Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-06-2020
Ik wil de lichtste tot de zwaarste games op 1440p kunnen draaien op de hoogste instellingen. Ook werk ik soms met Adobe Photoshop.

Mijn budget gaat uitsluitend tot de 2000 euro

Randapperatuur allemaal voldoende aanwezig, het gaat echt en alleen om de PC zelf.

Ik heb al rondgekeken op verscheidene websites die PC's voor je samenstellen, of alles opsturen zodat je het zelf kan bouwen. Mijn voorkeur voor koeling gaat uitsluitend uit naar waterkoeling i.v.m. stilte (en dan bedoel ik niet de dure bouwwerken met pompjes etc. maar de ''kant en klare'' waterkoeling zoals bijvoorbeeld een Corsair Hydro.
Mede omdat dit goedkoper is.

Mijn merkvoorkeuren zijn uitsluitend Nvidia geforce GTX kaarten vanaf 1070 en Intel processors vanaf Intel Core i5. Ook heb ik liever dat de behuizing een Cooler Master Storm Trooper is (met of zonder zijpaneel)
16GB RAM op minimaal 2600 Mhz is een must; merk maakt niet uit

Grootte is geen probleem, Geluidsniveau (en trillingen) moet wel zo min mogelijk zijn , dus als we een keuze zouden moeten maken in Nvidia kaarten van derden gaat mijn voorkeur uit naar een MSI of Asus ROG Strix kaart, omdat deze bekend staan om de minste geluidsproductie.

Ik zou graag jullie hulp willen bij het afstellen en kiezen van de componenten voor een pc met de beste prijs/kwaliteit verhouding. Het hoeft niet persé 2000 euro te zijn, maar ook niet 1000 euro. Ik moet mijn geld goed kunnen uitgeven aan een systeem waar ik voldoende profijt mee krijg zonder te veel uit te geven!

Edit, na wat reacties een samenstelling gemaakt

Tweede edit: RAM behouden op 3200mhz omdat het verschil 5 euro is voor toch wat potentiële performance.
Processor aangepast van een i78700k naar een i58600k, uit verschillende benchmarks bleek dat een i5 betere prestaties levert in games, en de i7 betere prestaties in productiviteit zoals videobewerking en blender. Cooler Master Master Gel maker weggehaald omdat ik heb vernomen dat bij een AIO voeding al redelijke koelpasta wordt geleverd.

Derde Edit: GPU aangepast naar een Inno3d Ichill 1080 x4 OC, AIO koeler NZXT kraken X62 toegevoegd.

EDIT EINDBUILD
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 244,-€ 244,-
1Asus ROG Strix Z370-F GAMING€ 195,-€ 195,-
1Inno3D iChill GeForce GTX 1080 11GBPS X4€ 685,47€ 685,47
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 85,-€ 85,-
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 150,95€ 150,95
1Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2Z3200C16€ 208,75€ 208,75
1Asus DRW-24D5MT (bulk)€ 13,83€ 13,83
1Corsair RM750x Zwart€ 114,17€ 114,17
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 238,79€ 238,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.935,96

Wordt allemaal besteld op Azerty.nl via pricewatch van Tweakers

[ Voor 104% gewijzigd door stargamer112 op 22-02-2018 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
Daar kan meteen ruim 800 euro aan randapperatuur af. Waterkoeling mist helaas wel.
Wel bedankt voor je snelle antwoord!

[ Voor 6% gewijzigd door stargamer112 op 28-01-2018 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtoxie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-10 21:25
stargamer112 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:44:
[...]

Daar kan meteen ruim 800 euro aan randapperatuur af. Waterkoeling mist helaas wel.
Wel bedankt voor je snelle antwoord!
Waterkoeling is niet echt een must, tegenwoordig zijn er ook luchtkoelers die iets beter koelen en ook nog eens goedkoper zijn. Maar voor looks is waterkoeling natuurlijk wel beter. .

[ Voor 14% gewijzigd door samtoxie op 28-01-2018 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
samtoxie schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:49:
[...]

Waterkoeling is niet echt een must, tegenwoordig zijn er ook luchtkoelers die iets beter koelen en ook nog eens goedkoper zijn.
Dat is interessant om te horen, mij gaat het in feite om de beste en stilste koelprestaties.
Zou jij een luchtkoeler willen noemen die stiller is en beter koelt dan bijvoorbeeld een corsair hydro h100i?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtoxie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-10 21:25
stargamer112 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:52:
[...]

Dat is interessant om te horen, mij gaat het in feite om de beste en stilste koelprestaties.
Zou jij een luchtkoeler willen noemen die stiller is en beter koelt dan bijvoorbeeld een corsair hydro h100i?
pricewatch: Noctua NH-D15

[ Voor 63% gewijzigd door samtoxie op 28-01-2018 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tt2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-04 22:10
Een Bequiet dark rock 3 pro koelt ook erg goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-09 11:09
stargamer112 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:52:
[...]

Ongeveer elke luchtkoeler koelt stiller dan de Corsair waterkoelers. Die dingen zijn absoluut niet gemaakt voor stilte. Ditzelfde geldt in mindere mate ook voor andere waterkoelers. Zie bijvoorbeeld de vergelijkingsreviews van HWI of Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
lactaxative schreef op maandag 29 januari 2018 @ 14:42:
[...]

Ongeveer elke luchtkoeler koelt stiller dan de Corsair waterkoelers. Die dingen zijn absoluut niet gemaakt voor stilte. Ditzelfde geldt in mindere mate ook voor andere waterkoelers. Zie bijvoorbeeld de vergelijkingsreviews van HWI of Tweakers.
Ik zat eens op de site van EK Water Blocks rond te kijken, ze bieden al een custom waterkoeling pakket aan met een geluidsproductie van 29 decibel voor 300 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
stargamer112 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:01:
[...]

Ik zat eens op de site van EK Water Blocks rond te kijken, ze bieden al een custom waterkoeling pakket aan met een geluidsproductie van 29 decibel voor 300 euro.
Een dB meting heeft nogal veel aannames, waardoor onderling vergelijken lastig is. De afstand tot de bron, de tussenliggende demping, de instelling van de pomp, het (bewuste dan wel onbewuste) onbegrip over dB vs dB(A) etc. kunnen de gemeten waarde zomaar varieren tussen 15 en 40 dB. De opgegeven specificatie door de fabrikant zou ik dus met een vrachtwagen zout nemen.

Zo wordt bijvoorbeeld voor de Scythe mugen 5 PCGH een dB van 14.5 opgegeven, maar dit is in ieder geval niet onder normale omstandigheden gemeten. https://nl.hardware.info/...t-testresultaten---geluid

EKW wordt meestal niet meegenomen in reviews, maar als ik naar bijvoorbeeld http://www.tomshardware.c...iquid-cooling,5284-2.html kijk, stemt mij dat ook over dit merk niet bepaald hoopvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
EKW wordt meestal niet meegenomen in reviews, maar als ik naar bijvoorbeeld http://www.tomshardware.c...iquid-cooling,5284-2.html kijk, stemt mij dat ook over dit merk niet bepaald hoopvol.
Volgens dat artikel zie ik in de conclusie dat tomshardware juist positief is over de EKWB kit? Of zie ik dat verkeerd

Dan had ik nog de vraag of voedingkabels en andere aansluitingsnoeren standaard worden geleverd als je alle onderdelen los koopt, of dat je nog wat kabels moet aanschaffen.

[ Voor 49% gewijzigd door stargamer112 op 29-01-2018 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asthereal
  • Laatst online: 06-05 15:16
Een custom loop is in potentie de beste koeling voor de minste herrie, maar als je je eerste pc gaat bouwen, is een custom loop niet echt een aanrader. Het is best wel ingewikkeld om het echt goed te doen, en als je een fout maakt en die niet op tijd opmerkt, is de potentiële schade aanzienlijk.

Als je goede koeling wilt, zou ik voor een Fractal Design Meshify C kast gaan, je CPU koelen met een 280mm AIO waterkoeler en je GPU gewoon luchtgekoeld houden. Ga dan wel voor een kaart met een goede aftermarket koeler, dus bij MSI wil je de Gaming(X) en niet de Armor, bijvoorbeeld.
Als je stilte belangrijker vindt, is de nieuwe Fractal Design Define R6 echt uitstekend.

