Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Binnenkort heb ik een arbeidsvoorwaarden gesprek met een HR manager.

Nu weet ik dat de vacature voor de vrij specifieke functie al een jaar open staat, ik de enige kandidaat ben en er recent mensen zijn weg gegaan op de afdeling van ca. 15 personen. Ze moeten binnenkort een groot project afronden en het is een groot bedrijf. Ook maakte ik uit de gesprekken op dat ze me graag willen hebben.

Is het slim om dit soort argumenten in de onderhandeling gebruiken of moet ik me blijven richten op mijn eigen kwaliteiten.

De schaal van de functie (soort van product owner rol, kantoor gebonden) schat ik in op 3500-5200. Ik zal ergens rond de 4500 euro uit komen denk ik. Kan ik een lease auto proberen te bedingen of overspeel ik dan mijn hand?

[ Voor 5% gewijzigd door iamcj op 28-01-2018 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

iamcj schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:09:
Binnenkort heb ik een arbeidsvoorwaarden gesprek met een HR manager.

Nu weet ik dat de vacature voor de vrij specifieke functie al een jaar open staat, ik de enige kandidaat ben en er recent mensen zijn weg gegaan op de afdeling van ca. 15 personen. Ze moeten binnenkort een groot project afronden en het is een groot bedrijf. Ook maakte ik uit de gesprekken op dat ze me graag willen hebben.

Is het slim om dit soort argumenten in de onderhandeling gebruiken of moet ik me blijven richten op mijn eigen kwaliteiten.
Nee, dit weten ze zelf ook wel, je moet het zeker niet noemen. Aan de andere kant als ze al een jaar zonder zitten kunnen ze prima doorzoeken naar iemand met minder kapsones.
Als het een groot bedrijf is kunnen ze ook prima iemand inhuren voor een korte periode waar ze ook mee klaar zijn na het project, dit gebeurd wel eens vaker. Freelancers zijn wel in trek. Oh en HR zal zeker niet laten weten dat ze naar een freelancer aan het kijken zijn.
De schaal van de functie (soort van product owner rol, kantoor gebonden) schat ik in op 3500-5200. Ik zal ergens rond de 4500 euro uit komen denk ik. Kan ik een lease auto proberen te bedingen of overspeel ik dan mijn hand?
3500-5200 is inderdaad een behoorlijke schatting.
Waar heb je die leaseauto voor nodig? Je bent toch kantoor gebonden?

Beetje een karige post met te weinig informatie, wat voor rol vervul je nu, hoe oud ben je, wat voor ervaring heb je, waarom ben jij geschikt en hoeveel verdien je nu?

Kortom blijf bij jezelf en dat mag je zeker wel wat polijsten, maar ga niet zeggen dat jij de aangewezen kandidaat bent en wat wilt eisen omdat er niemand anders is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als een leaseauto gebruikelijk is voor je functie en binnen het bedrijf kun je daar zeker op inzetten, als het je al niet standaard aangeboden word. Is het niet gebruikelijk (bijvoorbeeld omdat je een vaste werkplek hebt), zou ik er niet direct over beginnen.

Qua onderhandelen, ik zou positief onderhandelen. Vooral richten op wat je te bieden hebt, wat je komt brengen, wat je toegevoegde waarde voor het bedrijf is. Negatief onderhandelen geeft snel een nare smaak in de bek van je nieuwe werkgever en da's geen goede start.

Niets mis met hard onderhandelen en de kennis die je hebt inzetten. Huid duur verkopen is prima. Zij willen jou. Maar jij wilt hén ook. :) Dus je zult het wel in redelijkheid moeten doen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je moet je richten op je eigen kwaliteiten, die kun je zelf verkopen. De situatie in het bedrijf weet HR zelf ook wel, daar hoef je ze niet op te wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
3500-5200 is een vrij ruime bandbreedte. Ik zou vooral proberen inzicht te krijgen in de salaris ontwikkeling over de jaren heen, en op welke concrete aspecten die van toepassing is. Is er bijvoorbeeld een salarishuis waar een functie over twee of drie schalen valt, maar je ingeschaald wordt op basis van een goede onderhandeling, dan lijkt mij het ook waardevolle informatie wat voor groei er nog is afhankelijk van vooropleiding, behaalde persoonlijke doelen, sub- of nevenfuncties, meetbare prestaties en dergelijke.
Als hier geen heldere indicatie over te geven is, dan kan het de moeite zijn om iets verder door te onderhandelen op een start-salaris. Mocht dit meteen heel duidelijk omschreven staan, dan kan je ook proberen om bij een (tweede / derde) gesprek aan te kaarten om meteen een aantal persoonlijke doelen te stellen die dan in een hoger salaris na proeftijd of tijdelijk contract zouden gelden.

