Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjost
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-08-2024
Mijn vraag
Ik wil mijn huidige PC upgraden naar een pc waar mijn vriendin zo meteen haar visual FX en 3d op kan doen.
Mijn vriendin zit in het laatste jaar van een visual FX opleiding en wil zodra ze klaar is thuis op een pc kunnen werken. Daarnaast wil ik een spelletje kunnen blijven spelen.(far cry, assassins creed, COD, etc)

Relevante hardware die ik gebruik:
Intel Core i7-6700K
ASUS MAXIMUS VIII RANGER z170
32GB RAM: Kingston HyperX Savage HX424C12SB2K2/16
MSI R9 270X HAWK 2G

Relevante software die ik gebruik:
Windows 10 pro 1709

Visual FX software:
Autodesk Maya, https://knowledge.autodes...r-Autodesk-Maya-2018.html
The Foundry Nuke https://www.foundry.com/products/nuke/requirements
The Foundry Mari, https://www.foundry.com/products/mari/requirements
Allegorithmic Substance Painter, https://www.allegorithmic.com/products/tech-specs
Arnold,
SideFX
Houdini
Adobe CS 6
Vray
Pixologic ZBrush

Linkjes toegevoegd naar de programma's die ze veel gebruikt.
Volgends deze specs valt het allemaal wel mee, maar gezien de school computers kunnen de programma's wel wat meer trekken. (xeon E5-2687w v4, 64gb ram, GTX 1080 Ti)

Ik zou voornamelijk de videokaart willen updaten, aangezien deze nu de bottleneck is van het systeem.
Maar ik sta zeker open voor andere opties. Maar het hoeft niet het beste van het beste te zijn.
Budget voor de upgrade 5-800 euro.

Waar ik al naar gekeken heb
Ik heb onder anderen gekeken naar reviews hier op tweakers en op HWI, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb zitten kijken naar de 1080 Gaming X van msi, EVGA GTX 1070 Ti 8GB FTW2 Gaming iCX, EVGA GeForce GTX 1070 SC GAMING ACX 3.0

Ik heb het liefste zoveel mogelijk bang for buck, hoe het er uitziet, rgb etc intereseert me niks. Twee keer een displayport en ik ben happy. De reden dat ik deze vraag stel is omdat ik niet goed weet waar ik goed aan doe, de msi kaart is evenduur als de evga kaarten maar is wel een 1080.

Alvast bedankt voor de moeite.

Beste antwoord (via jjost op 01-02-2018 22:17)

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-09 11:43
Ik zal de eeuwige discussie over Quadro's maar even links laten liggen. Het ligt een stuk genuanceerder dan hierboven voorgesteld.

Anyway, voor mogelijk in de toekomst misschien professioneel gebruik moet je inderdaad geen grove investeringen zoals een Quadro doen. Met het gamen erbij geeft het inderdaad wel een leuke twee vliegen in een klap situatie.

Prijs-performance is momenteel lastig te bepalen, gezien de prijzen niet bepaald stabiel te noemen zijn dankzij de huidige schaarste. De 1070 zou ongeveer 450 euro moeten kosten, de 1080 ongeveer 550. Een 1070 Ti zit hier ergens tussen in, maar het is mij nooit duidelijk geworden waar. Vaak zat deze boven de 500, waardoor hij te dicht tegen de 1080 aanschurkt om serieus te nemen.

Bij dergelijke prijzen in het verleden biedt de 1070 net iets meer value voor money in vrijwel alle render engines. Het verschil is echter erg groot, dus als je de keuze hebt tussen een goedkope 1080 en een dure 1070, ligt de voorkeur al snel weer bij de 1080. Een 1060 is niet aan te raden (desondanks vergelijkbare performance/money) gezien je hier naast snelheid ook VRAM verliest.

Ik neem aan dat je gamet op een redelijke low-end monitor (1080p60Hz, 1080p144Hz, 1440p60Hz), dus dat geeft ook geen reden om een duurdere kaart te kiezen. Mocht je naar bijvoorbeeld 1440p144Hz of 2160p60Hz willen in de nabije toekomst natuurlijk weer wel.

Verder zou ik toch nog even willen benadrukken dat je je rot schrikt van de kosten voor licenties van deze programma's. Ik gok dat Maya plus render engine alleen al boven de 3 ruggen per jaar uitkomt. Bij professioneel gebruik natuurlijk geen probleem, maar qua hobby/bijhouden natuurlijk onbetaalbaar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
Allereerst, MSI en EVGA en de rest is in principe lood om oud ijzer. Het eerste waar je op uit gaat zoeken zijn de chips, hierna kun je nog op koelprestaties/uiterlijk/merkgevoel/prijs uitzoeken. Waar je dus allereerst over moet nadenken is of je een 1070, 1070 Ti, 1080, 1080 Ti of Quadro chip wilt. Ik hoop dat dit even een aantal bomen weghaalt.

Een Quadro kaart is in principe geen optie gezien je wilt blijven gamen. Je kunt echter ook overwegen om een quadro kaart voor het werk erbij te plaatsen en een aparte kaart voor het gamen te houden.

Maya (en AutoDesk in het algemeen) is (in ieder geval in mijn wereld) momenteel redelijk uit de gratie aan het raken omwille van de recente omvorming van het economische model tot een subscriptiedingetje. Hierdoor blijkt het in praktijk vaak significant duurder. Ik ben dus ook niet op de hoogte van de specifieke eisen van Maya. De vraag is of zij van plan is bij AutoDesk te blijven, of volgend jaar omschakeld omwille dat bijvoorbeeld haar baas een ander programma leuker vindt.

