nog in dubio.

voorwaarden woningbouw

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 09:51
@Ryan_ De woningbouw geeft ook de randvoorwaarden aan voor als je zelf panelen zou willen aanschaffen. Als je hier langer wil blijven wonen is dat ook een goede optie.

• blissard
  • Laatst online: 10:08
opbrengsten: 8 panelen a 280 Wp = 2240 kWh a 20 cent is ca. 450euro per jaar
kosten: servicekosten 8 * 2.60 * 12 = 250 euro.

Dat is met huidige salderingsregeling dus 200 euro per jaar winst.

Belangrijke vragen:
Wie draagt het risico voor afschaffen salderen (mijn inschatting: jij)
Worden de extra servicekosten geindexeert, of blijft dit gelijk gedurende de levensduur van de panelen?

Andersom gerekend: de woningbouw krijgt dus 15 jaar a € 250 = € 3.750 voor een installatie van 2.240 Wp. Dat is meer dan de kale installatieprijs, maar ik vind het ook geen raar hoog bedrag.
Wat nog wel interessant is, is of de woningbouw dit mag meerekenen in het energielabel van de woning. Ze zijn namelijk verplicht hun woningen naar label B te brengen en zonnepanelen kunnen daar aan bijdragen. Als jij dan besluit geen panelen te nemen, dan zal de woningbouw alsnog iets met de woning moeten (beter isoleren, of alsnog panelen er op schroeven)

blissard wijzigde deze reactie 20-03-2019 13:33 (44%)

• migjes
Murdy schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:10:
[...]

Eh, nee, geen last van huurverhoging. Voordeel voor mij zal wel zoiets zijn dat de energie rekening wat lager uitvalt.
dat is wel netjes, van de woningdinges.

nu nog hopen dat ze je muren ook nog kunnen isoleren.
dan heb je vloer/dak/muur isolatie en dan pas ga je het echt merken op het gas gebruik.
(even een kleine waarschuwing, als je nu ongeveer 20% minder gas gaat gebruiken.
dan ga je niet zomaar 20% minder betalen, prijzen van energie zijn ongeveer wel een 20% gestegen.
maar kosten neutraal is ook een soort van winst. ;) )

maar merk je nu ook dat het allemaal wat comfortabeler word in huis?
(dat is wat ik voor al merk, niet alle besparing gaat in geld zitten maar een groot gedeelte in een prettiger huis.)

• Ryan_
blissard schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:28:
opbrengsten: 8 panelen a 280 Wp = 2240 kWh a 20 cent is ca. 450euro per jaar
kosten: servicekosten 8 * 2.60 * 12 = 250 euro.

Dat is met huidige salderingsregeling dus 200 euro per jaar winst.
Bedankt voor de berekening! Dat klinkt wel positief.

Belangrijke vragen:
Wie draagt het risico voor afschaffen salderen (mijn inschatting: jij)
Worden de extra servicekosten indexeert, of blijft dit gelijk gedurende de levensduur van de panelen?
Je laatste twee punten zijn mij niet geheel duidelijk. Wat is voor mij het risico? Dat ik straks meer servicekosten ga betalen omdat het salderen wegvalt? En wat bedoel je met het indexeren van de servicekosten? :)

Wat nog wel interessant is, is of de woningbouw dit mag meerekenen in het energielabel van de woning. Ze zijn namelijk verplicht hun woningen naar label B te brengen en zonnepanelen kunnen daar aan bijdragen. Als jij dan besluit geen panelen te nemen, dan zal de woningbouw alsnog iets met de woning moeten (beter isoleren, of alsnog panelen er op schroeven)
Hierover kon ik niets vinden in de brief. Overigens kon je je vrijwillig opgeven. Aan de hand daarvan krijg je een uitnodiging.

Stukje van de website:
Uitnodiging
In 2018 en 2019 krijgen ruim 3000 huurders een uitnodiging om zonnepanelen te laten plaatsen. Door het plaatsen van zonnepanelen wordt uw maandelijks elektriciteitsrekening lager en u helpt hiermee het milieu. Kiest u ervoor om mee te doen, dan maakt de installateur een afspraak met u om te kijken naar de mogelijkheden.

