Tweedehands PC - Veiligheidsrisico persoonlijke gegevens?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik ben aan het overwegen om een tweedehands PC aan te schaffen. Dit wil ik graag doen ivm de prijsbesparing.

Maar het blijft in mijn achterhoofd spelen dat dit mogelijke veiligheidsrisico's met zich mee kan brengen mbt mijn persoonlijke gegevens (malware etc).

Kan iemand dit voor mij bevestigen en/of beter uitleggen waar ik rekening mee moet houden?

Vb. Is een compleet nieuwe OS-installatie voldoende? Moet er een compleet nieuwe SSD in? Waar moet ik op letten bij aankoop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Format C met een herinstallatie is voldoende :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-08 21:22

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Euh, alle gegevens op disk zijn niet van jou maar van de verkoper. Wat jij ermee doet, is jouw "morele geweten" maar over die data zou ik me geen zorgen maken.

Er zijn zat tools die een disk voorzien van allerlei nulletjes maar je kan ook een OS gewoon volledig installeren (na de schijf geformatteerd te hebben) en dan ben je over het algemeen van alles af.

Blijft over: geinfecteerde BIOS maar die zijn zo zeldzaam...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-08 12:35

KatirZan

Wandelende orgaanzak

PilatuS schreef op zondag 28 januari 2018 @ 21:08:
Format C met een herinstallatie is voldoende :)
Niet echt... de gegevens zijn dan nog gewoon benaderbaar. Schijf wipen is beter en kan ook met certificaten tegenwoordig

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
KatirZan schreef op zondag 28 januari 2018 @ 21:30:
[...]

Niet echt... de gegevens zijn dan nog gewoon benaderbaar. Schijf wipen is beter en kan ook met certificaten tegenwoordig
De gegevens zijn bij een HDD terug te halen als je er een recovery programma op los laat. Benaderbaar zou ik dat niet noemen. Hij koopt een PC, dus wat zou hem dat boeien. Ja, je kan een schijf gaan wipen, maar dat is niet nodig. Hij heeft het over veiligheidsrisico's en die zijn er na een format gewoon niet meer.

In het geval van een SSD is het al helemaal onzin, want daar kan je na een format oude data al vrijwel niet meer terug halen als je Windows er daarna op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-08 12:35

KatirZan

Wandelende orgaanzak

PilatuS schreef op zondag 28 januari 2018 @ 21:33:
[...]

De gegevens zijn bij een HDD terug te halen als je er een recovery programma op los laat. Benaderbaar zou ik dat niet noemen. Hij koopt een PC, dus wat zou hem dat boeien. Ja, je kan een schijf gaan wipen, maar dat is niet nodig. Hij heeft het over veiligheidsrisico's en die zijn er na een format gewoon niet meer.

In het geval van een SSD is het al helemaal onzin, want daar kan je na een format oude data al vrijwel niet meer terug halen als Windows er op staat.
Bekijk het van 2 kanten....

Als ik systemen weg doe, of hdd’s van de hand doe dan wipe ik de schijven altijd. Ook na een format zijn je bestanden benaderbaar, en dan ook in die zin! Genoeg software die dat mogelijk maakt zonder een noodzakelijke recovery. Dit geldt ook gewoon voor ssd’s. Voordeel bij ssd’s is dat blocks sneller worden overschreven door de wijze waarop data wordt opgeslagen.

TS vraagt om veiligheid, met bovenstaande is dat praktisch gewaarborgd

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:58

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

TS wil een PC kopen, niet verkopen. Een gewone format en reinstall zou genoeg moeten zijn om malware te uitsluiten in het meegeleverde OS.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
KatirZan schreef op zondag 28 januari 2018 @ 21:38:
[...]

Bekijk het van 2 kanten....

Als ik systemen weg doe, of hdd’s van de hand doe dan wipe ik de schijven altijd. Ook na een format zijn je bestanden benaderbaar, en dan ook in die zin! Genoeg software die dat mogelijk maakt zonder een noodzakelijke recovery. Dit geldt ook gewoon voor ssd’s. Voordeel bij ssd’s is dat blocks sneller worden overschreven door de wijze waarop data wordt opgeslagen.

