Serienummer registratie bij aankoop electronica

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:19
Recent begint het mij op te vallen dat winkels bij dure electronica aankopen praktisch nooit een serienummer op de aankoopbon registeren. Afgelopen week heb ik een laptop bij de Mediamarkt en een high-end voeding bij Coolblue gekocht. Beide winkels registreren geen serienummer op de aankoopbon.

Ik begon me daarom af te vragen hoe een winkel hiermee omgaat, hoe controleert een winkel of jij bij een RMA aanvraag dit product ook wel echt bij hun winkel hebt gekocht?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Strider schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:44:
...hoe controleert een winkel of jij bij een RMA aanvraag dit product ook wel echt bij hun winkel hebt gekocht?
Via je bon / account / ordernummer?

Of had je al geprobeerd om je laptop ter test aan de bieden bij MyCom voor RMA?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Mogelijk dat het wel in hun interne systeem/administratie bijgehouden wordt?
Meen me te herinneren dat het zo bij Informatique ging bijvoobeeld toen ik paar jaar terug een garantie-aanvraag deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-05 20:28
Heb zelf bij een wat kleinere computerwinkel gewerkt. Daar werden serienummers opgeslagen bij binnenkomst (meestal door de barcodes te scannen).

Serienummer op de bon zagen ze niet als interessant en vooral te veel administratie tijdens de verkoop. Ja, een klant zou een bon van de buurman kunnen gebruiken, maar uiteindelijk zou dat enkel werken als het product ook echt door ons verkocht was. Dus ook gewoon onze verantwoordelijkheid*.

Erger nog, wat als de klant hetzelfde apparaat voor hem/haarzelf en de ouders heeft aangeschaft? Dat gebeurt nog best vaak. Twee bonnen, twee serienummers. Maar de verkeerde bon gaat naar de ouders. Een product raakt defect, klant komt terug en je staat vervolgens een half uur te bekvechten met een goeie klant omdat hij (terecht) garantie komt claimen.

Dan kijk ik wel vanuit de kant van een bedrijf wat interesse heeft in klantenbinding. Voor dozenschuivers ligt het misschien anders.

Sluit niet uit dat de bon van de buurman van twee weken later was en het product daarop toch net nog wel in garantie is. Maar dan heeft de klant gewoon geluk. (Met de juiste bon zouden we hem waarschijnlijk ook nog wel geholpen hebben).

[ Voor 19% gewijzigd door Nijn op 28-01-2018 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05 18:24
Uit ervaring kan ik je vertellen dat dit vrijwel overal gedaan wordt maar dat het serienummer vaak niet op de factuur vermeld wordt. Misschien niet bij voedingen en "goedkopere" producten, maar bij telefoons, laptops, camera's etc wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXBunnyShmexiXx
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Bij de grotere winkels zoals mediamarkt, coolblue, bol.com registreren ze het niet. ze zijn er te groot voor en het kost ze minder om het niet te registreren als dat ze het wel zouden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:48
xXBunnyShmexiXx schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:01:
Bij de grotere winkels zoals mediamarkt, coolblue, bol.com registreren ze het niet. ze zijn er te groot voor en het kost ze minder om het niet te registreren als dat ze het wel zouden doen.
Dat is niet helemaal correct.. Grote winkels registreren niet consequent altijd serienummers. Bij MM zijn er wel degelijk vestigingen die serienummers op factuur zetten, echter doen ze dit niet allemaal.

Elke winkel kan inderdaad klanten weren als ze met een ander serienummer aankomen dan geregistreerd, maar wat als de verkoper een verkeerd nummer heeft gescand, een typefout heeft gemaakt of iets anders.. laat je dan je klant in de kou staan of neem je het risico als bedrijf en wil je een tevreden klant?

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

Pagina: 1