Qua verdere onderdelen: als ze beschikbaar zijn, zou je budget moeten hebben voor een 1080Ti, een i7-8700K en ten minste 16GB aan 3200MHz RAM. Dat moet voor €2500 zeker lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheMadd
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:12
Asthereal schreef op maandag 29 januari 2018 @ 18:48:
Een custom loop is in potentie de beste koeling voor de minste herrie, maar als je je eerste pc gaat bouwen, is een custom loop niet echt een aanrader. Het is best wel ingewikkeld om het echt goed te doen, en als je een fout maakt en die niet op tijd opmerkt, is de potentiële schade aanzienlijk.

Als je goede koeling wilt, zou ik voor een Fractal Design Meshify C kast gaan, je CPU koelen met een 280mm AIO waterkoeler en je GPU gewoon luchtgekoeld houden. Ga dan wel voor een kaart met een goede aftermarket koeler, dus bij MSI wil je de Gaming(X) en niet de Armor, bijvoorbeeld.
Als je stilte belangrijker vindt, is de nieuwe Fractal Design Define R6 echt uitstekend.

Qua verdere onderdelen: als ze beschikbaar zijn, zou je budget moeten hebben voor een 1080Ti, een i7-8700K en ten minste 16GB aan 3200MHz RAM. Dat moet voor €2500 zeker lukken.
Bij de Meshify moet je wel opletten met de grote van de GPU als je de AIO Radiator voor in je case wilt plaatsen. Met een EVGA 1080 (269mm) heb je al beperkte ruimte over, met een grotere kaart zit de GPU bijna tegen de radiator aan of er zelfs op...

De R6 is inderdaad een goede case voor stilte en groot zat om in te bouwen ;).

Ikzelf ben voor de Define C TG gegaan (is gelijk aan de Meshify van binnen) enkel meer op stilte dan op airflow gericht.

Een custom water loop plaatsen zou ik zelf ook zeker bij de eerste keer afraden. Mocht je een lekje hebben door ergens iets niet goed te plaatsen dan is je PC niets meer waard ;). Bij een AIO cooler wordt een lek vaak vergoed, mits je er niet zelf schuldig aan bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stargamer112
Bedankt voor de uitgebreide reacties, ik heb besloten om de PC zelf te bouwen. Valt mee qua moeilijkheidsgraad en bespaard me 400 euro op extra kosten als ik hem niet laat bouwen. Die 400 euro ga ik gebruiken om inderdaad de 3200mhz 16GB RAM aan te schaffen zoals asthereal beschreven heeft, alsook de intel core i7 8600k.

De case wordt een Cooler Master Storm trooper met zijraam; groot, ja, zwaar ja, luidruchtig? Misschien.
Ik vind het een goed uitziende case met zat ruimte voor toekomstige uitbreidingen en DRIVE BAYS, iets wat erg moderne cases vrijwel bijna niet meer voldoende van hebben. De potentiële luidruchtigheid valt op te lossen door de aanschaf van corsair quiet fans.

Enfin, ik kon echter nog niet kiezen tussen de Asus rog strix 1080 OC edition kaart of de 1080TI variant. Het verschil is 250 euro en is het het waard om voor een TI te gaan?

Extraatje: ik heb sowieso meer profijt van waterkoeling, als ik jullie antwoorden zie voor de risico's bij lekkage, is het een mogelijkheid om een AIO waterkoeling zoals bijvoorbeeld de corsair hydroo h100i aan te schaffen. Echter er is aangegeven dat deze luidruchtig zijn. Is er een andere soort die minder luidruchtig is?

Dit is tot nu toe mijn exacte configuratie (nog niks besteld behalve de case), de waterkoeling en de extra fans zijn nog niet inbegrepen. Ik zou graag jullie mening willen horen of dit een goed afgestelde configuratie is en of ik niet ergens een bottleneck creëer (wil graag wat gaan overclocken).

Intel Core i7 8700k 378,95 euro

Corsair Dominator Platinum 16GB 3200mhz 262 euro

Asus GeForce GTX 1080 Rog Strix OC Edition 11GB's per second 649,90 euro
of
ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix OC 899 euro

Asus Rog Strix Z370-F Gaming Moederbord 201,45 euro

Crucial MX500 SSD 1TB 258,95 euro

Corsair RMx Series RM750x voeding intern 111,90 euro

ASUS DRW 24D5MT schijfstation 17,90 euro

Windows 10 Home NL 89 euro

Cooler Master Mastergel Maker 14,90 euro

Dit is 1984,95 euro als ik voor de 1080 kies en 2234,95 euro als ik voor de 1080Ti ga

[ Voor 46% gewijzigd door stargamer112 op 29-01-2018 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:58
Een PC laten bouwen kost geen 400 euro? Al is het zelf bouwen prima te doen.

Vindt je het niet zonde om een DVD station te gebruiken en daarmee de voorkant van de kast te 'verpesten'?
Zo'n ding wordt tegenwoordig zoveel niet gebruikt, desnoods een externe nemen die je in de kast legt.

Het geheugen lijkt me erg duur, waarom geen setje van 200 euro?

Voeding is wat overkill, als je voor de 1080 gaat is 550W ruim voldoende, voor de 1080ti eventueel de 650W versie.

Wat is je plan met die koelpasta? Elke aftermarket koeler zit het bij.

De pricewatch: NZXT Kraken X62 (met AM4 support) wordt doorgaans als erg stil ervaren.

PS: Ik zou eerst eens kijken wat het geheel doet met stock fans voordat je 100 euro aan fans gaat uitgeven.
Zorg ervoor dat je de fansnelheid met een fancontroller of gewoon via je moederbord op een laag toerental kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
mitsumark schreef op maandag 29 januari 2018 @ 23:17:
Een PC laten bouwen kost geen 400 euro? Al is het zelf bouwen prima te doen.

Vindt je het niet zonde om een DVD station te gebruiken en daarmee de voorkant van de kast te 'verpesten'?
Zo'n ding wordt tegenwoordig zoveel niet gebruikt, desnoods een externe nemen die je in de kast legt.

Het geheugen lijkt me erg duur, waarom geen setje van 200 euro?

Voeding is wat overkill, als je voor de 1080 gaat is 550W ruim voldoende, voor de 1080ti eventueel de 650W versie.

Wat is je plan met die koelpasta? Elke aftermarket koeler zit het bij.

De pricewatch: NZXT Kraken X62 (met AM4 support) wordt doorgaans als erg stil ervaren.

PS: Ik zou eerst eens kijken wat het geheel doet met stock fans voordat je 100 euro aan fans gaat uitgeven.
Zorg ervoor dat je de fansnelheid met een fancontroller of gewoon via je moederbord op een laag toerental kunt zetten.
Bedankt voor de reactie
Ik heb in ieder geval gemerkt dat ik op alle websites waar je een pc kunt laten ''bouwen'' met dezelfde componenten plus minus uitkomen op een prijs van 2500-2600 euro, terwijl ik uitkom op een prijs van 1980-2250 euro als ik alle onderdelen apart en zelf haal.

Nee, een DVD station vind ik heel handig omdat ik nog lekker ouderwets ben met CD'tjes waar de games opstaan :P De gehele voorkant van de kast is ook zo hoog dat een paar inch aan open ruimte met een asus logo op het CD-station niet veel uitmaakt.

Ik zou graag willen weten of de RAM op een snelheid van 3000mhz te veel is. 16 GB is wel een must. Echter ben ik nog geen RAM tegengekomen van 200 euro met deze specificatie

De 750W voeding is risicobeheersing dat het hele zooitje op bepaalde intervallen niet opeens gespiked wordt (we wonen in een oud huis waarvan de elektra nog net de oorlog heeft overleefd). Ook hou ik mijn oog open voor potentiële toekomstige uitbreidingen zoals meer RAM en SLI, dan hoef ik in ieder geval geen compleet nieuwe voeding aan te schaffen als upgrades bijvoorbeeld boven de 650W uitkomen.

Dus als ik je goed begrijp krijg ik koelpasta als ik bijvoorbeeld een aftermarkted AIO koeler koop? Dan heb ik het inderdaad niet nodig.

Wat jouw aanbeveling van de NZXT koeling betreft vind ik het een zeer goede koeler. Echter wat betekent ''met AM4 support''? Kan het nergens duidelijk krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door stargamer112 op 29-01-2018 23:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-10 19:38
@stargamer112 first of all, welkom op Tweakers :)
Het is wellicht handig om aan te geven welke monitor je precies hebt (1080p zeg je, maar welke refreshrate? Gsync/Freesync?) en welke games je precies wil gaan spelen.
En wat voor randapparatuur heb je? Tis imho nogal zonde als je een €2000 machine op een Trust toetsenbord gaat aansluiten.

Als je een stil systeem wil moet je geen waterkoeling nemen, maar een forse luchtkoeler met stille fans. Afhankelijk van je gebruik (stil tijdens browsen? Of stil tijdens gaming?) kan je een koeler overwegen waarbij de fans daadwerkelijk uit gaan bij lage load.