Ik krijg vaak het idee dat salaris door sollicitanten als een volledige vrijheid van de werkgever uit wordt ervaren, maar met name bij grotere organisaties wordt er vaak toch wel een poging gedaan om dit objectief te bepalen.

Voor wat betreft lease auto, dat is lang niet altijd goedkoper of voordelig, maar neemt vooral financiele risico's en zorgen weg. Als het in de functie bespreekbaar is zou ik gewoon peilen of dat erin zit.

[ Voor 17% gewijzigd door TweakMDS op 28-01-2018 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Niet doen. Niet negatief onderhandelen want dat weten ze zelf allang, dat riekt naar misbruik van de situatie maken, en wie wil er nou zo’n collega/werknemer hebben? Richt je op je eigen kwaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Nou dat lijkt me duidelijk, tnx allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

iamcj schreef op zondag 28 januari 2018 @ 16:13:
Nou dat lijkt me duidelijk, tnx allemaal!
Laat je weten hoe het gegaan is? :)
(Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar. Daarbij, wellicht dat gaandeweg het proces mensen nog tips kunnen geven.)

Oh ja, needless to say wellicht:
Teken nooit meteen. :) Het zijn onderhandelingen. Die duren meestal een paar dagen.
Zelfs als je in een situatie zit waar je gewoon een niet onderhandelbaar aanbod krijgt of het aanbod redelijk klinkt, wil je het hele document thuis even goed doorlezen en eventueel met mensen (of een jurist) bespreken voordat je tekend.

[ Voor 37% gewijzigd door unezra op 29-01-2018 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
De vraag is of jij kan "verantwoorden" waarom jij denkt op € 4.500,- uit komt in een range van € 3.500,- tot € 5.200.,-
Dat betekend heel plat gezegd, dat je boven de helft van de salarisschaal inzet. Is jouw kennis en kunde zo groot, dat je hier kan starten? Hoeveel jaar ervaring is er gemiddeld ongeveer nodig om daar te (kunnen) komen? En hoeveel jaar zit je zelf nu?

De meeste schalen beginnen met een junior functie of een aanloop functie. De hoogste trede is vaak echt een senior medewerker die tig jaar ervaring heeft en niet meer door kan groeien naar een volgende functie.

Dus richt je op je eigen kwaliteiten, schat voor je zelf in waar dat jij denkt te zitten (starter, junior, medior, ervaren medior of senior).

Verder kan nooit het kwad om goed voorbereid te zijn.
Zelf heb ik (inmiddels 2,5 jaar geleden) een gesprek gehad en had voor mijzelf op een rijtje gezet wat ik qua salaris zou willen (gewoon x bedrag)
Alles wat ze daar onder zouden zitten, zou ik op een andere manier "gecompenceerd" willen zien. Dus een lease auto, extra vrije dagen, etc.

En natuurlijk een minimum bedrag wat ik zou willen. Als ze daar onder zouden duiken, dan was het vriendelijk bedanken en weer doorgaan :)

Succes in ieder geval!
Laat even weten wat er uit is gekomen wat je wel/ niet hebt gebruikt in je onderhandelingen. Wellicht dat anderen daar nog wat van kunnen leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:31

P_Tingen

omdat het KAN

Leuke mogelijkheid is inderdaad om te spelen met secundaire zaken. Stel dat jij €4500 in je hoofd hebt, maar HR wil niet verder dan €4200. Dan kun je nog zeggen: akkoord, maar dan wel voor 36 uur ipv 40.

Je moet jezelf natuurlijk ook niet te onmogelijk maken, want dan krijg je gelijk een stempel mee zodat ze je zo snel mogelijk dumpen/vervangen als het grote project klaar is.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 20:27
BastaRhymez schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:36:
Dat betekend heel plat gezegd, dat je boven de helft van de salarisschaal inzet. Is jouw kennis en kunde zo groot, dat je hier kan starten? Hoeveel jaar ervaring is er gemiddeld ongeveer nodig om daar te (kunnen) komen? En hoeveel jaar zit je zelf nu?

De meeste schalen beginnen met een junior functie of een aanloop functie. De hoogste trede is vaak echt een senior medewerker die tig jaar ervaring heeft en niet meer door kan groeien naar een volgende functie.
Ik ben bij mijn laatste overstap ver over de helft gestart. Kwestie van onderhandelen.

Veelal zie je ook dat jr/mr/sr in 3 schalen vallen. Dan is de hele bandbreedte van 1 schaal gewoon haalbaar op elk niveau.
P_Tingen schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:01:
Leuke mogelijkheid is inderdaad om te spelen met secundaire zaken. Stel dat jij €4500 in je hoofd hebt, maar HR wil niet verder dan €4200. Dan kun je nog zeggen: akkoord, maar dan wel voor 36 uur ipv 40.