• blissard
  • Laatst online: 10:08
@Ryan_
Als het salderen wegvalt, dan krijg je minder per opgewekte kWh en dan wordt de € 450 euro dus minder. (en neemt de winst af). In het theoretische geval dat je voor opgewekte stroom nog maar 7 cent per kWh krijgt, dan kosten deze panelen je dus meer geld dan ze opleveren. Of dat een aannemelijk scenario is, mag je zelf inschatten.

De indexatie gaat over de eigen bijdrage. Is de € 2,60 vast voor de komende 15 jaar, of wordt dit ieder jaar meer? Stel dat het met inflatie wordt geindexeert (stel 2% per jaar), dan betaal je over 15 jaar € 3,50. Als de stroomprijs niet zo veel toeneemt, dan heb je ook de kans dat de panelen meer kosten dan ze opleveren.

blissard wijzigde deze reactie 20-03-2019 14:32 (45%)

• Ryan_
blissard schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:28:
@Ryan_
Als het salderen wegvalt, dan krijg je minder per opgewekte kWh en dan wordt de € 450 euro dus minder. (en neemt de winst af). In het theoretische geval dat je voor opgewekte stroom nog maar 7 cent per kWh krijgt, dan kosten deze panelen je dus meer geld dan ze opleveren. Of dat een aannemelijk scenario is, mag je zelf inschatten.

De indexatie gaat over de eigen bijdrage. Is de € 2,60 vast voor de komende 15 jaar, of wordt dit ieder jaar meer? Stel dat het met inflatie wordt geindexeert (stel 2% per jaar), dan betaal je over 15 jaar € 3,50. Als de stroomprijs niet zo veel toeneemt, dan heb je ook de kans dat de panelen meer kosten dan ze opleveren.
Dankje! Ik ga hier even achteraan. Zijn inderdaad wel interessante punten.

• Migor
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 16-07 14:34
Had laatst ook zo een aanbieding gehad 10 panelen zouden ze plaatsen voor een prijs van 40 euro per maand extra. Zat er wel aan te denken maar twijfel toch erg als het wat extra oplevert. Dus vind dit wel een goed topic om af en toe in de gaten te houden.

• Murdy
@migjes
Ja, ik heb wel het idee dat het in de hut al comfortabeler is. Als ik 's morgens de gordijnen open doe dan voelt het niet dat er een lading kou achter wegvalt. Spouwmuurisolatie, is ook iets over gesproken maar volgens mij weet woondinges zelf niet meer dat er, ja wat voor platen zijn het die in de spouw zitten?
Bron: heb een doorvoer voor de wasdroger geklust netjes uitgeboord, en en en, en zie bijna vijf centimeter dik piepschuimachtig iets zit er in de spouw.
AUB niet gelijk met fakkels en hooivorken komen O-)

• Murdy
Zo dan, op dit moment worden er gaten in de muur geboord (hoop lawaai) om de spouw te isoleren.
Er komen iets van korrels in? Als ze het spul in de muur doen maak ik wel een foto.
Wordt vervolgd..
Zo, even tijd voor plaatje bij praatje.
https://tweakers.net/ext/f/JPT5e1FBdwTw5ngIdZMKVK5O/thumb.png
https://tweakers.net/ext/f/Q6vncgpkIm2yT56OMj7aPImG/thumb.png
https://tweakers.net/ext/f/2AB00v05Q3aR3eoqwwjgv3GT/thumb.png
https://tweakers.net/ext/f/XHKuCyIm8FNU08Qpc4a8LU4b/thumb.png

Die hilti (boormachine) heeft een holle boor, is een arbo dingetje? Waar een stofzuiger aanhangt, en dat voor buiten de deur?

Oh ja, dezelde korrels zijn in de kruipruimte gegooid, 30cm ongeveer.
Nu nog de isolatie aan de binnenkant van het dak.

Murdy wijzigde deze reactie 29-03-2019 07:08 (71%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Disney

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True