Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1034675

Topicstarter
OpenMediaVault ziet wel schijven maar kan niet naar het bestandsysteem in de opslag
Ik heb geprobeert een schijf toe te voegen dan moet je naar Opslag / Bestandssystemen en klik op Aanmaken en moet je een aparaat koppelen, tot zover gaat het goed.

Daarna als je rechten wil toewijzen OF een schijf wil definieeren moet je een keuze maken vanaf welke schijf je dat wilt doen, en bij de keuze van de schijf gaat het al mis, hij ziet de schijf niet in de lijst staan.

Ook de onderstaande uitleg werkt bij mij niet
Voordat je bestanden op je NAS zet, definieer je gebruikers. Ga daarvoor naar Toegang tot rechtenbeheer / Gebruiker. Klik op Toevoegen en dan Toevoegen. Geef de gebruiker een naam (in kleine letters) en wachtwoord en vul eventueel de andere velden in. In het tabblad Groepen zie je dat de gebruiker standaard al aan de groep users is toegevoegd. Dat is voorlopig de enige groep waarvan de gebruiker deel moet uitmaken, andere groepen kun je later toevoegen. Klik op Opslaan om de gebruiker aan te maken. Herhaal deze stap voor elke gebruiker.
Want op het moment dat je een schijf moet aanwijzen laat hij niks zien.

Ik ben nogal nieuw met deze materie, omdat ik een Synology en LG-NAS gewent ben en niet een Raspberry (ik heb het niet echt nodig maar het leek mij leuk om te maken.)
Ik heb ook OVM op een andere boot-disk gezet (met een nieuwe geheugenkaart) maar dit mocht niet baten
Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Het is al een tijdje geleden dat ik OMV heb geïnstalleerd en ingericht, maar misschien kan ik helpen.

OMV maakt onderscheid tussen de fysieke schijven en volumen. Een volume kan b.v. een enkele hele schijf zijn of een RAID volume met meerdere schijven.
Bij alle verdere instellingen werk je met die volumen.

Voor zover ik mij kan herinneren moet je na aanmaken en koppelen het aangemaakte volume formatteren.
De status van het volume moet daarna "Online" zijn. Zolang de status nog niet "Online" is, kan je er niets mee doen.
Ook zal je in het "Toegang tot rechtenbeheer" eerst een gedeelde map aan moeten maken, zodat je die aan een gebruiker kan toewijzen.

[ Voor 35% gewijzigd door JukeboxBill op 29-01-2018 17:08 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1034675

Topicstarter
Hoi JukeboxBill,

Dit zou betekenen dat ik eerst mijn schijf moet formatteren??? (alhoewel hij er niet om vraagt)
Ik wilde juist deze schijf inzetten met de al aanwezige programma's (komt uit mijn oude overleden LG-NAS)
Het maakt niets uit wat ik doe ik kan deze schijf die wel gekoppeld is nergens aan toewijzen of iets mee doen, hij ziet hem verder niet.

Bijziende Raspberry :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Je moet de schijf zelf niet formatteren, maar het volume dat je hebt aangemaakt na het koppelen van een volume aan een fysieke schijf in Opslag / Bestandssystemen.
Bij mij ziet het er zo uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R8iuZc4LMLlGWulsM9nTsohW/thumb.jpg

In de laatste rij zie je een losse harde schijf, waarbij in de laatste kolom de status is aangegeven. Deze status moet op "Online" staan, voordat je verder kan gaan met de installatie.
Vermoedelijk staat bij jou de status nog op "Offline".
Voor zover ik mij kan herinneren verandert de status pas na formatteren van het volume naar "Online".
Helaas kan ik het op mijn systeem niet uitproberen/reconstrueren zonder de boel te verprutsen.

Let op: alle bestanden die op de schijf staan, gaan verloren bij de installatie in een OMV systeem. Maar dat is ook het geval als je in een Syntology systeem een schijf bijplaatst.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NowayIndustries
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-07 21:14
Anoniem: 1034675 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:27:
OpenMediaVault ziet wel schijven maar kan niet naar het bestandsysteem in de opslag
Ik heb geprobeert een schijf toe te voegen dan moet je naar Opslag / Bestandssystemen en klik op Aanmaken en moet je een aparaat koppelen, tot zover gaat het goed.

Daarna als je rechten wil toewijzen OF een schijf wil definieeren moet je een keuze maken vanaf welke schijf je dat wilt doen, en bij de keuze van de schijf gaat het al mis, hij ziet de schijf niet in de lijst staan.

Ook de onderstaande uitleg werkt bij mij niet
Voordat je bestanden op je NAS zet, definieer je gebruikers. Ga daarvoor naar Toegang tot rechtenbeheer / Gebruiker. Klik op Toevoegen en dan Toevoegen. Geef de gebruiker een naam (in kleine letters) en wachtwoord en vul eventueel de andere velden in. In het tabblad Groepen zie je dat de gebruiker standaard al aan de groep users is toegevoegd. Dat is voorlopig de enige groep waarvan de gebruiker deel moet uitmaken, andere groepen kun je later toevoegen. Klik op Opslaan om de gebruiker aan te maken. Herhaal deze stap voor elke gebruiker.
Want op het moment dat je een schijf moet aanwijzen laat hij niks zien.

Ik ben nogal nieuw met deze materie, omdat ik een Synology en LG-NAS gewent ben en niet een Raspberry (ik heb het niet echt nodig maar het leek mij leuk om te maken.)
Ik heb ook OVM op een andere boot-disk gezet (met een nieuwe geheugenkaart) maar dit mocht niet baten
Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft
Wat ik dus begrijp is dat:
  • OMV ziet je HDD
  • Je HDD bevat al een bestandsysteem
Frans280SL schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:33:
Hoi JukeboxBill,

Dit zou betekenen dat ik eerst mijn schijf moet formatteren??? (alhoewel hij er niet om vraagt)
Ik wilde juist deze schijf inzetten met de al aanwezige programma's (komt uit mijn oude overleden LG-NAS)
Het maakt niets uit wat ik doe ik kan deze schijf die wel gekoppeld is nergens aan toewijzen of iets mee doen, hij ziet hem verder niet.

Bijziende Raspberry :-)
[/quote]
Wat ik zie bij Opslag /Bestandsystemen is dat je er inderdaad een kunt aanmaken, maar dan formatteert hij waarschijnlijk de schijf.
[quote]
Weet je zeker dat je niet een gedeelde map wilt aanmaken? (Toegang tot rechtenbeheer -> Gedeelde Mappen) Daar kies je namelijk je HDD uit en waar deze map zich bevindt. Als je dus al een map hebt op je HDD dan kun je gewoon deze toevoegen als gedeelde map.

Deze gedeelde map kun je dan weer gebruiken in de verschillende share methoden ed.