Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariannevanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-07-2024
Ik ben op zoek naar een betaalbare VPS om daar NextCloud te installeren. Ik wil NextCloud graag uitbreiden met apps als Contacten, Fotoalbum, enz.
De omvang van de bestanden is 500-600 GB.

Op dit moment gebruik ik Dropbox Plus. Hierbij heb ik slechts één inlognaam, terwijl ik meerdere inlognamen nodig heb. Een uitbreiding van Dropbox naar Business is too much.

Vriendelijke groet,
Guido

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Beetje mager hoor.

Wat heb je zelf al gevonden en waarom voldoet het niet?
We zijn geen zoekservice.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeServ
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:20

HomeServ

Linux only?

TransIP Stackstorage (gratis)

TransIP X1 VPS (10 euro p.m.) + 2TB Bigstorage (10 euro p.m.)
Vereist een beetje linux kennis (als je linux als host gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariannevanh
Sorry, ik was te vlug met het verzenden.
Ik heb zelf http://backupsy.com/ gevonden. Voordeel is dat deze als serverlocatie ook Nederland heeft (maar wat zegt dat als ik bang ZOU zijn voor de NSA?)
Belangrijker is nog het nadeel: 30 dollar per maand is best prijzig (weliswaar goedkoper dan Dropbox Business).
Ik wil dit forum ook niet gebruiken als zoekservice. Ervaringen van andere gebruikers bij aanbieders van dergelijke VPS zijn voor mij belangrijker.

Vriendelijke groet,
Guido

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Serverlokatie zegt niks over inlichtingendiensten zoals de NSA, FBI, AIVD, etc.
Als zo'n dienst ergens in wil, dan zoeken ze wel een weg, zonder dat jij er van af weet.

Waar het wel interessant voor is in dergelijke justitiele zin, is dat er een weg tussen de Nederlandse overheid/justitie en het daadwerkelijk uit een rack slepen van een server zit. Dat gaat allemaal niet zo snel hier en is vrij burocratisch geregeld.
Eerst n boel politiek en justitieel gejengel, en dan kan er pas een server uit een rack getrokken worden.
En mocht jij dan op de hoogte zijn, kan jij je server in de tussentijd b.v. een Secure WIpe geven.
Dus mocht je ergens van beschuldigd worden, dan heb je wat meer tijd om het bewijsmateriaal te vernietigen.
Nog leuker wordt t als je een server in een naburig land hebt staan. Dan mag er eerst overlegd worden tussen justitie van de twee landen, voordat de lokale politie in actie komt om de server uit het rack te trekken.

Ander voordeel van een server dichter bij je in de buurt is dat de latency (ping tijd) kleiner is en je server dus sneller reageert.

Verder, sja, als je het allemaal zelf kan, dan is een VPS overal wel prima. Je hebt toch niet te maken met de servicedesk.
Eventueel kan je nog gaan kijken naar disaster recovery plannen die ze hebben b.v.
Of garanties op beschikbaarheid.

Voor de opslag van data heb je verder niet gek veel nodig in de zin van CPU of RAM, en de aansluiting naar een datacenter is best wel heel veel sneller dan jouw thuis verbinding. Dus voor de performance hoef je geen hoofdprijs te gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariannevanh
HomeServ schreef op zondag 28 januari 2018 @ 13:36:

Vereist een beetje linux kennis (als je linux als host gebruikt)
Als ik het goed zie, heeft de door jou genoemde TransIP X1 VPS een opslag van 1024 MB, terwijl ik zo'n 500-600 GB nodig heb.
Mijn kennis van Linux is niet groot, maar goed genoeg voor wat ik wil bereiken.

Vriendelijke groet,
Guido

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:56
guidovanh schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:55:
[...]

