Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuyt
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-08 14:00
Ha Tweakers,

Ik ben bezig met de aanschaf van een mooie Home cinema set voor in mijn woonkamer (18m2). Ik heb al een Denon AVR x1400H gekocht en ben nu op zoek naar goede speakers. Ik ben van plan om met een 2.0 set te starten die ik later nog kan uitbreiden.

Mijn oog is nu gevallen op de Q-Acoustics 3020, waarvan ik er 2 wil kopen als frontspeakers.

Het enige wat ik mij afvraag is of het maximale wattage van de speakers (75 watt) beperkend werkt voor het maximale vermogen van de AV receiver (80W).

Dank voor de hulp!

P.S. Eventuele alternatieven voor mooie frontspeakers hoor ik graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Vermogen moet je niet bij stilstaan. Idem met de weerstand van een speaker of de andere getallen die voorbij komen. Sowieso omdat opgegeven getallen niet representatief hoeven te zijn waardoor ze dan niets zeggen. Maar vooral omdat je met normaal gebruik veel minder vermogen nodig hebt dan men over het algemeen denkt. Een paar Watt is al meer dan voldoende. Zeker met de hedendaagse speakers met een gevoeligheid van zo rond de 90 dB. Al met al kan je 99% van de receivers en speakers aan elkaar knopen. Er zijn altijd uitzonderingen te vinden, maar die ga je in deze klasse niet tegenkomen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 06:36
Ik heb sinds een week dezelfde set (met ook nog de 3090c als center). Ze kunnen hard zat hoor. De versterker is hier nog niet harder geweest dan 60%; normaliter rond de 40-45%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:37
Zoals FeaR al aangeeft heb je feitelijk de keuze tussen alle verkrijgbare speakers. Wil je de perfecte keuze maken, dan zou je moeten gaan luisteren. Lezen van reviews is leuk, maar heb je eigenlijk niets aan. Ik ben van mening dat er geen slechte speakers zijn, zolang je naar boekenplank speakers of vloerstaanders kijkt.

Even een correctie op hierboven, de waardes zijn geen percentages, dat zou suggereren dat je ook 40-45% van het beschikbare vermogen gebruikt. De precieze vertaling van de waardes is mij niet duidelijk. Meestal heb je twee verschillende indelingen: van 0-100 en van -80-20. Een veelgehoorde vertaling is dat een volume van 80 of 0 zou gelijk kunnen staan aan het referentievolume van 85db. Bij veel speakers betekent dat dat er <1w van de versterker gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuyt
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-08 14:00
Duidelijk, dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
@LA-384 Ik had het meer in mijn hoofd als het percentage van het maximale volume. Begrijp natuurlijk dat het geen percentage van het beschikbare vermogen is, omdat oplopen van vermorgen en volume immers ook niet gelijk lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
stuyt schreef op zondag 28 januari 2018 @ 16:42:
Ha Tweakers,

Ik ben bezig met de aanschaf van een mooie Home cinema set voor in mijn woonkamer (18m2). Ik heb al een Denon AVR x1400H gekocht en ben nu op zoek naar goede speakers. Ik ben van plan om met een 2.0 set te starten die ik later nog kan uitbreiden.

Mijn oog is nu gevallen op de Q-Acoustics 3020, waarvan ik er 2 wil kopen als frontspeakers.

Het enige wat ik mij afvraag is of het maximale wattage van de speakers (75 watt) beperkend werkt voor het maximale vermogen van de AV receiver (80W).

Dank voor de hulp!

Pepper92 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 17:25:
Ik heb sinds een week dezelfde set (met ook nog de 3090c als center). Ze kunnen hard zat hoor. De versterker is hier nog niet harder geweest dan 60%; normaliter rond de 40-45%
Ik heb inmiddels dezelfde receiver Denon AVR x1400H.
En ben van pan ook deze speakers te kopen 3050i en 3090i.
Zelf luisteren is wat lastig aangezien er niets in de buurt zit.

Zijn de ervaringen goed dusver?
Hebben jullie er ook een sub bij gekocht (wellicht van een ander merk?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
@LJ80 Ik ben nog steeds blij met de set, maar was achteraf voor grotere speakers gegaan voor wat meer bas. Ik heb (nog) geen sub, maar die zou dit probleem misschien oplossen. Als jij de 3050i neemt is dat zozo geen probleem. De center is erg goed en genereert helder stemgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nioz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 15:34
stuyt schreef op zondag 28 januari 2018 @ 16:42:
Ha Tweakers,

Dank voor de hulp!

Als je ze nog niet aangeschaft hebt, dan wil ik je adviseren om in wat winkels te gaan luisteren.
Ik heb me vorig jaar echt keihard blindgestaard op online reviews, waar ook de Q-Acoustics 3020 heel goed uitkwamen. Ik had ze zelfs al bijna online besteld toen ik toch maar besloot om even wat dingen in het echt te gaan beluisteren. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb, want ik vond ze in het echt toch wel tegenvallen. Ongetwijfeld zijn ze goed in hun prijsklasse, maar ik vond ze wat schel (miste wat bas denk ik, en ik zie dat Pepper92 dat ook al aangeeft).

Ik heb uiteindelijk de Monitor Audio Bronze 2 gekocht, die zijn wel iets duurder, maar ze zijn het waard vind ik (Het prijsverschil met de Q's heb ik gecompenseerd door mijn versterker tweedehands te kopen: Marantz PM6005 via Marktplaats).

Ik ben overigens geen audiofiel en smaken verschillen, maar ik zou sowieso even gaan luisteren ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:58
Maar het is inderdaad wel het bette advies wat je kan gegeven,zelf eerst luisteren.

Geluid is erg persoonlijk en zeker speakers hebben allemaal en eigen geluid en wat de 1 mooi vind,kan de ander helemaal niks vinden.

Ook de ruimte waarin ze spelen is van grote invloed ook op geluid.
Pagina: 1