Phase subwoofer moet op 180 graden om alles weer te geven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnielox
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09-2023
Hi,

Ik heb 2 baskasten met een push-pull setup van de speakers. De luidsprekers aan de buitenkant van de behuizing trekken dus eigenlijk naar achter, en de luidsprekers binnenin de behuizing duwen (als een normale luidspreker) naar buiten. Mijn subwoofer is een front firing sub.
Resumé: alle speakers komen dus dezelfde kant op.

Toch moet mijn sub op 180 graden phase staan om goed te klinken en niet alle bas wel te halen.

Hoe kunnen 5 dezelfde kant op bewegende speakers elkaar toch tegenwerken? Ik zou zeggen dat m’n sub gewoon op 0 phase moet staan....

Hoop dat iemand een verklaring heeft.

Groetjes Ron

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:51
Hangt ook van de ruimte/kamer af en positie van je subwoofer. Akkoestiek is een lastig iets en het kan zijn dat je precies in een "dal" van een geluidsgolf zit op je luisterpositie. De phase op 180 graden lost dat probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:34

Jag

Is het thuis of in een auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-06 22:29
push-pull en basreflex ontwerpen reageren anders op input, met een ander fase gedrag. tevens reageren andere speakers ook nog eens anders. zonder te meten aan de setup is er helemaal niks van te zeggen. het kan goed zijn dat jouw front firing sub 180 fase gedraaid moet worden om te matchen met je push-pull kasten. maar misschien ook 90 of 270.... who knows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnielox
Hey goedemiddag,

Het gaat om nagenoeg naast elkaar staande luidsprekers. Het is een thuissituatie. Ik heb hier een foto.
Net voor de zekerheid de uitslagrichting en polariteit gecheckt.
De onderstaande foto geeft de push/pull speakers weer.
https://drive.google.com/...SXgan-zWRldxSif_tZZRmanWt
Die speakers komen netjes naar voren (dus de zichtbare speakers wordt naar achteren getrokken).

De volgende foto laat mijn sub zien onder de centerspeaker, Deze staat dus nu op 180 graden. Dus eigenlijk gaat deze de andere kant op dan de andere baskasten...
https://drive.google.com/...aHfLVSCS-wNuQOKY7unYF5e4w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Zijn het isobarische subs? Zo ja, dat werkt hetzelfde als een normale gesloten sub met 1 driver, alleen heeft isobarisch minder inhoud nodig ten koste van rendement.

Het is idd wel vreemd dat je de middelste sub uit fase moet zetten als het allemaal langs dezelfde wand staat. Waar hangen die twee subs aan de buitenzijde aan? Loopt dat mee met front kanalen?

Het is nog wel iets complexer. Je normale sub is waarschijnlijk bass reflex. Die heeft een 4e orde laag afval = 360 graden fase draaing. Als je andere subs gesloten zijn, hebben ze een 2e orde laagafval = 180graden fase draaing. Dit is dan te corrigeren door er elektrisch een 2e orde high pass dan wel een 1e orde allpass filter aan toe te voegen als je die mogelijkheid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnielox
Klopt, isobarische baskisten. De B&W ASW2500 Sub is gesloten. Dus dat bassreflex verhaal is niet van toepassing. Ik snap idd ook niet hoe het kan dat 5 basspeakers die aan dezelfde wand staan, er 1 van uit fase gezet moet worden.

Ik hoop dat je nog andere ideeen hebt... ik ben namelijk erg benieuwd hoe het kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnielox
[b][message=54086811,noline]J
Het is idd wel vreemd dat je de middelste sub uit fase moet zetten als het allemaal langs dezelfde wand staat. Waar hangen die twee subs aan de buitenzijde aan? Loopt dat mee met front kanalen? Ja sorry, deze zijn aangesloten op front. Alles is goedom aangesloten. Geen verkeerde kleurtjes ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Waarop zijn die isobarische subs aangesloten?
De ultieme test is de subs met driver tegenover elkaar te zetten. Dan sluit je de invloed van de ruimte uit. Zorg dat ze even hard staan en hetzelfde signaal krijgen. Als je dan nog steeds fase naar 180 moet zetten om geluid eruit te krijgen, dan staat 1 van beide subs standaard met omgedraaide polariteit te spelen (kan ook door de kabel komen evt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnielox
De isobarische subs zijn aangesloten op de front. De sub via rca. Ik zal die test idd met de speakers tegenover elkaar nog eens gaan doen. Dat doe ik van de week even. Je hoort dan nog van mij.

Mn NAD versterker heeft op aansluiting A de elektrostaten spelen, en op B de isobarische subs. Dat is dus volledig bereik van de frontspeakers.

Iig heel erg bedankt zo ver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Heb je dan een passief wisselfilter in die subs?

Wat wellicht een overweging om een Behringer inuke amp met dsp erin te kopen. Dat is een klasse d amp die veel power heeft en een instelbaar low pass filter.

Andere optie is een inuke amp zonder dsp en een miniDSP. Dan ga je van receiver sub out de minidsp in. En van daaruit naar de drie subs. Dan heb je nog meer instel mogelijkheden. Ik zou dan ook een meet mic van miniDSP erbij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnielox
Ik heb de box nooit open gekregen. Dit ivm luchtdichtheid. Ik zou dan even moeten kijken of er een filter in de box zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-06 22:29
Ronnielox schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 18:31:
De isobarische subs zijn aangesloten op de front. De sub via rca. Ik zal die test idd met de speakers tegenover elkaar nog eens gaan doen. Dat doe ik van de week even. Je hoort dan nog van mij.

Mn NAD versterker heeft op aansluiting A de elektrostaten spelen, en op B de isobarische subs. Dat is dus volledig bereik van de frontspeakers.

Iig heel erg bedankt zo ver
als de ene subs rechtstreeks op de versterker zijn aangesloten en het andere via RCA met een ingebouwde versterker, dan kun je echt niet met zekerheid zeggen dat de fase gelijk loopt, daar zitten 2 verschillende versterkers EN wisselfilters tussen die allemaal wat doen met de uiteindelijke fase.
zou best kunnen dat 1 van de subs minimaal 1 fase achterloopt op de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnielox
Ik weet al wat de oorzaak van de 180 graden phase is om goed te kunnen meespelen met de fronts.

YouTube: Driver Alignment

Deze video verklaart alles. Mijn sub staat iets verder naar achter dan de frontbas speakers. De combinatie van dit alles zorgt er voor dat de golven elkaar laten botsen.

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken.

Groetjes Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Iets met golflengte en fase :P ? Bij 100hz is de golflengte 3,4m, dus is er 1,7m nodig voor 180graden faseverschil. Ik neem aan dat er niet zoveel tussenzit?
Pagina: 1