Je moet jezelf natuurlijk ook niet te onmogelijk maken, want dan krijg je gelijk een stempel mee zodat ze je zo snel mogelijk dumpen/vervangen als het grote project klaar is.
Omgerekend naar FTE kost dat een werkgever dus méér. Waarom zouden ze daarmee instemmen?

[ Voor 27% gewijzigd door wheel op 29-01-2018 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wheel schreef op maandag 29 januari 2018 @ 14:08:
[...]

Omgerekend naar FTE kost dat een werkgever dus méér. Waarom zouden ze daarmee instemmen?
Als je iemand voor z’n capaciteiten inhuurt, en niet gewoon als “handjes”, is het soms niet zo belangrijk hoeveel uur ie maakt. Je gaat voor die 4 uur verschil echt geen extra medewerker aannemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:31

P_Tingen

omdat het KAN

wheel schreef op maandag 29 januari 2018 @ 14:08:
[...]
Omdat werkgevers ook mensen zijn en soms ook niet rationeel denken. Ik heb een manager gehad die een bepaald bedrag als 'te hoog' in zijn hoofd had. Voor dit soort situaties zou dit kunnen werken.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-09 11:03
Ik denk dat Wheel bedoelde dat 4200 voor 36 uur neerkomt op 4666 voor 40 uur. Oftewel, meer dan 4500 voor 40 uur. Dan is het zeker wel belangrijk hoeveel uur iemand maakt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 20:27
P_Tingen schreef op maandag 29 januari 2018 @ 20:19:
[...]

Omdat werkgevers ook mensen zijn en soms ook niet rationeel denken. Ik heb een manager gehad die een bepaald bedrag als 'te hoog' in zijn hoofd had. Voor dit soort situaties zou dit kunnen werken.
En vervolgens een contract aanbieden met op basis van 40 uur een hoger salaris dan dat ze eerder als maximum noemde? Dat is zeker niet rationeel. Dat is zelfs wel een beetje dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
De vraag is of jij kan "verantwoorden" waarom jij denkt op € 4.500,- uit komt in een range van € 3.500,- tot € 5.200.,-

Dus richt je op je eigen kwaliteiten, schat voor je zelf in waar dat jij denkt te zitten (starter, junior, medior, ervaren medior of senior).

Zelf heb ik (inmiddels 2,5 jaar geleden) een gesprek gehad en had voor mijzelf op een rijtje gezet wat ik qua salaris zou willen (gewoon x bedrag)
Alles wat ze daar onder zouden zitten, zou ik op een andere manier "gecompenceerd" willen zien. Dus een lease auto, extra vrije dagen, etc.

En natuurlijk een minimum bedrag wat ik zou willen. Als ze daar onder zouden duiken, dan was het vriendelijk bedanken en weer doorgaan :)

Succes in ieder geval!
Laat even weten wat er uit is gekomen wat je wel/ niet hebt gebruikt in je onderhandelingen. Wellicht dat anderen daar nog wat van kunnen leren :)
Ik heb 15 jaar werkervaring, ook leidinggevend, waarvan 3 in een soortgelijke functie en in de ICT. Kom uit een andere sector, ben dus een beetje een speciaal geval :). Ik heb nu btw gewoon een baan, dus de wereld vergaat niet als dit niet door gaat. Daarom dacht ik, waarom niet wat steviger er in?

Er is meer vraag dan aanbod, waarom moeten werknemers op hun tellen passen en mag de HR manager met veel onderhandelingservaring de trukendoos opengooien?

Gat in de markt: de salarismakelaar :)

[ Voor 9% gewijzigd door iamcj op 29-01-2018 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:50
iamcj schreef op maandag 29 januari 2018 @ 21:02:
[...]

Ik heb 15 jaar werkervaring, ook leidinggevend, waarvan 3 in een soortgelijke functie en in de ICT. Kom uit een andere sector, ben dus een beetje een speciaal geval :). Ik heb nu btw gewoon een baan, dus de wereld vergaat niet als dit niet door gaat. Daarom dacht ik, waarom niet wat steviger er in?

Er is meer vraag dan aanbod, waarom moeten werknemers op hun tellen passen en mag de HR manager met veel onderhandelingservaring de trukendoos opengooien?

Gat in de markt: de salarismakelaar :)
Mee eens, met de hoge hoeveelheid vraag in de huidige markt heeft de werkgever en de HR afdeling het niet zomaar voor het kiezen, tenminste ze kunnen het proberen maar als werknemer in de sector is de onderhandelingspositie momenteel gewoon veel beter.
En de werkgevers weten dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:35

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik denk dat je positie idd vrij goed is, als je inderdaad een goed profiel hebt. Ik heb echter ook het idee dat steeds meer (goede) managers kijken naar de verdeling in het team. Degene die het meest verdient, zou ook het beste moeten zijn. Bijzondere arbeidsvoorwaarden (zoals lease auto’s voor mensen die niet veel reizen), daar wordt heel voorzichtig mee omgegaan.

