Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Mijn setup is als volgt quadral platinum m4 front speakers (zuilen) quadral platinum center en actieve sub 88 van quadral . Quadral bookshelf rear speakers. Mijn versterker is de marantz sr 5007 die ik in biamp heb aangesloten naar mijn frontspeakers van 140 watt rms.de uitgang per poort volgens spec van de marantz is 100 watt .

Hoe kan ik meer power op mijn fronts krijgen en is dit hoorbaar.
De versterker valt wel eens van zelf uit als ik op meer vermogen draai en is zo warm dat je er een ei op kunt bakken ondanks dat ik mijn kast aan de achterkant helemaal open heb gewerkt en een lichte koeler heb ingebouwd.

Wat zouden julie doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToTheBone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-08 07:52
Lijkt me dat er iets mis is met je setup... dat zou M.I. prima moeten functioneren!

Draai je op erg hoog volume als de versterker zo warm wordt?

Is de bekabeling goed in orde? Geen uitstekende draadjes bij de terminals die mogelijk kortsluiting maken? Je hebt voor het bi-ampen toch wel de bruggen tussen hoog en laag op de speakerterminals verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:59
Let niet te veel op het vermogen. Als je in de specs duikt dan haalt de SR5007 inderdaad "100 Watt op 8 ohm, 20 Hz - 20 kHz bij 0,08% THD. Echter, jij stuurt zeven kanalen aan, dus dan zakt het vermogen nog verder in. Maar al zou je de helft overhouden dan zou je meer dan genoeg volume over moeten houden met speakers die een gevoeligheid van 90 dB hebben. Heb je een dB-meter bij de hand? Hoe hard speelt je set? Heb je ook problemen als je in 2.0 stereo speelt? Kast aan de achterzijde open is een goed begin, maar hoe veel ruimte heb je aan de bovenzijde? Daar wil de warme lucht als eerste weg, als je daar geen of zeer weinig ruimte hebt dan houd je problemen.

Als je echt meer vermogen wilt dan zal je moeten werken met een losse eindversterker. Let alleen wel dat een eindversterker van 200 Watt haast niets brengt ten opzichte van 100 Watt. Als je voor het oor naar dubbel zo hard wilt (+10 dB) zal je tien keer zo veel vermogen nodig hebben.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2018 @ 08:07:
Beste lezer,

Mijn setup is als volgt quadral platinum m4 front speakers (zuilen) quadral platinum center en actieve sub 88 van quadral . Quadral bookshelf rear speakers. Mijn versterker is de marantz sr 5007 die ik in biamp heb aangesloten naar mijn frontspeakers van 140 watt rms.de uitgang per poort volgens spec van de marantz is 100 watt .

Hoe kan ik meer power op mijn fronts krijgen en is dit hoorbaar.
De versterker valt wel eens van zelf uit als ik op meer vermogen draai en is zo warm dat je er een ei op kunt bakken ondanks dat ik mijn kast aan de achterkant helemaal open heb gewerkt en een lichte koeler heb ingebouwd.

Wat zouden julie doen?
Je verhaal is nog niet compleet volgens mij: je schrijft bi-amp, maar wat is je 2e amp dan?

Waarom wil je meer power hebben? Gaat het niet hard genoeg? Met enkele watts kun je normaal wel een flinke ruimte vullen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:09
Meestal geeft de receiver een lichtsignaal in een bepaald patroon als deze uitvalt. De betekenis daarvan kun je dan weer terugvinden in de handleiding.

Het zou de warmte kunnen zijn (denk hierbij ook aan stof in de receiver), maar het kan ook zomaar een niet goed zittende speakeraansluiting zijn. Controleer beiden even, er mogen geen draadjes naast de terminals zitten. Ik heb zelf eens gehad dat de receiver uitviel toen ik de kabels op de grond had liggen en het volume verhoogde. Hoe het precies is gekomen weet ik nog steeds niet, maar ook zonder aansluiting kunnen er dus problemen optreden.

