Vraag

• ORoces
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-04 09:02
Ik ben op zoek naar een geschikte powerbank voor vakanties. Ik heb een telefoon met USB C (android) en ik wil graag mijn telefoon enkele malen opladen. Het liefst ook van een betrouwbaar en veilig merk zoals Anker. En graag ook portable (dus niet te groot, niet te zwaar) voor 40/50 euro.

Het probleem:
Ik kom vrij weinig powerbanks tegen die usb c ondersteunen. Ik zag er een van Anker maar die is bijna een halve kilo met 21k mah, dat is iets teveel van het goede + vrij prijzig. Verder zag ik nog de Xiaomi pro 2 maar die ondersteunt alleen usb c input.

Verder zie ik heel veel powerbanks met Quick Charge 2.0/3.0 technologie, volgens mij is dat voor iPhone als ik het goed zie en daar heb ik natuurlijk niks aan.

Zijn er op dit moment gewoon zo goed als geen usb c input/output powerbanks voor een normale prijs omdat het nog vrij nieuw is? Of kijk ik gewoon niet goed genoeg!?

Ben ik dan genoodzaakt om er een te nemen met micro usb (meest gangbaar) en gewoon een micro usb - usb c kabel erbij te kopen? Waar ik vrij weinig aan heb omdat ik dan micro usb snelheid krijg..

Gr

Beste antwoord (via ORoces op 29-01-2018 18:35)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
ORoces schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:45:
-Ik heb een Motorola Moto Z Play en voor mijn werk een Moto Z2. Die wil ik beiden kunnen opladen.
- Rond de 10k mAh zodat ik 3/4 keer kan laden.
De Moto Z Play heeft een accu van 3500mAh. In het gunstigste geval kan de telefoon 10000/3500 = 2,8x geladen worden. De Moto Z2 kan ik niet vinden (alleen de Force en Play versie). Maar beide toestellen zitten rond de 3000mAh, dus die kunnen dan 10000/3000= 3,3 keer volgeladen worden. In praktijk zal dit eerder 1,5 tot 2x zijn.
Dus stel ik zou bijv. deze willen: https://www.pdashop.nl/pr...ore-13-000-mah-zwart.html ( micro usb) . Dan neem ik micro usb -> usb c kabel erbij en voila!?!!!?!
Ja, zo simpel is het inderdaad. Ik zou alleen aanraden om Powerbanks uit China te bestellen. Bij Banggood zijn bijv. de Xiaomi Powerbanks altijd erg goed en ben je voor 15/20 euro klaar. Ik zou dan gaan voor de 10000mAh versie en dan heb je drie opties:
  1. Xiaomi Power Bank 2 10000mAh met QC 2.0 voor €14,66
  2. Xiaomi New 10000mAh Power Bank 2 Dual USB met QC3.0 voor 23 euro
  3. Xiaomi 10000mAh Both-way met QC2.0 en USB-C voor 33 euro.
De eerste is lekker goedkoop, de tweede heeft QC3.0 en twee usb-poorten en de laatste heeft dan wel USB-C, maar is behoorlijk duur voor wat je krijgt. Ze zijn allemaal ~250 gram.

Overigens ter vergelijking. De 20000 mAh versie kost nu ook maar 23 euro bij Banggood (QC3.0, maar geen USB-C en is ook maar 359 gram). Het ding is in vergelijking met die 10.000mAh dingen wel echt heel erg 'groot.' Of het te groot is zal je zelf even moeten kijken in vergelijkingen.

Wil je het meeste mAh voor je geld, zou ik voor de 20.000mAh versie gaan. Wil je gewoon een goedkope smalle powerbank zou ik voor de 1e 10.000mAh versie gaan.

Je Moto Z Play heeft geen ondersteuning voor QC en afhankelijk van welk Moto Z2 toestel je hebt ondersteund hij QC3.0 (Play) of geen QC (Force).

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 29-01-2018 09:49 ]

Alle reacties

• rens-br

rens-br

Je openingspost is al erg compleet, maar kun je nog even het volgende toevoegen:
- Welke telefoon(s) wil je laden?
- Hoeveel mAh moet de Powerbank hebben?
- Wat is niet 'zwaar'?

Verder haal je een hoop dingen door elkaar / weet je niet precies wat het betekend:
  • Quick Charge is een manier van snelladen bedacht door Qualcomm en dat is inmiddels aanbeland bij versie 3.0. QC is de meest gangbare snellaadmethode en wordt gebruikt door Samsung, Xiaomi, HTC, Sony, etc. De meeste nieuwere Xiaomi Powerbanks hebben er ondersteuning voor. Voor zowel laden van de Powerbank als de telefoon.
  • Usb-c is in wezen niks anders dan het type aansluiting en zegt niks over de laadsnelheid. Je kan dus prima een micro-usb aansluiting hebben die snelladen ondersteund. Het lijkt mij dan ook het makkelijkste om gewoon een Powerbank te kopen van bijv. Xiaomi en dan een Usb-c kabel aan te sluiten.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Kijk eens op BangGood naar de powerbanks van Xiaomi en Blitzwolf, beiden prima merken.
Edit: En kwantificeer inderdaad je eisen eens. Welke telefoon wil je hoe vaak van 0-100 op kunnen laden? Hoe snel moet dit gebeuren?

