Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmLTC
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-01 18:17
Beste tweakers,

Al geruime tijd heb ik de volgende setup. Echter, sinds korte tijd (het zou te maken kunnen hebben met de Fall Creators update) ben ik erachter dat mijn processor niet maximaal draait. Ik ben hier achter gekomen omdat ik bezig was met meer FPS in het spel PUBG te behalen.

Processor Intel i5 2400 3.1 Ghz tot 3.4 Ghz 4 cores
Moederbord Gigabyte H61M-USB3-B3
Geheugen Kingston 4 GB DDR3 1333 Mhz (2x)
SSD Samsung EVO SSD 250 GB
Grafische kaart MSI GeForce GTX 960 Gaming 2 GB
Besturingssysteem Windows 10 Pro 64-bit versie 1709

Ik gebruik de meest recente BIOS F11 en heb de optimized defaults geladen. Daarna heb ik de CPU gestresst met CPU-Z, waarvan een screenshot is bijgevoegd.

https://imgur.com/USe3mGT

Ik weet niet hoe ik een screenshot moet maken van de BIOS, maar daar staat dat de multiplier op 31x staat.

Wat ook vreemd is, is dat HWmonitor zegt dat mijn processor cores 100% gebruikt worden en taakbeheer zegt 51%.

Wat ik graag zou willen is dat mijn procesoor 100% gebruikt wordt en 3.1 GHz (of liever nog 3.4Ghz) gaat leveren. Ik heb niet veel ervaring met de technische kant van dit verhaal. Graag jullie inzicht in dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik vermoed dat het probleem in de BIOS zit. Je kan alle settings even nalopen of anders de defaults laden of zelfs de BIOS even updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:50

TommieW

Numa numa.

Welk "Power Plan" heb je in Windows? Probeer die eens om die op "High Performance" te zetten.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:15
-

[ Voor 100% gewijzigd door iCore op 28-01-2018 16:26 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:50

TommieW

Numa numa.

Waar baseer je dat op? In ieder geval was het bij Ryzen nodig. Daarnaast is het op z'n minst het proberen waard.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even serieus, waar haal je vandaan dat desktop dat niet heeft? Dat slaat echt serieus helemaal nergens op sorry hoor.
Je zou inderdaad kunnen probereren om hem op "High Perormance/Hoge Prestaties" te zetten. Echter denk ik niet dat het probleem hier ligt, ik denk toch echt dat je je bios eens na moet kijken omt te kijken of je hier iets kunt vinden! :) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ook een desktop heeft dat. Zo bleef mijn i5 2500k rustig steken op 1,6MHz, geen flauw idee waar dat aan kon liggen. Uiteindelijk dus een instelling bij energiebeheer die het hem deed.

Cities aren't loud, cars are loud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:15
Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:55:
Even serieus, waar haal je vandaan dat desktop dat niet heeft? Dat slaat echt serieus helemaal nergens op sorry hoor.
Ik maak fouten, ben een mens. Heb het blijkbaar ook, was gewoon goed verstopt.

[ Voor 11% gewijzigd door iCore op 28-01-2018 16:35 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

iCore schreef op zondag 28 januari 2018 @ 16:31:
[...]

Ik maak fouten, ben een mens. Ik heb het in ieder geval niet. (Windows 10 Versie: 1709)
Meldingpaneeltje > alle instellingen > systeem > energiebeheer en slaapstand > Extra energie-instellingen.
Ja, zeer omslachtig.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmLTC
De energiebeheer instellingen staan op Hoge prestaties. Heb voor de zekerheid ook gestresst tijdens Energie besparende stand en weer terug geswitched. Bij de Geavanceerde instellingen staan de minimale en maximale processorstatus op 100%.

De BIOS is (opnieuw) geupdate naar de meest recente versie F11. De optimized defaults zijn geladen en de multiplier staat hierbij op 31x. Zoals je ziet zegt CPU-Z dat mijn multiplier daarentegen 16x is.

Als ik in de BIOS de M.I.T. gegevens bekijk staat er bij iedere core Turbo Ratio 16, Non Turbo Ratio 31. Clock speed 1600 Mhz.

Het probleem blijft bestaan.

Kan het een hardware matig probleem zijn? Ik heb laatst mijn PC stofvrij gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door HarmLTC op 28-01-2018 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Zet speedstep eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmLTC
Ik heb CPU EIST Function op Disabled gezet, maar dit heeft niets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-09 23:15
wat als je turbo ujtzet? draaid die dan wel op 31x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmLTC
Ook wanneer ik de Turbo functie disable in de BIOS is de situatie hetzelfde. Wanneer ik bij de geavanceerde instellingen van het energieschema de maximale processorstatus op 40% zet, dan loopt het gebruik volgens taakbeheer alsnog op tot 51% en volgens HWmonitor tot 100%.

