Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 791833

Topicstarter
Het bedrijf waar ik werk is overgenomen door een Amerikaans bedrijf. Er wordt mij nu een nieuwe positie aangeboden in het Amerikaanse bedrijf, wat gezien kan worden als een promotie. Ik val contractueel/juridisch gewoon nog onder het nederlands bedrijf en dat zal zo blijven. De vraag is: kan ik amerikaanse salarisindicaties van amerikaanse websites (zoals payscale of indeed) voor exact deze functie, inzetten als referentiekader voor bij mijn onderhandelingen? Of wordt dat een lachertje omdat het appels met peren vergelijken is? Iemand ervaringen, tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 14:49

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Nee, Nederlandse afspraken blijven van toepassing

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 791833 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 21:37:
Het bedrijf waar ik werk is overgenomen door een Amerikaans bedrijf. Er wordt mij nu een nieuwe positie aangeboden in het Amerikaanse bedrijf, wat gezien kan worden als een promotie. Ik val contractueel/juridisch gewoon nog onder het nederlands bedrijf en dat zal zo blijven. De vraag is: kan ik amerikaanse salarisindicaties van amerikaanse websites (zoals payscale of indeed) voor exact deze functie, inzetten als referentiekader voor bij mijn onderhandelingen? Of wordt dat een lachertje omdat het appels met peren vergelijken is? Iemand ervaringen, tips?
Je blijft in Nederland werken? Dan blijft ook het Nederlandse referentiekader gelden.

Bedenk dat Amerikaanse arbeidsvoorwaarden heel anders in elkaar zitten omdat het belastingniveau er anders ligt, vaak niet alle voorzieningen inbegrepen zijn die wij wel normaal vinden (pensioenregeling, ziektekosten, etc). Misschien hebben ze wel een kantoor in een stad met hoge huizenprijzen en zijn de lonen daarom ook hoger, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Appels met peren.
Je kunt wel proberen om een inschatting te maken, neem dan mee:
  • 13e maand
  • Vakantiegeld
  • Bonus
  • Vakantiedagen
  • Ziektedagen
  • Betaald verlof bij speciale gevallen (sterfgeval, etc.)
  • Nationale vrije dagen
  • Pensioenbijdrage (401K versus Nederlands pensioenstelsel, en werkgeversbijdrage daarin)
  • Zorgverzekering (let op de verschillende VS modellen zoals High-deductible HSA en Low Deductible high premium)
  • Contract zekerheid (Nederlands vaak vast, in VS bestaat dat vrijwel niet)
  • EUR - USD koers
  • Lokale cost-of-living
  • Transportkosten

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:03
KatirZan schreef op zondag 28 januari 2018 @ 21:39:
Nee, Nederlandse afspraken blijven van toepassing
Afspraken uiteraard, maar wegens de hogere kosten in US kun je (bij bijna alle bedrijven) wel verwachten dat je meer salaris krijgt. Als je namelijk in San Fran of Boston gaat werken, en je Nederlandse salaris houdt, ben je alles kwijt aan huur :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:53
Anoniem: 791833 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 21:37:
Er wordt mij nu een nieuwe positie aangeboden in het Amerikaanse bedrijf, wat gezien kan worden als een promotie. Ik val contractueel/juridisch gewoon nog onder het nederlands bedrijf en dat zal zo blijven.
Ga je verhuizen naar Trumpistan of blijf je in Nederland wonen?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Het gaat erom of je onder NL inkomstenbelasting valt of US.
Het nederlandse systeem kent bv een betere werknemersbescherming maar de keerzijde is dat de werkgeverslasten bij een identiek loon dus hoger zouden zijn. Daarvoor wordt uiteraard gecompenseerd, dus de nederlandse lonen zijn sowieso lager. Dit geldt ook voor sociale voorzieningen en -premies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Je blijft gewoon onder NL vallen. Of ze doeken t helemaal op bij een reorganisatie en dan smijten ze de hele NL vestiging dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-07 00:48
Appels en peren, ik zou de Nederlandse indicatie aanhouden.

Een gemiddeld Amerikaans contract zal bij wet in Nederland niet eens kunnen gelden, daar ontbreekt vaak elke vorm van secundaire voorwaarden en vakantiedagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
In de VS ligt de schaal van lonen inderdaad vaak anders. Daar liggen de huren, zoals @WWAS aangeeft, ook een stuk hoger. Bovendien heeft de VS een soberder sociaal vangnet waar belastingen naartoe gaan, evenals zorgverzekeringen en pensioenfondsen. Je kan lonen tussen Nederland en de VS niet vergelijken.
Pagina: 1