[ Voor 46% gewijzigd door TommyboyNL op 28-01-2018 19:39 ]

• ORoces
rens-br schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:34:
[mbr] Je openingspost is al erg compleet, maar kun je nog even het volgende toevoegen:
- Welke telefoon(s) wil je laden?
- Hoeveel mAh moet de Powerbank hebben?
- Wat is niet 'zwaar'? [/]

Verder haal je een hoop dingen door elkaar / weet je niet precies wat het betekend:
  • Quick Charge is een manier van snelladen bedacht door Qualcomm en dat is inmiddels aanbeland bij versie 3.0. QC is de meest gangbare snellaadmethode en wordt gebruikt door Samsung, Xiaomi, HTC, Sony, etc. De meeste nieuwere Xiaomi Powerbanks hebben er ondersteuning voor. Voor zowel laden van de Powerbank als de telefoon.
  • Usb-c is in wezen niks anders dan het type aansluiting en zegt niks over de laadsnelheid. Je kan dus prima een micro-usb aansluiting hebben die snelladen ondersteund. Het lijkt mij dan ook het makkelijkste om gewoon een Powerbank te kopen van bijv. Xiaomi en dan een Usb-c kabel aan te sluiten.
-Ik heb een Motorola Moto Z Play en voor mijn werk een Moto Z2. Die wil ik beiden kunnen opladen.
- Te zwaar vind ik in dat geval 400 gram , dat is bijna een halve kilo.

Dus stel ik zou bijv. deze willen: https://www.pdashop.nl/pr...ore-13-000-mah-zwart.html ( micro usb) . Dan neem ik micro usb -> usb c kabel erbij en voila!?!!!?!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zelf heb ik 2x pricewatch: Varta Powerpack 16000 16000 mAh

doen helaas geen "fancy" dingen zo als Quickcharge etc..
maar met een output van 2.4A laden ze nog steeds vlot genoeg mn S7 op,

de powerbank volgens de specs met 2A weer opgeladen worden.. maar die waarde ligt duidelijk hoger.
Powermeter gaf tegen de 2.5A aan met gevolg dat mn samsung lader er warm van werd.. en moet nog altijd eens testen wat die doet met een lader welke meer dan 2.5A kan leveren..

en sinds van de week ook nog een Ikea Solbana er bij.. vergeten de telefoon te laden en niks bij je hebben.. dus van nood gekocht..

en verder heb ik nog een enkele nonbrand powerbanks.. tja ze werken maar daar is de kous ook mee af.. en de output current is vaak ook niet van wat ze beloven :+

404 Signature not found

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:54
Ik heb zelf deze https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

- Blitzwolf, dus prima kwaliteit
- Lekker compact en draagbaar ontwerp. Kan zonder problemen mijn S8+ nog een extra volledige batterij bijvullen, ongeveer 1,5 keer. Zelf zie ik niet echt nut in >10k mAh.
- Doet USB-C, ook als output

Maar doet echter geen fast charge.
Ja, dat ding heeft gewoon USB-A uit. Een USB-A naar USB-C kabel is voldoende om je telefoon op te laden. Net als dat je huidige telefoonadapter waarschijnlijk ook USB-A naar USB-C heeft...
Zo'n kabel en je telefoon past aan iedere powerbank https://www.banggood.com/...l-top-buytogether-auto__3
Je moet dan alleen wel een micro USB kabel hebben om je powerbank op te laden.
Ben ik dan genoodzaakt om er een te nemen met micro usb (meest gangbaar) en gewoon een micro usb - usb c kabel erbij te kopen?
Om je powerbank op te laden, ja.
Waar ik vrij weinig aan heb omdat ik dan micro usb snelheid krijg..
Laadsnelheden over USB-C en micro-usb zijn exact gelijk.

Misschien is het handig om je een beetje in te lezen over wat USB-C precies is, wat Fast Charging doet en wat je er voor nodig hebt. Je haalt een aantal begrippen door elkaar :P

[ Voor 17% gewijzigd door Richh op 28-01-2018 19:59 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zelf heb ik deze in gebruik voor mijn S8, en werkt erg fijn (zeker de QC ondersteuning is chill): https://www.banggood.com/...le-Charger-p-1088932.html

Acties:
  • Beste antwoord

• rens-br

rens-br

ORoces schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:45:
De Moto Z Play heeft een accu van 3500mAh. In het gunstigste geval kan de telefoon 10000/3500 = 2,8x geladen worden. De Moto Z2 kan ik niet vinden (alleen de Force en Play versie). Maar beide toestellen zitten rond de 3000mAh, dus die kunnen dan 10000/3000= 3,3 keer volgeladen worden. In praktijk zal dit eerder 1,5 tot 2x zijn.
Ja, zo simpel is het inderdaad. Ik zou alleen aanraden om Powerbanks uit China te bestellen. Bij Banggood zijn bijv. de Xiaomi Powerbanks altijd erg goed en ben je voor 15/20 euro klaar. Ik zou dan gaan voor de 10000mAh versie en dan heb je drie opties:
De eerste is lekker goedkoop, de tweede heeft QC3.0 en twee usb-poorten en de laatste heeft dan wel USB-C, maar is behoorlijk duur voor wat je krijgt. Ze zijn allemaal ~250 gram.

Overigens ter vergelijking. De 20000 mAh versie kost nu ook maar 23 euro bij Banggood (QC3.0, maar geen USB-C en is ook maar 359 gram). Het ding is in vergelijking met die 10.000mAh dingen wel echt heel erg 'groot.' Of het te groot is zal je zelf even moeten kijken in vergelijkingen.

Wil je het meeste mAh voor je geld, zou ik voor de 20.000mAh versie gaan. Wil je gewoon een goedkope smalle powerbank zou ik voor de 1e 10.000mAh versie gaan.

Je Moto Z Play heeft geen ondersteuning voor QC en afhankelijk van welk Moto Z2 toestel je hebt ondersteund hij QC3.0 (Play) of geen QC (Force).

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 29-01-2018 09:49 ]

• ORoces
rens-br schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:42:
[...]

[...]

Bedankt (de rest ook!). Ik ga de opties even doornemen op een rustig tijdstip.
Pagina: 1