router gezocht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-04 07:21
Ik zoek een?
Ik zoek een router die ook de functie van macadressen ondersteund. Het gaat om een thuis netwerk dat via een kpn modem op internet is aangesloten. De router staat 4 verdiepingen boven de modem, waar ook onze 2 game PC's staan. Die willen we bekabeld aansluiten. Daarnaast moet een 3de PC komen om met verschillende server software to oefenen, mijn partner doet een opleiding op dit gebied... Zij heeft ook al een router uitgezocht, maar je laat een student toch ook geen hart operatie uitvoeren? :) Daarnaast moet de router ook een set telefoons, tablets en laptops ondersteunen via WiFi. De nieuwe router vervangt er 1 van netgear.

Wat is je budget?
Ik hoop rond de 100 Euro uit te geven. Maar ik wil natuurlijk vooral iets dat super werkt, waar mijn partner vrolijk mee kan oefenen en wij prima mee kunnen gamen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken
In de omgeving zoals hier boven. Wij gebruiken dat ding voor alles. Gamen, Netflix,
itvonline, browser, mailen enzo. Daarnaast moet het een goede simulatie kunnen geven van een zakelijke omgeving. Wij willen graag dual band, 5ghz, 2.4ghz en minimaal ethernet 1gbits.

Als ik rare dingen heb gezegd hierboven dan komt dat omdat ik iemand probeer na te praten.

Saskia heeft die 58u uitgezocht, ik heb die andere erbij gezet. Waarom die ene en niet die andere?

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus RT-AC58U€ 84,89€ 84,89
1Asus RT-AC66U Zwart€ 115,-€ 115,-
1Asus RT-AC1200G Plus€ 73,70€ 73,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 273,59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

De enige router in dat rijtje zou voor mij de AC66U zijn omdat de andere gewoon basismodellen zijn en ik een router wil waarop ik ook andere firmware kan installeren. Op de die AC66U kun je bijvoorbeeld de bekende alternatieve firmware van Merlin installeren.

Maar goed de AC66U is nu al een verouderd model. Leg 20 euro bij en koop de Asus AC68U of de Netgear R7000. Beide bevatten dezelfde chipsets en worden hier ook goed beoordeeld.

Ik ben zelf erg tevreden over de combi Asus router + Merlin firmware.

[ Voor 13% gewijzigd door Frostbite op 29-01-2018 08:46 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14
TP-Link Archer C2600
  • Qualcomm hardware
  • Dual-band 802.11a/b/g/n/ac
  • 4x4 MIMO
  • Multi-user MIMO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
dank beide! @Balance een nieuwe term, wat is MIMO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
MIMO staat voor Multiple-Input Multiple-Output. Hierbij worden meerdere data-streams tegelijkertijd naar apparaten verstuurd, waardoor de snelheid en het bereik toeneemt. Bijna alle routers ondersteunen 2x2 MIMO, de iets duurdere 3x3 en de nieuwe dure 4x4.

Multi-user MIMO is een variant waarbij die data-streams ook naar meerdere apparaten tegelijk kunnen worden gestuurd. Een 4x4 MIMO router kan dan bijvoorbeeld 2 streams naar een smartphone en 2 streams naar een laptop tegelijk sturen. De apparaten moeten dit dan wel ondersteunen.

Voor je laptop kan ik de Intel Wireless-AC 9260 aanraden (€16 op AliExpress), de nieuwste wifi-kaart van Intel. Ondersteunt multi-user MIMO en heeft gelijk Bluetooth 5. Kijk wel even of je een M.2 aansluiting hebt (zie afbeelding 9260).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Frostbite schreef op maandag 29 januari 2018 @ 08:45:
Maar goed de AC66U is nu al een verouderd model. Leg 20 euro bij en koop de Asus AC68U
66 & 68 zijn vergelijkbare modellen met dien verstande dat de 66 een aanzienlijke zwakkere CPU heeft en minder RAM/Flash.

