Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Cisco RV345, of Mikrotik CRS125-24G-1S-RM of CRS226-24G-2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• foppe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-07 14:41
Ik zoek een router met minimaal 16 poorten voor thuis, echter heb niet veel ervaringen met de wat meer professionele routers. Ik heb dan ook geen idee, welke van de drie ik zou moeten kiezen.

Cisco RV345
Mikrotik CRS125-24G-1S-RM
Mikrotik CRS226-24G-2S+RM

andere betaalbare routers heb ik niet kunnen vinden.

De vragen die ik zoal nu heb:
- Mikrotik praat over Cloud router switches, maar zegt mij niets
- wat is een layer 3 switch
- waarvoor zijn de 2 licensies van Cisco?
- Functies zoals NAT, en een firewall zit er gewoon op mag ik aannemen?

De Mikrotik heeft zelfs 24 poorten, waarvan 1 POE en ook het stroomverbruik is erg laag geloof ik.

Als iemand mij kan helpen met het maken van een goede keuze, zou ik hiermee erg geholpen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door foppe op 28-01-2018 21:48 ]

Beste antwoord (via foppe op 29-01-2018 21:20)

Verwijderd

Een CRS kan wel "snel" zijn, als hij niet veel moet routeren, NAT doen etc....

Maar het beste is, om het appraat te nemen waarvoor hij bedoeld is.

Dus voor switching: CRS.... (of enig andere merk, die in de pricewatch staat. Je kan zelfs een tweede hands HP Procurve op de kop tikken (Gigabit!!!) voor rond de 100 euro op Marktplaats.

Voor routering: Een Mikrotik 3011, Hex etc... wat @DJSmiley zegt.

Die Gigabit snelheid is belangrijk voor TUSSEN jouw apparaten THUIS. Bv. een paar "gig" aan films naar en van de NAS afhalen. Daar gaat het tegen de 900 - 950 Mbit spelen (in ieder geval bij mijn Procurve).
De rest die "naar buiten" gaat: Je weet nooit wat er na jouw voordeur gebeurt. Wat is de overboekingsfactor, hoe werkt de load balancer bij Ziggo, en de load balancer bij de target website. Hoe is de peering tussen Ziggo en de transit provider bij de website... etc....

Dus heel veel factoren waar jij in principe niet van wakker hoeft te liggen.

Alle reacties

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Wat is de snelheid die je nodig hebt?

Mikrotik heeft 2 series: Routers en Switches.

De CRS (Cloud Router Switch) is primair een switch, welke ook wat kan routeren en firewallen.
De CCR is een volwaardige router. Met 20Mbit maakt het niet zoveel uit, maar met een 200Mbit lijntje is een CRS gewoon veel te traag.

Beste optie? Een fatsoenlijke router (Mikrotik Hex, 3011 of CCR als je echt power nodig hebt, of bv een Edgerouter) en een losse switch.

• foppe
Praat je over de internetsnelheid? of Switch snelheid.

Ik heb een ziggo alles in 1 pakket, en zou 200Mbit moeten kunnen halen.
Net even een speedtest gedaan en draai nu maar op 49 Mbit.

De switch snelheid zou ik gigabit willen kunnen halen. Cat 6 met STP ligt inmiddels in mijn huis.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:17
DJSmiley schreef op zondag 28 januari 2018 @ 21:49:
Met 20Mbit maakt het niet zoveel uit, maar met een 200Mbit lijntje is een CRS gewoon veel te traag.
Dat was twee jaar terug inderdaad zo. Maar als ik deze post mag geloven dan hebben ze inmiddels ook hardware acceleration op de oldskool AR9344 opgepoetst:

Mattie112 in "\[Ervaringen/discussie] MikroTik-apparatuur"

Ofwel, dat suggereert dat iedere CRS tegenwoordig met 2 vingers in de neus 500/500 doet. Ik heb het zelf nog niet getest, maar de benchmarks van de productpagina ondersteunen het ook.
foppe schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:08:
Ik heb een ziggo alles in 1 pakket, en zou 200Mbit moeten kunnen halen.
Net even een speedtest gedaan en draai nu maar op 49 Mbit.
Bekabeld? Met welke router? Wat Ziggo meelevert zou dan natuurlijk probleemloos moeten halen.
De switch snelheid zou ik gigabit willen kunnen halen. Cat 6 met STP ligt inmiddels in mijn huis.
Dat kan iedere willekeurige switch van een paar tientjes uit de pricewatch.

Ik denk dat je even duidelijk moet maken wat nu precies je probleem is en waarin de Ziggo-router volgens jou tekort schiet.

Wat een 'layer 3 switch' is (Cisco-terminologie) kun je Googlen - als je daar niet uitkomt dan wordt een MikroTik of Cisco router/switch een redelijke kluif.

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Een CRS kan wel "snel" zijn, als hij niet veel moet routeren, NAT doen etc....

Maar het beste is, om het appraat te nemen waarvoor hij bedoeld is.