Als het echt de warmte is en de receiver is vanbinnen schoon, dan zou je er kleine cpu fans op kunnen zetten. Dat ik heb zelf gedaan en werkt als een trein. Ik heb er verder een goedkope thermostaat-schakelaar tussengezet zodat de fans pas beginnen te draaien boven een bepaalde temperatuur en weer stoppen onder lagere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

Ik had een keer een versterker die uitviel omdat er een speaker kabel nog maar aan 1 adertje hing. Dat is natuurlijk zo ongelooflijk veel weerstand dat de amp erg heet wordt of simpelweg meteen in protect schiet bij een wat hoger volume. Ik zou dus eerst even je bekabeling checken en daarna wat actiever coolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToTheBone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-08 07:52
PageFault schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:57:
Je verhaal is nog niet compleet volgens mij: je schrijft bi-amp, maar wat is je 2e amp dan?
Veel surround receivers kunnen als niet alle kanalen gebruikt worden versterkerkanalen die niet gebruikt worden voor surround inzetten om de frontkanalen te bi-ampen. Mijn Yamaha RX-V767 kan dat, Ik heb de details van de genoemde Marantz niet opgezocht maar ga er gezien de originele vraag van uit dat die dat ook kan.
PageFault schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:57:
Waarom wil je meer power hebben? Gaat het niet hard genoeg? Met enkele watts kun je normaal wel een flinke ruimte vullen.....
Yenthe84 geeft aan dat de versterker soms uitvalt (door oververhitting?).... ik ga er vanuit dat dat het grootste probleem is.
Mikayu schreef op maandag 29 januari 2018 @ 23:15:
Ik had een keer een versterker die uitviel omdat er een speaker kabel nog maar aan 1 adertje hing. Dat is natuurlijk zo ongelooflijk veel weerstand dat de amp erg heet wordt of simpelweg meteen in protect schiet bij een wat hoger volume. Ik zou dus eerst even je bekabeling checken en daarna wat actiever coolen
Dat is een erg onlogisch verhaal. Een hoge weerstand is voor een versterker juist erg gemakkelijk en deze zal daardoor juist NIET heet worden. De aders die niet goed vastzaten zullen wel ergens kortsluiting hebben gemaakt wat dan de daadwerkelijke oorzaak is van het heet worden en in de beveiliging gaan. Daarnaast zal de weerstand bven een heel kort stukje dun koper niet zo enorm hoog zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door ToTheBone op 30-01-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Als de versterker uitvalt, dan zijn er 2 opties: of je laat deze repareren omdat deze stuk is of je koopt een versterker gerenomeerd merk in plaats van een budget ding...

Blijft de vraag over: welke amp wordt gebruikt voor de bi-amp opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Een budget ding? Ik vind een Marantz van 600 euro geen budget ding hoor. Een versterker is geen rocket science, dat zou gewoon perfect moeten werken.

Ik zou nog eens een goed kijken naar dat Bi amp gebeuren, want zo als ik het lees gebruik je inderdaad een vrije uitgang (denk een extra surround uitgang?) om je speakers bi amp aan te sturen. Maar ondersteunt de versterker dit wel (en is dit in te stellen ergens) en heb je de speakers juist aangesloten.

Je kunt de fronts ook even normaal aansturen en kijken of dat iets uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Dirk33 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:42:
Een budget ding? Ik vind een Marantz van 600 euro geen budget ding hoor. Een versterker is geen rocket science, dat zou gewoon perfect moeten werken.

Ik zou nog eens een goed kijken naar dat Bi amp gebeuren, want zo als ik het lees gebruik je inderdaad een vrije uitgang (denk een extra surround uitgang?) om je speakers bi amp aan te sturen. Maar ondersteunt de versterker dit wel (en is dit in te stellen ergens) en heb je de speakers juist aangesloten.

Je kunt de fronts ook even normaal aansturen en kijken of dat iets uit maakt.
Het is anders verre van high-end. Maar voordat we gaan moddergooien: zoals jij aangeeft: geen rocket science, dus het moet probleemloos werken. Doet het dat niet, dan de garantie aanboren.

Afstappen van bi-amping lijkt me een goede om dat deel uit te sluiten.Bi-amping met 1 amp is niet echt bi-amping....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Het gaat er bij Bi-amping zover ik weet vooral om dat de speaker de crossover niet meer hoeft te doen maar dit vanuit de amp al los wordt aangestuurd. Of je dat dan wel of niet met meer versterkers doet is keus twee. Als je versterker van een betere kwaliteit is dan je speakers kan je dat overwegen, als je speakers beter zijn dan je versterker zou ik het lekker aan de speakers overlaten :)

Anyhow, lijkt ook mij een aansluitprobleem. Sluit de hele handel eens zonder bi-ampen aan en check of je niet een impedantieinstelling op de versterker hebt die niet klopt met je speakers. Check of alle draden goed zitten en probeer nog eens. Warm worden kan altijd, uitvallen lijkt me erg raar.