Ergens heb ik het idee dat het toch te maken kan hebben met Windows en het energieschema.

Zou het een idee kunnen zijn op de BIOS naar een vorige versie te flashen en dan weer terug naar de meest recente? Eigenlijk is het raar, want deze BIOS versie is al van 2015 oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dus turbo rate is lager dan non turbo :? daar klopt iets niet.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmLTC
Zou het iets te maken kunnen hebben met mijn voeding? Hoe kan ik checken of de voeding nog goed is? Zijn er bepaalde voltages die ik met software kan meten of kan ik het beste een nieuwe aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
HarmLTC schreef op maandag 29 januari 2018 @ 20:23:
Zou het iets te maken kunnen hebben met mijn voeding? Hoe kan ik checken of de voeding nog goed is? Zijn er bepaalde voltages die ik met software kan meten of kan ik het beste een nieuwe aanschaffen?
Weinig kans dat zoiets door de voeding komt. Als de voeding problemen heeft valt je PC uit of krijg je niet eens beeld. Dat alles goed werkt en alleen de kloksnelheid lager is geloof ik niets van dat het door de voeding komt.

Misschien kan je even proberen om Windows op een losse HDD of SSD te zetten als je die hebt liggen. Dan kan je vrij snel de software uitsluiten zonder gelijk voor een format te moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmLTC
Ik heb helaas geen lege HDD of SSD liggen.

Ik denk dat ik maar voor een format ga, dat is sowieso al heel lang geleden en geen gek idee om weer eens vers te beginnen. Ik kom op het internet verder ook geen bruikbare tips tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Ik heb gemerkt dat grote windows updates rare dingen kunnen doen met power plans. Kies voor de grap eens 'Balanced', en druk op 'reset to default' onder 'change plan settings'. Daarna rebooten.

CPU-Z laat je ook het aantal threads selecteren bij de benchmark opties, handige manier om de boost clock bij verschillende loads te testen.

Aanvulling: Verkeerd gedetecteerde boost multiplier kan niet voeding zijn. Lagere clocks dan het theoretische maximum wel. Booten van USB kan ook, als je wel USB opslag hebt liggen.

[ Voor 20% gewijzigd door Cio op 29-01-2018 21:51 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmLTC
Het aanpassen van het energiebeheer schema en vervolgens rebooten heeft geen effect.

Bedoelen jullie dat het nodig is om een Windows boot USB te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Als naar standaardwaarden resetten geen zin heeft weet ik ook niet wat er nog mis kan zijn met je energiebeheerschema.

Bij het herinstalleren ga je neem ik aan van een usb install stick booten. Maar er zijn zat bootable images die je eerst kan proberen om je te vertellen of het probleem in software zit. Willekeurige linux distro met live mogelijkheid heeft ook wel iets van sysinfo erin.

[ Voor 7% gewijzigd door Cio op 29-01-2018 22:39 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HarmLTC schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:17:
Het aanpassen van het energiebeheer schema en vervolgens rebooten heeft geen effect.

Bedoelen jullie dat het nodig is om een Windows boot USB te maken?
Of om software helemaal uit te sluiten een Linux bootUSB. Gewoon de laatste Ubuntu Desktop (17.10) erop zetten en kijken wat de CPU daar doet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmLTC
Heb Windows opnieuw geinstalleerd.

Vooralsnog geen verandering, CPU usage blijft steken op 51% in Taakbeheer met 1,68 Ghz snelheid.

In het BIOS M.I.T. overzicht zie ik Turbo Ratio 16 en Non-turbo Ratio 31 staan. CPU multiplier staat op 31. (=optimized defaults)

In CPU-Z staat dat de multiplier 16 is (16-34), bus speed 99.76 MHz.

Die discrepantie, daar snap ik niks van.

[ Voor 94% gewijzigd door HarmLTC op 03-02-2018 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmLTC
Eindelijk weer wat progressie. Na wederom een boel forums te hebben gelezen met vergelijkbare problemen, heb ik het programma Throttlestop gedownload. Dit gaf mij de optie om BD PROCHOT uit te zetten. Als ik het goed heb begrepen is dit een functie die ervoor zorgt dat de CPU niet oververhit raakt.

Toen het uitstond heb ik de CPU opnieuw gestresst met CPU-Z, terwijl ik de temperaturen goed in de gaten hield met HWmonitor. Zowel in HWmonitor als in taakbeheer gaan alle 4 de cores nu wel naar 100% met een core speed van ongeveer 3100 Mhz, zoals het dus hoort!

De CPU en case fan gingen 100% draaien en de CPU temp bleef na 5minuten stressen op 60°C staan (=netjes).

Mijn vraag rest, wat is hier nu aan de hand. Welke onderdeel zou kapot kunnen zijn?
Pagina: 1