Gigabyte 1050 ti G1 Gaming overclock settings & duurzaamheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-04 09:50
Hoi,

Ik heb enkele dagen geleden een Gigabyte GTX 1050 TI Gaming G1 videokaart gekocht en wil hem zo instellen dat ik veilig kan overclocken en redelijk het maximale eruit kan halen.

Ik gebruik op dit moment gigabyte extreme gaming om hem te overclocken.

De settings staan nu als volgt:
- GPU Clock +156 MHz
- Memory clock +1060 MHz
- GPU Voltage +25%
- Power limit +25%
- Temperature limit +0%

Ik zit nu op een behaalde gpu clock van 1924 MHz en geheugen op 8068 MHz. Als ik de gpu clock verder omhoog zet krijg ik de melding dat de videokaart driver opnieuw is ingesteld. Dit lijkt me een heel eind de Sweet spot te zijn

Ook als ik het gpu Voltage naar beneden zet dan krijg ik dezelfde melding, dus voor deze overclock settings lijkt me dit noodzakelijk.

Qua power limit maakt het niet uit of ik deze op +0 of +25% zet.

Ik vraag me nu af of dit (veel) gevolgen heeft voor de duurzaamheid en/of garantie vd kaart?

Adviseren jullie om met een gpu Voltage van +0% de max settings op te zoeken ivm veiligheid?

Overigens als ik mine met deze kaart blijft hij met deze settings stabiel en de temperatuur komt eigenlijk nooit boven de 60 graden. Hij varieert tussen de 55 en 60 zo'n beetje.

Bedankt voor jullie op en/of aanmerkingen

Edit: het systeem waarop ie draait is:
- Asus p5ql pro
- Intel e6850 (stock)
- Gigabyte GTX 1050 ti G1 Gaming 4gb
- 8 GB ddr2
- Win 7 Pro 64-bit

[ Voor 5% gewijzigd door onnaj op 29-01-2018 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

561369

De garantie van de kaart vervalt volgens mij zodra je de kaart verder pusht dan de fabrieksinstellingen. Al meende ik wel dat er één of twee vendors waren die er niet zo moeilijk over deden. Overigens is de winkel waar je de gpu gekocht hebt volgens mij het eerste aanspraakpunt wat garantie betreft, en deze zullen waarschijnlijk een overclockte gpu niet vergoeden o.i.d.

Wat betreft de invloed op je gpu m.b.t. het minen (Even kijken vanaf 6:21):
YouTube: Ask GN 67: Does Mining Hurt GPUs? Next-Gen GPU Launch?

In principe draait alles dus om temperatuur. Als je kaart tussen de 55 en 60 graden in blijft hangen, dan is een prima temperatuur. Denk niet dat je hier veel extra "schade" me gaat creëren. Als het hele swikkie maar stabiel draait.

Blijf bij minen in ieder geval je systeem schoon houden wat betreft stof, anders schiet je temperatuur omhoog en kun je de levensduur wel verkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
561369 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 16:12:
De garantie van de kaart vervalt volgens mij zodra je de kaart verder pusht dan de fabrieksinstellingen. Al meende ik wel dat er één of twee vendors waren die er niet zo moeilijk over deden. Overigens is de winkel waar je de gpu gekocht hebt volgens mij het eerste aanspraakpunt wat garantie betreft, en deze zullen waarschijnlijk een overclockte gpu niet vergoeden o.i.d.

Wat betreft de invloed op je gpu m.b.t. het minen (Even kijken vanaf 6:21):
YouTube: Ask GN 67: Does Mining Hurt GPUs? Next-Gen GPU Launch?

In principe draait alles dus om temperatuur. Als je kaart tussen de 55 en 60 graden in blijft hangen, dan is een prima temperatuur. Denk niet dat je hier veel extra "schade" me gaat creëren. Als het hele swikkie maar stabiel draait.

Blijf bij minen in ieder geval je systeem schoon houden wat betreft stof, anders schiet je temperatuur omhoog en kun je de levensduur wel verkorten.
Thanks!

Ik heb het voltage weer terug gezet en hij draait nu op 1911 MHz en het geheugen op 8008 MHz met standaard voltage.

