Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-02-2024
Hey tweakers!

Ik overweeg mijn 8700k toch te delidden. Hij draait nu op 4.9ghz met een vcore van 1.3 8 uur stabiel met Asus Realbench of Aida64, maar bij prime95 kapt een aantal cores al zodra AVX instructies starten.

Een hogere vcore zorgt voor onacceptabele temps, dus concludeer ik dat een delid enigszins noodzakelijk is mits ik genoegen neem met 4.8ghz op 1.3. Voor ik een poging waag will ik een aantal vragen stellen;

Welke tool zou je aanschaffen/gebruiken en waar?

Welke liquid metal zou je voor op de TIM gebruiken?

Is het waar dat dit elke 6 maanden opnieuw gedaan moet worden omdat de liquid metal opdroogt en de temps weer exponentieel stijgen?

Is het handig om het met een oorwatje te spreiden? Laat dit geen vuil achter?

Moet ik de headspreader weer vastlijmen of houdt de mobobracket hem stabiel genoeg?

Alvast bedankt voor jullie expertise!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-09 09:01
In plaats van alles zelf te kopen en te doen, kan je het voor een prijsje ook laten doen door mensen die de tools al hebben en het al een paar keer gedaan hebben.
Volgens mij heb ik al een paar keer zulke advertenties zien voorbij komen op de vraag/aanbod van tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Delidden en dan de heatspreader weer gebruiken, grote voordeel is niet alleen nieuwe pasta maar ook zonder heatspreader werken? Ik zou een goede koelpasta gebruiken IPV liquid metal, kan er minder fout gaan en zo groot is het verschil niet. Een goede koelpasta hoef je misschien pas over een 5 of 10 jaar te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-09 14:31

Boullie

Da Bulster

mastr-dc schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:23:
In plaats van alles zelf te kopen en te doen, kan je het voor een prijsje ook laten doen door mensen die de tools al hebben en het al een paar keer gedaan hebben.
Volgens mij heb ik al een paar keer zulke advertenties zien voorbij komen op de vraag/aanbod van tweakers.
Bijvoorbeeld deze advertentie in Den Haag.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisD1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-09 13:28
Gewone koelpasta hield het bij mij een paar weken vol (4790k) daarna schoten de temperaturen omhoog. Dus tussen de die en de heatspreader Met collab liq metal draait de processor inmiddels een jaar of 3 zonder problemen en met lage temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Boullie schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:36:
[...]

Bijvoorbeeld deze advertentie in Den Haag.
Ik heb echt geen zin om helemaal naar den haag te rijden, noch om mijn cpu op te sturen.

Bovendien ziet het er met zo'n tooltje best makkelijk uit. Ik had alleen wat vragen, that's all :)

[ Voor 6% gewijzigd door mascarpwn op 28-01-2018 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:14

sapphire

Die-hard pruts0r

mascarpwn schreef op zondag 28 januari 2018 @ 12:04:
[...]

Ik heb echt geen zin om helemaal naar den haag te rijden, noch om mijn cpu op te sturen.

Bovendien ziet het er met zo'n tooltje best makkelijk uit. Ik had alleen wat vragen, that's all :)
Tja als je nergens aangeeft waar je woont.... :z

Maar er zijn verschillende ads in V&A dus waarom een tool éénmalig kopen en gebruiken ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
sapphire schreef op zondag 28 januari 2018 @ 12:44:
[...]

Tja als je nergens aangeeft waar je woont.... :z

Maar er zijn verschillende ads in V&A dus waarom een tool éénmalig kopen en gebruiken ?
Ik heb ze inderdaad gezien. Zelf een tooltje kopen is goedkoper ;)

Ik heb de dr delid tool en grizzley conductonaut besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar OC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrumM
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-08 14:01
zie niet helemaal in waarom mensen zo hameren op het doorsturen naar een * delidder *.

overigens zijn niet alle vragen beantwoord in de eerste kop... kan zeuren en het mis hebben... maar het gaat om de poster en zijn vragen en niet mijn zeurderigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Zelf een tool aanschaffen is een prima idee.
Ik heb er 2 liggen. En doe al mijn chips ermee. Ik heb de eerste Der8auer liggen en een x299 tool van de huidige wereld kampioen van overclocken. Een Italiaan.

De eerste keer kan je een beetje schrikken van het knakkende geluid. Maar het is echt zo simpel en eigenlijk ook fool proof.

Liquid metal geeft betere resultaten dan de beste pasta. Zeker 5/10 graden verschil boven de beste pasta. Pasta is 5/10 en LM is vaak 10/20 graden verschil, onder load!

Bij gebruik van LM raad ik aan de IHS terug te lijmen. Bij het los laten van de ihs kan die schuiven en de LM op smd's terecht komen en sluiting veroorzaken.
Bij pasta kun je de IHS Los laten. Volledig op eigen risico natuurlijk. Maar wisselen van de pasta is dan makkelijker. Dat is meer voor extreem overclocken btw.