Waterkoelers maken altijd geluid door de pomp die altijd actief is. Echt, je zal een keuze moeten maken tussen looks en geluid.
Wil je looks? Dan snap ik best dat je zo'n Storm Trooper wil icm een waterkoeler (met RGB natuurlijk :P voor iemand die looks belangrijk vind, vind ik dat je opvallend weinig RGB-gadgets hebt toegevoegd).
Wil je stilte? Kijk dan eens naar een forse luchtkoeler en een gedempte Fractal Design kast.
Persoonlijk vind ik zo'n Be Quiet Dark Rock een mooie middenweg, maar dat is smaak-afhankelijk.

Verder snap ik dat je een mooi budget wil uitgeven aan je machine, maar imho is het echt totaal nutteloos om een dergelijk bedrag uit te geven aan een PC die op slechts 1080p gaat gamen. Een GTX 1060 6GB heeft weinig moeite met games draaien op 1080p ultra. En meer dan een i3'tje (zeker de laatste, dat is een overklokbare quadcore) heb je echt niet nodig om 60fps of meer te halen.

Dan komt het argument 'toekomstvast' natuurlijk, maar serieus: dit bestaat niet bij PC gaming. Wat voor videokaart je ook koopt, al koop je er 3: over een jaar of 4-5 is het gewoon uit met de pret omdat er niet meer wordt geoptimaliseerd en omdat videochips in korte tijd gigantische performancesprongen maken.
Het is daarom veel verstandiger om nu te kiezen voor een goedkopere videokaart; denk aan de 1060/1070 of RX580/Vega56 klasse. Hiermee spaar je ongeveer 400 euro uit. Over 3 jaar verkoop je je huidige kaart voor ~200-300 euro en leg je 200 euro bij, om opnieuw een kaart van ~400 euro te kopen. 3 jaar later doe je hetzelfde.
Op die manier heb je opeens 9 jaar plezier van hetzelfde geld.
Nee, de eerste 3 jaar ga je niks van je extra performance merken, omdat je beperkt wordt door je resolutie. Ook op hoge refreshrates heb je een beperking door de game-engine. Een 1080ti icm 1080p is echt volledig nutteloos. En na de eerste 3 jaar heb je een stuk minder plezier van je PC, dan dat je het op bovenstaande manier had gedaan.

Je wil geen 1000 euro uitgeven zeg je, maar ik zou persoonlijk toch heel sterk adviseren eerder naar dat budget te neigen. Of je moet op korte termijn je monitor willen upgraden (kan je gelijk een Freesync of G-Sync exemplaar kopen). Dat lijkt me sowieso een stuk nuttigere investering dan een 1080/1080ti.
Mocht geld überhaupt niet zo'n probleem zijn, neem dan op z'n minst een nieuwe monitor en investeer wat mij betreft iets meer in dikke randapparatuur en looks.

Waarom wil je snel RAM? Er is geen enkele gaming benchmark die aantoont dat het daadwerkelijk voor betere FPS zorgt. Geen enkele CPU ondersteund native 3000mhz :P daar moet je al voor overklokken.

Waarom wil je wel overklokken, maar niet zelf je PC in elkaar zetten? Overklokken is naar mijn mening een stuk meer risicovol dan het zelf bouwen van een PC. Daarmee wil ik niet zeggen dat overklokken gevaarlijk is (al moet je natuurlijk wel opletten wat je doet!), maar vooral dat het zelf bouwen van een PC echt ontzettend simpel is en vooral veel ongevaarlijker.
gaat mijn voorkeur uit naar een MSI of Asus ROG Strix kaart, omdat deze bekend staan om de minste geluidsproductie
Ik snap goed dat je wil gaan voor een MSI of Asus kaart, omdat dit by far de meest populaire modellen zijn in Nederland. Bij beide merken betaal je niet voor niks een premium prijskaartje. Dit heeft echter weinig te maken met geluidsproductie; er zijn talloze stillere kaarten. Hiervoor kan je het beste reviews vergelijken.

Het is ook niet zo dat een moederbord van 200 euro per se beter is dan eentje van 100 euro. Tenzij je de specifieke features van dat bord wil hebben natuurlijk.

Nee, ik zou je sterk aanraden om _maximaal_ een i5 8600k icm een GTX 1070 te nemen op deze resolutie, en vooral m'n centjes vasthouden tot het moment dat er nieuwe videokaarten zijn. Ook zou ik een Ryzen 1700 ook niet per definitie afschrijven, wellicht zijn dat op lange termijn interessantere investeringen en vaak ook leuk overklokbaar.

Tot slot zou een NVMe SSD niet misstaan in je build. Ook tamelijk nutteloos op dit moment, maar wel toekomstvaste storage en het snelste wat je kan krijgen voor een redelijk kleine meerprijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 30-01-2018 00:07 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
Richh schreef op maandag 29 januari 2018 @ 23:57:
@stargamer112 first of all, welkom op Tweakers :)
Het is wellicht handig om aan te geven welke monitor je precies hebt (1080p zeg je, maar welke refreshrate? Gsync/Freesync?) en welke games je precies wil gaan spelen.
En wat voor randapparatuur heb je? Tis imho nogal zonde als je een €2000 machine op een Trust toetsenbord gaat aansluiten.

Als je een stil systeem wil moet je geen waterkoeling nemen, maar een forse luchtkoeler met stille fans. Afhankelijk van je gebruik (stil tijdens browsen? Of stil tijdens gaming?) kan je een koeler overwegen waarbij de fans daadwerkelijk uit gaan bij lage load.

Waterkoelers maken altijd geluid door de pomp die altijd actief is. Echt, je zal een keuze moeten maken tussen looks en geluid.
Wil je looks? Dan snap ik best dat je zo'n Storm Trooper wil icm een waterkoeler (met RGB natuurlijk :P voor iemand die looks belangrijk vind, vind ik dat je opvallend weinig RGB-gadgets hebt toegevoegd).
Wil je stilte? Kijk dan eens naar een forse luchtkoeler en een gedempte Fractal Design kast.
Persoonlijk vind ik zo'n Be Quiet Dark Rock een mooie middenweg, maar dat is smaak-afhankelijk.

Verder snap ik dat je een mooi budget wil uitgeven aan je machine, maar imho is het echt totaal nutteloos om een dergelijk bedrag uit te geven aan een PC die op slechts 1080p gaat gamen. Een GTX 1060 6GB heeft weinig moeite met games draaien op 1080p ultra. En meer dan een i3'tje (zeker de laatste, dat is een overklokbare quadcore) heb je echt niet nodig om 60fps of meer te halen.

Dan komt het argument 'toekomstvast' natuurlijk, maar serieus: dit bestaat niet bij PC gaming. Wat voor videokaart je ook koopt, al koop je er 3: over een jaar of 4-5 is het gewoon uit met de pret omdat er niet meer wordt geoptimaliseerd en omdat videochips in korte tijd gigantische performancesprongen maken.
Het is daarom veel verstandiger om nu te kiezen voor een goedkopere videokaart; denk aan de 1060/1070 of RX580/Vega56 klasse. Hiermee spaar je ongeveer 400 euro uit. Over 3 jaar verkoop je je huidige kaart voor ~200-300 euro en leg je 200 euro bij, om opnieuw een kaart van ~400 euro te kopen. 3 jaar later doe je hetzelfde.
Op die manier heb je opeens 9 jaar plezier van hetzelfde geld.
Nee, de eerste 3 jaar ga je niks van je extra performance merken, omdat je beperkt wordt door je resolutie. Ook op hoge refreshrates heb je een beperking door de game-engine. Een 1080ti icm 1080p is echt volledig nutteloos. En na de eerste 3 jaar heb je een stuk minder plezier van je PC, dan dat je het op bovenstaande manier had gedaan.

Je wil geen 1000 euro uitgeven zeg je, maar ik zou persoonlijk toch heel sterk adviseren eerder naar dat budget te neigen. Of je moet op korte termijn je monitor willen upgraden (kan je gelijk een Freesync of G-Sync exemplaar kopen). Dat lijkt me sowieso een stuk nuttigere investering dan een 1080/1080ti.

Waarom wil je snel RAM? Er is geen enkele gaming benchmark die aantoont dat het daadwerkelijk voor betere FPS zorgt. Geen enkele CPU ondersteund native 3000mhz :P daar moet je al voor overklokken.