Een goede werkgever wil je ook een passend loon geven, niet zo laag mogelijk. Ik ben afgelopen jaar van werkgever geswitched, kwam in een salarisschaal die vaststond maar kreeg, terwijl ik nog vrij jong ben, gewoon bijna het max van de schaal aangeboden. Nu ik er werk klopt dat ook qua verhoudingen in het team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-09 22:36
Ik ben uiteindelijk op een positie begonnen die ook al bijna 2 jaar open stond. Ik wist welke schaal, een aangezien ik al bijna een jaar als externe aan het werk was heb ik het loon gevraagd van start schaal+ 11%. De percentages staan gelijk aan functioneren en aangezien ik gevraagd ben voor de functie maar gewoon het maximale gevraagd en ook gekregen.

Probeer zo hoog mogelijk te komen, kijk naar de loop van de schaal en wat er normaal wat betreft salarisverhogingen ieder jaar. Baseer daar je wensen/eisen op.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iamcj

Succes in ieder geval!
unezra schreef op maandag 29 januari 2018 @ 07:51:
[...]

Laat je weten hoe het gegaan is? :)
(Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar. Daarbij, wellicht dat gaandeweg het proces mensen nog tips kunnen geven.)

Oh ja, needless to say wellicht:
Teken nooit meteen. :) Het zijn onderhandelingen. Die duren meestal een paar dagen.
Zelfs als je in een situatie zit waar je gewoon een niet onderhandelbaar aanbod krijgt of het aanbod redelijk klinkt, wil je het hele document thuis even goed doorlezen en eventueel met mensen (of een jurist) bespreken voordat je tekend.
Ik heb de baan. Het aanbod was tijdelijk contract + 4500 (mijn vraag). Aangehoord en veel vragen gesteld over secundaire arbeidsvoorwaarden etc. De volgende dag per mail gereageerd en ingezet op vast contract en extra salaris + motivatie. Ze belde een dag later terug met een vast contract en qua salaris kwamen we in het midden uit. Beide partijen tevreden en daar gaat het om!

• BastaRhymez
  • Niet online
Gefeliciteerd met je nieuwe job @iamcj

Ik lees overigens nu ook je vorige post (15 jaar werkervaring en soortgelijke huidige functie). 15 jaar ervaring is een flinke brok en rechtvaardigd indd een goede instroom in de salarisschaal.
Om eerlijk te zijn, dan vind ik het aanbod nu redelijk mager... maar als jij tevreden bent, dan is het prima!

Verwijderd

Erg scherp is het niet gezien je ervaring, maar het gebied zegt me weinig. Misschien zit je al heel hoog. Hoe is de doorgroei? Ik ben na 6 jaar werken nu in een nieuwe functie gestart (overgestapt), ook op 4500 en kan wel ieder jaar goed stappen maken, zodat ik richting de 5400 ga binnen een aantal jaar (zeg 5) bij normaal functioneren. Dat zijn dan de normale stapjes, zonder extra beloningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
BastaRhymez schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:35:
Gefeliciteerd met je nieuwe job @iamcj

Ik lees overigens nu ook je vorige post (15 jaar werkervaring en soortgelijke huidige functie). 15 jaar ervaring is een flinke brok en rechtvaardigd indd een goede instroom in de salarisschaal.
Om eerlijk te zijn, dan vind ik het aanbod nu redelijk mager... maar als jij tevreden bent, dan is het prima!
Tja, tis wel voor 38 uur en veel mogelijkheden binnen bedrijf en wat ik gezien heb loopt de schaal tot 5200 voor dit soort functies, dus nog 4 stapjes en dan al einde schaal. Met maar 3 jaar werkervaring in de ict vind ik het zelf erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@iamcj dat is het belangrijkste!
Een nieuwe uitdaging met veel mogelijkheden en tevreden met hetgeen je krijgt!

Keep that positivity!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

iamcj schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 19:41:
[...]
Ik heb de baan. Het aanbod was tijdelijk contract + 4500 (mijn vraag). Aangehoord en veel vragen gesteld over secundaire arbeidsvoorwaarden etc. De volgende dag per mail gereageerd en ingezet op vast contract en extra salaris + motivatie. Ze belde een dag later terug met een vast contract en qua salaris kwamen we in het midden uit. Beide partijen tevreden en daar gaat het om!
Congrats!
Dat klinkt héél netjes, zowel qua salaris als qua vast contract.

Direct vast doen niet veel bedrijven tegenwoordig en qua salaris klinkt het ook zeker niet verkeerd.

Hoe dan ook, goed gedaan en leuk te horen dat het is gelukt. (Ook tof trouwens dat je het terugkoppelt in het topic.)

Pagina: 1