Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwieM
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-04 11:30
Mijn vraag
beste medetweakers, ik heb een laatst een een USB 3.0 naar SATA kabel gekocht om makkelijk te kunnen checken wat er op mijn oude nas-schijven staat (pricewatch: Seagate IronWolf, 2TB helaas kan ik, na aansluiten, de schijf niet vinden in verkenner. hoe kan dit?

Relevante software en hardware die ik gebruik
pricewatch: Seagate IronWolf, 2TB
USB 3.0 -> sata kabel
oude 2.5" HDD om te checken

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
andere schijf gebruikt, deze werkt wel.
twee ironwulf schijven zijn praktisch nieuw, deden het in de server goed.

Beste antwoord (via EwieM op 31-01-2018 07:53)

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:50

weebl

YARR!

EwieM schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:49:
[...]

de voeding gaat ook via usb.

[...]

ze zaten in een zelfgebouwde nas met FreeNas als OS.
Niet in raid, onder schijfbeheer krijg ik niets te zien.
Ok, dan denk ik dat dragon2 inderdaad gelijk heeft, het is een combinate van beide :) .

Enerzijds is de stroomvoorziening denk ik niet goed. Alleen een UBS3.0 --> SATA kabel is niet genoeg, je hebt ook voeding nodig. Zo'n docking die dragon2 noemde is prima.

Daarna zal je ze kunnen zien in schijfbeheer. Maar dan zit je met het probleem van het filesystem, wat ik aangaf. FreeNAS is gebaseerd op ZFS, daar is vziw geen driver voor Windows voor. Je gaat je schijven dus niet kunnen uitlezen onder Windows. Linux is een optie wat betreft ZFS, zoek eens naar een ZFS Live CD oid. FreeBSD werkt standaard met ZFS :)

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:23
Hoe zit het met je voeding gaat die ook via USB? Dan gaat het idd niet werken een 3,5heeft meer stroom nodig dan een 2,5 die via USB wel werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

Je geeft veel te weinig informatie...

In wat voor NAS zaten ze?
Zaten ze in een RAID-configuratie?
Zie je ze wel onder schijfbeheer?

Indien ze bijvoorbeeld in een Synology NAS zaten (om maar wat te noemen) ga je ze niet zomaar in de Windows verkenner kunnen uitlezen omdat ze dan met Btrfs of Ext4 zijn geformatteerd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
EwieM schreef op zondag 28 januari 2018 @ 09:29:
Mijn vraag
beste medetweakers, ik heb een laatst een een USB 3.0 naar SATA kabel gekocht om makkelijk te kunnen checken wat er op mijn oude nas-schijven staat (pricewatch: Seagate IronWolf, 2TB helaas kan ik, na aansluiten, de schijf niet vinden in verkenner. hoe kan dit?

Relevante software en hardware die ik gebruik
pricewatch: Seagate IronWolf, 2TB
USB 3.0 -> sata kabel
oude 2.5" HDD om te checken

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
andere schijf gebruikt, deze werkt wel.
twee ironwulf schijven zijn praktisch nieuw, deden het in de server goed.
Een combinatie van beide bovenstaande antwoorden waarschijnlijk.

Met alleen een usb kabel kom je er niet met 3.5" schijven, die werken alleen met 2.5" schijven. Je hebt dus ook een stroomvoorziening nodig. Zoiets (dock) of een externe 3.5" behuizing.

En dan nog is niet gezegd dat je windows pc zo'n schijf zomaar kan uitlezen. Dat kan alleen als het stand-alone schijven zijn of de 'simpele' raid vormen, en met een bestandformaat dat windows snapt.

De meeste NASsen hebben eerder een linux-achtig bestandformaat dan windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwieM
franssnarf schreef op zondag 28 januari 2018 @ 09:31:
Hoe zit het met je voeding gaat die ook via USB? Dan gaat het idd niet werken een 3,5heeft meer stroom nodig dan een 2,5 die via USB wel werkt.
weebl schreef op zondag 28 januari 2018 @ 09:45:
Je geeft veel te weinig informatie...

In wat voor NAS zaten ze?
Zaten ze in een RAID-configuratie?
Zie je ze wel onder schijfbeheer?

Indien ze bijvoorbeeld in een Synology NAS zaten (om maar wat te noemen) ga je ze niet zomaar in de Windows verkenner kunnen uitlezen omdat ze dan met Btrfs of Ext4 zijn geformatteerd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dan heb je bij elkaar al het antwoord. De kabel kan niet voldoende stroom leveren (met name geen 12V wat 3.5" schijven juist gebruiken), en de schijven gaan sowieso niet leesbaar worden in Windows.

Dat eerste kan je oplossen met een geschikte kabel (met 12V voeding) / docking / inbouwen in een pc. Voor het tweede is denk ik een geschikte live-cd het handigst.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

EwieM schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:49:
[...]

[...]

Ok, dan denk ik dat dragon2 inderdaad gelijk heeft, het is een combinate van beide :) .

Enerzijds is de stroomvoorziening denk ik niet goed. Alleen een UBS3.0 --> SATA kabel is niet genoeg, je hebt ook voeding nodig. Zo'n docking die dragon2 noemde is prima.

Daarna zal je ze kunnen zien in schijfbeheer. Maar dan zit je met het probleem van het filesystem, wat ik aangaf. FreeNAS is gebaseerd op ZFS, daar is vziw geen driver voor Windows voor. Je gaat je schijven dus niet kunnen uitlezen onder Windows. Linux is een optie wat betreft ZFS, zoek eens naar een ZFS Live CD oid. FreeBSD werkt standaard met ZFS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:37
En nog een derde: het is zeer aannemelijke dat zo'n USB-SATA adapter een 4k sector size emuleert, terwijl deze direct op een SATA controller 512 is. Dan zul je de partitietabel moeten herschrijven om uberhaupt je partities te kunnen benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwieM
Super bedankt allemaal, dan ga ik denkik maar een dock kopen! iemand goede ervaringen met een specifieke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl

weebl

YARR!

EwieM schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:06:
Super bedankt allemaal, dan ga ik denkik maar een dock kopen! iemand goede ervaringen met een specifieke?
Die dragon2 postte is prima voor wat jij er mee wil doen :)
Pagina: 1