Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian K
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-07-2021
Mijn vraag

Kan ik een 4gb RAM combineren met een 16gb RAM?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Momenteel heb ik 2x 4gb DDR4 RAM geheugen en een moederbord van MEDION H110H4-EM2 mijn moederbord bevat 2 sloten voor RAM geheugen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik wil dus één van mijn 4gb RAM vervangen door 1x16gb RAM (1x4gb + 1x16gb). Moet ik nu allebij mijn RAM geheugen verwijderen en 2x 8gb installeren of 1x 4gb weghalen en dan 1x4b + 1x 16gb. Wat is beter en/of sneller?

Beste antwoord (via Julian K op 20-03-2018 18:56)

Anoniem: 767375

Geen slim plan. Vaak werkt dit niet, en als het wel werkt, dan draait het maar op de helft van de beloofde snelheid, omdat hij dan niet in dualchannel draait. Gewoon altijd gaan voor 2 dezelfde ram sticks, dan zit het altijd goed! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Heb je ook typenummers van het RAM? Want je kan niet zomaar alles combineren (kans op incompatibiliteit is vrij groot).

Dus van je huidige RAM en welke je van plan bent aan te schaffen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Geen slim plan. Vaak werkt dit niet, en als het wel werkt, dan draait het maar op de helft van de beloofde snelheid, omdat hij dan niet in dualchannel draait. Gewoon altijd gaan voor 2 dezelfde ram sticks, dan zit het altijd goed! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian K
Nemesizz,

Op deze site kan ik zien welke RAM geheugen goed zijn voor mijn moederbord
http://www.crucial.com/us.../Medion/medion-h110h4-em2

Met deze site kwam ik op deze twee keuzes,

Ik kan of deze RAM kopen (16gb), en deze dan combineren met één van de huidige 4gb RAM

https://www.alternate.nl/...-i-x95YttqpBoCan4QAvD_BwE

Of ik vervang ze allebei voor 2x 8gb

https://www.alternate.nl/...qIJslWgFB8TxoC_J0QAvD_BwE

[ Voor 66% gewijzigd door Julian K op 29-01-2018 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ramplankje zou ik gewoon niet mengen. En als je er 4GB bij doet draait het weer niet in dual channel, en dan is je snelheid maar de helft van wat het hoort te halen. Ik ou gewoon voor de set van 2x8 gaan, dan zit je altijd goed.
Julian K schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:16:
Nemesizz,

Ik kan of deze RAM kopen (16gb), en deze dan combineren met één van de huidige 4gb RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Julian K schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:16:
Nemesizz,

Je hebt nu 2x SO-DIMM bij Alternate geselecteerd, dit is laptop RAM geheugen en past niet op je moederbord.

Dus geen van beide zal werken op dat bord.

Je moet gewoon DDR4 geheugen hebben, en dan inderdaad bij voorkeur 2 latjes van hetzelfde formaat.
(bijvoorbeeld 2x 8GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kies 2x8 ipv 2x4 nu. waarom heb je 16GB nodig trouwens ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:13
Als je 2x 4 er uit haalt kan je die misschien ook nog verkopen. Met de huidige ram prijzen is er best vraag naar degelijk tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian K
Oke, bedankt voor de tips dus ik moet DDR4 (moet hier nog iets achter? zoals een getal) hebben. 2x8gb i.p.v 1x4 en 1x16. Ik kan mijn oude zo te horen nog gewoon verkopen (bedankt voor de tip!). Als ik met mijn pc (GTX 1060 6gb en Intel core i5-6400 2.70GHz) een spel zoals watch dogs 2, gtaV of Ghost Recon Wildlands (GRW). Zegt Uplay (in het gaval GRW en watch dogs) dat er een lage Ram beschikbaar is. (in taakbeheer is dit ook zo) Daarom wil ik graag mijn RAM geheugen uitbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Wat staat er in de handleiding van het moederbord?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian K
Ik heb de computer in z'n geheel gekocht en heb dus geen handleiding.(het type moederbord staat een paar vragen terug).