Ik zou een 68U adviseren in dit geval; deze gaat goed om met resources, heeft net wat meer mogelijkheden qua configuratie (ook via de CLI) dan de 66 en voor de prijs hoef je het inderdaad niet te laten.

Merlin erop zetten, betreffende topics (op GoT) en bijbehorende documentatie lezen en je hebt een router die nog wel een tijdje mee kan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:58
MAX3400 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:11:
66 & 68 zijn vergelijkbare modellen met dien verstande dat de 66 een aanzienlijke zwakkere CPU heeft en minder RAM/Flash.
Revisie B1 van de AC66U is gewoon een AC68U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Balance schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:08:
MIMO staat voor Multiple-Input Multiple-Output. Hierbij worden meerdere data-streams tegelijkertijd naar apparaten verstuurd, waardoor de snelheid en het bereik toeneemt. Bijna alle routers ondersteunen 2x2 MIMO, de iets duurdere 3x3 en de nieuwe dure 4x4.

Multi-user MIMO is een variant waarbij die data-streams ook naar meerdere apparaten tegelijk kunnen worden gestuurd. Een 4x4 MIMO router kan dan bijvoorbeeld 2 streams naar een smartphone en 2 streams naar een laptop tegelijk sturen. De apparaten moeten dit dan wel ondersteunen.

Voor je laptop kan ik de Intel Wireless-AC 9260 aanraden (€16 op AliExpress), de nieuwste wifi-kaart van Intel. Ondersteunt multi-user MIMO en heeft gelijk Bluetooth 5. Kijk wel even of je een M.2 aansluiting hebt (zie afbeelding 9260).

[video]
Dank voor je uitgebreide uitleg. Hopelijk heb ik dis ook begrepen. Als ik een Chrome cast gebruik vanaf mijn telefoon (twitch.tv bijvoorbeeld), dan krijg ik eindelijk normaal beeld?

Ik zie een voorkeur voor die asus 68ac. Is dat omdat ik alleen Asus modellen heb geselecteerd, of is Asus gewoon populair op het moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

PeterGamer schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:24:
[...]

of is Asus gewoon populair op het moment?
De developer van Merlin op https://asuswrt.lostrealm.ca/ is gewoon erg aktief met het doorontwikkelen van de firmware. Hierdoor het je regelmatig optimalisaties en security-updates :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom niet deze?

Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router

Of eventueel zijn grote broer:
Ubiquiti EdgeRouter 4
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter 4

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

+
Daarnaast moet de router ook een set telefoons, tablets en laptops ondersteunen via WiFi.
Een EdgeRouter + AC-lite is aanzienlijk duurder dan een AC68U ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MAX3400 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:38:
[...]

+

[...]

Een EdgeRouter + AC-lite is aanzienlijk duurder dan een AC68U ;)
Klopt, maar het is ook een heel fijne taakscheiding die prettiger werkt dan een enkele AC68U.
De AC68U doet het best prima maar voor een beetje meer geld heb je router/firewall gescheiden van je AP. (En dan kun je voor een redelijk bedrag ook nog eens een beter AP kopen, zoals de Ubiquiti AP's.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

unezra schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:40:
[...]

Klopt, maar het is ook een heel fijne taakscheiding die prettiger werkt dan een enkele AC68U.
+
k hoop rond de 100 Euro uit te geven.
Jouw voorgestelde Edge + 1 AC-Lite zit daar al zeeeer grof overheen.

Ben blij dat jouw oplossingen, zoals ik in veel topics teruglees, allemaal goed werken maar een Edge is niet 1-2-3 out of the box geconfigureerd. Een AC68U is wat dat betreft "vriendelijker", zeker als er geen noodzaak lijkt te zijn voor VLANs (tenminste, uit de startpost haal ik vooralsnog niet dat er IPTV en VOIP van KPN wordt afgenomen of moet worden gerouteerd naar de zoveelste etage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MAX3400 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:45:
[...]

+

[...]