Je kunt spreiding met een wattenstaafje doen. Maar beter is het staafje wat je bij de conductonaut krijgt ;-)

LM droogt niet uit. Hence the name Liquid Metal! Maar LM kan aluminium aantasten. Dus een aluminium koeler kan opgevreten worden. Ook kan de info die op de ihs gedrukt zit vervagen. Als je het aan de bovenkant van de IHS gebruikt. Dit kan resulteren in een falende rma aanvraag omdat Intel de info niet kan lezen. Afkeur!

Het los houden van de IHS en de chip in de socket leggen en vastklemmen vergt een beetje handigheid. Je moet de IHS een beetje tegenhouden met het vast klikken anders glijdt hij weg en kan je de Die beschadigen.

Meer vragen ?
Laat maar horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
DrumM schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:49:
zie niet helemaal in waarom mensen zo hameren op het doorsturen naar een * delidder *.

overigens zijn niet alle vragen beantwoord in de eerste kop... kan zeuren en het mis hebben... maar het gaat om de poster en zijn vragen en niet mijn zeurderigheid
Klopt. Helaas is dit een veel voorkomend fenomeen op de tweakers fora; mensen bekritiseren details en negeren de vragen.

Bij dezen dank aan de mensen die constructief hebben gereageerd (vooral dank aan 5erveD) en dus niet door hebben verwezen naar één of andere "professionele" de-lidder.
5erveD schreef op maandag 29 januari 2018 @ 20:34:
Bij gebruik van LM raad ik aan de IHS terug te lijmen.
Welke lijm gebruik jij?

Is dit een goede?: https://www.gamma.nl/asso...emp-zwart-60-ml/p/B221532

Ik heb ook een video gezien waarin iemand een beetje silicone op de contacten in het midden deed voor het geval dat de liquid metal morste. Is dat een goed idee?

[ Voor 30% gewijzigd door mascarpwn op 31-01-2018 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Volgens mij kan je die prima gebruiken.
Ik heb de marine versie van die kit.
Eigenlijk zijn de enige eisen dat die kit zwart is, tegen hogere temperaturen kan en uit siliconen bestaat.

Hey, en als het niet goed gelijmt is kan je hem gewoon weer uit elkaar halen met de tool die je al hebt.

Ik zou de lijm laten zitten en heel licht insmeren op de bestaande resten. Ik doe het met een wattenstaafje waar ik het watje af geplukt heb.

Kan die dr delid ook lijmen ?
Anders pak je de socket klem. Daar kan je ook in lijmen.

Je kunt de smd's aflakken met blanke nagellak. Om ervoor te zorgen dat de LM niet doorlekt op de componentjes. Maar dat hoeft niet. Bij de 4770k en 4790k met een fivr is het een must!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mascarpwn
5erveD schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:03:
Volgens mij kan je die prima gebruiken.
Ik heb de marine versie van die kit.
Eigenlijk zijn de enige eisen dat die kit zwart is, tegen hogere temperaturen kan en uit siliconen bestaat.

Hey, en als het niet goed gelijmt is kan je hem gewoon weer uit elkaar halen met de tool die je al hebt.

Ik zou de lijm laten zitten en heel licht insmeren op de bestaande resten. Ik doe het met een wattenstaafje waar ik het watje af geplukt heb.

Kan die dr delid ook lijmen ?
Anders pak je de socket klem. Daar kan je ook in lijmen.

Je kunt de smd's aflakken met blanke nagellak. Om ervoor te zorgen dat de LM niet doorlekt op de componentjes. Maar dat hoeft niet. Bij de 4770k en 4790k met een fivr is het een must!
Oh boy, het de-lidden was het waard!

5.0ghz met een vcore van 1.31, 61°C under load in Cinebench!

Ik ga nu met Prime testen. Keep ya posted!

Edit: tot dusver op 5ghz stabiel met een vcore van 1.4. Enigszins hoog, maar de temps stijgen niet boven de 62 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door mascarpwn op 31-01-2018 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BakkerJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-09 10:42
Hoe heb je de IHS trouwens los gehaald? Met een speciale tool (zo ja welke) of met een mesje de lijm weggesneden?

Edit: nvm zie Dr delid tool staan
Waar heb je deze gehaald?

[ Voor 22% gewijzigd door BakkerJoop op 09-02-2018 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 20:50
BakkerJoop schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:37:
Hoe heb je de IHS trouwens los gehaald? Met een speciale tool (zo ja welke) of met een mesje de lijm weggesneden?

Edit: nvm zie Dr delid tool staan
Waar heb je deze gehaald?
Ik heb mijn delid Diemate bij Caseking.de gehaald, maar ze hebben hem ook bij Highfliw geloof ik.
Pagina: 1