Als ik het goed zie, heeft de door jou genoemde TransIP X1 VPS een opslag van 1024 MB, terwijl ik zo'n 500-600 GB nodig heb
Daarom zegt hij toch aanvullend 2TB big storage. Goedkoopste is echter een Raspberry Pi + externe HDD bij een familielid / vriend(in) neer te leggen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

TransIP is wel heel goed in wat ze doen en Big Storage is een prima betaalbare optie.

Raspberry Pi zou ik niet doen. RAID is al een probleem. Wil je het zelf doen, koop een HP Microserver, een fatsoenlijke router en hang die ergens aan het internet vast.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

[...]

Als ik het goed zie, heeft de door jou genoemde TransIP X1 VPS een opslag van 1024 MB, terwijl ik zo'n 500-600 GB nodig heb.

Vriendelijke groet,
Guido
Die VPS heeft 1024MB geheugen, dat is niet hetzelfde als opslag, daar heeft het 50GB van. Maar zoals @CurlyMo al opmerkt, geeft @HomeServ aan dat om jouw doel te bereiken je zowel de VPS als een BigStorage pakket moet afnemen. Dan heb je de VPS om de software op te draaien, en de BigStorage waar de VPS bestanden kan opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
unezra schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:00:
TransIP is wel heel goed in wat ze doen en Big Storage is een prima betaalbare optie.

Raspberry Pi zou ik niet doen. RAID is al een probleem. Wil je het zelf doen, koop een HP Microserver, een fatsoenlijke router en hang die ergens aan het internet vast.
Je bent waarschijnlijk duurder uit met stroomkosten en een microserver dan in de cloud een pakket nemen.
Een pi is dan wel zuiniger, wellicht iets goedkoper dan cloud, al is het niet te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Als je zelf wil bouwen is dat idd een betere optie. Een Rpi is grappig, maar echt niet geschikt voor dergelijke toepassingen. Dat gaat je heel veel hoofdbrekens kosten om het betrouwbaar te maken. (b.v. RAID op USB disks)
[...]

Vriendelijke groet,
Guido
Weet je zeker dat je voldoende kennis hebt?
Dingen als security worden allemaal voor je geregeld bij een backup-club. Daar hoef jij je geen zorgen over te maken. Ook het minitoren van de systemen doen ze voor je, en plegen onderhoud waar nodig, zonder dat de boel down gaat.

Ben jij in staat om het voldoende veilig neer te zetten? En wil je je de noodzaak op de hals halen om zelf te moeten monitoren?
Een systeem goed en veilig neerzetten is best wel een stevige taak. Het is niet voor niets een beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Soldaatje schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:08:
[...]
Je bent waarschijnlijk duurder uit met stroomkosten en een microserver dan in de cloud een pakket nemen.
Een pi is dan wel zuiniger, wellicht iets goedkoper dan cloud, al is het niet te vergelijken.
Dat is waar, tot een bepaalde hoeveelheid opslag.

Het gaat nu nog maar om een paar honderd G aan data maar wil je een paar T aan netto opslag hebben, is dat zelf thuis neerzetten waarschijnlijk goedkoper dan extern. (Overige verschillen even buiten beschouwing gelaten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:56
McKaamos schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:09:
[...]
Een Rpi is grappig, maar echt niet geschikt voor dergelijke toepassingen. Dat gaat je heel veel hoofdbrekens kosten om het betrouwbaar te maken. (b.v. RAID op USB disks)
TS heeft nog nergens gezegd dat het de hoogte betrouwbaarheid en uptime garantie moet hebben. Het doel kan net zo goed delen van familiefoto's zijn, waarbij niemand het een reet roest als het een paar dagen offline is.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

CurlyMo schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:12:
[...]

[...]

TS heeft nog nergens gezegd dat het de hoogte betrouwbaarheid en uptime garantie moet hebben. Het doel kan net zo goed delen van familiefoto's zijn, waarbij niemand het een reet roest als het een paar dagen offline is.
Nee, maar als de boel peens weg is omdat de enige disk die er in zit er mee stopte is dat vaak wél vervelend.
Hoe dan ook, een raspi is een leuk ding maar ik vind het totaal ongeschikt als fileserver. Ook voor een eenvoudige hobbysetup zou ik investeren in iets degelijker materiaal en tenminste gemirrorde disks.