Jouw voorgestelde Edge + 1 AC-Lite zit daar al zeeeer grof overheen.
Voor verschillende waardes van "grof". :)
Procentueel gezien, ja, is het meer dan 1.5x zo veel. Absoluut gezien is het €61,- voor een oplossing die in alle opzichten beter is dan een RT-AC66U (met een pricetag van €115,- dus "maar" €46 goedkoper dan mijn oplossing.)

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 74,-€ 74,-
1Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router€ 87,91€ 87,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 161,91
Ben blij dat jouw oplossingen, zoals ik in veel topics teruglees, allemaal goed werken maar een Edge is niet 1-2-3 out of the box geconfigureerd. Een AC68U is wat dat betreft "vriendelijker", zeker als er geen noodzaak lijkt te zijn voor VLANs (tenminste, uit de startpost haal ik vooralsnog niet dat er IPTV en VOIP van KPN wordt afgenomen of moet worden gerouteerd naar de zoveelste etage).
Klopt. Zo'n Asus router is eenvoudiger. Dus dat is zeker een overweging. Het hangt een beetje van de kennis van zaken van TS af of het bruikbaar is of niet. Voor het prijsverschil zou ik het iig niet laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@unezra Gigantisch fan van UBNT, maar als je niet meerdere AP’s gebruikt totale overkill. In dit geval gewoon lekker voor consumentenspul gaan, voor wie het bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Balance schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:59:
@unezra Gigantisch fan van UBNT, maar als je niet meerdere AP’s gebruikt totale overkill. In dit geval gewoon lekker voor consumentenspul gaan, voor wie het bedoeld is.
Daar ben ik het niet mee eens.
UBNT is semi-consumentenspul. (Werkelijk profi spul zoals Aruba betaal je best rap het 10-voudige per AP voor.)

Voor relatief weinig geld kun je je WiFi en je router scheiden.

Die Asus werkt prima, ik heb d'r een paar jaar mee gewerkt maar vind het niet vergelijkbaar met de UBNT combinatie die ik nu heb. Het is ook een systeem dat erg eenvoudig uit te bereiden is. TS heeft als ik het goed intepreteer een huis van 4 verdiepingen. Het is dan überhaupt de vraag of je het wel gaat redden met 1 AP.

Modem en router beneden, AP op de 5e verdieping en uitbreiden waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
hmm... gezellig die discussies! PC componenten uitzoeken was makkelijker. :)

iptv en voip staan voor mijn alles in 1 pakket? Ja, dat hebben we. De TV staat op laag 2, maar er gaat een aparte kabel van laag 1, waar zo'n kpn modem met router functie staat naar de TV. Die gaat dus buiten de nieuwe router om. Hoewel we wel telefonie afnemen van kpn gebruiken we dat niet, ten minste anders dan mobiel. Zit dus ook niet op die router.

VPN: mijn vrouw appte mij net dat zij nog meer wilde specificeren en uitbreiden. Ik heb haar wel gehoord over VPN dingetjes? Die zitten ook in haar opleiding. Wellicht dat ze ook wat wil toevoegen vandaag :)

Verder klinkt het alsof we een groot huis hebben nu, niet dus. Het is ongeveer 85m2 verdeeld over 3 verdiepingen, op de 4de laag, begane grond heb ik alleen de voordeur, een meter kast en een trap.

De router komt echt op de 4de laag, daar staan namelijk de PC's en hebben we dus de split nodig naar onze game PC's.

Een AP is een access point, toch?

Wellicht dat Saskia prima in staat is een complexe router in te stellen, ik in ieder geval niet. Ik ben voor plug en play... beide zou perfect zijn.

De software van Merlin komt ipv de firmware? Zijn hier instructie video's voor?