Waarom wil je wel overklokken, maar niet zelf je PC in elkaar zetten? Overklokken is naar mijn mening een stuk meer risicovol dan het zelf bouwen van een PC. Daarmee wil ik niet zeggen dat overklokken gevaarlijk is (al moet je natuurlijk wel opletten wat je doet!), maar vooral dat het zelf bouwen van een PC echt ontzettend simpel is en vooral veel ongevaarlijker.

[...]

Ik snap goed dat je wil gaan voor een MSI of Asus kaart, omdat dit by far de meest populaire modellen zijn in Nederland. Bij beide merken betaal je niet voor niks een premium prijskaartje. Dit heeft echter weinig te maken met geluidsproductie; er zijn talloze stillere kaarten. Hiervoor kan je het beste reviews vergelijken.

Het is ook niet zo dat een moederbord van 200 euro per se beter is dan eentje van 100 euro. Tenzij je de specifieke features van dat bord wil hebben natuurlijk.

Nee, ik zou je sterk aanraden om _maximaal_ een i5 8600k icm een GTX 1070 te nemen op deze resolutie, en vooral m'n centjes vasthouden tot het moment dat er nieuwe videokaarten zijn. Ook zou ik een Ryzen 1700 ook niet per definitie afschrijven, wellicht zijn dat op lange termijn interessantere investeringen en vaak ook leuk overklokbaar.

Tot slot zou een NVMe SSD niet misstaan in je build. Ook tamelijk nutteloos op dit moment, maar wel toekomstvaste storage en het snelste wat je kan krijgen voor een redelijk kleine meerprijs.
Bedankt voor je reactie in ieder geval! Het is een hele kwak tekst, maar ik zal elk puntje proberen te beantwoorden.

Ik heb een 27 inch Acer s275HL beeldscherm 1920x1080 met 60hz refresh rate. Geen G-Sync geen Free-sync.

Mijn ''standaard-games'' variëren van League of Legends, tot aan Battlefield 1 en Napoleon Total War of Hearts of Iron 4 strategie spellen waar juist voor de processor veel berekeningen moeten worden gemaakt door de vele onafhankelijke (duizenden) divisies en poppetjes in het veld. Daarom mijn keuze voor de i78600k die ik mogelijk overklok. Ik hoor graag je antwoord hierop.

Verder bestaat mijn randapperatuur uit degelijke 2.1 Logitech Speakers, Sennheiser PC320 koptelefoon, een Logitech G510s toetsenbord en een Logitech G700s semi-draadloze muis met een Corsair muismat. Een USB-Hub van Roccat en een externe harde schijf van 500GB die ik op dit moment alleen gebruik voor films en series.
Mijn huidige systeem is een Acer Aspire V3-772G laptop uit 2013, dus deze nieuwe PC zal echt wel een significante upgrade zijn waar ik het verschil in vrijwel alles zal merken ;)

De looks gaan mij alleen om de case zelf, ik hoef geen disco RGB verlichting aan de binnen- of buitenkant. De stock-fans van de case zijn standaard rode LED, en ik kan altijd nog RGB fans aanschaffen MOCHT het nodig zijn.
Ik ben liever een compromis-man die een goede afstelling tussen stilte en goede koeling wil. Het hoeft echt niet tot aan 5 decibel te komen, maar ook niet tot op het punt dat het echt storend wordt, terwijl de hitte van de onderdelen niet door het dak schieten.

Ik ben het met je eens dat het waarschijnlijk overkill is om deze componenten voor 1080p te gebruiken. Waarschijnlijk ga ik deze zomer nog een 1440p beeldscherm halen met uiteraard G-Sync op 60hz of 144hz. Echter vind ik het zonde van mijn huidige acer beeldscherm. (misschien combineren met een andere voor duale beeldschermen?)

Het argument ''toekomstvast'' werd niet door mij gebruikt om de ''overkill'' van de GPU te rechtvaardigen ;)
Het was de 750W voeding die bij iemand vragen opriep, waarbij ik zei dat mogelijke toekomstige uitbreidingen wel draagbaar moeten zijn zonder een compleet nieuwe voeding aan te hoeven schaffen.

Snel ram? dat was ook mijn vraag of er verschil zit tussen minimaal 2400mhz en 3200mhz. De hoeveelheid van de RAM is uiteraard wel belangrijk. met 8GB haal je het niet meer om fatsoenlijk Battlefield 1 te spelen.

Ik heb niet gezegd mijn PC niet zelf in elkaar te willen zetten ;) Staat zelfs in mijn beginpost.
Ik heb wel eens overgeklokt, maar niet juist, was op een test-systeem. Als blijkt dat volgens jouw het risicovol is (wat dat risico ook mag zijn), raak ik de overklok niet aan.

En wat is precies een NVM SSD?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
stargamer112 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 00:21:
Ik heb een 27 inch Acer s275HL beeldscherm 1920x1080 met 60hz refresh rate. Geen G-Sync geen Free-sync.
Het is naar mijn mening echt ontzettend zonde om 2000 euro aan een machine uit te geven die het met 1920x1080 moet doen op 60hz. Zet er een nieuw systeem van 800-1000 euro naast en je gaat geen verschil zien.
Wellicht kan je die monitor upgrade van verderop iets eerder uitvoeren :)
Mijn ''standaard-games'' variëren van League of Legends, tot aan Battlefield 1 en Napoleon Total War of Hearts of Iron 4 strategie spellen waar juist voor de processor veel berekeningen moeten worden gemaakt door de vele onafhankelijke (duizenden) divisies en poppetjes in het veld. Daarom mijn keuze voor de i78600k die ik mogelijk overklok. Ik hoor graag je antwoord hierop.
LOL is totaal niet CPU afhankelijk en draait nog op magere laptops.
Battlefield 1 kan op grote maps, met veel spelers, wel CPU bottlenecked worden. Zelf speel ik weinig maps met extreem veel spelers en trekt mijn eigen i5 4690k deze game makkelijk op 75+hz (op 1440p ultrawide).
Napoleon Total War is een game van 8 jaar oud. Alle processors anno nu, zelfs laptopvarianten, zullen geen CPU bottleneck vormen. En als ze dat wel doen, dan ligt dat aan slechte gamecode; dat kan een i7 of i5 ook niet oplossen (dit geldt voor ontzettend veel games btw, het is echt niet zo dat 'heel veel hardware' alles op lost).
Hearts of Iron 4 is een game die ik moeilijk kan plaatsen, maar ik heb eventjes wat gezocht door fora en de geadviseerde system requirements. Men raad een i5 750 aan, een i5 van 8-9 jaar geleden. Hiervoor geldt dus hetzelfde als hierboven.

Gebaseerd op bovenstaand rijtje zou ik je op een i3 8350k of een Ryzen 5 1600 zetten. Ja, ook als je 1440p of 4K zou hebben.
Gezien je budget zou je nog voor een 8600k kunnen kiezen, maar eigenlijk is dat al nutteloos - op dit moment :P wel gaat je CPU natuurlijk meerdere videokaartgeneraties mee, waardoor je een i5 8600k zou kunnen overwegen. Op dit moment zal dat ding overklokken je geen merkbare performance upgrade geven zolang je het bij deze titels houdt.
Zelf vind ik een Ryzen 5 1700 een sterk geprijsde CPU die je ook nog kan overklokken, en door zijn twee extra cores en vier extra threads ook een toekomstvaste CPU. Aan de andere kant komt er over 2 maandjes een opvolger en blijft Intel voor gaming vaak een betere keuze.

Aan de andere kant: gezien wat je gewend bent zou een systeem van ~500 euro al merkbaar veel prettiger werken.
Dit geeft ook aan hoe snel hardware zijn waarde verliest en hoe snel er nieuwere chips komen: precies de reden waarom ik je sterk afraad 2k uit te geven aan zo'n systeem.

Als je kan leven met de herrie die zo'n laptop produceert tijdens het gamen, dan zal een gaming desktop, ookal houd je totaal geen rekening met stille componenten, áltijd meer dan stil genoeg zijn :+
Verder bestaat mijn randapperatuur uit degelijke 2.1 Logitech Speakers, Sennheiser PC320 koptelefoon, een Logitech G510s toetsenbord en een Logitech G700s semi-draadloze muis met een Corsair muismat. Een USB-Hub van Roccat en een externe harde schijf van 500GB die ik op dit moment alleen gebruik voor films en series.
Dat klinkt redelijk, in 2013 was het de creme de la creme :) Als je helemaal gewend bent aan je muis/tobo zou ik dat vasthouden, gewenning is belangrijk. Maar stap ook eens in de Mediamarkt langs bij de randapparatuur afdeling. Misschien dat een nieuwe muis en een mechanisch toetsenbord zo gek nog niet zijn.
En een surround speakerset/headset? In Battlefield vind ik dat best waardevol.
Ik ben het met je eens dat het waarschijnlijk overkill is om deze componenten voor 1080p te gebruiken. Waarschijnlijk ga ik deze zomer nog een 1440p beeldscherm halen met uiteraard G-Sync op 60hz of 144hz. Echter vind ik het zonde van mijn huidige acer beeldscherm. (misschien combineren met een andere voor duale beeldschermen?)
Je hebt budget zat om het meteen te doen :) Waarom ben je verknocht aan je huidige monitor?