De belangrijkste vraag is echter of vriendinlief van plan is om dit thuis op professionele basis te gaan doen na haar studie. Zit een ZZP'er-schap erin? Wilt ze voor een bedrijf gaan werken met flexibele voorwaarden betreffende thuiswerken? Verwacht ze thuis te moeten gaan overwerken? Ze heeft nu een studentenlicentie gok ik? Hoe ziet ze dit volgend jaar voor zich?

Qua gebruik thuis neem ik aan dat ze vooral tegen de rendersnelheid aanloopt door de verouderde GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjost
Beste lactaxative,

Allereerst bedankt voor je reactie.
Ik was inderdaad bezig met het kiezen van de juiste chips. ik twijfel heel erg tussen de 1070, 1070TI of 1080.
Eigenlijk alles hier boven valt direct af ivm budget.

Quadro heb ik over na zitten denken, maar gezien de huidige GPU op dit moment voor games steeds minder begint te worden wou ik deze al upgraden, nu kan ik mooi twee vliegen in één klap slaan. Hij valt daarom af zoals jij ook al aangeeft.

Naar mijn weten word Maya nog zeer veel gebruikt in de visual FX wereld, maar ik ken hier ook niet alle ins en outs van. Ik ga het na vragen! Bij navragen blijk Maya een standaard in de industrie, en lijkt het er op dat ze (nog) niet snel zal verdwijnen

Wat betreft de toekomst, het idee is dat ze een nieuwe studie gaat starten, en in de vakanties en vrije tijd als zzp'er aan het werk gaat voor een baas. Het liefst vanuit huis, maar ik acht deze kans zeer klein. Mocht het werken voor een baas niet lukken, dan is het systeem bedoeld om tijdens de andere studie wel te blijven werken aan prive projectjes om de kennis redelijk op peil te houden. Het laatste is het uitgangspunt.

Het gaat inderdaad om studenten licenties. Deze wil ze (zolang niet commercieel) zolang mogelijk blijven gebruiken.

Het gaat inderdaad om de rendersnelheid. Daarom vind ik het ook moeilijk om de juiste GPU chip te zoeken. Ik zal me wat verder verdiepen in wat de eisen zijn voor renderen.

[ Voor 4% gewijzigd door jjost op 30-01-2018 14:56 . Reden: antwoord van vriendin ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@lactaxative Een Quadro is natuurlijk ook prima voor gaming (alleen slechte prijs/prestatie) maar hier helemaal niet nodig, daarom heeft de uni blijkbaar ook 1080ti's (veel betere compute prijs/prestatie)

En @jjost dat is ook het enige wat je hoeft te weten, gezien de computers op school moet je gewoon de snelst mogelijke game gpu scoren. (Bij een deel van de apps gaat het om "compute" power en er zit weinig tussen waar pro openGL drivers nut hebben > dus een gtx is prima)

Het gaat er meer om, welke heeft een goeie prijs/prestatie en is een beetje stil onder load.

specs

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
Ik zal de eeuwige discussie over Quadro's maar even links laten liggen. Het ligt een stuk genuanceerder dan hierboven voorgesteld.

Anyway, voor mogelijk in de toekomst misschien professioneel gebruik moet je inderdaad geen grove investeringen zoals een Quadro doen. Met het gamen erbij geeft het inderdaad wel een leuke twee vliegen in een klap situatie.

Prijs-performance is momenteel lastig te bepalen, gezien de prijzen niet bepaald stabiel te noemen zijn dankzij de huidige schaarste. De 1070 zou ongeveer 450 euro moeten kosten, de 1080 ongeveer 550. Een 1070 Ti zit hier ergens tussen in, maar het is mij nooit duidelijk geworden waar. Vaak zat deze boven de 500, waardoor hij te dicht tegen de 1080 aanschurkt om serieus te nemen.

Bij dergelijke prijzen in het verleden biedt de 1070 net iets meer value voor money in vrijwel alle render engines. Het verschil is echter erg groot, dus als je de keuze hebt tussen een goedkope 1080 en een dure 1070, ligt de voorkeur al snel weer bij de 1080. Een 1060 is niet aan te raden (desondanks vergelijkbare performance/money) gezien je hier naast snelheid ook VRAM verliest.

Ik neem aan dat je gamet op een redelijke low-end monitor (1080p60Hz, 1080p144Hz, 1440p60Hz), dus dat geeft ook geen reden om een duurdere kaart te kiezen. Mocht je naar bijvoorbeeld 1440p144Hz of 2160p60Hz willen in de nabije toekomst natuurlijk weer wel.

Verder zou ik toch nog even willen benadrukken dat je je rot schrikt van de kosten voor licenties van deze programma's. Ik gok dat Maya plus render engine alleen al boven de 3 ruggen per jaar uitkomt. Bij professioneel gebruik natuurlijk geen probleem, maar qua hobby/bijhouden natuurlijk onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjost
Heren/Dames,

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga aan de hand van budget kijken naar een zo'n hoog mogelijke kaart.
Gelukkig heb ik nog even de tijd (tot de zomer) dus hopelijk zakken de prijzen nog iets.

Verder zal ik proberen een mooie 1080 te scoren, dan weet ik zeker dat we er voorlopig mee voor uit kunnen.

Wat betreft de licentie's ben ik helaas op de hoogte, maar zolang studentenlicenties er zijn kan ze daar mooi mee aan de slag :)
Pagina: 1