Op zich vind ik 170 voor een router (combinatie) best veel. Maar als dat Saskia kan helpen met proberen enzo voor de opleiding, dan is het een druppel op een gloeiende plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Ik Saskia de vrouw van Peter zal proberen het een en ander te specifiseren.
Ik ben net gestart met een opleiding voor netwerk beheer.... En heb nog niet heel veel kaas gegeten van deze dingen..... erg interessant wat jullie mij vertellen. Dank daar voor.
Mijn eisen met prioriteiten zijn.....
Een Gigabit ethernet verbinding.
De Ethernet verbinding is voor ons ver uit het belangrijkste... we zijn beide gamers die bekabeld aan de router zitten er moet dus een soepele verbinding zijn voor 2 game pc inkomend internet 82 mbps download. graag willen we een router die ook als extra fire wall fungeert.
Ik heb gevonden dat er Gigabit ethernetverbinding bestaat is er hier variatie in de snelheid?
Ik zou graag een 3 verbinding willen op de router voor een nas of netwerk computer.... maar dit is geen must.
ook een pre simultanius dualband maar de vaste verbinding heeft ook hier weer de voorkeur.
het mimo is zeker mooi maar het is niet zo dat we gamen of films streamen over de wifi.
Processing kracht .... ja dat is er wel een belangrijk punt idd.
Ik heb nu naar asus gekeken idd omdat er veel updates lijken te zijn en de prijs/kwaliteit goed lijkt maar ik sta open voor andere opties.
Nog een vraag het gaat voor ons beide echt om smooth gaming maken gaming routers echt het verschil?
iemand ervaring ?????
sry als niet alles correct is ... maar kom idd net kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Grappig, aan de ene kant is een Asus router het meest snel inzetbaar en gebruiksvriendelijk, aan de andere kant zou een EdgeRouter of desnoods een dual-NIC pfSense machine een leuker speeltje zijn. Tenminste, mits de opleiding van de dame dusdanig op orde / gevorderd is dat zaken als VLAN's, CLI/SSH geen onbekende materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

@Verwijderd
Als ik het zo lees zou ik je adviseren om de Asus ac66 of ac68 te pakken en die te configureren. Kun je later na je opleiding altijd nog een Uniquiti ding aanschaffen.

Gigabit ethernet zit tegenwoordig om iedere router en dus ook op de AC66 en AC68.
Wat je/jullie ook zouden kunnen doen is de rotuer op de begane grond plaatsen en daar waar jullie pc's staan netjes een 4 of 8 poorts switch neer kunnen leggen voor de Game-PC's. Ze kunt dan even kijken of je boven ook Wifi signaal hebt en daar een AP neerzetten. (of een tweede router ingesteld als Accesspoint).

Beneden heb je dan je router wifi en boven (zolder?) heb je dan wifi signaal van je Accesspoint (of tweede router). Dat ligt er dus even aan of je boven nog goed signaal hebt.

Voor gaming hoef je niet speciaal een aparte gaming router te kopen. Dat is zonder van het extra geld en je merkt er echt niets van.

@PeterGamer
De Merlin firmware is een alternatieve firmware (lees software) voor Asus routers. Die kun je op dezelfde manier installeren als de officiële firmware en bevat meestal wat meer opties. Asus werkt samen met deze ontwikkelaar omdat Asus vaak ook dingen overneemt van de Merlin firmware.

@MAX3400 Inderdaad gezien haar reactie denk ik dat een Ubiquiti opstelling voor nu even iets te technisch is. Op de Asus is het allemaal gebruiksvriendelijker. Misschien dat ik zelf ook ooit nog eens overstap naar zo'n setje maar voorlopig draait alles stabiel en vlot.

[ Voor 11% gewijzigd door Frostbite op 29-01-2018 16:55 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Waarom komen jullie steeds terug op het idee de router op de begane grond te plaatsen, daar gebeurt in principe niets, dan behalve dat daar ook de modem staat, heeft dat dan wel nut?

Ik vermoed zomaar dat jullie daar wat mee willen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Frostbite dankje voor je verhaal ja ik moet nog veel leren basis boek nu binnen paar maanden hoop ik windows R12 diploma. Een switch is inderdaad iets wat ik heb overwogen.. onze ap en kpn modem zitten beneden in de meter kast I betwijfel of de wifi op zolder dan nog top is... modem kpn router hangen dus beneden waar ik geen wifi nodig heb. Wat zou het voordeel zijn van het plaatsen van de router beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

PeterGamer schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:36:
Waarom komen jullie steeds terug op het idee de router op de begane grond te plaatsen, daar gebeurt in principe niets, dan behalve dat daar ook de modem staat, heeft dat dan wel nut?