En wat betreft 2 monitoren... tja, ik ken mensen die niet zonder kunnen (1 scherm voor zooi en 1 scherm om op te gamen), zelf kan ik echt niet tegen die bezels en krijg je mij niet snel van m'n ultrawide af. Dat is een smaak-dingetje wat je eigenlijk eens zou moeten proberen.
Snel ram? dat was ook mijn vraag of er verschil zit tussen minimaal 2400mhz en 3200mhz. De hoeveelheid van de RAM is uiteraard wel belangrijk. met 8GB haal je het niet meer om fatsoenlijk Battlefield 1 te spelen.
8GB in een fatsoenlijke PC komt nog een heel eind in BF1, al gaat het dan wel de bottleneck worden. 16GB lijkt me inderdaad een goede keuze in een PC van dit kaliber. Verschil in RAM-snelheid is redelijk onmerkbaar, al zijn de prijzen van 2400/2666 zo gelijk dat ik de laatste zou kiezen - ook de maximale snelheid die Intel/AMD officieel supporten zonder overklok.
Het argument ''toekomstvast'' werd niet door mij gebruikt om de ''overkill'' van de GPU te rechtvaardigen ;)
Het was de 750W voeding die bij iemand vragen opriep, waarbij ik zei dat mogelijke toekomstige uitbreidingen wel draagbaar moeten zijn zonder een compleet nieuwe voeding aan te hoeven schaffen.
Ik heb niet gezegd mijn PC niet zelf in elkaar te willen zetten ;) Staat zelfs in mijn beginpost.
Ik heb wel eens overgeklokt, maar niet juist, was op een test-systeem. Als blijkt dat volgens jouw het risicovol is (wat dat risico ook mag zijn), raak ik de overklok niet aan.
Ik weet dat je het zelf niet hebt gezegd, maar het is een argument wat langskomt in 9/10 topics waarin iemand een machine van >1500 euro wil bouwen. Vandaar de opmerking ;) wat betreft de voeding; componenten worden als maar zuiniger de laatste tijd. Met een 500w voeding zit je meer dan safe, maar leg een beetje bij voor een A-merk en een 600w en je zit voorlopig prima. Verder is zelfbouwen (en overklokken) beide niet risicovol. Volg even een tutorial en je komt er sowieso wel uit d:)b
En wat is precies een NVM SSD?
NVMe, de opvolger van SATA :) Sata kan 'maar' tot 600mb/s aan, sommige NVMe modellen gaan tot 3000mb/s. Al zit de grootste snelheidswinst in het communicatiemodel.
Heb je er wat aan in games of software? Eigenlijk niet. Het zal een fractie van een seconde sneller opstarten.
Ik zou misschien deze nemen voor Windows en veelgebruikte software (zoals Photoshop) pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB
Dan nog een willekeurige 500GB SSD voor de nieuwere games
En een losse 2TB harddisk voor de oude games, foto's/video's/backups en dergelijke.

Je kan ook prima zonder hoor :P Het was meer een reactie op je hoge budget, dan vind ik zo'n SSD leuker dan een videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
Bedankt voor je uitleg.
Ik zag dat je de 4 games die ik heb genoemd, nagetrokken hebt op de system requirements. Ik zei echter wel alles van league of legends tot battlefield graag op de hoogste instellingen ;)
Dat betekent dat vrijwel alle games die ertussen zitten zoals wolfenstein 2, the witcher 3, outlast 2 en skyrim met graphics mods ook goed moeten kunnen draaien op de hoogste instellingen.

Nou zei jij dat een goedkopere CPU op battlefield gebottleneckt kan worden. Daarom dus mijn keuze voor en i78700k, maar ik zal zeker overwegen een i5 te kiezen. AMD doe ik sowieso niet aan, is een cultuurdingetje :P

Qua grafische kaart ben ik het er met je eens dat een asus strix 1080 ook volstaat als ik geen 4k beeldscherm erbij haal.
Maar ik vraag me af of je met een 1080 in 1440p up ultra kan gamen met wel gewoon 60 of 144hz?

Verder hou ik vast aan de 16GB, het liefst ook een 3000 of 3200 mhz omdat zoals je al zei de prijs nauwelijks verschilt als het op deze snelheden aankomt.

Een NVM SSD vind ik nog te duur en voor mij niet functioneel.

Ik ben nogal gehecht aan mijn huidige monitor ondat het een degelijke grote monitor is die scherpe en kleurheldere beelden geeft. Ik zou uiteraard kunnen overstappen op een echte gaming monitor, maar dat wordt vooral wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-10 10:14
1080p op 27" scherp? Zou toch nadenken over een 1440p (24") scherm, perfecte resolutie betreffende performance, scherpte en geen scaling onzin.

Een GTX1080 kan makkelijk 1440p op ultra aan, dat lukt met mijn 1070 ook. Wil je wat toekomstbestendiger zijn lijkt me een 1080ti wel een betere optie. Zou ook eerder voor een 8700k gaan dan een 8600k, die threads kunnen nog eens van pas komen.
Aan de andere kant kun je ook voor een i5 8400 gaan, amper iets inleveren qua game- en photoshop prestaties en dat geld besteden aan een betere monitor.

Qua cooler is de NH-D15 geweldig. Koelt erg goed en is stil. Zowel qua geluid als koelprestaties is er volgens mij geen AIO waterkoeler die het beter doet dan de Noctua.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:58
Die zijn er wel, maar kosten 150 euro.
http://www.guru3d.com/art..._kraken_62_review,12.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
Geloof me, dit acer beeldscherm is één van de betere beeldschermen die ik ooit heb mogen hebben voor een redelijke prijs :)

Edit, heb mijn samenstelling aangepast, kom nu uit op significant lagere kosten en een mogelijkheid om een nieuwe monitor te halen.

[ Voor 20% gewijzigd door stargamer112 op 30-01-2018 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
stargamer112 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:50:
Geloof me, dit acer beeldscherm is één van de betere beeldschermen die ik ooit heb mogen hebben voor een redelijke prijs :)
Echt, tijden veranderen :P Ik wil je monitor niet afkraken, maar 27" 1080p 60hz is redelijk de onderkant van de markt anno 2018.
Ik ben heel benieuwd wat je van een 1440p IPS monitor zou vinden als je die er naast zou houden ;) 4K zou ik je in eerste instantie afraden; het voegt te weinig toe bovenop 1440p terwijl de meerkosten hoog zijn en de prestaties nooit in de buurt zullen komen. Hogere refreshrates dan 60hz zijn ook niet mogelijk met 4K.

In jouw situatie had ik inderdaad voor de i5 8600K gekozen, en daarnaast een GTX 1070 mocht je die voor een redelijke prijs kunnen krijgen. En dan een jaartje eerder upgraden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
Richh schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:46:
[...]

Echt, tijden veranderen :P Ik wil je monitor niet afkraken, maar 27" 1080p 60hz is redelijk de onderkant van de markt anno 2018.
Ik ben heel benieuwd wat je van een 1440p IPS monitor zou vinden als je die er naast zou houden ;) 4K zou ik je in eerste instantie afraden; het voegt te weinig toe bovenop 1440p terwijl de meerkosten hoog zijn en de prestaties nooit in de buurt zullen komen. Hogere refreshrates dan 60hz zijn ook niet mogelijk met 4K.

In jouw situatie had ik inderdaad voor de i5 8600K gekozen, en daarnaast een GTX 1070 mocht je die voor een redelijke prijs kunnen krijgen. En dan een jaartje eerder upgraden ;)
Ik heb inderdaad nu een zakcentje over om 1440p monitor te kunnen aanchaffen, uiteraard IPS met G-sync, alleen ik weet niet zeker of 144hz de juiste refresh rate is. Misschien kun je daar wat meer uitleg over geven?

Echter ga ik uiteindelijk toch voor de 1080, simpelweg om dan op de 1440p redelijk te kunnen gamen, en niet zo snel hoef te upgraden.