TS vraagt om veiligheid, met bovenstaande is dat praktisch gewaarborgd
Als je een PC verkoopt wel ja, maar hij koopt een PC. Je kan wel een wipe uitvoeren, maar nodig is dat niet voor de veiligheid.

Wat betreft een recovery op een SSD is dat zo goed als niet te doen, dat heeft de praktijk al bewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil inderdaad een PC kopen.

Het gaat mij meer om als ik bankgegevens, wachtwoorden etc invoer op de tweedehands PC, dat dit niet aan iemand met kwaadwillende bedoelingen doorgespeeld kan worden dmv eerder geïnstalleerde software/hardware in de PC.

De verkoper kan wel beloven met woorden dat de PC schoon is en door niemand anders eerder is aangeraakt, maar dat kan je nooit met zekerheid zeggen. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou inderdaad zoals al meerdere keren gezegd ook altijd een schone installatie van Windows doen. Als er al een schone windows opstaat kun je er niet vanuit gaan dat die ook echt 'schoon' is. Daarom altijd zelf installeren.

In theorie zou er dan nog op een lager niveau malware kunnen zitten (bijv. in de bios), maar de kans daarop acht ik zeer klein (tenzij jij president Trump heet en achterna wordt gezeten door Russische hackers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:07:
Het gaat mij meer om als ik bankgegevens, wachtwoorden etc invoer op de tweedehands PC, dat dit niet aan iemand met kwaadwillende bedoelingen doorgespeeld kan worden dmv eerder geïnstalleerde software/hardware in de PC.

De verkoper kan wel beloven met woorden dat de PC schoon is en door niemand anders eerder is aangeraakt, maar dat kan je nooit met zekerheid zeggen. Vandaar mijn vraag.
Voer altijd een herinstalltie uit als je een PC koopt. Wanneer je Windows er opnieuw opzet kan je bij de installatie de schijf formatteren en dan is iedere software echt helemaal weg. Het enige wat dan nog overblijft is wat MAX3400 aangeeft over de BIOS, maar die kans is extreem klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Met SSD kan je gewoon een secure erase doen. En dan nieuw OS installatie. En met een moderne HD kan je met een full erase ook geen data meer afhalen of je moet wel een vermogen uitgeven om data terug te halen. Dus als particulier hoef je je echt geen zorgen maken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:39
Een gparted livecd starten.
Boven in de menu kun je de MBR vernieuwen, dan wordt de hd gewist,
daarna formatteren, en alles is weg.
Dit wel voor alle hd's doen, dan weet je zeker dat de hd leeg is , en geen virussen nog aanwezig zijn.
Dus MBR wissen en formatteren.

Dit kan natuurlijk ook met een windows cd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
jan99999 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:36:
Dit kan natuurlijk ook met een windows cd.
Gewoon bij de installatie van Windows alle partities verwijderen tot er alleen ontoegewezen ruimte overblijft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zou van te voren ook even uitzoeken hoe het zit met een windows licentie. Als ie geleverd wordt met een werkende windows wil dat niet altijd zeggen dat het opnieuw installeren zonder problemen gaat. Bij windows 10 wordt de licentie bij nieuwere pc's volgens mij in de bios opgeslagen, maar bij windows 7 moet je volgens mij gewoon een sleutel hebben en als die er niet bij zit moet je zelf iets regelen.

Misschien allemaal ten overvloede, maar zou ook zuur zijn als je uit kostenbesparing een tweedehands pc koopt en vervolgens nog voor 100+ euro een windows-licentie moet kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Palomar schreef op zondag 28 januari 2018 @ 23:01:
Bij windows 10 wordt de licentie bij nieuwere pc's volgens mij in de bios opgeslagen
Dit is alleen bij OEM PC's en dat sinds Windows 8.

Windows 10 is meestal een geupgrade Windows 7 of 8 en word geactiveerd aan de hand van een hardwareprofiel. Heeft er Windows 10 op de PC gestaan kan je herinstalleren zonder code en word Windows vanzelf geactiveerd via internet zodra je in Windows komt na de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:03

P_Tingen

omdat het KAN

Je kan windows zelf helemaal opnieuw installeren, maar als je een beetje minder paranoïde bent, kun je ook via de bestaande windows installatie de pc opnieuw instellen: https://support.microsoft...ndows-10-recovery-options Volgens mij iets gemakkelijker.

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1