[ Voor 9% gewijzigd door Julian K op 29-01-2018 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Julian K schreef op maandag 29 januari 2018 @ 21:08:
Ik heb de computer in z'n geheel gekocht en heb dus geen handleiding.(het type moederbord staat een paar vragen terug).
Je weet het type moederbord en je hebt geen handleiding. Je wil wel iets weten over de werking of installatie van het geheugen. Dus dan heb je online de handleiding opgezocht toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Julian K schreef op maandag 29 januari 2018 @ 20:40:
Oke, bedankt voor de tips dus ik moet DDR4 (moet hier nog iets achter? zoals een getal) hebben.
In je eerste link heb je een lijstje van compatibel RAM volgens Crucial (gewone DDR4, dus waarom je dan bij Alternate SO-DIMM selecteerd is even een raadsel).
In die lijst staan ook de typenummers van het RAM.

Ik zou dan voor een relatief simpele variant gaan (geen exotisch 'overklok' model), gezien je een OEM bord hebt, kun je vaak weinig tot niks instellen qua snelheden, dus hebben die hele snelle 'overklok' modules helemaal geen nut (die moeten immers vaak handmatig op die snelheid gezet worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Deze is aanbevolen door Crucial pricewatch: Crucial CT2K8G4DFS824A

edit: ik ben wel benieuwd welke modules er nu in steken. (8GB DDR4-2400 is vaak voldoende voor games.)

[ Voor 26% gewijzigd door Hackus op 30-01-2018 11:14 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Hackus schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:09:
(8GB DDR4-2400 is vaak voldoende voor games.)
Was voorheen voldoende voor games inderdaad. Uit testen van o.a. HardwareUnboxed is gebleken dat 8GB bij hedendaagse games erg krap is en je in 2018 toch echt wel richting de 12-16GB zal moeten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Anoniem: 767375 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:53:
Ramplankje zou ik gewoon niet mengen. En als je er 4GB bij doet draait het weer niet in dual channel, en dan is je snelheid maar de helft van wat het hoort te halen. Ik ou gewoon voor de set van 2x8 gaan, dan zit je altijd goed.
Nee, dual channel is niet dual snelheid. Het prestatie verschil valt in de praktijk reuze mee, meer geheugen is beter als je moet kiezen. Bij een dual-channel configuratie wordt de geheugenbus gesplitst in 2 kanalen, die dus nog de halve bandbreedte hebben van de gehele bus. De truc is dat beide channels tegelijk aangesproken kunnen worden wat een snelheidswinst kan opleveren, maar dat is geen verdubbeling.

De enige benchmarks die ik gezien heb waar dit wel een significant verschil gaf is bij AMD APU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

nelizmastr schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:23:
[...]

Was voorheen voldoende voor games inderdaad. Uit testen van o.a. HardwareUnboxed is gebleken dat 8GB bij hedendaagse games erg krap is en je in 2018 toch echt wel richting de 12-16GB zal moeten.

[video]
Kun je helemaal niets over zeggen aangezien de ts dit niet heeft ingevuld:
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb op deze laptop 2+4 GB/HDD en op mijn desktop 4 GB/SDD.
Ik speel voornamelijk Wargaming World of... -titels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

PcDealer schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:29:
[...]

Kun je helemaal niets over zeggen aangezien de ts dit niet heeft ingevuld:

[...]

Ik heb op deze laptop 2+4 GB/HDD en op mijn desktop 4 GB/SDD.
Ik speel voornamelijk Wargaming World of... -titels.
Tja, dat zijn van die gratis spelletjes. Nou niet bepaald AAA. TS zegt later in het topic:
een spel zoals watch dogs 2, gtaV of Ghost Recon Wildlands (GRW). Zegt Uplay (in het gaval GRW en watch dogs) dat er een lage Ram beschikbaar is. (in taakbeheer is dit ook zo) Daarom wil ik graag mijn RAM geheugen uitbereiden.
GTA V, Watch Dogs 2 en GRW zijn toch echt wel wat zwaarder dan je World of xxxx spelletjes :) GTA is de "lichtste" van deze selectie maar nog altijd krap aan met 8GB.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahmetbaba
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-02-2022
Hoi..

Ik heb een bijna zelfde vraag wat ik niet kon terug vinden in jullie antwoorden..

Ik speel Warzone en mijn Ram geheugen van 16gb 2400 mhz is op dit moment niet genoeg om het spel te kunnen spelen..

Ik heb een crucial 16gb 2400 mhz Ram erin zitten.

Ik heb nog 1 plek open staan..

Als ik hier een crucial 16gb 3200 mhz er in zet?
Die wat sneller is maar wel het zelfde merk?

Zou dit wel werken?
Pagina: 1