Nou had ik nog de vraag of je fatsoenlijke koelpasta krijgt bij een AIO koeler, anders moet ik aparte koelpasta aan gaan schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:11
stargamer112 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:07:
anders moet ik aparte koelpasta aan gaan schaffen.
Meestal maar rond de 7 Euro.

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
Ja, dat is waar; maar als er bij de AIO al redelijke pasta bij zit hoeft het helemaal niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
stargamer112 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 18:20:
[...]

Volgens dat artikel zie ik in de conclusie dat tomshardware juist positief is over de EKWB kit? Of zie ik dat verkeerd

Dan had ik nog de vraag of voedingkabels en andere aansluitingsnoeren standaard worden geleverd als je alle onderdelen los koopt, of dat je nog wat kabels moet aanschaffen.
Dat is een conclusie gebaseerd op de casus waar een extreme overklok gedaan wordt. Ik hoor jou zeggen 'ik wil wat gaan overklokken' en plak hierzelf aan vast 'als leek'. Hierbij geef je ook nog aan je snel aan geluid te ergeren, wat een extreme overklok ook uitsluit. De gequote 35.1 dB(A) is niet wat ik stil zou noemen, dan zou ik (op de schaal van Tom's Hardware) eerder richting de 25 dB(A) denken (zoals bijvoorbeeld de Dark Rock Pro 3 op average http://www.tomshardware.c...-3-cpu-cooler,4350-2.html).

De middenweg met de EKWB kit kan natuurlijk door hem op low te zetten, echter ben ik nog geen casus tegengekomen waar de koeling van een AIO op low significant beter is dan die van een luchtkoeler, zie bijvoorbeeld http://www.tomshardware.c...noctua-nh-d15,4000-5.html. Vaak gaat dit uiteindelijk om 3 graden temperatuursverschil, waarna niemand dermate hard gaat overklokken dat dit helpt (m.u.v. de echte enthousiastelingen natuurlijk). Ik vind dat persoonlijk de 200 euro extra kosten niet waard, maar dat mag jij natuurlijk helemaal zelf weten. :+ Je post heeft sowieso wel een beetje een 'help, ik heb teveel geld op de bankrekening'-gehalte, zoals Richh ook al aankaart.

Ik blijf omwille onderlinge vergelijkingen maar bij Tom's trouwens, maar bijvoorbeeld HWI en TechPowerUp geven soortgelijke conclusies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
lactaxative schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:40:
[...]

Dat is een conclusie gebaseerd op de casus waar een extreme overklok gedaan wordt. Ik hoor jou zeggen 'ik wil wat gaan overklokken' en plak hierzelf aan vast 'als leek'. Hierbij geef je ook nog aan je snel aan geluid te ergeren, wat een extreme overklok ook uitsluit. De gequote 35.1 dB(A) is niet wat ik stil zou noemen, dan zou ik (op de schaal van Tom's Hardware) eerder richting de 25 dB(A) denken (zoals bijvoorbeeld de Dark Rock Pro 3 op average http://www.tomshardware.c...-3-cpu-cooler,4350-2.html).

De middenweg met de EKWB kit kan natuurlijk door hem op low te zetten, echter ben ik nog geen casus tegengekomen waar de koeling van een AIO op low significant beter is dan die van een luchtkoeler, zie bijvoorbeeld http://www.tomshardware.c...noctua-nh-d15,4000-5.html. Vaak gaat dit uiteindelijk om 3 graden temperatuursverschil, waarna niemand dermate hard gaat overklokken dat dit helpt (m.u.v. de echte enthousiastelingen natuurlijk). Ik vind dat persoonlijk de 200 euro extra kosten niet waard, maar dat mag jij natuurlijk helemaal zelf weten. :+ Je post heeft sowieso wel een beetje een 'help, ik heb teveel geld op de bankrekening'-gehalte, zoals Richh ook al aankaart.

Ik blijf omwille onderlinge vergelijkingen maar bij Tom's trouwens, maar bijvoorbeeld HWI en TechPowerUp geven soortgelijke conclusies.
De NZXT X62 AIO koeler is 128 euro, geen 200, dus dat bespaar ik meteen al, en het is maar 20 euro duurder dan de dark rock 3 ;)
35 decibel zou nog te overzien zijn, als ik het zo hoor. En de case die ik heb besteld zorgt meteen ook al voor een goede airflow i.c.m genoeg en goede fans die de temperaturen ook naar beneden halen.

Maar trek alsjeblieft geen conclusies over mijn bankrekening, ik heb geld gespaard om uiteindelijk als leek in game computers een upgrade uit te kunnen voeren van een laptop uit 2013 naar een desktop.

En daarbij heb ik voordat ik iets op dit forum heb gepost ''eigen onderzoek'' gedaan zoals aangegeven in de handleiding van dit forum. Dat eigen onderzoek bracht me op een initieel budget en componentenkosten van rond de 2400-2550 euro bij het LATEN bouwen. Nu ben ik er ook achter gekomen dat het zelf bouwen veel goedkoper is, en heb ik ook (door reacties van mensen) al wat drawbacks gedaan in de processor, videokaart en RAM-geheugen uit rationeel overwegen.
Wat me brengt op kosten die 500-600 euro lager liggen.

Al heb je andere tips omtrent componenten hoor ik het graag

[ Voor 13% gewijzigd door stargamer112 op 30-01-2018 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
stargamer112 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:17:
[...]
Maar trek alsjeblieft geen conclusies over mijn bankrekening, ik heb geld gespaard om uiteindelijk als leek in game computers een upgrade uit te kunnen voeren van een laptop uit 2013 naar een desktop.
Zo onaardig bedoel ik het helemaal niet, hoor. We zijn allemaal vriendjes hier op Tweakers, alleen wel een beetje van de botte uitdrukkingen.

Laat ik het zo zeggen. Je eis om op 1080p60Hz goed te kunnen gamen kan ook op een systeem van 800 euro. Je geeft ook aan dat je over een jaar naar 1440p wilt, eventueel met hoge refresh rate. De normale gang van zaken is dat je het doel als uitgangspunt neemt, en hier een systeem voor bouwt. Het eerste wat je dus moet beslissen is of je naar 144Hz wilt of niet. Zowel de keuze voor CPU als voor GPU veranderen aanzienlijk richting de duurdere richting door deze beslissing, je hebt tenslotte meer dan de dubbele fps nodig om de volle profijt van de monitor te hebben.

De CPU koelers zijn in principe pas tweede of derde orde van beslissingen. Wanneer je op 60 Hz blijft, heb je sowieso relatief weinig aan een overklokte CPU voor het gamegedeelte. Bij 144 Hz is het echter wel aan te raden te overklokken. Het ging er mij vooral om dat 'ik wil stil' niet te rijmen valt met 'waterkoeler met superoverklok' en 'superoverklok' niet te rijmen valt met het zijn van een relatieve leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkdeFries
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-08 08:58
stargamer112 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:17:
[...]

De NZXT X62 AIO koeler is 128 euro, geen 200, dus dat bespaar ik meteen al, en het is maar 20 euro duurder dan de dark rock 3 ;)
35 decibel zou nog te overzien zijn, als ik het zo hoor. En de case die ik heb besteld zorgt meteen ook al voor een goede airflow i.c.m genoeg en goede fans die de temperaturen ook naar beneden halen.

En daarbij heb ik voordat ik iets op dit forum heb gepost ''eigen onderzoek'' gedaan zoals aangegeven in de handleiding van dit forum. Dat eigen onderzoek bracht me op een initieel budget en componentenkosten van rond de 2400-2550 euro bij het LATEN bouwen. Nu ben ik er ook achter gekomen dat het zelf bouwen veel goedkoper is, en heb ik ook (door reacties van mensen) al wat drawbacks gedaan in de processor, videokaart en RAM-geheugen uit rationeel overwegen.
Wat me brengt op kosten die 500-600 euro lager liggen.

Al heb je andere tips omtrent componenten hoor ik het graag
De Noctua U14S is ook heel goed, staat in zowel elke review rond de dh15 en laat genoeg ruimte over voor geheugen. 120+ euro voor een koeler is meestal overkill als je niet extreem gaat overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
lactaxative schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:23:
[...]

Zo onaardig bedoel ik het helemaal niet, hoor. We zijn allemaal vriendjes hier op Tweakers, alleen wel een beetje van de botte uitdrukkingen.