Ik vermoed zomaar dat jullie daar wat mee willen zeggen.
Maak eens een netwerktekening...

Over het algemeen (nadruk), wil je je router / firewall / DHCP / etc zo dicht mogelijk tegen je WAN-verbinding plaatsen. Exact de reden dat modem/router van <random ISP> ook altijd zo dicht mogelijk bij de inkomende aansluiting wordt neergezet (Ziggo op je kabel, ADSL zo dicht op je ISRA-punt).

Ik ben benieuwder nu geworden hoe jullie netwerk eruit ziet vanaf het inkomende punt, het modem en alles daarachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Bedoel je zoiets als dit plaatje?

hmm.... helaas ik kan geen plaatjes toevoegen op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

PeterGamer schreef op maandag 29 januari 2018 @ 18:15:
Bedoel je zoiets als dit plaatje?

hmm.... helaas ik kan geen plaatjes toevoegen op dit forum.
Jawel. :) Kan.
Forum FAQ #images

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Hmm... Ik vond alleen mogelijke links, en later een karma store.. en pas veel later dat ik het fotoalbum dien te activeren :D

Netwerk PeterSaskia

@MAX3400 Zoiets?

[ Voor 46% gewijzigd door PeterGamer op 29-01-2018 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Yup, helemaal goed @PeterGamer & @Verwijderd

Heb ik meteen een paar vragen
  1. Jullie hebben en willen op zolder geen TV van KPN?
  2. Hebben/hadden jullie met de NetGear soms geen issues met online gaming en dan voornamelijk issues met NAT / portforwards
Laat ik het zo zeggen: als je de NetGear wil vervangen maar de KPN modem wil laten bestaan, is er een kleine mogelijkheid dat als je de nieuwe router ook wil laten routeren, dat je issues krijgt met dubbel NAT (eerst KPN, daarna nieuwe router) wat weer impact heeft op de vlekkeloze verbinding op zolder. Het is namelijk "not done" om zowel bij de ISRA een router te hebben en dan op zolder een aparte router.

Wil je de modem/router beneden volledig vervangen, ervanuitgaande dat je daadwerkelijk een ISRA hebt, heb je dus ADSL met IPTV. Dat houdt in dat als je het modem beneden zou willen vervangen, dat je een xDSL-router moet aanschaffen en voor zover ik weet (maar iemand weet het vast beter), zijn de eerdere genoemde Asus en Ubiquiti niet afdoende. Je moet dan een nieuw modem/router met xDSL WAN-poort zoeken. Boven zou je dan de NetGear kunnen vervangen voor een AC66U in AP-modus voor zowel wired als wireless networking.

Heb je ISRA ingetekend maar heb je toch glasvezel (dus een UTP-kabel in de bestaande modem/router), dan zou ik je aanraden om wel de AC68U in te zetten, het modem beneden te vervangen hierdoor en dan de NetGear boven alsnog te vervangen voor een AC66U in AP-modus.

Twijfelachtig verhaal... Als je het pad van @unezra wil volgen, wordt het nog lastiger. De EdgeRouter moet dan direct achter het modem beneden. Het modem in bridge laten zetten. De Edge een VLAN (of meerdere) naar de huiskamer laten trekken en 2 VLAN's naar boven. En dan boven alsnog een switch/AP neerzetten zoals de AC66U.

Voorlopig heb ik het vooral over Asus maar dat is meer omdat ikzelf de mogelijkheden van dat ding weet. Ongetwijfeld zijn er overige merken die ook voldoen maar misschien dat anderen hier iets meer over te zeggen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
MAX3400 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 20:21:
Yup, helemaal goed @PeterGamer & @Verwijderd

Heb ik meteen een paar vragen
  1. Jullie hebben en willen op zolder geen TV van KPN?
  2. Hebben/hadden jullie met de NetGear soms geen issues met online gaming en dan voornamelijk issues met NAT / portforwards
Nee, wij hebben geen TV op zolder. Wij gebruiken itvonline.nl van KPN via onze PC's op zolder of tablet oid "boven", gewoon een internet versie. Huiskamer (TV en WiFi)(2), boven (WiFi) (3), zolder (PC's en WiFi) (4) en onderaan de trap (IS/RA en modem) (1) :D Is dat meer beeldend?

