MacBook Time Machine te groot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-09 13:56
Ik heb vandaag een gloednieuwe Macbook air gekocht.

Deze heb ik net aangezet, ik wil mijn backup van mijn harde schijf erop zetten en ik krijg de foutmelding dat er onvoldoende ruimte is. Dus dan word ik teruggeleid naar bestanden selecteren en daar zie ik zo'n 400 gig aan bestanden staan, terwijl mijn oude macbook ook maar 250gb geheugen had en dat was lang niet vol. Allerlei bestanden (programma's: 35gb, downloads: 21gb, foto's 200gb) zijn veel groter dan dat ik daadwerkelijk.

Ik vermoed dus dat dit meerdere kopieën van mijn data in time machine zijn.
Eerste vraag: klopt dit?

2e en belangrijkere vraag:
Hoe kan ik daar wat aan doen?
Ik wil mijn foto's overnemen, die zijn het belangrijkst, maar die 200gb kan ik dus nooit overzetten.

Is het handig om eerst alles te installeren zonder de time machine eraan gekoppeld en het dan later terug te zetten? Of is er een andere oplossing die ik over het hoofd zie?

Van googlen word ik niet echt wijzer. BVD!

UPDATE:

Ik had een deel vd bestanden geselecteerd, maar toen ik voor het eerst op het bureaublad kwam zag ik dat er niets was overgezet. Toen heb ik de mac opnieuw opgestart om de time machine kopie erop te zetten. Dit keer kon ik wel kiezen voor mijn laatste time machine kopie, maar ik krijg nog steeds dat schijfruimte onvoldoende is (op mijn laatste 3 data), terwijl mijn nieuwe mac ook 256gb geheugen heeft en de vorige nog 100gb ruimte had oid.

Wat kan ik hieraan doen?

[ Voor 20% gewijzigd door DennisCle op 28-01-2018 20:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:49
in je time machine staan volgens mij ook nog eens meerdere versies van je vorige macbook. Heb je geprobeerd de macbook te configureren vanaf een timemachine back up? of heb je een nieuwe installatie gedaan en ben je vanuit de back ups gaan kopieren om zaken over te zetten?

normaliter maakt time machine 1 grote back up van je macbook. Daarna worden enkel de wijzigingen opgeslagen.

ineens 400gb aan data hebben terwijl je harde schijf slechts 250 gb groot is... lijkt me sterk. OF heb je in het verleden diverse grote bestanden op je macbook gehad zoals films etc?

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoe probeer je de back-up terug te zetten? Via migratie-assistent? Zo niet, probeer dat eens. Niet gaan lopen slepen uit de time machine schijf in ieder geval ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
Ik start mijn mac op met R ingedrukt en dan krijg je zo'n menu waar je de externe hdd kan kiezen, dan kies ik de meest recente datum van mijn time machine back-up.

Maar heb nog steeds die error, dus kan niks terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Lekker Migratie-assistent pakken en selecteren wat je terug wilt zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:23
Nieuwe Mac gewoon opstarten.

Dan programma's - Hulpprogramma's - Migratie-assistent - Time machine selecteren - et voila!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:21

nelizmastr

Goed wies kapot

^ Dat dus :P

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
Ga ik vanavond eens proberen. Dank allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
Ik heb nog steeds hetzelfde probleem.

Volgens de migratie-assistent is mijn laatste backup 400gb groot. Dat kan toch gewoon niet?

Iemand nog een ander idee? Ik ben enigszins wanhopig, met google vind ik niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 22:12
Meerdere kopieen kan niet, Time Machine backups zijn incrementeel. Als je een bepaalde datum terugzet, zet je ook alleen een 'snapshot' van dat moment terug. Waarom je backup groter is, is lastig te zeggen.

Er zit niets anders op dan je Macbook gewoon te herinstalleren en handmatig zaken te gaan kopieeren;
- als je van een USB schijf werkt, kun je gewoon de /backups/backupd/ map in op de backupschijf.
- als je van een TimeCapsule werkt, kun je de sparsebundle mounten in Finder; dan kun je de virtuele HD in, en dan vervolgens ook dezelfde mappen.