Laat ik het zo zeggen. Je eis om op 1080p60Hz goed te kunnen gamen kan ook op een systeem van 800 euro. Je geeft ook aan dat je over een jaar naar 1440p wilt, eventueel met hoge refresh rate. De normale gang van zaken is dat je het doel als uitgangspunt neemt, en hier een systeem voor bouwt. Het eerste wat je dus moet beslissen is of je naar 144Hz wilt of niet. Zowel de keuze voor CPU als voor GPU veranderen aanzienlijk richting de duurdere richting door deze beslissing, je hebt tenslotte meer dan de dubbele fps nodig om de volle profijt van de monitor te hebben.

De CPU koelers zijn in principe pas tweede of derde orde van beslissingen. Wanneer je op 60 Hz blijft, heb je sowieso relatief weinig aan een overklokte CPU voor het gamegedeelte. Bij 144 Hz is het echter wel aan te raden te overklokken. Het ging er mij vooral om dat 'ik wil stil' niet te rijmen valt met 'waterkoeler met superoverklok' en 'superoverklok' niet te rijmen valt met het zijn van een relatieve leek.
Ik begrijp het, ik ga in ieder geval dan in dit half jaar en 1440p monitor aanschaffen van 144hz, dat lijkt me toch wel het beste. Dus dit systeem wordt het wel waard daarvoor neem ik aan.
Niet dat ik nou een 800 euro systeem aanschaf en in de zomer niks met die monitor kan XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
stargamer112 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 17:23:
Ik begrijp het, ik ga in ieder geval dan in dit half jaar en 1440p monitor aanschaffen van 144hz, dat lijkt me toch wel het beste. Dus dit systeem wordt het wel waard daarvoor neem ik aan.
Niet dat ik nou een 800 euro systeem aanschaf en in de zomer niks met die monitor kan XD
Tja, dan zijn de keuzes denk ik inmiddels wel goed inzichtelijk voor je. Je kunt kiezen voor een 1080 of een 1080 Ti, waarbij de 1080 meer value voor je centjes geeft en de 1080 Ti het net iets beter doet. Dat is een keuze die denk ik vooral afhankelijk is van je salarisstrookje. Ik zou zelf overigens een 1080 pakken, want het verschil tussen 110 en 130 fps binnen 30% van de games die je speelt is voor mij niet zo'n groot dingetje.

Voeding kan nog naar de 550 versie, gezien SLI toch alleen maar steeds slechter is gaan werken. Er zou verder waarschijnlijk nog een HDD bij moeten, maar die zul je nog wel hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 17:14
Hier ook een gamer, ik zou inderdaad sterk overwegen een IPS/VA scherm met 144hz te nemen en eventueel een wat minder luxe CPU. Het is gewoon dermate veel vloeiender (als je de FPS haalt).
Ik heb afgelopen jaar een AOC AGON AG352UCG ultrawide aangeschaft ter vervanging van 2x1080p TN 144hz schermen. Fantastisch scherm, maar ik vind het erg jammer dat hij maar 100hz is ipv 144hz :) .
Verbeterpuntje voor het volgende scherm.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
lactaxative schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:23:
[...]

Tja, dan zijn de keuzes denk ik inmiddels wel goed inzichtelijk voor je. Je kunt kiezen voor een 1080 of een 1080 Ti, waarbij de 1080 meer value voor je centjes geeft en de 1080 Ti het net iets beter doet. Dat is een keuze die denk ik vooral afhankelijk is van je salarisstrookje. Ik zou zelf overigens een 1080 pakken, want het verschil tussen 110 en 130 fps binnen 30% van de games die je speelt is voor mij niet zo'n groot dingetje.

Voeding kan nog naar de 550 versie, gezien SLI toch alleen maar steeds slechter is gaan werken. Er zou verder waarschijnlijk nog een HDD bij moeten, maar die zul je nog wel hebben liggen.
Ja een HDD heb ik nog zeker liggen, voor nu denk ik dat ik wel profijt ga hebben van de 1TB SSD voor windows, photoshop en grote games.
Ik ga inderdaad voor de 1080, omdat ik de 20-30% meer fps niet waard vind voor 250 euro meer.

Ik ga me nog eens verdiepen in de voedingen, en wat al mijn randapparatuur verbruikt als ik alles aangesloten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
pica schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:27:
Hier ook een gamer, ik zou inderdaad sterk overwegen een IPS/VA scherm met 144hz te nemen en eventueel een wat minder luxe CPU. Het is gewoon dermate veel vloeiender (als je de FPS haalt).
Ik heb afgelopen jaar een AOC AGON AG352UCG ultrawide aangeschaft ter vervanging van 2x1080p TN 144hz schermen. Fantastisch scherm, maar ik vind het erg jammer dat hij maar 100hz is ipv 144hz :) .
Verbeterpuntje voor het volgende scherm.
Mag ik vragen hoeveel je hebt uitgegeven voor dat scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
stargamer112 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:28:
[...]

Ja een HDD heb ik nog zeker liggen, voor nu denk ik dat ik wel profijt ga hebben van de 1TB SSD voor windows, photoshop en grote games.
Ik ga inderdaad voor de 1080, omdat ik de 20-30% meer fps niet waard vind voor 250 euro meer.

Ik ga me nog eens verdiepen in de voedingen, en wat al mijn randapparatuur verbruikt als ik alles aangesloten heb.
CPU+GPU+50 watt is voldoende ingewikkeld zolang je geen bijzondere dingen doet zoals stroomvoorziening voor een monitor of VR bril. Daarna nog 100 watt speling pakken voor overclock en je zit gebakken.

[ Voor 5% gewijzigd door lactaxative op 31-01-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-10 18:09
Dat scherm is normaal 899, maar soms staat er op de site van Alternate een kortingscode van 10% bij. Andere shops zitten vaak zo rond de 810. Het is in ieder geval het goedkoopste UW scherm met 1440p en G-sync. In het utlrawide topic zijn wel een aantal mensen die een tweede, 16:9 scherm ernaast willen hebben omdat een dual monitor setup altijd wel erg fijn is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-10 17:57
stargamer112 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:29:
[...]

Mag ik vragen hoeveel je hebt uitgegeven voor dat scherm?
pricewatch: AOC AGON AG352UCG Zilver, Zwart denk dat je dan een redelijk beeld hebt van de prijs toch maar dat had je zelf ook kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
Señor Sjon schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:31:
Dat scherm is normaal 899, maar soms staat er op de site van Alternate een kortingscode van 10% bij. Andere shops zitten vaak zo rond de 810. Het is in ieder geval het goedkoopste UW scherm met 1440p en G-sync. In het utlrawide topic zijn wel een aantal mensen die een tweede, 16:9 scherm ernaast willen hebben omdat een dual monitor setup altijd wel erg fijn is.
poeh, da's nie mis. Ik weet dat een scherm belangrijk is, maar ik zal nog eens rondkijken voor de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
hjvg schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:32:
[...]

pricewatch: AOC AGON AG352UCG Zilver, Zwart denk dat je dan een redelijk beeld hebt van de prijs toch maar dat had je zelf ook kunnen vinden
Ik vroeg hoeveel hij er voor heeft betaald, niet hoeveel het kost. Prijzen gaan met de tijd doorgaans omlaag en ik wil weten wat het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 17:14
Ik had hem inderdaad bij alternate voor 800-850 ish met kortingsbon aangeschaft.

Monitoren als pricewatch: Asus MG279Q Zwart zijn ook echt super (als je de panelenloterij wint). Geen Gsync, maar persoonlijk ervaar ik daar niet heel veel van en je betaalt er ook flink voor.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou de wat goedkopere versie (pricewatch: Noctua NH-U14S nemen, die heeft een enkele fan erop zitten en het temperatuursverschil is een whooping 2 graden (zie HWI's CPU koeler roundup van vorig jaar), maar wel een 30 euro in prijs!

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 31-01-2018 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-10 18:09
pica schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:38:
Ik had hem inderdaad bij alternate voor 800-850 ish met kortingsbon aangeschaft.

Monitoren als pricewatch: Asus MG279Q Zwart zijn ook echt super (als je de panelenloterij wint). Geen Gsync, maar persoonlijk ervaar ik daar niet heel veel van en je betaalt er ook flink voor.
Ik erger me dood aan hoge FPS-counts maar dan alsnog tearing als je bij een citybuilder of RTS over het snel over het speelveld scrollt. Daarvoor is G-Sync wel de oplossing.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
Señor Sjon schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:45:
[...]