Nee, wij hebben geen issues met gaming. Overigens heb ik geen idee wat NAT/portforwards zijn. Als ik het absoluut zou merken, dan dus nee :) Achter een ziggo router werkte het gewoon niet, zonder die router functie uit te laten zetten.
Laat ik het zo zeggen: als je de NetGear wil vervangen maar de KPN modem wil laten bestaan, is er een kleine mogelijkheid dat als je de nieuwe router ook wil laten routeren, dat je issues krijgt met dubbel NAT (eerst KPN, daarna nieuwe router) wat weer impact heeft op de vlekkeloze verbinding op zolder. Het is namelijk "not done" om zowel bij de ISRA een router te hebben en dan op zolder een aparte router.

Wil je de modem/router beneden volledig vervangen, ervanuitgaande dat je daadwerkelijk een ISRA hebt, heb je dus ADSL met IPTV. Dat houdt in dat als je het modem beneden zou willen vervangen, dat je een xDSL-router moet aanschaffen en voor zover ik weet (maar iemand weet het vast beter), zijn de eerdere genoemde Asus en Ubiquiti niet afdoende. Je moet dan een nieuw modem/router met xDSL WAN-poort zoeken. Boven zou je dan de NetGear kunnen vervangen voor een AC66U in AP-modus voor zowel wired als wireless networking.

Heb je ISRA ingetekend maar heb je toch glasvezel (dus een UTP-kabel in de bestaande modem/router), dan zou ik je aanraden om wel de AC68U in te zetten, het modem beneden te vervangen hierdoor en dan de NetGear boven alsnog te vervangen voor een AC66U in AP-modus.
99% zeker een IS/RA aansluiting. Het is namelijk een koperdraad en geen glasvezel. Dat kennen ze hier in Den Haag nog maar amper. Tot de wijkkast ligt er glasvezel, vanaf de wijkkast naar mijn huis ligt koper. Ik ben de laatste op de lijn, maar de afstand is rond de 70 meter, vandaar dat we toch 70-80 Mbps download, 27 Mbps upload met een ping van 9-10 halen volgens speedtest.net. We hebben niet het voornemen dat ding van KPN te vervangen. We zoeken alleen een nieuwe oplossing voor die netgear met misschien wat uitbreiding.

Oh, ik vergeet helemaal te melden dat er op de WiFi op zolder ook nog een hp alles in 1 printer staat met e-print functie. (K... minder prettig ding, verliest steeds de verbinding.

Lang lang geleden hadden we wel altijd ellende met de Ziggo router. Ziggo heeft toen voor ons de router functie uitgezet (bridge functie?). Met iedere update moest dat vervolgens weer gebeuren... Nee hoor, ligt niet aan onze apparatuur, laten we eerst wat testen. *zucht* Zet nou gewoon die router functie uit...
Twijfelachtig verhaal... Als je het pad van @unezra wil volgen, wordt het nog lastiger. De EdgeRouter moet dan direct achter het modem beneden. Het modem in bridge laten zetten. De Edge een VLAN (of meerdere) naar de huiskamer laten trekken en 2 VLAN's naar boven. En dan boven alsnog een switch/AP neerzetten zoals de AC66U.
Naar elke kamer ligt 1 kabel... ik betwijfel of daar nog wat bij zou passen, het zijn maar dunne buisjes. Is daarmee de EdgeRouter oplossing van de baan?
Voorlopig heb ik het vooral over Asus maar dat is meer omdat ikzelf de mogelijkheden van dat ding weet. Ongetwijfeld zijn er overige merken die ook voldoen maar misschien dat anderen hier iets meer over te zeggen hebben.
Weet je, Saskia heeft het ook steeds over Asus, wij zijn dus niet tegen.