Qua vermogen kan die Marantz zo te lezen 100 watt bij twee kanalen dus met 5 speakers waarvan je er twee Bi-amped hou je ~7 x 25 watt over ofzo, als de impedantie ideaal is, en dat zal hij niet zijn. Meer dan zat in ieder geval. Watts zijn overrated ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
PageFault schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:34:
Als de versterker uitvalt, dan zijn er 2 opties: of je laat deze repareren omdat deze stuk is of je koopt een versterker gerenomeerd merk in plaats van een budget ding...

Blijft de vraag over: welke amp wordt gebruikt voor de bi-amp opstelling?
Of de TS sluit eerst van aansluit problemen uit voordat we concluderen dat het stuk is of dat het ligt aan dat je te weinig geld hebt uitgegeven.

Biampen met de plaatjes nog tussen HF en LF gaat misschien wel mis bijv.
Jheroun schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:50:
Het gaat er bij Bi-amping zover ik weet vooral om dat de speaker de crossover niet meer hoeft te doen maar dit vanuit de amp al los wordt aangestuurd. Of je dat dan wel of niet met meer versterkers doet is keus twee. Als je versterker van een betere kwaliteit is dan je speakers kan je dat overwegen, als je speakers beter zijn dan je versterker zou ik het lekker aan de speakers overlaten :)

Anyhow, lijkt ook mij een aansluitprobleem. Sluit de hele handel eens zonder bi-ampen aan en check of je niet een impedantieinstelling op de versterker hebt die niet klopt met je speakers. Check of alle draden goed zitten en probeer nog eens. Warm worden kan altijd, uitvallen lijkt me erg raar.

Qua vermogen kan die Marantz zo te lezen 100 watt bij twee kanalen dus met 5 speakers waarvan je er twee Bi-amped hou je ~7 x 25 watt over ofzo, als de impedantie ideaal is, en dat zal hij niet zijn. Meer dan zat in ieder geval. Watts zijn overrated ;)
Als je het nou niet precies weet, zoek het dan eerst uit voordat je reageert. Want dit slaat spreekwoordelijk echt als een tang op een varken :+.

Biamp = 2 versterker kanalen gebruiken voor 1 speaker. Die versterker kanalen mogen samen in 1 kastje zitten of los, dat maakt niet uit.

Passief filter (of strikt genomen een passief high level filter) = een crossover filter tussen versterker en de drivers van de speaker

Actief filter = een crossover filter voor de versterker. Automatisch betekent het gebruik van een actief filter bij een meerweg speaker, dat je tenminste moet bi-ampen.

Dit alles heeft ook helemaal niks met de kwaliteit van versterker en luidsprekers te maken. Dit zijn gewoon ontwerp keuzes van luidspreker bouwers. Bi-ampen op een passief wisselfilter is eigenlijk niet zo zinnig. Dat is meer voor het idee :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Jag Dank voor de toelichting, maar ik snap niet wat er nou allemaal niet klopt aan mijn verhaal. Ik weet niet alle details dus input van experts waardeer ik maar nu begrijp ik het nog niet beter. Ik snap nu dat er een klepel is en hoe die er ongeveer uit ziet, maar waar hij nou hangt? ;)

Bij bi-amping gebruik je toch twee kanalen zodat (bv) de tweeter en woofer los aangestuurd worden en de crossover uit de speaker daarbij gebypassed wordt? Of moet ik de crossover zien als twee losse filters die sowieso voor iedere speaker blijven zitten?

Of is het bovenstaande minder relevant en gaat bi-amping er vooral om dat de versterker zich maar op een specifiek frequentiedeel hoeft te richten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dit klinkt misschien heel voor de hand liggend maar :
Je weet zeker dat je :
Het verbindingsplaatje tussen de speakersterminals weggehaald is ?
Je niet perongeluk ergens de - kabels van 1 speaker omgeruild hebt ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1