Ik erger me dood aan hoge FPS-counts maar dan alsnog tearing als je bij een citybuilder of RTS over het snel over het speelveld scrollt. Daarvoor is G-Sync wel de oplossing.
wel jammer dat de originele V-sync gecapped is op 60 fps en niet bijvoorbeeld ook 144 als je systeem dat aankan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
Hallo allemaal.
Na lange vragenrondjes, rondsurfen op het internet en discussies ben ik uiteindelijk bij een samenstelling uitgekomen voor een game-PC:

Cooler Master Storm Trooper Window

Intel Core i5 8600k

Asus Rog Strix Z370-F Gaming Moederbord

Corsair Dominator Platinum 16GB 3000mhz

Crucial MX500 SSD 1TB

Corsair RMx Series RM650x voeding intern

ASUS DRW 24D5MT schijfstation

Windows 10 Home NL

Nou hebben jullie vast wel gemerkt dat er hier 2 dingen missen, de videokaart en een koeling voor de CPU.
Ik zit vast tussen 2 keuzes bij beide en ik vraag hier jullie advies om welke stiller/beter is (CPU-koeler) en wat nou het verschil is tussen de twee videokaarten voor die 100 euro extra bij de O8G en uiteraard waar beter voor zou kunnen gaan tussen deze producten.

CPU koeler:
Be quiet silent loop 240mm 129,-
of
nzxt x62 280mm 158,95,-

Videokaart:
Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 OC edition 8GB (11Gbps) 649,-
of
Asus ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING 764,-

[ Voor 6% gewijzigd door stargamer112 op 05-02-2018 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:40
Heb je echt een DVD-drive nodig? En zo'n enorme kast? Daarnaast heb je ook meer dan genoeg aan de 550 watt versie van die voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
ParaDroid2 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:00:
Heb je echt een DVD-drive nodig? En zo'n enorme kast? Daarnaast heb je ook meer dan genoeg aan de 550 watt versie van die voeding.
Op powersupply calculator kom ik toch echt uit op een verbruik van 620 watt met onderdelen die ik gebruik.
En daarnaast, de DVD-drive, kast, en voeding waren geen onderdeel van de vraag ;)

[ Voor 16% gewijzigd door stargamer112 op 04-02-2018 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omega
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-08 01:28
Ik zou zelf voor de NZXT cooler gaan. Het is namelijk een van de best presterende coolers op de markt en hij ziet er gewoon geweldig uit. Ik raadt u wel aan om een custom fan curve te draaien op de AIO cooler. Die fans gewoon lekker langzaam laten draaien (600-800rpm) er zit namelijk een pittige radiateur aan dus super veel airflow heb je niet nodig.

Wat de GPU betreft het maakt geen enkel verschil. Neem die ene die je het mooiste vindt.
stargamer112 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:40:
[...]

Op powersupply calculator kom ik toch echt uit op een verbruik van 620 watt met onderdelen die ik gebruik.
En daarnaast, de DVD-drive, kast, en voeding waren geen onderdeel van de vraag ;)
Gewoon niet luisteren naar die PSU calculators, die dingen zitten altijd helemaal fout. Geen idee waar die calculators die wattages vandaan halen. Dit systeem zal maximaal 300w +/- gebruiken tijdens het gamen. Ik raadt zelf de mooie 650w voeding aan uit dezelfde serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:07
550W zal ook nog wel volstaan.

En het grote verschil tussen de 2 GPU’s is dat de 1 leverbaar is, en de ander niet. De duurdere is echter alleen leverbaar voor 1000(!) euro, dus ik zou zeggen, kies een ander.

Sowieso kan ik je build nu niet peilen. Het lijkt mij allemaal aan de dure kant. Maar zonder de vragen is het allemaal onduidelijk.

[ Voor 49% gewijzigd door Nat-Water op 05-02-2018 06:54 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:09

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Dat moederbord is best wel duur ik zou het vervangen door
pricewatch: ASRock Z370 Pro4
Die videokaart heeft ook een vervanger.
pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
Omega schreef op maandag 5 februari 2018 @ 03:13:
Ik zou zelf voor de NZXT cooler gaan. Het is namelijk een van de best presterende coolers op de markt en hij ziet er gewoon geweldig uit. Ik raadt u wel aan om een custom fan curve te draaien op de AIO cooler. Die fans gewoon lekker langzaam laten draaien (600-800rpm) er zit namelijk een pittige radiateur aan dus super veel airflow heb je niet nodig.

Wat de GPU betreft het maakt geen enkel verschil. Neem die ene die je het mooiste vindt.

[...]

Gewoon niet luisteren naar die PSU calculators, die dingen zitten altijd helemaal fout. Geen idee waar die calculators die wattages vandaan halen. Dit systeem zal maximaal 300w +/- gebruiken tijdens het gamen. Ik raadt zelf de mooie 650w voeding aan uit dezelfde serie.
Bedankt voor de info, hoe stel je een custom fan curve in? Met software?
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
Ludwig005 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 07:29:
Dat moederbord is best wel duur ik zou het vervangen door
pricewatch: ASRock Z370 Pro4
Die videokaart heeft ook een vervanger.
pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G
Het moederbord dat jij aanbeveelt bied alleen ondersteuning voor AMD crossfire (ik wil wellicht uitbreiden later met Nvidia), en heeft geen ondersteuning voor AIO koelers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-08 10:29
SLI is niet interessant en als je het wil doen moet het nu, over een jaar kun je ook weer de nieuwste en beste videokaart kopen wat veel efficiënter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omega
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-08 01:28
stargamer112 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:08:
[...]

Bedankt voor de info, hoe stel je een custom fan curve in? Met software?
Mvg
U kunt een custom fan curve instellen en ook de RGB op de pomp besturen met NZXT CAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-09 02:27

UltiemePCNerd

Banaan.

Ziet eruit alsof je de PC gaat samenstellen op een website, lekker duur is dat. Gewoon zelf doen,
Kraken X64 is onderhand allang uit, stukje efficienter. Heb er nog een liggen hehe :P
Verder heeft elk moederbord AIO support. Die AIO pump headers zijn gewoon extra fan headers. Niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@stargamer112 Vul de rest van het DAA beleid eens in. Zo kunnen we je ook beter helpen. :)
DAA beleid

Verder heb ik meteen al twee vragen voor je. Resolutie van je scherm en ga je overclocken?

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:22

br00ky

Moderator Harde Waren
(jarig!)
Kan prima door in Aankoop eerste echte Game-PC. Merge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
DaniëlWW2 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:10:
@stargamer112 Vul de rest van het DAA beleid eens in. Zo kunnen we je ook beter helpen. :)
DAA beleid

Verder heb ik meteen al twee vragen voor je. Resolutie van je scherm en ga je overclocken?
Nou, zoals je ziet is het gemerged. De resolutie + overclocken is al lang en breed besproken in dit topic ;)
Mijn resterende en enige vragen zijn het advies tussen de 2 GPU's en 2 AIO's, welke al goed zijn beantwoordt.
UltiemePCNerd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:00:
Ziet eruit alsof je de PC gaat samenstellen op een website, lekker duur is dat. Gewoon zelf doen,
Kraken X64 is onderhand allang uit, stukje efficienter. Heb er nog een liggen hehe :P
Verder heeft elk moederbord AIO support. Die AIO pump headers zijn gewoon extra fan headers. Niks meer.
Dit is juist een samenstelling van Pricewatch op Tweakers.

[ Voor 28% gewijzigd door stargamer112 op 05-02-2018 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
UltiemePCNerd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:00:
Dit is juist een samenstelling van Azerty via tweakers ;)
Modbreak:Gebruik in het vervolg de wijzigknop rechtsboven je laatste post als je nog wat wilt toevoegen. Ook multiquote kan gewoon, dus graag meerdere quotes in 1 reactie :).

[ Voor 16% gewijzigd door br00ky op 05-02-2018 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
Kan een slotje op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:29
Slotjes komen hier niet zo maar op topics. Maar het is natuurlijk wel leuk om te zien waar je uiteindelijk voor gekozen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stargamer112
Wekko306 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:00:
[...]

Slotjes komen hier niet zo maar op topics. Maar het is natuurlijk wel leuk om te zien waar je uiteindelijk voor gekozen hebt.
Nouja, mijn uiteindelijke keuze heb ik aangepast in mijn startbericht van het topic ;)

Nogmaals hier, dit is hem geworden!
EDIT EINDBUILD

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 244,-€ 244,-
1Asus ROG Strix Z370-F GAMING€ 195,-€ 195,-
1Inno3D iChill GeForce GTX 1080 11GBPS X4€ 685,47€ 685,47
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 85,-€ 85,-
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 150,95€ 150,95
1Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2Z3200C16€ 208,75€ 208,75
1Asus DRW-24D5MT (bulk)€ 13,83€ 13,83
1Corsair RM750x Zwart€ 114,17€ 114,17
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 238,79€ 238,79