(Dan kun je nog praten over prijs, maar dat zit vooral in het stroomverbruik. Een simpele NAS hoeft niet extreem veel duurder te zijn dan een opgetuigde raspi die ook vrij rap over de €100 heen gaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

CurlyMo schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:12:
[...]

[...]

Dat is inderdaad niet met woorden gezegd, maar als dat geen factor was geweest (tot op zekere hoogte iig), bestond dit topic niet.
TS wil ervaringen e.d. dus dan komt de betrouwbaarheidfactor wel om de hoek kijken, zonder dat het expliciet is vermeld.

Als je puur afgaat op de woorden, dan had de TS idd prima een Rpi met een 2TB externe harddisk kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat ik zou doen is een goedkope VPS zoeken en dan in next-cloud externe storage instellen met object storage op amazon s3/google/OVH waarbij OVH een tijdje terug niet erg duur was per GB (1 cent), hoe de prijzen nu liggen weet ik niet. Verwacht daarmee alleen geen topsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Soldaatje schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:19:
Wat ik zou doen is een goedkope VPS zoeken en dan in next-cloud externe storage instellen met object storage op amazon s3/google/OVH waarbij OVH een tijdje terug niet erg duur was per GB (1 cent), hoe de prijzen nu liggen weet ik niet. Verwacht daarmee alleen geen topsnelheid.
Da's echt een accident waiting to happen.

TS heeft als ik het goed lees niet écht veel kennis van de materie en op deze manier ga je ook nog eens processing power op een andere plek, bij een andere leverancier, beleggen dan storage.

Misschien dat TS beter wat meer geld kan uitgeven aan een goede, degelijke, eenvoudige setup dan voor een dubbeltje op het podium willen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariannevanh
HomeServ schreef op zondag 28 januari 2018 @ 13:36:

Als ik een 2TB Bigstorage aanschaf kom ik uit op € 20 p.m. Samen met de € 10 voor de VPS, kom ik dan toch weer uit op € 30. Voor het financiële deel van deze vergelijking is dat dus gelijk aan Backupsy.
Zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
guidovanh schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:36:
[...]

Als ik een 2TB Bigstorage aanschaf kom ik uit op € 20 p.m. Samen met de € 10 voor de VPS, kom ik dan toch weer uit op € 30. Voor het financiële deel van deze vergelijking is dat dus gelijk aan Backupsy.
Zie ik hier iets over het hoofd?
2 TB is € 10,00 p/m. VPS ook dus in totaal € 20,00 p/m. Wel ex btw. dus € 24,20 gaat het worden.

Probeer gewoon eerst gratis of het wat is (iig VPS kun je gratis proberen bij TI) met 50 GB, kun je altijd later de 2 TB toevoegen.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariannevanh
Bastien schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:42:
[...]
2 TB is € 10,00 p/m. VPS ook dus in totaal € 20,00 p/m. Wel ex btw. dus € 24,20 gaat het worden.

Probeer gewoon eerst gratis of het wat is (iig VPS kun je gratis proberen bij TI) met 50 GB, kun je altijd later de 2 TB toevoegen.
Aha, ik zie het. De € 10 is excl. off site back-up. Wil ik de off site back-up er bij hebben, dan betaal ik daar ook € 10 voor.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

guidovanh schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:52:
[...]

Aha, ik zie het. De € 10 is excl. off site back-up. Wil ik de off site back-up er bij hebben, dan betaal ik daar ook € 10 voor.

Bedankt!
Hou er wel rekening mee dat de prijzen van TransIP ex. BTW zijn. Er komt dus nog 21% bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik53
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-05 15:53
*knip*. Spam.

[ Voor 91% gewijzigd door rens-br op 30-05-2018 08:13 ]

Pagina: 1