Ik zou iedereen willen taggen om aandacht te trekken, maar dat voelt een beetje opdringerig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
@MAX3400 @Balance @Frostbite @unezra De ITer op mijn werk die komt met nog een ander idee en dat ik een Draytek, kan gewoon aan de gang als plug and play maar kan ook in gesteld en aangepast worden zoals een Cisco router. Hij geeft ook aan dat ik die gewoon op zolder zou kunnen plaatsen. Kennen jullie dat merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:52
Waarom wil je eigenlijk een router? Zijn er dingen die je wil die t doosje van KPN niet kan?

Het kan dat ik je uitleg verkeerd lees, maar volgens mij ben je er met een fatsoenlijke switch en een accespoint al.
DHCP en t routeren laat je lekker door t KPN doosje doen, wifi op dat ding kun je eventueel nog uitschakelen als je op die plek er geen gebruik van maakt. Sluit een switch met voldoende poorten aan op je zolder en steek hier een fatsoenlijk accespoint op in voor je wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ik denk dat gastje een heel goed punt heeft. Gewoon lekker de bestaande KPN-modemrouter blijven gebruiken en er een extra access point aan hangen op een zo centraal mogelijke plek in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
@gastje01

Gaat die switch op zolder dan doen wat ik ervan verwacht, welke invloed heeft dat op de snelheid en is het even leuk?

[ Voor 15% gewijzigd door PeterGamer op 01-02-2018 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:52
Wat jij er van verwacht? Geen idee. Als je gewoon een normale stabiele verbinding verwacht, dan zeker, wil je alles aan kunnen passen en iedere avond iets te klooien hebben? Dan niet.

Een switch is in dit geval niets anders dan een 'slimme' stekkerdoos. De enige taak die ie in jouw netwerk krijgt is verbinding tussen jouw modem/router van je provider en je devices verzorgen. Hij heeft in die zin geen invloed op de snelheid omdat je internetverbinding hier de beperkende factor is. Voor rond de 30-40 euro heb je deze: pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) 1 kabel naar je modem (beneden), 1 naar een (nog aan te schaffen) accespoint voor je wifi, hou je er nog 6 over voor andere apparaten zoals je computers, een console of je tv.

Omdat een switch verder niks aan routing doet zit je niet met NAT achter NAT en kun je alle poorten gewoon netjes vanuit je KPN doos forwarden als je dat zou willen.

Qua wifi kun je meer kanten op, de vraag is dan ook wat je wensen/eisen op dit gebied zijn. KPN verkoopt een prima Accespoint voor 50e. https://www.kpn.com/wifi-versterker.htm, ook verkrijgbaar voor niet KPN klanten. Ondanks dat de site het over een versterker heeft, gaat het hier wel degelijk om een accespoint. Wil je wat meer te klooien hebben en kennis maken met centraal managed spul, dan kun je wellicht eens naar Unifi (AC-Lite of AC-Pro bijvoorbeeld) kijken. Vrij budget-vriendelijke oplossing met toch voldoende mogelijkheden om alles naar wens aan te passen.

Mocht je uiteindelijk toch weer iets te spelen willen, dan kun je er altijd nog voor kiezen om je KPN router volledig te vervangen, maar ik heb nog niet 1 argument langs zien komen waarom dit voor jou een goede/noodzakelijke stap zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterGamer
Mochten jullie het nog interessant vinden: we hebben een Asus RT AC68U gekocht gisteren en vandaag in gebruik genomen. WoW wat een verbetering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

PeterGamer schreef op zondag 1 april 2018 @ 19:58:
Mochten jullie het nog interessant vinden: we hebben een Asus RT AC68U gekocht gisteren en vandaag in gebruik genomen. WoW wat een verbetering!
Vind het niet interessant (MAX3400 in "router gezocht") ;)

Gefeliciteerd met je aankoop in ieder geval; let even goed op je Asus-firmwares (regelmatig updaten door zelf online te zoeken) en/of over op Merlin via https://asuswrt.lostrealm.ca/

Pagina: 1