Dus voor switching: CRS.... (of enig andere merk, die in de pricewatch staat. Je kan zelfs een tweede hands HP Procurve op de kop tikken (Gigabit!!!) voor rond de 100 euro op Marktplaats.

Voor routering: Een Mikrotik 3011, Hex etc... wat @DJSmiley zegt.

Die Gigabit snelheid is belangrijk voor TUSSEN jouw apparaten THUIS. Bv. een paar "gig" aan films naar en van de NAS afhalen. Daar gaat het tegen de 900 - 950 Mbit spelen (in ieder geval bij mijn Procurve).
De rest die "naar buiten" gaat: Je weet nooit wat er na jouw voordeur gebeurt. Wat is de overboekingsfactor, hoe werkt de load balancer bij Ziggo, en de load balancer bij de target website. Hoe is de peering tussen Ziggo en de transit provider bij de website... etc....

Dus heel veel factoren waar jij in principe niet van wakker hoeft te liggen.

• foppe
Thralas schreef op zondag 28 januari 2018 @ 23:03:
Bekabeld? Met welke router? Wat Ziggo meelevert zou dan natuurlijk probleemloos moeten halen.
Ja, bekabeld, met de TP-link R860. Ik vond ergens op internet dat iemand anders ook rond dezelfde lage snelheid zat, dus het komt door deze router. Maar goed, deze router gaat toch de deur uit, omdat ie toch maar 8 poorten heeft. Het type ziggo router weet ik zo even niet, Ik denk een oude ubee modem zonder wifir. Dat zal ik vanavond bekijken.
Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2018 @ 23:33:
Ik weet het, dat heb ik zo ongeveer in gedachten. Ik kan overigens wel (embedded) software schrijven en hardware ontwerpen, maar op IT niveau ben ik maar een amateurtje.

Een echt probleem heb ik niet hoor, ik vraag gewoon advies en wil kennis opdoen, het lijkt me wel handig om een router en switch inéén te hebben, maar krijg hier eigenlijk het advies om ze gescheiden te houden.
Wat zeggen jullie van de RV345? Dat klinkt op zich ook niet onaardig. Alleen die licensing...

[ Voor 64% gewijzigd door foppe op 29-01-2018 12:40 ]

• foppe
Ik denk dat ik op het advies van DJ smiley af ga, een losse router en een losse switch.
Ik kan nl. voordelig een TL-SG1016D overnemen.

De router was een keuze tussen ubiquiti of de Mikrotik Hex Poe. Beide zullen vast goed zijn als ik de vele reviews kijk, maar ik neig voor de mikrotik te gaan.
- snel
- goede reviews
- prijs
- POE, handig voor de camera.
- Lijkt iets verder ontwikkeld dan de ubiquiti edge

Dan moet ik alleen nog wel een 48V adapter kopen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Ik zou de non-POE nemen

Die is sneller (andere chipset) en goedkoper. 1x POE heb je weinig aan, zeker omdat je zoals je al zegt ook nog een adapter erbij moet kopen.

Dan kun je imho beter een normale 8-poorts POE switch nemen, want
- Meestal volgt er na 1 snel meerdere camera's
- Kun je ook poorten gebruiken voor accesspoint(s)

Enige wat je mist aan de HEX tov de HEX POE is een SFP poort, maar of je die nodig hebt.....

• foppe
zou ik dat echt merken denk je met mijn ziggo lijn van 200 / 20 Mb ?

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nEqWG6/RB750G3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/i612pR/RB960PGS.jpg

Gezien de getallen lijkt in beide gevallen de router niet een bottle neck te zijn toch?
Legenda hebben ze bij Mikrotik ook nog nooit van gehoord...

De RB960 heeft 4 POE poorten. Dat maakt het nog interessant.

Trouwens, een 8 kanaals POE is misschien nog niet zo'n slechte gedachte. dan kan je nog wel een accesspoint op zolder plaatsen. Of in de toekomst in de schuur buiten.

[ Voor 25% gewijzigd door foppe op 29-01-2018 21:41 ]

Verwijderd

Let wel, of het 48V of passive PoE is (meestal 24V). Je kan ze namelijk niet mixen.

• foppe
Dank je voor de tip,
dan ga ik voor active natuurlijk. Door de negotiation blaas je de poorten van je laptop of PC ook niet op.

Mijn camera's hebben 802.3af nodig, dus dat komt dan ook goed..

[ Voor 49% gewijzigd door foppe op 30-01-2018 07:44 ]

• foppe
De mikrotik Hex is binnen, evenals de tp-link sg1016PE.
Ik haal nu netjes de snelheid van 200 / 20mbit toch 5x sneller dan voorheen. Intern is ook een stuk sneller nu.

Het enige nadeel is wel, dat dat kleine fannetje in mijn POE switch veel herrie maakt. In een serverruimte is dat misschien geen probleem, maar bij mij in de meterkast is het wel storend.

Daarom nog maar een: Noiseblocker BlackSilentFan XM1 besteld, dan vervang ik de oude fan met deze.

[ Voor 4% gewijzigd door foppe op 03-02-2018 13:46 ]

Pagina: 1