Ik raad wel aan om zaken terug te kopieeren vanuit de root user om problemen met de permissies te voorkomen.
https://support.apple.com/nl-nl/HT204012

Als je geen kennis hebt van hoe de mappenstructuur van macOS in elkaar zit, is het raadzaam je daar eerst in te verdiepen. Je persoonlijke bestanden zitten je 'thuismap' in de map /Users/ of /Gebruikers/

Je foto's en fotobibliotheken staan meestal in /Gebruikers/[naam-van-je-gebruiker]/Afbeeldingen/

[ Voor 5% gewijzigd door Geronimous op 02-02-2018 00:07 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Heb je je oude mac nog? Want ik betwijfel of die laatste TimeMachine Backup wel compleet afgelopen is geweest.

Als het een usb-schijf is waarop je je Time Machine hebt gezet dan heb je die toch niet direct eruit getrokken nadat Time Machine zei klaar te zijn, vanwege buffers etc moet je even wachten en het altijd via je os afmelden. Dat gaat anders in 99% van de gevallen goed, maar kan net bij ongeduld voor nieuwe laptop etc fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
Ik heb mijn oude macbook nog, maar de backup is gemaakt voordat de macbook naar een reparateur ging en die heeft alles leeg gehaald.

Ik denk niet dat ik de externe hdd te vroeg eruit heb gehaald.

Ik ga weleens beginnen met de foto's (200gb) terug te zetten en kijken wat er dan gebeurt (of ik alles 4x erop krijg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
Oké, dit is dus vrij bizar.

Ik heb de foto's overgezet (200gb,wat dus eigenlijk een kwart moet zijn daarvan ongeveer) en krijg nu de waarschuwing dat de schijf bijna vol is, maar de afbeeldingen map (die ik had gemigreerd) is leeg. Als ik bij over deze Mac kijk zie ik ook dat 'systeem' 230 vd 250gig bevat nu.

Ik kom er echt niet uit zo. Iemand een idee wat hier is gebeurd?

Ik dacht dat ik gewoon mijn foto's in 4voud zou krijgen en veel zou moeten gaan verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In Afbeeldingen zou een map "Foto's-bibliotheek" moeten staan, daar zitten alle foto's in die je in de app ziet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
Maar de map is dus compleet leeg. En bij die balk van opslag staat ook geen 'afbeeldingen' balkje maar alleen 'systeem'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 21:05
Ik gebruik altijd jdiskreport om grote bestanden te vinden. MacOS heeft tegenwoordig wel een tool ingebouwd maar ik weet niet of die alle bestanden kan vinden.

Dan kun je vinden wat je schijfruimte gebruikt en waar de vermoedelijke foto's gebleven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Daarnaast bewaart Time Machine natuurlijk ook alle bestanden die je inmiddels van je HDD (of SSD) hebt verwijdert en/of gewijzigd in de loop der tijd. Dat is namelijk ook de primaire functie van TM, en niet puur en alleen back-up. Er wordt dus niet zozeer een image gemaakt zoals bij sommige andere backupsoftware wel gebeurt. Dat zou kunnen verklaren waarom het TM-bestand zoveel groter is. Als je een foto bewerkt bijvoorbeeld, zal TM dus een nieuwe versie op gaan slaan én de oude bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
Ik zal vanavond eens met Jdiskreport kijken of ik een map met foto's kan vinden.

@Icephase, desalniettemin is het raar dat alle categorieën (downloads, programma's, films, systeem) op de time-machine backup 3x zo groot zijn als verwacht toch?

Programma's en films en dergelijke vind ik dan niet eens zo'n ramp, maar heb het hier over zo'n 10 jaar aan foto's die ik dan allemaal kwijt zou zijn. Dat zou echt heel klote zijn als ik die niet op de een of andere manier van mijn HDD krijg.
Pagina: 1