Ik vraag me af of ze heel makkelijk eronder uit komen als je een kaart overgeklockt hebt. Ze leveren de software er zelf voor bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

561369

onnaj schreef op maandag 29 januari 2018 @ 16:14:
[...]
...

Ik vraag me af of ze heel makkelijk eronder uit komen als je een kaart overgeklockt hebt. Ze leveren de software er zelf voor bij.
Er is idd veel discussie over het verliezen van garantie d.m.v. overclocken. Er wordt namelijk ook gezegd dat het niet mogelijk is voor fabrikanten om te kijken of een kaart ooit overgeclockt is (weet zelf niet of dit waar hoor is).

Wat je je ook kunt afvragen, als je je gpu puur voor minen benut, is of de coin die je mined (en het bijbehorende algoritme) profijt heeft van overclocks. Sommige algoritmes hebben baat bij een hogere memory clock, sommige willen liever een hogere core clock. Er zijn ook algoritmes die helemaal niet profiteren van overclocks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
561369 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:54:
[...]

Er is idd veel discussie over het verliezen van garantie d.m.v. overclocken. Er wordt namelijk ook gezegd dat het niet mogelijk is voor fabrikanten om te kijken of een kaart ooit overgeclockt is (weet zelf niet of dit waar hoor is).

Wat je je ook kunt afvragen, als je je gpu puur voor minen benut, is of de coin die je mined (en het bijbehorende algoritme) profijt heeft van overclocks. Sommige algoritmes hebben baat bij een hogere memory clock, sommige willen liever een hogere core clock. Er zijn ook algoritmes die helemaal niet profiteren van overclocks.
Thanks voor je tip!

Heb even gekeken en eth mining is het beste voor mij als ik op whattomine kijk.

En je hebt gelijk dat juist voor bijv eth je beter een hogere geheugen clock kunt hebben. Alleen ik vraag me af in hoeverre het veilig is je geheugen te overclocken?

Ik heb nu mijn gpu op -400 gezet in MSI afterburner en mijn geheugen op +500.

De meeste zetten echter het geheugen op +850 tot +1000 en de power limit op 75% en gpu op -400. Ik vraag me af of dit kwaad kan en in principe juist veiliger is dan dat je de GPU overclockt?

Ik begrijp ook nog steeds niet wat die power limit exact inhoudt. Stuur je dan gewoon 75% van het normale vermogen naar de kaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

561369

Geheugen overclocken kan gewoon net zover tot je systeem niet meer stabiel loopt. Qua levensduur komt dit volgens mij ook grotendeels weer neer op de temperatuur waar de memory chips op lopen.

Het verhogen van de power limit geeft je kaart de vrijheid om meer vermogen (watt) te trekken dan normaal. Dit kan helpen om je systeem stabiel te krijgen op hogere overclocks. Gezien je je core clock omlaag haalt, zal het vermogen dat je trekt met een memory overclock wel meevalle (vermoed ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
561369 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:06:
Geheugen overclocken kan gewoon net zover tot je systeem niet meer stabiel loopt. Qua levensduur komt dit volgens mij ook grotendeels weer neer op de temperatuur waar de memory chips op lopen.

Het verhogen van de power limit geeft je kaart de vrijheid om meer vermogen (watt) te trekken dan normaal. Dit kan helpen om je systeem stabiel te krijgen op hogere overclocks. Gezien je je core clock omlaag haalt, zal het vermogen dat je trekt met een memory overclock wel meevalle (vermoed ik).
Het gekke is dat ze dus het geheugen echt heel erg flink overclocken, dik +850 Mhz en power limit juist dan naar beneden halen op ca 75%. Als ik het goed begrijp is het verbruik op de GPU zodaning lager als je hem flink onder clockt dat je het geheugen procentueel veel meer kunt verhogen en dan dus nog energie bespaart?

Ik ga het eens testen op een iets hogere setting dan qua geheugen, bijv die 850 Mhz. Ik zit dan op bijna 15 Mh/s ipv 13.8 en dat is best een groot verschil
Pagina: 1