Toon posts:

Een oude kontakt versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond/middag/ochtend,

Ik heb een paar dagen terug een nieuwe oude versterker gekocht. Deze werkte niet, dus toen heb ik de glaszekering vervangen aangezien hier condens in zat en deze gecorrodeerd was. Nu heb ik hem half aan de praat gekregen; alleen het rechterkanaal werkt. Bij links hoor ik een flinke ruis. Ik kan deze wel harder en zachter maken en ook kan ik de hoog en laag en balans hiervan instellen, maar er komt alleen een ruis uit en geen muziek of wat ik dan ook afdraai. Rechts gaat prima. Ik heb de versterker opengemaakt en er zijn twee printplaten waarvan 1 voor rechts en 1 voor links. Wat kan ik nu proberen om de linker nog aan de praat te krijgen? Ik heb de printplaat al losgesoldeerd.
(Ik kan geen foto’s plaatsen omdat ik nog niet genoeg karmapunten heb. )

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:09

bonzz.netninja

Niente baffi

Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:22:
Goedenavond/middag/ochtend,

Ik heb een paar dagen terug een nieuwe oude versterker gekocht. Deze werkte niet, dus toen heb ik de glaszekering vervangen aangezien hier condens in zat en deze gecorrodeerd was. Nu heb ik hem half aan de praat gekregen; alleen het rechterkanaal werkt. Bij links hoor ik een flinke ruis. Ik kan deze wel harder en zachter maken en ook kan ik de hoog en laag en balans hiervan instellen, maar er komt alleen een ruis uit en geen muziek of wat ik dan ook afdraai. Rechts gaat prima. Ik heb de versterker opengemaakt en er zijn twee printplaten waarvan 1 voor rechts en 1 voor links. Wat kan ik nu proberen om de linker nog aan de praat te krijgen? Ik heb de printplaat al losgesoldeerd.
(Ik kan geen foto’s plaatsen omdat ik nog niet genoeg karmapunten heb. )
Het is maar de vraag of het in 1 van de platen ligt.
Ik zou beginnen bij elke oude versterker om de potmeters te gaan bekijken, zeker die van de balance afstelling, want die zal hij wel hebben denk ik. Vervangen heeft voorkeur (als het je lukt mooie passende te vinden, succes) en anders toch maar zelf proberen de tientallen jaren prut weg te gaan krijgen die mogelijkerwijs je signaal tegen houdt.

videoooo
YouTube: How Do Potentiometers Work And How To Service Them. Cleaning Volume ...

Of de harde manier. Als een randdebiel heen en weer lopen draaien aan die dingen, en misschien wd40 ofzo? :P

edit
alhoewel...wel raar dat de ruis harde/zachter kan. Dan laat hij toch wel signaal door lijkt het. Dan zou ik mijn geld zetten op de source select.

[ Voor 7% gewijzigd door bonzz.netninja op 28-01-2018 22:33 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je sneller reactie bonzz.netninja,

Stel dat het aan de potmeters zou liggen, zou er dan niet een klein beetje signaal moeten doorkomen ook als ik eraan draai? Ik heb trouwens ook een monostand erop zitten en als ik die aanzet dan wordt de ruis van de linker met het signaal van de rechter gemixt, dus verandert er eigenlijk niks. En wat bedoel je met source select? Ik heb al geprobeerd om andere ingangen te gebruiken, maar dat hielp ook niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2018 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De knop(pen) voor de bronkeuze gok ik zo ;)

Plaatjes kun je trouwens overal uploaden en hier linken. Alleen imageshack is niet zo handig iv popups, maar genoeg image hosts te vinden. Gebruik de [img] tags :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie The Eagle,

Is het dan niet gek dat de andere ingangen hetzelfde probleem geven?
Hier trouwens een foto:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kwlxzctt.jpeg

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2018 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als het een draaiknop voor de bronselectie is en die draaiknop is gaar...doe eens wat meer plaatjes, van alleen een printplaat worden we niks wijzer ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Lijkt haast wel zelfbouw, wat voor apparaat is het? :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja klopt dat het een zelfbouw is, maar kan er heel weinig over vinden. Hier een plaatje van ook de knoppen. De bovenste is de bronselectie
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3x18999fzzfgi.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-10 22:15
Puch-Maxi schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:57:
Lijkt haast wel zelfbouw, wat voor apparaat is het? :)
Dit is hoe vroeger elektronica eruit zag O+

Aan ts kan eventueel ook nog het voorversterker gedeelte zijn wat om zeep ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aan ts kan eventueel ook nog het voorversterker gedeelte zijn wat om zeep ligt.
Beste traxion,
Wat bedoel je met ts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

TS = topicstarter. Aan jou dus ;)

Maar ik zit me te bedenken: dit ziet er uit als zelfbouw en er staat me bij dat je vroeger een elektrotijdschrift oid had dat Kontakt heette. Ook heb je de bekende elektronikazaak Aurora Kontakt. Ik zou die laatste eens bellen, wellicht kennen ze het ding als bouwpakket en hebben ze oude schema's :)

Edit: stukje onderbouwing: https://www.circuitsonline.net/forum/view/44448

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 30-01-2018 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle reacties,
Ik zal in het weekend nog gaan pielen en ik hoop dat ik m aan de praat krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi klassiek gebouwde electronica: zo kun je tenminste overal nog bij.
1. Even voedingsspanningen meten op beide printplaten
2. Bronkeuze schakelaars loshalen en doormeten
3. Elco's vervangen; die lekken bij oude versterkers meestal vreselijk
Pagina: 1